Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> första dagen med shorts..:)

+1

Ville skrev:
> första dagen med shorts..:)

Har du flyttat norrut?
Korbyxor har jag haft i några veckor.

Mycketvillhamer skrev:
> Jag har synkat mig med vinden. Hade medvind både
> till och från jobb igår och idag var det medvind
> igen. Prognosen för eftermiddagen säger medvind
> :)

Mycket riktigt var det medvind hem idag igen...jag ska nog passa mig för att vänja mig vid sån här smörpendling. Får kanske vara tacksam att det åtminstone inte har varit högsommarvärme under senaste dagarnas pendling, har regnat rejält på mig på morgnarna.

Lite annorlunda.

Småtrött efter sju mils hempendling igår sket jag i cykeln i morse. Promenerade istället hem samma sträcka som jag annars cyklar. Konstig känsla att färdas samma 13 km som vanligt men i 6 km/h. Lyckades kväva instinkten att springa ikapp och hyperkränka de långsamma cyklisterna uppför Västerbron.

Polisen höll förresten på att spärra av båda gång-/cykelbanorna över bron pga en förvirrad man som hotat hoppa. Några frustrerade pendlare stod på södersidan och försökte övertala polisen att de borde få cykla på vägbanan. Jag stannade inte och lyssnade på hur vägtrafikförordningen uttolkades i den situationen...

Blåste hem den lite längre vägen via Hagby - Täby Kyrkby - Rönninge by. Fantastiskt vilka farter pendlarhojen går att skrämma upp i med en massa medvind och lite hemlängtan. Man känner sig tyngdlös, ja helt enkelt oövervinnlig på något sätt.

Kände mig urstark när jag flög in till jobbet imorse på rekordtid.

På hemvägen var jag lite sen ute för att hinna hämta barnen i tid, men tänkte "vafan, idag är jag supersnabb!" Hmmm, när jag började trampa västerut förstod jag varför det hade gått så lätt på morgonen... vilken jäkla motvind! Fick slita som ett djur för att klara den dryga milen under 30 min.

De resterande 7.5 km på bergslasgsvägen med cirkus 50 kilo på släptåg och lite duggregn, precis lagom för att blöta ner jeansen, fick mig nästan att längta efter vinterns grispendling. Typ när man är trött och hungrig, blöt in till märgen, med snöblandat regn piskandes i ögonen, bländad av mötande bilar...ah vilka härliga minnen!

Mitt fösta inlägg här på happy.
Underbar morgonpendling imorse, 5 + och strålande sol.
Jag har ca 32 km till jobbet och till största delen går färden på en 70 sträcka.
Har ju varit mycket gnäll på bilister som visar dålig hänsyn, med all rätt. Men imorse blev jag riktigt lycklig.
Vägen är inte jättetrafikerad, men de bilar som kör där brukar blåsa förbi i hög hastighet. Plötsligt hör jag ett lätt tut ca 200-300 meter bakom mig, inget surt hängandes på tutan utan bara en lätt förvarning om att en bil kommer bara. Sen glider bilen förbi med ett rejält avstånd mellan oss.

Jag tycket det var riktigt fint gjort av bilisten så efter han passerat slängde jag upp näven och tackade för visad hänsyn.

En bra start på dagen!

Motvind hem igår. Förlängde pendlingen med 8km genom att cykla och lämna in cykeln på reparation efter förrförra veckans taxikrock.
Pendling med fulcykeln imorse var ingen höjdare. Trögrullat.
/S

raggis skrev:
>
> Jag tycket det var riktigt fint gjort av bilisten
> så efter han passerat slängde jag upp näven och
> tackade för visad hänsyn.
>
> En bra start på dagen!

Så brukar jag också göra, för att tacka liksom. Men i söndags slog det mig att det kanske uppfattas som att man viftar argt? Eller fattar bilister att högrött, förvridet ansikte som viftar lite blekt betyder tack?

Sånt kan man tänka på tralalala.

jäkla yr.no . enligt dem skulle det vara garanterat uppehåll idag på morgonen. 5 km klarade jag mig innan regnet bröt ut, körde i det i 4 mil, har knappt aldrig varit så blöt. sitter och fryser framför datorn nu....

raggis skrev:
> Mitt fösta inlägg här på happy.
> Underbar morgonpendling imorse, 5 + och strålande
> sol.
Välkommen hit!

> Jag tycket det var riktigt fint gjort av bilisten
> så efter han passerat slängde jag upp näven och
> tackade för visad hänsyn.
>

Härligt, sånt smittar av sig.

lite sega ben idag som inte gillade att snurra på med högre kadens än vanligt.

redan hungrig, lunch vid ½10 är väl ok ändå?

Imorse när jag passerade ett rödljus vid Kungsgatan/Skolgatan i Uppsala så gled en polisbil upp bakom cyklisterna som väntade på grönt och skulle passera.

Skolgatan vid gamla brandstationen (som inte ens finns längre) är en känd haffa-cyklistspot.

Alla som åker där varje dag vet att när det blir rött på Kungsgatan blir det grönt för Skolgatan, så när bilarna stannar kör man direkt utan att vänta på att det slår om till grönt vilket tar en liten stund.

Alla körde mot rött utom de som noterade polisbilen. Ångrade att jag inte hängde tillbaka lite för att se om polisen gjorde någonting, såg att den följde efter cylisterna vidare på Skolgatan iaf.

Själv nöjde jag mig i polis-provokation med en lång och onödig omkörningskidd fram till stopplinjen.

Det är så roligt att pendla nu när min SS är igång.

Men, nu börjar det bli sommar och jag har fortfarande inte sett den tvättäkta transan som brukade stå och blänga på mig någonstans längs Solna Kyrkväg. Är det inte dags för den snart? Någon som sett något?

Fredag = extrasväng. Sticklinge, Elfvik, Gåshaga, jobbet. Hur fint som helst. Och så slipper man trängas på Lidingöbron om man kommer dit lite senare...

skaparn skrev:
> Det är så roligt att pendla nu när min SS är
> igång.
>
> Men, nu börjar det bli sommar och jag har
> fortfarande inte sett den tvättäkta transan som
> brukade stå och blänga på mig någonstans
> längs Solna Kyrkväg. Är det inte dags för den
> snart? Någon som sett något?

VA?? Vänta här nu.. Detta måste du fota och
visa för alla här :)

Börjar känna mig mör efter den första pendlingsveckan. Götgatsbacken x 5 dagar känns i benen. Men enpetaren rullar på bra, trots ett inte helt runt bakhjul (måste byta fälg), samt en underpresterande motor.

PÅ vägen hem idag var det bra krut i benen igen. Kändes nästan farligt :)

Tog vägen hem via Rival och Thecenter. Skönt väder, härlig cykling och mumsig fika när man kommer hem.
Har märkt att det inte går att cykla mer än cruisingfart inom tullarna. Inte för trafikens skull utan för att det finns så mycket att titta på. Jag stannade på västerbron och häpnade över hur vackert Stockholm kan vara.

+1 för Stockholm

En liten incident när jag cyklar hem från jobbet idag.
Jag ligger på Bryggargatan och ska svänga vänster ut på Vasagatan. En cyklist framför mig blir trängd av en hantverkarskåpbil som ska svänga vänster trots att han ligger i högerfilen. Cyklisten hamnar liksom i kläm mellan skåpbilen och bilarna i svängfilen. Cyklisten blir riktigt arg och lägger en snorlobba på motorhuven! Föraren blir helt tokig och börjar skrika och tuta och när jag passerade skåpbilen så vinklade jag till backspegeln liksom för att visa min sympati med den trängda cyklisten. Då blev han ännu argare och tutade ännu mer. Tror att han ska köra på oss bakifrån men han fastnar vid övergångsstället där vi lyckas tränga oss emellan fotgängarna. Ytterligare två rödljus räddar oss från den galna skåpbilen som fortsätter tuta när vi mot rött vettskrämda (i alla fall jag!) cyklar vidare Vasagatan ned mot Tegelbacken.

Veloce skrev:

> Har märkt att det inte går att cykla mer än
> cruisingfart inom tullarna. Inte för trafikens
> skull utan för att det finns så mycket att titta
> på. Jag stannade på västerbron och häpnade
> över hur vackert Stockholm kan vara.
>
> +1 för Stockholm

Ord! Stockholm är otroligt vackert. Det finns många tillfällen att njuta, och just Västerbron är en av mina favoriter. Inte minst den mycket trevliga filmvisningen som Fixedgear.se ordnade med Stockholms kvällsprofil som bakgrund minns jag som ett sådant tillfälle av häpnad.

Senast redigerad av en moderator:
Supertramp skrev:
> En liten incident när jag cyklar hem från jobbet
> idag.
> Jag ligger på Bryggargatan och ska svänga
> vänster ut på Vasagatan. En cyklist framför mig
> blir trängd av en hantverkarskåpbil som ska
> svänga vänster trots att han ligger i
> högerfilen. Cyklisten hamnar liksom i kläm
> mellan skåpbilen och bilarna i svängfilen.
> Cyklisten blir riktigt arg och lägger en
> snorlobba på motorhuven! Föraren blir helt tokig
> och börjar skrika och tuta och när jag passerade
> skåpbilen så vinklade jag till backspegeln
> liksom för att visa min sympati med den trängda
> cyklisten. Då blev han ännu argare och tutade
> ännu mer. Tror att han ska köra på oss
> bakifrån men han fastnar vid övergångsstället
> där vi lyckas tränga oss emellan fotgängarna.
> Ytterligare två rödljus räddar oss från den
> galna skåpbilen som fortsätter tuta när vi mot
> rött vettskrämda (i alla fall jag!) cyklar
> vidare Vasagatan ned mot Tegelbacken.

Det är tack vare era fina gester vi andra sedan råkar ut för rabiata förare i trafiken, tack för att ni visar uruselt omdöme som vi andra cyklister kommer att få sota för :-/ T

Little Stereo skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten incident när jag cyklar hem från
> jobbet
> > idag.
> > Jag ligger på Bryggargatan och ska svänga
> > vänster ut på Vasagatan. En cyklist framför
> mig
> > blir trängd av en hantverkarskåpbil som ska
> > svänga vänster trots att han ligger i
> > högerfilen. Cyklisten hamnar liksom i kläm
> > mellan skåpbilen och bilarna i svängfilen.
> > Cyklisten blir riktigt arg och lägger en
> > snorlobba på motorhuven! Föraren blir helt
> tokig
> > och börjar skrika och tuta och när jag
> passerade
> > skåpbilen så vinklade jag till backspegeln
> > liksom för att visa min sympati med den
> trängda
> > cyklisten. Då blev han ännu argare och tutade
> > ännu mer. Tror att han ska köra på oss
> > bakifrån men han fastnar vid
> övergångsstället
> > där vi lyckas tränga oss emellan
> fotgängarna.
> > Ytterligare två rödljus räddar oss från den
> > galna skåpbilen som fortsätter tuta när vi
> mot
> > rött vettskrämda (i alla fall jag!) cyklar
> > vidare Vasagatan ned mot Tegelbacken.
>
>
> Det är tack vare era fina gester vi andra sedan
> råkar ut för rabiata förare i trafiken, tack
> för att ni visar uruselt omdöme som vi andra
> cyklister kommer att få sota för :-/ T

+1
Varför sänka sig till bilistens nivå?

Förvandlat loskan till vin? Ställt sig på en kulle och sagt några väl valda ord?

Jag hade tänkt vända andra kinden till men jag ville inte riskera peta ut förarens ögon med tempohjälmen.

Supertramp skrev:
> Jag hade tänkt vända andra kinden till men jag
> ville inte riskera peta ut förarens ögon med
> tempohjälmen.

Både bergspredikan och korsfästelse med tempohjälm ser nog kul ut.

var lite försiktiga nu, förra gången Supertramp lekte anarkist i trafiken blev han så ledsen av alla arga kommentarer att han lämnade happy. =)

Hehe, jag föreställer mig en storstad, en riktig sådan alltså, som Bangkok eller Mexico City. Undrar hur många m3 loskor och ton tillbockade backspeglar det skulle bli en dag där om alla trängda trafikanter gav såna uttryck för sina aggressioner?
Jag har väl inte världens erfarenhet av dom städerna egentligen men i mitt stilla sinne tror jag ju nånstans att man rätt snabbt (liksom cykelbuden här hemma) anpassar sig efter dom blinda bilisterna och hellre rycker på axlarna samt tar sig fram förutseende. Det är ju rätt kul när man tänker efter hur ofta man har rätt i sina förutseenden av vad bilisterna tänker göra.

fredrikw o Jocke: Arga kommentarer får man tåla, lämna happy har man inte rätt att göra bara för det!

Senast redigerad av en moderator:
Undrar varför inte bilisterna retar upp sig på mc som kör mellan filerna? Jag har aldrig sett någon bilist försöka preja en mc i en bilkö och då har jag suttit i en hel del själv.

Veloce skrev:
> Undrar varför inte bilisterna retar upp sig på
> mc som kör mellan filerna? Jag har aldrig sett
> någon bilist försöka preja en mc i en bilkö
> och då har jag suttit i en hel del själv.

Kanske för att en cykel på 10-15 kg inte ger så mycket skador jämfört med 150-300 kg MC...?

Bra flyt idag trots trötta ben. Soligt men blåsigt och hemfärden lär bli kall, blåsig och tröttsam.
Cykelutmaningen har även börjat denna vecka. Så nu gäller det att pendla på utavbara h*`"#€%e så jag har en chans i totalet :)

Bjuder på en bild från morgonen pass.

Bilagor

• photo.jpg
    photo.jpg
    84.4 KB · Besök: 29
första morgonen på cykel på 10 dagar pga svininfluensa. huärgh de va fan seeegt.

Kallare än vad det såg ut att vara men skönt ändå kom iväg senare än vanligt och hamnade i
cykelrusningen.

Johan A skrev:
> Motvind galore, dvs skitjobbigt.

Tjiiiihiii!

Det går så snabbt på racern asså. Man ba lixom svisch till jobbet va. Är redan rädd för hösten och vintern när man ska pendla på ankaret igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp