Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kränkt av en
> praktiskt taget naken man på Vasagatan, suck.

Det låter som att alla på Vasagatan blev lite kränkta.

cyklade extra långsamt imorse för att slippa komma fram svettig, måste nog börja åka tidigare till jobbet om den här värmen håller i sig. Första dagen på nyrenoverade pendlarcykeln kändes iaf riktigt bra, det har behövts renovering ett tag nu.

Nya hjälmen är inte alls lika bra som den gamla. Den gamla fångade upp svetten från pannan så den droppade från spetsen av hjälmen. Med den nya rinner det ner i glasögonen istället. Annars är det första dagen den här veckan som det är vanlig svettig svensk sommarvärme. I söndags var det så varmt att svetten bara ångade bort.

Tog två rödjusdopade gubbpendlare. De enda som räknas. Igår vid abrahamsberg pratade jag med en gubbe som var duktigt blodig och skrapad i ansiktet. Han hade ramlat. Eller som han själv sa: Bara lite skrapsår.

I förrgår körde jag om en racer och inbillade mig sedan att han var på väg ikapp. Jag tittade aldrig bakåt så jag vet inte var jag fick det ifrån men resten av vägen hem låg jag på max. Paranoia funkar som motivation i pendlarträsket. :)

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Kanske var samme man som jag blev kränkt av för
> någon vecka sedan. Har för mig att han hade en
> vinröd cykel
...
>
> Räknas det när man blir kränkt av en halvnaken?

Cykeln var svart-ish och jag kände mig extra kränkt just för att han var halvnaken. Jag körde iofs om honom precis innan jag svängde av Vasagatan för han valde fel väg mellan en buss och nån tok som blockerade vägen, men det gills ju inte. Han naken-kränkte mig utanför T-Centralen.

Varmt, och motvind på Stadsgården som vanligt. Hur kommer det sig att det alltid är motvind på Stadsgården btw ? :-/ T

Passade på att utföra en del jobbrelaterade ärenden, så det blev en fin sträcka från Sundbyberg via Enebyberg och Näsby park tillbaka till Sundbyberg. Där käkade jag en halvliter glass och dito jordbuggar. Därefter hem till Gärdet. Skaplig kvällstur på asfalt med harttailen. Förlorade säkert åtta liter vätska i form av svett :)

Tre spansktalande sommarsnygga turisttjejer som stod och tog kort på varandra framför utsikten från Västerbron lekte Vuelta d'Espana-publik när de såg mig komma blåsande uppför. Visslade, hejade och sprang med några meter. Det var det enda roliga med dagens pendling - i övrigt var den fullständigt värdelös.

Fulmeckade ihop racerns kedja häromkvällen och tre minuter från jobbet gav länken upp. Istället för att höja ett dåligt humör genom en skön vända på Ekerö fick jag stå på trottoaren och skita ner mig. Kedjan blev efter dubbla bypassoperationer så kort att jag inte kunde använda stora kakan fram. Hög kadens och kedjerassel hela vägen hem och kedjebyte på gården ikväll.

Pendlingen fick också riktig sorgkant av att jag rullade förbi en stor mörk fläck på trottoaren i korsningen där en cyklist dödades av en cementbil idag.

Sista dagen innan semestern, och jag firar den med att sätta nytt rekord och med någon sekunds marginal spräcka 50-minutersgränsen till jobbet. Det kommer jag leva på hela semestern :)

De som kom in lite sent idag var inte så torra. De var snarare helt genomblöta och uppgav att detta hade skett på endast några minuter. Skönt att jag var tidig idag.

Men hur som, det jag ville ta upp med er mina vänner var:

Jag har tänkt börja cykla mot rött på ett ställe. Kanske, i alla fall.

Om jag kör Birger Jarlsgatan i riktning mot Stureplan så finns det i höjd med The Spitfire en trafiksignal som visar rött i stort sett hela tiden. Och detta utan att jag korsar någon bilväg. Det kan visserligen komma cyklister in på cykelvägen tio meter fram men den vägen är det inte hög trafik på och mesta delen av tiden står jag bara där och väntar. Det lyset försämrar verkligen min pendlingsupplevelse.

Vad säger ni, får jag?

skaparn skrev:

>
> Vad säger ni, får jag?

Är du seriös?? Mitt råd är: Gör det såklart, ingen ser. Det höjer troligen din trafiksäkerhet...

staine skrev:
> skaparn skrev:
>
> >
> > Vad säger ni, får jag?
>
> Är du seriös?? Mitt råd är: Gör det såklart,
> ingen ser. Det höjer troligen din
> trafiksäkerhet...

Fast problemet är: Alla ser. Det är en av de främsta anledningarna till att jag är hård i min mission att inte köra mot rött. Jag ogillar att förstärka bilden av cyklister som laglösa. För de som sitter i bilarna till vänster ser, oj vad de ser. Och oj vad många blir förbannade. Det är inte bra för relationen mellan de två trafikantslagen eftersom cyklister respektive bilister tenderar att se den andra som en homogen grupp ansvarig för hela gruppens handlingar.

Rätt tjock morgondimma över fälten, sprack upp till sol vid 700, helt vindstilla. Lite tröga ben men allmänt fantastiskt tills kommer in i stan, hade glömt bort den frästa asfalten på nobelvägen. Idag hade dom kletat ner tjock asfaltsolja som kladdar ner däcken och sen fäster smågrus. Vittorian fram ser ut som sandpapper no 5.

Tog omväg hem igår ut mot torup men tunga åsklika moln kortade av rundan. Hällregn utan blixtar men tuff byig motvind sista 5km. Visst är det märkligt att man ändå njuter.

Senast redigerad av en moderator:
trötta sega motvilliga ben idag. la i lättare växel på första mördarbacken .... kände mig kränkt. lastbil på cykelbanan norrgående sankt eriksbron, cyklade i trafiken å strulade till det för bilar å bussar å cyklister när jag skulle svänga vänster över övergångsstället rörstrandsgatan/sankt eriksgatan. annars allt lugnt.

Varmt med regn i luften. Tur att man slapp åskbyn som drog fram över Rissne.

Pendlingsvägen modifierades: En liten omväg runt ett kvarter tar mig till mitt enda trafikljus så att jag anländer från ett håll som verkar ha mer grönt. Märkligt trafikljus.

skaparn skrev:

> Vad säger ni, får jag?

"Det börjar med en silvernål..." Kör mot rött så ligger du inom en månad i en kartong i en gränd och skjuter heroin i ljumsken. Det är statistiskt säkertställt.

mytomspunnen skrev:
> Du måste fråga ditt eget samvete skaparn. ;-)

Argh! Nu förstår jag den totala omfattningen av metaforen med två olika andeväsen på respektive axel som häftigt debatterar mitt agerande.

Veloce skrev:
> Igår vid abrahamsberg pratade jag med en
> gubbe som var duktigt blodig och skrapad i
> ansiktet. Han hade ramlat. Eller som han själv
> sa: Bara lite skrapsår.

Jag såg honom också, fast närmare Hornstull. Då verkade han lite vinglig och inte helt lämplig att ha ute i trafikmiljön.

Shit vad skönt det är med semester. Jag cyklade så fånigt lugnt att jag knappt behövde duscha (och för mig är det en bedrift, jag svettas när jag knyter skor normalt) och det gick fortare än det brukar göra när jag tar i. Nu åkte jag iofs raka vägen hemifrån och inte någon omväg pga nyopererat knä. Inte en käft på vägarna ju, ja förutom ett par låååååångsamma cyklister.

Ja just ja, gårdagens pendling innehöll ett misslyckat försök att vara ridderlig.

En dam gick nästan mitt på bilvägen längs Solna Kyrkväg i riktning mot Haga. Jag stannade och gick över för att erbjuda assistans till andra sidans betydligt tryggare gågata. Enkel match tänkte jag. Men tanten vägrade i sten. "Jag ska ju ändå gå höger där framme, så då måste jag ju korsa vägen två gånger" invände hon. Jo sade jag, men det är ju fler hundra meter dit (jag ska tillägga att damen INTE rörde sig fort, så jag skattade att den sträckan skulle ta henne ca 20 minuter). Men inget av mina argument bet. Och jag kunde ju inte direkt tvinga henne, för då skulle hon blivit sur på riktigt. Så jag fick lomma iväg utan att ha utfört den goda gärning jag tänkte skulle fixa mitt karma för resten av veckan.

Vad göra? Skulle jag med milt våld burit henne till gågatan? För det var ganska mycket trafik vid tidpunkten, och bilarna fick jäkta om henne efter att ha köat lite bakom, och med vägarbeten 'n stuff var det allt annat än ett bra tillfälle att med rullator i snigelfart röra sig på vägbanan.

Hur jag än trampade i morse kom jag inte ifatt den här skumma personen.
DSC02072.JPG ht=544

Härlig temperatur i morse, stack vid 05.30.

annons här under

El cykel
Lifebike - Ett nytt sätt att cykla. Alltid medvind och nedförsbacke!
www.lifebike.se

skulle va skönt att prova att nån gång ha medvind, men uppförsbackarna vill jag ha kvar.för övrigt sista jobbpendlingen på tre veckor. funderar på att gå upp tidigtcykla halva och vända 2 ggr om dan annar blir man väl alldeles för lat och semestertjock.

helt ok.. kändes att det var regn i luften.

jag har märkt att mina vanliga motpendlare har semester, har inte sett dem den senaste veckan.

bossjo skrev:
> Varmt med regn i luften. Tur att man slapp åskbyn
> som drog fram över Rissne.

Regn i luften. Jo just det. Själv blev jag i morse utsatt för ett totalt åskskyfall som var som intensivast vid Edsvikens västra strand. Faktsikt riktigt härligt!

skaparn skrev:
> Vad göra?

Slap her! Ändamålet helgar medlen :)

skaparn skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skaparn skrev:
> >
> > >
> > > Vad säger ni, får jag?
> >
> > Är du seriös?? Mitt råd är: Gör det
> såklart,
> > ingen ser. Det höjer troligen din
> > trafiksäkerhet...
>
>
> Fast problemet är: Alla ser. Det är en av de
> främsta anledningarna till att jag är hård i
> min mission att inte köra mot rött. Jag ogillar
> att förstärka bilden av cyklister som laglösa.
> För de som sitter i bilarna till vänster ser, oj
> vad de ser. Och oj vad många blir förbannade.
> Det är inte bra för relationen mellan de två
> trafikantslagen eftersom cyklister respektive
> bilister tenderar att se den andra som en homogen
> grupp ansvarig för hela gruppens handlingar.

Shit du har rätt det gäller att vara ett föredöme i trafiken. Jag brukar också förnedra mig ibland
-> ofta genom att stanna vid rött men tycker ändå man ibland kan liksom smita lite försynt över rödlysena, inte blåsa på. Men visst ibland tvingar god kristen uppfostran och ögontjänaren i oss att faktiskt stanna. Dock: Fortfarande är det den egna säkerheten som alltid i första hand måste prioriteras!
Fint skrivet va?

Blev kränkt av en tönt på en Specialized och i Assoskläder uppför Tranebergsbron i dag på väg till Afterwork på Sorbon. Vill du ha stock eller?

Verkar som att du blev riktigt ordentligt kränkt dessutom.

tillmann skrev:
> Blev kränkt av en tönt på en Specialized och i
> Assoskläder uppför Tranebergsbron i dag på väg
> till Afterwork på Sorbon. Vill du ha stock eller?

tillmann skrev:
> Blev kränkt av en tönt på en Specialized och i
> Assoskläder uppför Tranebergsbron i dag på väg
> till Afterwork på Sorbon. Vill du ha stock eller?
---------------------------------------------------------
Mycketvillhamer skrev:
Verkar som att du blev riktigt ordentligt kränkt dessutom.
---------------------------------------------------------------------
Kan man få stock även om man inte är klädd i lycra fr assos?
Är det ens möjligt?
Muuuuu pack- till alla. Muuuuuu ("brunstigt muuu").

/E

Senast redigerad av en moderator:
BFS skrev:
> skaparn skrev:
>
> > Vad säger ni, får jag?
>
> "Det börjar med en silvernål..." Kör mot rött
> så ligger du inom en månad i en kartong i en
> gränd och skjuter heroin i ljumsken. Det är
> statistiskt säkertställt.

Så rätt du hade. Det blev en hel del vitt bröd och andra kolhydratrika livsmedel igår. Dödscarbo. Sprutan är nära.

Imorse blev jag nästan arg på två kvinnor som valde att ställa sig precis framför mig då jag ställde mig efter en lastbil i korsningen sveav/odengatan (den skulle svänga höger). Dessa två klarar knappt att starta och jag blir fast bakom dem fram till valhallavägen... VARFÖR I HELVETE SKA DE STÄLLA SIG FRAMFÖR NÅGON ÖHT????

Första pendlingen efter tre veckor semester.
Bara 7km i morse, men det ska bli skönt med lite kontinuerligt cyklande igen!
Ett par tärningspass har det iofs blivit men känner mig ganska förslappad, vilket badrumsvågen också bekräftar...

hoppas det regnar i em iaf, så jag inte släpade på mina sproilans rainlegs i onödan!

Näst intill ensam på gatorna idag, från hammarbyhöjden, genom södermalm, in mot centralen, klockan 06.00. Första gången jag bränt ner för götgatsbacken mot slussen utan att ens snudda vid bromsarna. Smått euforisk känsla!

skaparn skrev:
> De som kom in lite sent idag var inte så torra.
> De var snarare helt genomblöta och uppgav att
> detta hade skett på endast några minuter. Skönt
> att jag var tidig idag.
>
> Men hur som, det jag ville ta upp med er mina
> vänner var:
>
> Jag har tänkt börja cykla mot rött på ett
> ställe. Kanske, i alla fall.
>
> Om jag kör Birger Jarlsgatan i riktning mot
> Stureplan så finns det i höjd med The Spitfire
> en trafiksignal som visar rött i stort sett hela
> tiden. Och detta utan att jag korsar någon
> bilväg. Det kan visserligen komma cyklister in
> på cykelvägen tio meter fram men den vägen är
> det inte hög trafik på och mesta delen av tiden
> står jag bara där och väntar. Det lyset
> försämrar verkligen min pendlingsupplevelse.
>
> Vad säger ni, får jag?

Nu har jag testat. Det kändes sådär. Tidsbesparande var det i alla fall.

skaparn skrev:

>
> Nu har jag testat. Det kändes sådär.
> Tidsbesparande var det i alla fall.

Haha grattis, välkommen i det förtappade gänget!

skaparn skrev:

> Så rätt du hade. Det blev en hel del vitt bröd
> och andra kolhydratrika livsmedel igår.
> Dödscarbo. Sprutan är nära.

>Nu har jag testat. Det kändes sådär. Tidsbesparande var det i alla fall.

Ticktock, ticktock...

smiley skrev:
> Kränka den som kränkas kan. Bara två snubbar
> på väg upp för Skanstullsbron idag. Klickade i
> och satte fart.
>
> Tja, det var det det, ja. Låg som mest i 28.4
> km/h när jag cyklade uppför bron.

Mindes det här inlägget idag och var tvungen att testa idag.
>35km/t (aldrig under alltså) från strax efter rödljuset till att man svänger av ned mot J-hov.

Det blev gammknarren idag. Det var ju regn och smuts ute. Jag gissar att det var ungefär hälften så många cykelpendlare på vägarna idag mot för vad det varit den senaste veckan. Kanske semester, kanske regnet.

start i ösregn och regnkläder vilket gjorde det lite mysigt.. i solna regnade det inte mer så då blev det mer tryckkokare av det hela.

mycket syre i luften som rörde sig i liknande riktning som jag gjorde att det gick ganska fort och lätt idag. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp