Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Upptäckte den här tråden för några veckor sen. Den har blivit ett slags beroende. Insåg snabbt att den var så rolig att jag började på sida 1. Har nu läst cirka 80 sidor. Jag har följt er i sommarväder och syréndofter, morgonmackor, vinterslask, punkor, frustration, skador, kränkningar åt det ena eller andra håller, möten med andra happyiter för att rejsa, nästanolyckor och olyckor.

Så har man suttit hemma som ett mongo och skrattat åt er, med er eller fasats tillsammans med er. Tjejen trodde jag var lite knäpp när hon smygkollade på vad jag satt och läste (Sitter du på allvar och läser om andras cykelhistorier?).

Vill bara rikta ett tack till er som gjort den här tråden grym och sjukt läsvärd.

Mitt första inlägg på Happy tillägnas således den enda tråden som gjort det värt att bli medlem.

Ho ho, det där värmde. Jag håller med om att detta är den roligaste tråden. Det är också den jag skriver mest i, eftersom min cykling till största delen består av pendling (lagom långt till jobbet, nybliven far, andra (va?) intressen än cykel också).

Blev omkörd av en hjullastare idag. Tog självklart rygg.
Efter en stund så blev färden vinglig. Jag tittade upp mot hytten.
Det verkade som han fått in nått flygfä i hytten, för han satt och vevade som en dirigent.
En tanke som slog mig var att han kanske inte ville ha mig på rulle men.....nej så snål är nog ingen.

Började rätt kyligt, sedan lugn som oftast. Mötte en annan långärmad happytröja vid Silverdal.

Såg inte roligt ut på himlen i morse men sen klarnade himlen upp och solen kom fram och sa hej :)
Benen kändes lite tröga men jag lyckades höja medelhastigheten en aning :D
Bättre väder imorgon och en tur på fornstigen... mumma

//P

Fin morgon med skönare luft efter regnet.
Blev omkörd av seg moppe vid Alvik, körde om den vid foten av tranebergsbron...
Fick en bra puls när jag sen skulle hålla undan - ska bli kul att se vilken zon jag låg i och hur länge.

Sen hade jag ett litet uppvaknande, tog Hornsgatan för omväxlings skull (brukar annars cykla via Tanto) och fick en påminnelse hur galet det är med cykelbana bredvid bilarna, en herre klev rakt ut bakom byggbil för att öppna sin bildörr utan att ens kasta en blick åt cykelbanan (ganska precis där den vita står, dvs i cykelbanan – då är det inte gott om plats när man har rullande bilar på vänster sida... det blir Tanto i fortsättningen - hellre 50 alkisar och glasbitar överallt än dessa bilister.

Bilagor

• hornsgatan.gif
    hornsgatan.gif
    138.5 KB · Besök: 36
Blev kränkt av en vattenskoter på Karlbergssjön/kanalen.

david... skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev omkörd av en hjullastare idag. Tog
> självklart rygg.
> Efter en stund så blev färden vinglig. Jag
> tittade upp mot hytten.
> Det verkade som han fått in nått flygfä i
> hytten, för han satt och vevade som en dirigent.
> En tanke som slog mig var att han kanske inte
> ville ha mig på rulle men.....nej så snål är
> nog ingen.

Märkligt. I morse cyklade jag förbi en sådan där jeeptant med sursnörpig mun som även hon tycktes vara dirigent. De tunga och nyrika armbanden dinglade liksom ankarkättingar kring handlederna på henne.

Skrev ett inlägg men internetuppkopplingen fick hicka och nu orkar jag inte skriva ett nytt. :(

Veloce skrev:
> Skrev ett inlägg men internetuppkopplingen fick
> hicka och nu orkar jag inte skriva ett nytt. :(

Fast det var väl precis det du gjorde. Det där var väl ett nytt inlägg?

Behov av att serva styrlagret har gradvis uppstått. Tänkte att jag skulle passa på att utnyttja mig av cyklotekets servicegaranti (har inte lämnat in hojjen sedan jag köpte den 97 och styrlagret är i princip det enda som fortfarande är orginal). Så i går cyklade jag förbi Västberga och lämnade ifrån mig cykeln. Det var SVÅRT. Hade problem med att släppa den ifrån mig. "Ta väl hand om den" fick jag ur mig. Lite vilsen gick jag ut till busshållplatsen och stod där och väntade. Från att ha känt mig trygg och hemma på min cykel så stod jag nu vilsen och utan min kära kamrat i en främmande, ovan situation. Väntandes på en buss, i cykelskor och cykelbyxor, i Västberga...

Blev väckt av min dotter som vaknade kl 04:12 jätteförkyld och vägrade somna om, eftersom jag var borta på sommarfest med jobbet igår var det aldrig diskussion om vem som skulle gå upp... Trött sliten och med lite lätt kill i halsen åkte jag i alla fall iväg mot jobbet och blev KRÄNKT!!! En dj..el på racer segade sig förbi mig i en lätt nedförsbacke när jag trampade ur Langstern. Kom ikapp i backen upp mot Mörby men fick se honom fösvinna i nedförsbacken mot Danderyds sjukhus. Orkade inte ta luckan i den sorgliga kondition jag var i utan erkände mig besegrad... Första gången på riktigt länge.

Soligt imorse och 3 m/s medvind från Täby till Kungsträdgården. Knappt ens några träningsoveraller i sikte utan en stilla cruising med en liten omväg via storgatan för att köpa en kaffe och en äggmacka på det sympatiska konditoritet i hörnet styrmansgatan. Jämfört med masochistpendlingen i februari/mars så får dagens rullande fem solar i betyg.

Lugn och fin.
Fredag i luften!
Låg jämnsides med en carbonmiyata med guldmuffar på fridhemsgatan.

Ägaren ville inte sälja den nu heller (tror jag har frågat förr eller så finns det flera i stan).

Så jag bad honom vårda den ömt.

heklamama skrev:
> Lugn och fin.
> Fredag i luften!
> Låg jämnsides med en carbonmiyata med guldmuffar
> på fridhemsgatan.
>
> Ägaren ville inte sälja den nu heller (tror jag
> har frågat förr eller så finns det flera i
> stan).
>
> Så jag bad honom vårda den ömt.

Du kanske kan köpa en ändå:
http://www.blocket.se/stockholm/Miyata_GentsRacer_Carbon_21554085.htm?ca=11&w=3

McR skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> > Låg jämnsides med en carbonmiyata med
> guldmuffar
> > på fridhemsgatan.
> >
> > Ägaren ville inte sälja den nu heller
>
> Du kanske kan köpa en ändå:
> http://www.blocket.se/stockholm/Miyata_GentsRacer_
> Carbon_21554085.htm?ca=11&w=3

Snygg- men stor!
Den jag cyklade breve va en mtb.

Skön pendling idag med sol och lagom mycket blåsa. Idag blev jag dessutom glad när en bilist
som just hade kört om mig på vägen och sedan skulle korsa cykelbanan stannade och släppte förbi mig,undrens tid är inte förbi. Ser framemot att hoja hem i 20 gradig värme.

Längtar också till hemfärden! Ska dra redan 14 så jag kan puppa in mig med teven och girot i soffan kl 15. Rödljustes apostlar får ursäkta, en timme inkl dusch kräver en viss trafikjuridisk flexibilitet.

Drar tennisen över mycket så är det risk att ni ser moi i rutan! Jag gissar jag kommer från vänster i bild, dykandes från ett Ryan Air-plan med en bensindunk i famnen.

SuperApe skrev:
> Längtar också till hemfärden! Ska dra redan 14
> så jag kan puppa in mig med teven och girot i
> soffan kl 15.

Fast sändingen börjar väl först tidigast kl 16.00!? Det får alltså bli en moloken Federer som får puppa med dig fram till åtminstone kl 16.00...

Pappasmurf skrev:
> Fin morgon med skönare luft efter regnet.
> Blev omkörd av seg moppe vid Alvik, körde om den
> vid foten av tranebergsbron...
> Fick en bra puls när jag sen skulle hålla undan
> - ska bli kul att se vilken zon jag låg i och hur
> länge.
>
> Sen hade jag ett litet uppvaknande, tog Hornsgatan
> för omväxlings skull (brukar annars cykla via
> Tanto) och fick en påminnelse hur galet det är
> med cykelbana bredvid bilarna, en herre klev rakt
> ut bakom byggbil för att öppna sin bildörr utan
> att ens kasta en blick åt cykelbanan (ganska
> precis där den vita står, dvs i cykelbanan –
> då är det inte gott om plats när man har
> rullande bilar på vänster sida... det blir Tanto
> i fortsättningen - hellre 50 alkisar och
> glasbitar överallt än dessa bilister.

Sådana cykelfält går fetbort. Jag hade cyklat bland bilarna i högerfilen. :)

Ok ok ÅKÄÄJ, 16 då! Men visst kan det dra igång tidigare än utlovat. Det har jag varit med om en gång under touren 1997.

För att snacka lite pendling så blir det medvind hemåt och bara 20 timmar cykelpendlande den här månaden.

SuperApe skrev:
> Började rätt kyligt, sedan lugn som oftast.
> Mötte en annan långärmad happytröja vid Silverdal.

Det var jag!

Betydligt varmare på vägen hem som gick över Järva fältet istället.

Premiärpendling igår med CX´en. Hade tur med vädret, mulet men uppehåll o inte så farligt blåsigt. Hamnade bakom gatusopbilen förbi Danderyds busshållplatser = ingen risk för glas där inte =)

De har satt upp något så livsfarligt som en hastighetsinformationsskylt längs min pendlingsväg.. högst upp i första uppförsbacken på sträckan = denna kommer bli min död ;) Föga imponerande 16km/h höll jag igår så nu är det bara att öka.

Regnade under dagen men till hemresan var det uppehåll hela vägen, körde fel på ett ställe av bara farten så det blev äkta CX språng upp för trappor istället. 10 min efter hemkomst börja det vräka ner =)

Körde mot rött och höll på att krocka med en klump cyklister, tror faktiskt att det var Critical Mass som var ute med liggcyklar, mormorscyklar, nån Christianialåda med stereo m.m. Såg rätt gemytligt ut, var väl en 40-50 st kanske. Lång bilkö hade de iaf skapat bakom sig.

Körde omvägen genom skogen till jobbet i riktigt kanonväder. 25 grader varmt, sol och medvind! Hem så var det lite svalare men t-shirt och kortbyxor som gällde, spegelblankt på vattnet och trevlig sommarvikarietjej till sällskap. Vem fan vill köra bil!?

Morgonpendlade över liljeholmsbron & västerbron för första gången. Det ska jag alltid göra i fortsättningen. Mina kränkarpoäng måste ju varit off the scale!

Sittande på stiligt stålspett förbi 20+ personer i uppförsbackar, vad blir det för poäng?

No pendling for me denna veckan tack vare en andra Kåvepenin kur som påbörjades i lördags för att försöka ta kål på streptokockerna i halsen. Var bra i en knapp veckan inna feber och halsont återvände i helgen :-( :-( :-( Missade också helgens planerade långtur inför Vättern... får se hur det blir med mitt deltagande i år. :-( gånger 1000!

Upup skrev:
> Körde mot rött och höll på att krocka med en
> klump cyklister, tror faktiskt att det var
> Critical Mass som var ute med liggcyklar,
> mormorscyklar, nån Christianialåda med stereo
> m.m. Såg rätt gemytligt ut, var väl en 40-50 st
> kanske. Lång bilkö hade de iaf skapat bakom sig.

så ser det ut varje morgon på skeppsbron....

Är det någon som vet hur det här med trafiksignaler fungerar?

Idag upplevde jag nämligen att den rytm som alltid råder på Birger Jarlsgatan från Odengatan till Stureplan var ändrad. Min första tanke var att man infört sommartider den 1:a juni, men det är väl knappast någon som gått på semester än så det skulle vara motiverat.

Mulligt var ordet varmt med vinden i ryggen att det dessutom enl smhi skall vända till nordliga vindar i em gör ju inte det sämre.

Some kind of wonderful! Såna här morgnar är det inte många på ett år. När jag var framme ville jag bara fortsätta. Varför jag inte gjorde det? Hur fan skulle det se ut?!

Varmt. Och vid mitt enda rödljus är det en jävla cyklistidiot som kör mot rött.

Trött efter helgen så trampade jag nästan ensam på lätta växlar in och genom stan. Kan inte ha gått fort, för jag såg ingen cyklist från Konradsberg fram till Stadshuskajen och väldigt få innan och efter.

Nu sitter jag och gäspar på kontoret efter att ha jobbat i hela två timmar och tjugo minuter. Kommer nog bli en lång dag idag... :-)

bossjo skrev:
> Mulligt var ordet varmt med vinden i ryggen att
> det dessutom enl smhi skall vända till nordliga
> vindar i em gör ju inte det sämre.

Håller helt med. Nästan oförskämt härligt att cykla idag. Porrväder. Om jag garanterat alltid får sånt här väder kan jag betala en rejäl cykelstraffskatt.

Men vad menar du med vrider på nord. Det blåser ju nord redan nu.. Har du möjligen cyklat baklänges? Måndagar kan vara väldigt knepiga dagar ibland.

Selast skrev:
> No pendling for me denna veckan tack vare en andra
> Kåvepenin kur som påbörjades i lördags för
> att försöka ta kål på streptokockerna i
> halsen. Var bra i en knapp veckan inna feber och
> halsont återvände i helgen :-( :-( :-( Missade
> också helgens planerade långtur inför
> Vättern... får se hur det blir med mitt
> deltagande i år. :-( gånger 1000!

Kan det vara någon annan i familjen som är bärare men inte har symtom?
För två år sedan vandrade det runt i vår familj och vi blev inte av med det förrän hela familjen behandlades samtidigt. Halsfluss och svinkoppor är två av symptomen på streptokocker. Det kan säkert finnas flera.

Stumpy skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > No pendling for me denna veckan tack vare en
> andra
> > Kåvepenin kur som påbörjades i lördags för
> > att försöka ta kål på streptokockerna i
> > halsen. Var bra i en knapp veckan inna feber
> och
> > halsont återvände i helgen :-( :-( :-(
> Missade
> > också helgens planerade långtur inför
> > Vättern... får se hur det blir med mitt
> > deltagande i år. :-( gånger 1000!
>
> Kan det vara någon annan i familjen som är
> bärare men inte har symtom?
> För två år sedan vandrade det runt i vår
> familj och vi blev inte av med det förrän hela
> familjen behandlades samtidigt. Halsfluss och
> svinkoppor är två av symptomen på
> streptokocker. Det kan säkert finnas flera.

Se till att de i såna fall tar prov på alla i familjen och vänta med att behandla till resultatet av odlingen är klart.

skön sommarmorgon.. blåste alla rödljus jag kunde och krengkte en gammal kollega. all good.

skaparn skrev:
> Är det någon som vet hur det här med
> trafiksignaler fungerar?
>
> Idag upplevde jag nämligen att den rytm som
> alltid råder på Birger Jarlsgatan från
> Odengatan till Stureplan var ändrad. Min första
> tanke var att man infört sommartider den 1:a
> juni, men det är väl knappast någon som gått
> på semester än så det skulle vara motiverat.

http://www.vv.se/PageFiles/10430/trafiksignaler.pdf?epslanguage=sv

"För att rätt tidplan skall arbeta för avsedd trafikbild erfordras funktioner för val
av tidplan. Valet kan ske:

• Manuellt
• Tidstyrt
• Trafikstyrt
• Från överordnat system utifrån trafikdata och/eller förutbestämd strategi.

Vid tidsstyrt val brukar växling till avsedd tidplan ske vid på förhand inställda
tidpunkter enligt ett veckotidsschema där sommartid och speciella helgdagar
ska kunnas ställa in årsvis."

Så man kan ju gissa på årligen styrd sommartid = 1 juni. Kan även varit ett vanligt underhåll, exempelvis sid 67:

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1349/2003_60_BRA_trafiksignal.pdf

Jag hade inte nordligt i morse när jag hojade till Rissne men och det blåser nordligt redan nu så ökar väl chansen att jag har vinden i ryggen men också.

T.R.S. skrev:
> <Stabilaste svaret 2009>

Happy levererar! Jag tackar och bockar för ett kompetent svar.

Jag krängkte, utan uppsåt till detta, en bilburen man när jag gled över Lindhagensgatan fast hela stolpen var röd. Han hade redan passerat och ingen annan trafik stördes så vitt jag kunde bedöma, men frispelet i bilen gick inte att ta miste på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp