Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
bsod skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt väder! 40km till jobbet och 50 hem.
> Fantastiskt skön tripp (och väldigt kort tid
> inne på jobbet idag...)
> Allt hade varit bra om inte jag fått möte på
> cykel/gångbron mellan Alvik och Stora Essingen.
> AV EN BIL!!!
> Som dessutom hade mage att nästan preja in mej
> mot broräcket.
> Hann tyvärr inte ta bilnumret. Snart dags att
> montera granatkastare på CX-en?

Är bilen utan kommunmärke/saftblandare är det nog en "pundare" som genar... :-/ T

bsod skrev:
> Snart dags att montera granatkastare på CX-en?

Ja, fast en hjälmkamera i bevissyfte väger nog lite mindre om du vill jaga brottslingar och gram samtidigt. Förresten - skulle en ständigt påslagen kamera på cykeln kräva övervakningstillstånd?

Campa skrev:
> bsod skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snart dags att montera granatkastare på CX-en?
>
> Ja, fast en hjälmkamera i bevissyfte väger nog
> lite mindre om du vill jaga brottslingar och gram
> samtidigt. Förresten - skulle en ständigt
> påslagen kamera på cykeln kräva
> övervakningstillstånd?
Fråga närmsta "pundare" dom har garanterat bäst koll på vad som gäller...

Fy bubblan, +2 och regnregnregn när jag skulle hem ikväll.
Tvekade länge om jag skulle störta raka korta vägen hem och skylla på vädret eller bita ihop och köra mina planerade stenhårda 40km MTB-intervaller på asfalt.
Beslutade mig när jag kom ut och insåg att jag hursomhelst skulle bli sjöblöt på en gång så jag körde hårda svängen hem - och så visar det sig att det blir det bästa/skönaste passet på jättejättelänge =D
Orkade trycka på mycket bättre än på länge utan att stumna - kände mig helt enkelt som en blöt stålman hela vägen! Hemma var det bara att klä av sig direkt i tvättmaskin och värma upp sig i duschen...

Tack vinter för att du härdat mig så bra!

(Och en annan fördel med att träna då det är skitväder är att man inte behöver trängas med alla finvädersmänniskor:) )

Mitt tävlingssinne härjar fritt morgontimmarna. På den korta resan till jobbet bara måste jag jaga ikapp alla jag ser vilket resulterar i total utmattning och kräk-känningar vid ankomst till jobbet.

Man är märklig fort på banan igen, en dusch, lite vatten och en kaffe så är man redo för dagens förhandlingar.

slippy skrev:
> en dusch, lite vatten och en kaffe så är man redo för
> dagens förhandlingar.

Tingsnotarie?

JKolmo skrev:
> bazooka skrev:
> -----
> > Ja man måste ödmjukt ta sig genom eländet.
>
> Så sant så sant, men hur går det ihop med ditt
> nick? ;-)

Nja det gör det ju inte egentligen men man har lärt sig under pendlar åren, Bagis-Solna kan kännas så här under högsäsong 2009 : Fin fart direkt då jag bor uppe på en höjd för lokalgator till korsningen Sockenvägen/Ga Tyresövägen som jag följer till Dalen för cykelväg till Blåsut, redan vid Dalen får man vara på sin vakt då gångväg från T-bana och affärscentrum korsar markerad cykelväg, de flesta knallar bara rätt ut där. Men jag har ju sänkt farten då jag vet, och kommer igenom för det mesta utan palaver.
Nu kan man stå på lite innan tunnel vid Blåsut och fri fart via gator och föredömlig cykelbana över Skanstullsbron till Ringvägen där det för det mesta är stopp. Bra för då kan man lugna ner sig och ta det lungt med alla andra som ska fram, värst innan Slussen är passagen över Götgatsbacken där jag alltid kör mot rött innan backen. ( måste vara det mest felplanerade cykeltrafikljuset i stan)

Götgatsbacken är ett kapitel för sig där får man ta det väldigt lungt för att inte bli bespottad och kallad för det ena och det andra, men jag vet och tar det lungt..
Backe ner sedan och oftast strul vid rödljus längst ner vid Munkbron, men jag är på min vakt och ser alla innan...annars kan det bli fina krockar där...
Nu kan man släppa på lite förbi Gamla Stans T-bana innan flaskhalsen förbi Riddarholmen, men det flyter oftast bra där, alla vet vad som gäller. Men passa er snart kommer turisterna och knallar där..
Efter några 90 gradare är man framme vid tegelbacken och jag väljer oftast Vasagatan-N Bantorget och just nu byggjobbiga Torsgatan upp till St Eriksplan och Karlberg.

Hemvägen är något helt annat (lyckliga mig) då jag jobbar natt och alltid åker hem när knappt stan har vaknat.

Polisen verkade ha kontroll i går vid Skepssbron. Inga onda blickar på mig trots att jag både saknade reflex och ringklocka.

Kylig morgon i dag. Mycket folk och jag låg bakom en snubbe på mtb med slicks som tyckte det var superkul å köra slalom ner för götgatsbacken från sida-sida. Hade han tappat greppet på något gruskorn å jag kraschat in i honom hade jag nog gett han en omgång med mina sista krafter.
Sånt där kan man pyssla med när man är ensam i skogen å inte när man har 20 cyklister bakom sig som alla vill komma ner för backen först...

Vilodag imorgon vilket mina ben skriker efter. Jag har haft en cykelfri dag på 13 dagar och har cyklat runt 7 mil per dag. Det ska bli runt 20 grader i eftermiddag så då åker benvärmarna av :)

Nu lite kaffe!

Tog grabben på påhängscykeln i morse. Han är lika mycket tävlingsmäniska som jag märker jag. Sitter mest på rull, men så fort det dyker upp någon "motståndare" så trampar han på ordentligt! Som i morse uppför backen till Bolidenplan. Plötsligt känner jag plötsligt hur han trycker på utav bara den och mycket riktigt så är det en pendlare som är på väg om. Men vi ökar båda två och gläds gemensamt vid toppen av backen över en lyckad kränkning!

Enda smolket i bägare i morse på var när jag skulle duscha på jobbets toalett och det var en sådan överjävlig stank inne på toaletten. Jag är inte den som skiter blommor själv, lång därifrån, men det här var bara för mycket. Och jag hade inte tid att vänta på att det skulle gå över heller...

Senast redigerad av en moderator:
Oväntat kallt men efter 10 minuter blev det bra. Jag blev total-kränkt av ett kollektivet Spårvägenmotionärer-i-lugna-gruppen i söndags så nu är det massor av träning som gäller. Full fart uppför.

Ett litet tips från coachen. ;o) Jag brukar undvika Götgatan, istället svänger jag höger upp på Hornsgatan och in på Ringvägen när jag ska till Skanstull och tvärtom när jag kommer från Skanstull. Liten omväg, men det är det värt. Sällan några cyklister alls på den sträckan, så man kan cykla järnet hela vägen. Och Hornsgatan upp mot Zinkensdamm måste vara stans behagligaste motlut.

Fick känna känslan av armbåge mot grusad asfalt, det var många år sedan sist. Skulle bromsa för en bilist som tvekade för att köra ut på vägen, osopad väg + nypumpade slicks= vurpa. Duns i kofångaren med hjulet och jag i backen, men jag tycker att jag får skylla mig själv, körde lite för fort för situationen...
Ett litet märke av däcket på kofångaren, men ingen repa vad jag såg. Men när jag kom fram till jobbet såg jag att det var svart färg på gaffeln, så det kan ha blivit ett märke på bilen också. Trist i så fall för jag lämnade inget nummer till bilföraren, hon hade lånat bilen av sin pappa, får se om de står där och väntar i morgon samma tid, då får jag väl ta mitt ansvar och betala. Sen tappade jag mitt lås på en järnvägsövergång, precis när signalen började ljuda, så jag kunde inte hämta låset förens tåget passerat. Så där fick jag stå med en blödande armbåge och vänta. En bra morgon helt enkelt…

Hårt Nilsen, men skönt att man inte var ensam om en jobbig morgon :P

Riktigt ..... dålig pendling idag. Åkte tub - buss - pendel och det sprack redan på bussen som körde så långsamt så att vi kom försent till pendeln. Ångrade nästan beslutet att låta min förkylda kropp få återhämta sig ...
Dagdrömde om en massa teknisk stig på vägen till jobbet, vad är väl en bal på slottet:-/

Fin pendling imorse, multikränkte två miffon som låg på rulle på varandra när jag blåste om dom i backen upp mot Bergshamra. När jag sedan stod och väntade på rött ljus vid universitetet körde dom mot rött och trodde säkert att dom var "säkra" från ytterligare förnedring men jag fick möjlighet att kränkta skiten ur dom en gång till :-) Inne på Birger Jarlsgatan hade en bil ställt sig så att den blockerade infarten till de nybyggda cykelbanorna, backspegeln var knäckt och hela bilen var täckt med snorloskor. Jag lämnade mitt bidrag i form av en rejäl snytning också, sweet revenge!

Selast skrev:
> Inne på Birger Jarlsgatan hade en
> bil ställt sig så att den blockerade infarten
> till de nybyggda cykelbanorna, backspegeln var
> knäckt och hela bilen var täckt med snorloskor.
> Jag lämnade mitt bidrag i form av en rejäl
> snytning också, sweet revenge!

Underbart!!!

Selast skrev:
> Jag lämnade mitt bidrag i form av en rejäl
> snytning också, sweet revenge!

Otroligt duktigt gjort! Vissa fattar bara inte utan ett rejält kok stryk eller liknande.

Själv satte jag rekord i det nästan vindstilla morgonvädret. Strax över 24 minuter på dryga milen och långt ifrån platt.

Image1.jpg ht=249

Gammal rapport

Bang skrev:
> Polisen verkade ha kontroll i går vid Skepssbron.
> Inga onda blickar på mig trots att jag både
> saknade reflex och ringklocka.
>
> Kylig morgon i dag. Mycket folk och jag låg bakom
> en snubbe på mtb med slicks som tyckte det var
> superkul å köra slalom ner för götgatsbacken
> från sida-sida. Hade han tappat greppet på
> något gruskorn å jag kraschat in i honom hade
> jag nog gett han en omgång med mina sista
> krafter.

Hade du röd-vita kläder och en <såg-inte-vilket-märke> lvg-cykel?

I så fall såg jag både dig och slalomkillen. Han gjorde några riktigt fula omkörningar på Götgatan iaf.

geologen skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Inne på Birger Jarlsgatan hade en
> > bil ställt sig så att den blockerade infarten
> > till de nybyggda cykelbanorna, backspegeln var
> > knäckt och hela bilen var täckt med
> snorloskor.
> > Jag lämnade mitt bidrag i form av en rejäl
> > snytning också, sweet revenge!
>
>
> Underbart!!!

conesofsmugness.jpg ht=280

Varsågoda, bär dem med stolthet.

Glömde spd-skorna på kontoret och orkade inte vända om och hämta. Men det skulla jag nog gjort, det var attans vad mycket kraft jag förlorade i uppförbackarna i lågskorna. Jag får ta det lungt till jobbet i morgon...

Fegbromsaren skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Jag lämnade mitt bidrag i form av en rejäl
> > snytning också, sweet revenge!
>
> Otroligt duktigt gjort! Vissa fattar bara inte
> utan ett rejält kok stryk eller liknande.
>
> Själv satte jag rekord i det nästan vindstilla
> morgonvädret. Strax över 24 minuter på dryga
> milen och långt ifrån platt.
>
>
> Gammal rapport

Najs!

Shysst rapport förövrigt, vad är det för dator ?

Supertramp skrev:
> Tog grabben på påhängscykeln i morse. Han är
> lika mycket tävlingsmäniska som jag märker jag.
> Sitter mest på rull, men så fort det dyker upp
> någon "motståndare" så trampar han på
> ordentligt! Som i morse uppför backen till
> Bolidenplan. Plötsligt känner jag plötsligt hur
> han trycker på utav bara den och mycket riktigt
> så är det en pendlare som är på väg om. Men
> vi ökar båda två och gläds gemensamt vid
> toppen av backen över en lyckad kränkning!

Hahahaha... Underbart! Har sonen också tempostrut?

det var sega 17 km hem idag. antingen kommer motvinden från höger eller vänster. det optimala hade vi varit att bo där jag jobbar och jobba där jag bor så hade jag haft medvind... :-)

Den var skit båda vägarna. Förkyld med lite feberfrossa cyklade jag med kostymen i vänsterhanden. Jag vill vara frisk!

Selast skrev:
> Fin pendling imorse, multikränkte två miffon som
> låg på rulle på varandra när jag blåste om
> dom i backen upp mot Bergshamra. När jag sedan
> stod och väntade på rött ljus vid universitetet
> körde dom mot rött och trodde säkert att dom
> var "säkra" från ytterligare förnedring men jag
> fick möjlighet att kränkta skiten ur dom en
> gång till :-)

Att köra mot rött för att slippa bli kränkt är doping, rödljusepo. Borde bestraffas med två år i bilkö. I väntan på bättre lagstiftning får multikränkning duga. :D

Jättebra pendling idag! Det vanliga 12k till jobbet men fick en 70k runda på Färingsö på vägen hem. En flaska vatten och en snickers från macken i Berga på vägen tillbaka gjorde susan. Mycket bra dag på cykeln!

skaparn skrev:
> Den var skit båda vägarna. Förkyld med lite
> feberfrossa cyklade jag med kostymen i
> vänsterhanden. Jag vill vara frisk!

Minus ett.

Idag var det toppen! Har meckat igång Eddy Merckxen och cyklade i kortbycor till jobbet. Gick fort som bara den. Och det var kul som bara den.

Enda abret var att jag glömde stoppa ner kalsonger i väskan, så nu sitter jag med endast jeansbyxor mellan mig och nakenheten, och mina kollegor anar inget.

Måste varit kallt i natt, för i morse vid sjusnåret var det fullt med grus igen på cykel- och gångbanan längs med Kungsholms strand...

Seriekrock med tre cyklister inblandade på cykelbanan längs Götgatan! Inga skador.

Ung kvinna ruskigt ilsket: -Mehn du kann ju inte bara stanna!
Provocerad och överkörd äldre herr: Det är ju glas där

Mycket folk ute idag. Skulle uppskatta att rödljusacceptansen låg mellan 20 och 70% vilket nog är något högre än normalt. Kanske för att många cyklar för första gången på säsongen den här veckan?

Grabben hade fotbollsträning igår och jag hade en boll i ryggsäcken vilket gör att tempohjälmen inte funkar. Men idag åkte den på igen!
Eller som ordspråket lyder:
"Fotboll i-tempohjälm av, fotboll ur-tempohjälm på"

Den gamla Parkpren som fått ny drivlina efter vintern spann ikapp med mig i mysig kränkarcykling.

Verkligen... Tur att jag gick ut på balkongen innan så det blev både armvärmare och vindväst. Glömde dock vantarna.

På Riddarhuskajen tutade det och där i bilen satt Göran och vinkade glatt.

Supertramp skrev:
> Grabben hade fotbollsträning igår och jag hade
> en boll i ryggsäcken vilket gör att
> tempohjälmen inte funkar. Men idag åkte den på
> igen!
> Eller som ordspråket lyder:
> "Fotboll i-tempohjälm av, fotboll ur-tempohjälm
> på"

Ha ha, såg din cykel på hemvägen igår men blev osäker om det var du just för att du körde utan tempostruten :-) T

Skön pendling idag sällskap från Tullinge till Älvsjö gjorde ju inte heller sämre
kanske blir via Ekerö på hem vägen.

Jobbade hemma och cyklade till jobbet framåt lunch. Kan rekommenderas: tomma cykelbanor + lugna bilister + varmt väder = hög snittpuls av rätt anledning.

Efterlyses information om cykelolycka den 21/4 vid 7.15-7.30 tiden, Drottningholmsvägen vid Brommaplan.
Syskon till den olycksdrabbade önskar kontakt med den/dem som varit på plats i samband med olyckan. Brodern ligger fortfarande nedsövd på KS och har inte kunnat höras. Vi saknar kompletterande information och är därför tacksamma om vi kan få in tips från allmänheten som kan skapa en bättre helhetsbild över vad som egentligen hände. Tacksam för alla tips vi kan få.

Bilagor

• DSC00682.JPG
    DSC00682.JPG
    94.2 KB · Besök: 25
Morgonens pendling med tempohojen i regnet var som en våt gay-dröm:
Framåtlutad och med sprut i baken.

Supertramp skrev:

> Framåtlutad och med sprut i baken.

+1

Första pendelpasset med räcern - snabbt och lågpulsigt jmfrt med tidigare:)

Najjt skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Polisen verkade ha kontroll i går vid
> Skepssbron.
> > Inga onda blickar på mig trots att jag både
> > saknade reflex och ringklocka.
> >
> > Kylig morgon i dag. Mycket folk och jag låg
> bakom
> > en snubbe på mtb med slicks som tyckte det var
> > superkul å köra slalom ner för
> götgatsbacken
> > från sida-sida. Hade han tappat greppet på
> > något gruskorn å jag kraschat in i honom hade
> > jag nog gett han en omgång med mina sista
> > krafter.
>
> Hade du röd-vita kläder och en lvg-cykel?
>
> I så fall såg jag både dig och slalomkillen.
> Han gjorde några riktigt fula omkörningar på
> Götgatan iaf.

Jo, det var jag :)

Senast redigerad av en moderator:
Höll på att köra in i en toalettstol som stod i utkanten av cykelbanan på Götgatan, men lyckades undvika handfatet med god marginal.

Annars bra, blöta skor dock men nya superlätta vindjackan höll undan fint för regnet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp