Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Köpte mig en Nishiki igår. Ni kan håna mig genom hela Uppsala, men tamejfasen om jag inte kortade min "pendlingstid" med 10 minuter gentemot den gamla högen.

//HJ

H_Johansson skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte mig en Nishiki igår. Ni kan håna mig
> genom hela Uppsala, men tamejfasen om jag inte
> kortade min "pendlingstid" med 10 minuter gentemot
> den gamla högen.
>
> //HJ

Och tänk vad fort det skulle gå om du hade en riktig cykel. ;)

Tog det lugnt på hemvägen i dagen eftersom jag skulle möta upp och vid posten hemma med fru och son... Blev faktiskt omkörd av en cykelcross/racercyklist när jag höll ett för mig högst mediokert tempo upp för backen över karljohanslussen :-) Nu vet man hur det är att bli kränkt ;-) T

grymt kul idag med nya crossen. svårt att inte stå på för fullt. :D

Du får kontra imorgon ;-)

Little Stereo skrev:
> Tog det lugnt på hemvägen i dagen eftersom jag
> skulle möta upp och vid posten hemma med fru och
> son... Blev faktiskt omkörd av en
> cykelcross/racercyklist när jag höll ett för
> mig högst mediokert tempo upp för backen över
> karljohanslussen :-) Nu vet man hur det är att
> bli kränkt ;-) T

Selast skrev:
> Sanningen svider men så är det... Dock ett pris
> jag är villig att betala så att grabben lär sig
> från början hur det ska cyklas... Han kan få
> en av mina namnklibbor och sätta på cykeln
> uppochned som en trofé

Ha, ha! Typ sådär som det Röda Baronen hade på sitt flygplan.

Vilken händelserik pendlingsdag! Mopedisten som prejade mig halvvägs in i buskarna imorse var inte så farlig, men på en omväg hem hade jag en riktig nära döden-upplevelse.

En spaggemerca som kom från vänster i en korsning försökte ramma mig när jag trampade på i en nerförsbacke i 60 knyck. Jag var nästan säker på att han skulle klippa mitt bakhjul, men jag hade centimetrarna på min sida. Puh, en krasch i den farten hade varit ytterst otrevlig.

Förhoppningsvis har föraren lärt sig att titta efter cyklar - jag har iaf lärt mig att undvika Botkyrka och hålla mig till mitt trygga Färingsö.

Allt är ju relativt och gårdagens uttalande om hur dålig pendlingsmorgonen var har fått nytt ljus över sig. Skulle ju till Ursvik och köra NICK-spåret ikväll. Tänkte i morse att det vore ju bra att pumpa däcken innan jag far, resultat:

Flgensprucken.JPG ht=544

Suck å nej. Nähä, får ta nyrenoverande cresent bockstyret till jobbet istället. Vad händer? I samma korsning som igår skär biltema-baknavet ihop fullständigt. Glömde ta bild på det men jag fick en ordentligt lektion i tålamod då jag fick gå/bära cykeln till jobbet idag igen. Så nu har jag ett lik hemma och två lik på jobbet.

tjo flöjt.

EDIT: stavvfel

Senast redigerad av en moderator:
evo skrev:
> Oj, sliten fälg?

Japp! Kanske inte heeelt oväntat. =)

moahahaaaaa
biltema är kvalitet de luxe

Idag var det för mycket motvind så jag vände och tog bilen istället

Soligt och stormbyar. Kan det blir bättre? Vid Skanstullsbron höll jag på att blåsa iväg.
I dag jobbar jag halvdag och en omväg hem är ett måste. Sedan ska jag ut å köra med MTB'n. Där i skogen blåser det förhoppningsvis mindre :)

Jag überkränkte en Friskis & Svettis cyklist vid Globen också :) Hon försökte gena genom en grusväg å pinna på utav bara h*'´#e när hon såg mig. Men kränkningen var redan ett faktum.

Efter en liten incident med en utvecklingsstörd Volvoförare hamnade hamnade jag i slang med en skåning på en gammal racer (Peugoet?) när vi väntade vid rödljuset Götgatan/Folkkungatan.
Någon här?

Hempendlingen igår blev ingen höjdare, fick punka i höjd med Albano. Fick av hjulet tack vare att jag kommit ihåg att lägga ner en 15mm fast nyckel i ryggan men däckavtagaren hade försvunnit någonstans. Fick näääääästan av däcket med händerna men det där lilla retsamma sista saknades så jag fick ta hatten i handen och fråga de som passerade om dom hade en däckavtagare, frågade säkert 15 pers innan jag tillslut fick tag i en äldre herre som hade en. Det var rätt kraftig trafik då det var vårrus igår och en massa tjejer kom åkande ut mot univeristetet, dock utan däckavtagare. Medans jag stod där och snällt frågade alla som passerade om dom hade däckavtagare undrade jag för mig själv hur många av dom jag kränkt tidigare och undrade om det vägde in deras "Nej" svar. Efter slangbyte kom jag i alla fall iväg och trots att det börjat regna lätt gick det bra. Kränkte ett helt gäng på schyssta racers i backen efter universitetet och avslutade pendlingen med att kränka en jättesmal kille i tempodräkt (!) från Hovet på en antik Peugeout racer.

Du det blåste lite imorse du. Börjar misstänka varför "rotorhjul" är förbjudna på vättern. Mina halvhöga fälgar tar rätt mycket vind bara de.... Ovan snubbe med ballla hjul kan ställa till rätt mycket kan jag tänka mig.
Stod bakom en mc-polis vid kungsan/hamngatan och väntade på att någon skulle köra mot rött där men det var ingen som ville det :)

Tack vare comhem var jag sen..sen blåste det som fan och jag var trött.

Justdet, måste skriva i hatacomhemtråden...:)

RN skrev:
> Stod bakom en mc-polis vid kungsan/hamngatan och
> väntade på att någon skulle köra mot rött
> där men det var ingen som ville det :)

Men vad f-n, var är alla rödljusdopare när man behöver dem?

Upp till bevis alla som hävdar att det är en mänsklig rättighet att cykla mot rött. För ni är ju inte lika skenheliga som vi andra som snällt stannar vid rött men bryter mot andra regler istället.

;-) ;-)

<duckar>

davidi skrev:
> Vilken händelserik pendlingsdag! Mopedisten som
> prejade mig halvvägs in i buskarna imorse var
> inte så farlig, men på en omväg hem hade jag en
> riktig nära döden-upplevelse.
>
> En spaggemerca som kom från vänster i en
> korsning försökte ramma mig när jag trampade
> på i en nerförsbacke i 60 knyck. Jag var
> nästan säker på att han skulle klippa mitt
> bakhjul, men jag hade centimetrarna på min sida.
> Puh, en krasch i den farten hade varit ytterst
> otrevlig.
>
> Förhoppningsvis har föraren lärt sig att titta
> efter cyklar - jag har iaf lärt mig att undvika
> Botkyrka och hålla mig till mitt trygga
> Färingsö.

Otäckt!
Mercasnubben missbedömde nog din hastighet. De flesta bilister utgår från att cyklister kör i ca 10 km/h.

npn skrev:

snubben missbedömde nog din hastighet. De
> flesta bilister utgår från att cyklister kör i
> ca 10 km/h.

tycker det händer dagligen att en bil kör om för att sen svänga in höger eller eventuellt bromsa och parkera på cykelbanan tio meter framför ( läs taxi ) på hornsgatan

jävlar vad det blåste. från sidorna och framifrån men aldrig bakifrån, borde börja jobba kvällar. då kanske man blåser till jobbet. Idag höll jag på att blåsa tillbaks.

spännande.. taxi med livet som insats till kontoret och språkproblem gjorde att jag fick en sightseeing i rostov på vägen tillbaka. fortfarande med rödljuskörningar och fyra i bredd på två filer. all good.

har bara sett två killar på cykel hittills och en mc, kanske trafiken avskräcker?

annars sol och fint väder. :)

taxipendling i ryssland, ja jävlar.

T-bana till jobbet, cykel hem. Shoppade Merges-korv & färskpotatis på hötorgshallarna & cykeln blev inte stulen. Sen shoppade jag öl på systemet lijeholmen & inte heller där vart jag av med cykeln. Sen hem. Blåse nästan bort ett par gånger, spännande.

Najjt skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stod bakom en mc-polis vid kungsan/hamngatan
> och
> > väntade på att någon skulle köra mot rött
> > där men det var ingen som ville det :)
>
>
> Men vad f-n, var är alla rödljusdopare när man
> behöver dem?
>
> Upp till bevis alla som hävdar att det är en
> mänsklig rättighet att cykla mot rött. För ni
> är ju inte lika skenheliga som vi andra som
> snällt stannar vid rött men bryter mot andra
> regler istället.

Klart man kör mot rött om nöden kräver det. Men lika klart är det ju att man inte vill vara otrevlig mot den snälla farbror polisen som gör mycket gott i samhället. Så det är faktiskt, tro det eller ej, mest av artighet som man i ett sånt läge som beskrivs ovan som man stannar för rött!

Blåsigt och mot ut på jobbet. En sommarvikarie följde med så tempot blev behagligt (för mig iallafall). Hem hade vinden vänt och det var byig sidvind. Men, sommarvikarien trampade på hem också trots att hon bara hade tre växlar. Klagade ingenting. :)

Rejält byigt igår!
Kul när det blåser åt rätt håll.
Hamnade bakom en EU-moppe när jag svängde i en korsning och tänkte att jag skulle försöka köra om den på raksträcken. Oj vad lätt det gick! Men va fan nu funkar inte växlarna längre! Hoppsan jag låg visst på tyngsta... kollar hastighetemätaren och jag ligger i 55! :-)

Längre rapport idag...

Verkligen en dag där nytta förenades med nöje.
Mycket bilköer redan hemmavid pga "lämna-barnen-på-dagis/skola-med-bil", susade förbi nästan 100 bilar första 4 kilometrarna...skön känsla.

Tog det sedan ganska lugnt hela vägen pga vätan och genom stan gick det bra eftersom många lämnat cykeln hemma pga vädret.
Men sen hände det, när jag kommit till slutet av Stallgatan (gatan utmed Grand Hotel i Sthlm) och var i nedförsbacken mot Nybrokajen så kommer en bil från vänsterfilen (2 filer i endast en riktning) in i högerfilen och verkligen försöker preja mig.
Det var bilköer och krypfart för bilarna så jag fattade inte varför han skulle kasta sig ut så fort och om han inte sett mig, eller om han attackerade mig medvetet. Jag blev förbannad och förvånad, trodde nog inte han sett mig för jag kunde inte se något skäl till att han skulle vara sur på mig.
Nere vid Nybrokajen stannar bilkön och han vevar ner rutan och börjar skrika på mig, jag frågade vad jag gjort för fel. Han fortsatte att skrika om att jag var en jävla idiot och dylikt. Jag frågade flera gånger vad jag gjort för fel och om jag inte fick cykla där, men han fortsatte bara att skrika på mig.
Antingen var han påverkad av någonting eller så hade han en extremt dålig morgon, hans ilska och framför allt hans blick var helt galen och jag blev faktiskt skrämd. När han tyckte att jag frågat för många gånger vad problemet var så öppnade han faktiskt bildörren och var på väg ut, men ångrade sig och körde vidare...det är jag glad för.

Jag tog hans regnr och memorerad företagsnamnet på hans fina bil, nu ser jag att hans företag är beläget några hundra meter från där jag jobbar...det blir nog ett mail till dom.

Det gick lätt idag, först hånkade jag med en granne i en mil(via repstump på dragkrok hihi)
Sen unnade jag moig skogssvängen, körde som en tok över rötterna. Hjulen börjar bli lite skeva och vänsterveven rallade upp(truvativ blazecrap)
När jag kom fram började det regna, vältajmat.

Argh! Hade jag cyklat till jobbet en timme tidigare hade jag inte suttit här med genomblöta jeansbyxor. De luktar dessutom lite lustigt. Surblötjeansbyxelukt. Bra. BRA.

Men själva pendlingen var rätt kul. Jag fick en blick av en gående tant vid Odengatan som sa "jaha, hur kul är det att cykelpendla nu då, ligist!"

Sungam skrev:
> Men sen hände det...
> ...
> Jag tog hans regnr och memorerad företagsnamnet
> på hans fina bil, nu ser jag att hans företag
> är beläget några hundra meter från där jag
> jobbar...det blir nog ett mail till dom.

Hoppas att du får ett svar!
Man skulle ju verkligen vilja veta hur en bilförare som beter sig på det där sättet tänker i såna där fall.

Sungam skrev:
> när jag kommit till slutet av
> Stallgatan (gatan utmed Grand Hotel i Sthlm) och
> var i nedförsbacken mot Nybrokajen så kommer en
> bil från vänsterfilen (2 filer i endast en
> riktning) in i högerfilen och verkligen
> försöker preja mig.
> Det var bilköer och krypfart för bilarna så jag
> fattade inte varför han skulle kasta sig ut så
> fort och om han inte sett mig, eller om han
> attackerade mig medvetet. Jag blev förbannad och
> förvånad, trodde nog inte han sett mig för jag
> kunde inte se något skäl till att han skulle
> vara sur på mig.
>

Huga, låter inte kul. Tur att du klarade dig från en brottningsmatch! Ett möjligt skäl, eller snarare orsak, till den trevliga medtrafikantens uppträdande skulle kunna vara att många bilister tycker att Stallgatan är avsedd för endast biltrafik och att cyklar skall köra Arsenalsgatan eller runt Blasieholmen typ. Den åsikten har i varje fall jag konfronterats med där tidigare.

Fick testat punkteringskyddet på mina "Big Apples" idag. I Nybohowsbacken ned mot liljeholmen märkte jag att cykeln började rulla ojämnt, som om bakdäcket inte var riktigt runt. Stannade för att kolla vad det vad och fann en popnit som fastnat i däcket. Inte rakt in i däcket utan rakt från rullytan på däcket och sedan genom däckets ytgummi ut på sidan av däcket. Den satt som attan och jag behövde använda en sten för att orka trycka ut den ut däcket. Men punka fick jag inte! Jag gillar mina "Big Apples"!

Gott. Mötte brorsan efter några km och tillsammans körde vi 44km. Extremt blåsigt idag gjorde det svårt att få till ngt bra flyt. Men ändå kul att cykla ihop med ngn.

Uppfräschande med lite regn. Periodvis var det lite kallt så benen blossade rött i duschen.

Kör nu i snigelfart för andra dagen i rad efter mitt förkylningsuppehåll. Har trots det inte blivit kränkt en endaste gång. Vad håller ni på med!?

Man ska inte göra uppehåll i cyklingen för det är bara segt att komme igång igen. Att vila gör en säkert bara mer sjuk.

Självklart valde jag den en dag med regn för första pendlingen efter en veckas semester blött blev det men skön vind i ryggen. Nu hoppas jag bara att det börjar torka upp och att vinden vänder.

Kommer det här med regn som en överraskning för folk? Jag brukar kolla in vädret på http://www.yr.no dagen innan så vet man hur vädret skall bli och klär sig efter det. Eller låter bli att cykla.

/G

OdenXT skrev:
> Kommer det här med regn som en överraskning för
> folk? Jag brukar kolla in vädret på
> http://www.yr.no dagen innan så vet man hur
> vädret skall bli och klär sig efter det. Eller
> låter bli att cykla.
>
> /G

Jag är punk. Fuck väderprognoser!

Veloce skrev:
> Är norskt väder annorlunda än svenskt?
>
> www.smhi.se

Nej, men norska meterologer är klart bättre än svenska ;-)

Trevlig kränkartur hem idag (med goda omkörningsmarginaler och snäll
plingeling till alla drabbade), men blev själv straffad av han där uppe.
Hamnade i hagelskurar när jag nådde Vällingby och kör man med tajta kläder
och liggcykel med USS (under sätet styrning) så är det inte händerna som
är den jobbiga träffytan. Cykelbyxa med blöja eller susp hade suttit fint...

Cyklade hem innan regnet. Ingen större skillnad för kläderna var blöta från regnet imorse. Det är så mysigt när man kan hälla vatten ur skorna.

Pratade lite med en kille och hans son som var ute och cyklade med "lådcykeln". Kan det varit mellan Mälarhöjden och Örnsberg? Always happy!

Rejäl och lite byig medvind till jobbet och sen hade det mojnat så det var knappt en symbolisk motvind hem! Kränkte ingen som vanligt. Dels för att jag troligtvis inte kan kränka nån och sen finns det ingen att kränka.

Kom på mig själv imorse att jag "Hedvigkränkte" ett antal frigolithjälmar. Upprätt sittställning och en vid sväng runt dem med lite schwung sådär. Är det stilpoäng på det eller avdrag för bristande respekt för sporten om man kör räser?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp