Ja just ja, gårdagens pendling innehöll ett misslyckat försök att vara ridderlig.
En dam gick nästan mitt på bilvägen längs Solna Kyrkväg i riktning mot Haga. Jag stannade och gick över för att erbjuda assistans till andra sidans betydligt tryggare gågata. Enkel match tänkte jag. Men tanten vägrade i sten. "Jag ska ju ändå gå höger där framme, så då måste jag ju korsa vägen två gånger" invände hon. Jo sade jag, men det är ju fler hundra meter dit (jag ska tillägga att damen INTE rörde sig fort, så jag skattade att den sträckan skulle ta henne ca 20 minuter). Men inget av mina argument bet. Och jag kunde ju inte direkt tvinga henne, för då skulle hon blivit sur på riktigt. Så jag fick lomma iväg utan att ha utfört den goda gärning jag tänkte skulle fixa mitt karma för resten av veckan.
Vad göra? Skulle jag med milt våld burit henne till gågatan? För det var ganska mycket trafik vid tidpunkten, och bilarna fick jäkta om henne efter att ha köat lite bakom, och med vägarbeten 'n stuff var det allt annat än ett bra tillfälle att med rullator i snigelfart röra sig på vägbanan.