Hallux valgus - råd kring operation

n3wton

Aktiv medlem
ja det händer ju inte så mycket i ditt fall, hos andra lär det vara mer elastiskt, och alltså mer tillgängligt för alternativa åtgärder förutom operation? på sista bilden ser man iaf att knölen fjädrar ut lite och bredden på foten ökar. för att undvika att det händer vidare det säkert av värde att du fortsätter undvika korta skor:)

på de två bilderna nedan ser man hur mycket längd på skons insida som behövs för att inte hävstången via korta skor skall aktivera valgusutvecklingen.

på den första bilden sitter foten med korrekt placerad häl, och utifrån tåavtrycken på den här behagliga och välsittande skon (köpt på canarieöarna på 0-talet, kashmiren:) kan man tro att foten halkat framåt vid användning. men det funkar förstås inte att ha sådana glappande kippande skor, utan foten är förstås fastknuten baktill i skon. vad som i själva verket sker när skon böjs i samband med avstamp är som på andra bilden, att skon och inlägget böjs uppåt och skon effektivt sett förkortas så att marginalen blir nära noll, eller kanske 2 mm i det här fallet. finns inte marginalen från början 13-15 mm kommer tårna istället att för varje steg försöka stånga sig ut ur skon.

tiotusen gånger dagligen.
.
Visa bilaga 601284 Visa bilaga 601285
Är med dig helt på den tanken. Har ett par vandringskängor som är på gränsen, men de funkar när man drar åt snörningen riktigt hårt varpå foten inte rör sig en millimeter framåt, samt att sulan inte böjer sig då den är såpass hård. Då blir tåleden avlastad helt och hållet och jag kan gå länge, men marginalerna är lite på gränsen och när fötterna blir varma och sväller under dagen är marginalerna nästan helt borta. Borde nog ta tag i det där ordentligt även om nya vandringskängor är dyra..

Detsamma gäller förmodligen de där dyra Lake-skorna. Tog ut innersulan och provade hur de följde min fotform, och de var ju helt åt skogen. Får kolla upp breda-cykelskor-trådarna på happy helt enkelt..

kais01

Aktiv medlem
om de skorna är nästan bra, säg att det finns 10 mm luft framför stortån, finns det sätt att minska förkortningen som inträffar när steget avvecklas. och vinna de sista par millimetrarna på ett par skor man gillar. t ex:

-blocka skon med expansionverktyg som finns hos ortopedverkstäder, affärer för hockeyrör, och vissa sportsffärer. med hjälp av värme om det är plast, med hjälp av vatten om det är skinn.

-ta bort polstring för tå eller häl.

-minska inläggets höjd under stortåleden. den tar då vägen nedåt istället för åt sidan. enkel och bra åtgärd.

-styva upp skon med inlägg förstärkta med en stålplatta (säljs mot spiktramp), en egenhändigt tillklippt stålplatta, eller mindre lämpligt kolfiber (för tjockt)

-minska sulans böj genom antingen bortslipning av främre delen av sulan, eller som här på ett par stålhätteskor jag har till gräsklippning genom att bygga på sulan fram till där tålederna finns. (gjorde det egentligen mest för att sulan var sladdrig, men det skonar alltså stortåleden och de övriga) kallas rullsula,
19FD4D70-9F26-4A29-ABDE-FDD1D59C9E24.jpeg

.

Lejon

Aktiv medlem
om de skorna är nästan bra, säg att det finns 10 mm luft framför stortån, finns det sätt att minska förkortningen som inträffar när steget avvecklas. och vinna de sista par millimetrarna på ett par skor man gillar. t ex:

-blocka skon med expansionverktyg som finns hos ortopedverkstäder, affärer för hockeyrör, och vissa sportsffärer. med hjälp av värme om det är plast, med hjälp av vatten om det är skinn.

-ta bort polstring för tå eller häl.

-minska inläggets höjd under stortåleden. den tar då vägen nedåt istället för åt sidan. enkel och bra åtgärd.

-styva upp skon med inlägg förstärkta med en stålplatta (säljs mot spiktramp), en egenhändigt tillklippt stålplatta, eller mindre lämpligt kolfiber (för tjockt)

-minska sulans böj genom antingen bortslipning av främre delen av sulan, eller som här på ett par stålhätteskor jag har till gräsklippning genom att bygga på sulan fram till där tålederna finns. (gjorde det egentligen mest för att sulan var sladdrig, men det skonar alltså stortåleden och de övriga) kallas rullsula, Visa bilaga 601310
.
Använder du någonsin någonting utan att modifiera det @kais01? (Inget illa ment, men jag tycker det är otroligt fascinerande att du i nästan varenda tråd du medverkar i kommer med ett svar där du visar eller berättar om hur du byggt om något för att få det att passa dig bättre.)

kais01

Aktiv medlem
Använder du någonsin någonting utan att modifiera det @kais01? (Inget illa ment, men jag tycker det är otroligt fascinerande att du i nästan varenda tråd du medverkar i kommer med ett svar där du visar eller berättar om hur du byggt om något för att få det att passa dig bättre.)
(ot) det händer, men en förbättring ligger alltid i farans riktning😆

dock är man ju av naturen lat, så funkar saker som det är tänkt rör jag dem inte så gärna. men i största allmänhet är folk alldeles för fast i tanken att sakernas tillstånd inte kan påverkas annat än med ett nyinköp. helst ett dyrare än det förra.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Stig med viss transport på asfalt. Löpning på slätt underlag utan variation bygger upp världens pump i underbenen, vilket inte alls händer om underlaget hela tiden varierar, så jag är näst intill bunden till skog. Fast milen på grus med ett gäng vänner som jag kör ibland är förvisso jäkligt trevligt men straffar sig dagarna efter, så en sko för det hade ju också varit trevligt..
Lite skotips då:

Altra:
Superior; minimalt dämpad, konstruktion där plösen är ett med resten så ganska bra möjligheter att få till en tight passform trots stor tåbox. Sköna till vardags, på grus och lättare stigar. Då de är minimalt dämpade är det ju inga "speed skor" men sköna. Med förbehåll om slitage på Maxtracgummit...se kommentar längre ned.
Går att få i relativt "normala" färgsättningar så man kan ha dem till vardags också.

Superiors motsvarighet för gatan är "Rivera 2" som jag också har. Dessa är lite smalare för att vara Altra, uppskattades av frun som fick ett par Torin av mig som hon tyckte var alldeles för luftiga.

Performanceskorna som Mont Blanc för trail och Vanish Carbon / Tempo för gatan är smalare i passformen.
Mont Blanc är en kanonsko med ett fatalt fel, en helt feldesignad hälkappa som är för låg och saknar stöd.
Finns en Boa version som vissa upplever som något bättre men å andra sidan klagar folk då på att främre Boa-spännet trycker. Lär komma en v2 snart som förhoppningsvis rättar till detta.
Vanish Carbon / Tempo har jag inte testat, men läst en del om att yttersulan slits snabbt....

Har själv dåliga erfarenheter av Altras "Maxtrac" gummi som slets sjukt snabbt på mina gamla Timp 3. Asfaltsskorna jag har sulan hållit normalbra på.

Topo Athletic
- Ultraventure 3 (ny modell); 5mm drop; väldämpad
Jag testade tvåan men tyckte den var lite smal över vristen

- Pursuit; 0 stack; ny modell 2022 som fått bra omdömen

- Mountain Racer 2 hade fin tåbox men blev för smala bakåt för mig, så kanske kan passa dig. lär kommer en 3:a i år.

- Terraventure 3; Relativt låg stack, 3 mm drop. Lär komma en Terraventure 4 nu under vintern så kan vara värt att vänta.

Innov-8; vet inte vilken modell du haft, men Terraultra / Trailfly 270 är deras 0 drop sko med enligt uppgift bredaste tåboxen. Jag ville verklige verkligen gilla dem, men tyvärr smalnar de också av så liksom mittpartiet av sulan blev alldeles för smalt, halva foten hängde liksom över. Men med lite smalare fötter tror jag de är kanon.

Hoka:
Speedgoat 5 "wide"; går att få skön lockdown på men Wide är ett måste då de är kanonkuleformade annars :)
Maxdämpad sko så man ska gilla sån. 5mm drop, funkar bra som allround road to trail sko också.
Sem finns andra Hokamodeller i Wide också så klart men de är mer bredare i basen inte så mycket i överdelen.

Saucony:
Xodus Ultra Runshield - också maxdämpad och funkar bra även för lite asfalt höst, vinter och vår där det ofta är inslag av grus och bös. Rätt rymliga men blev något smala för mig mitt på så borde kunna passa dig rätt bra. OBS! Du vill ha Runshield versionen, den "vanliga" är lite sladdrig i ovandelen, och till skillnad från Gore Tex är Runshield mer ventilerat / mindre vattentätt.

Bubblare för "snabbskor" med högre drop - Nya Endorphin Speed / Pro 3 för gatan har fått en något bredare bas än innan och har en stretchig meshovandel så breda fötter får faktiskt hyfsat plats, behöver dock +1/2 storlek.
De har ju en trailversion också i form av Endorphin Edge - har inte testat dem men är nyfiken. Har läst väldigt olika om dem, verkar vara kalas på rätt släta snabba underlag men lite vingliga i stökigare terräng. Max cushion med massor med skum undertill får ju lätt den egenskapen.

Xero Kelso är en bubblare för "vardags" barfotasko som är riktigt snygg i vitt tycker jag :)

n3wton

Aktiv medlem
Lite skotips då:

Altra:
Superior; minimalt dämpad, konstruktion där plösen är ett med resten så ganska bra möjligheter att få till en tight passform trots stor tåbox. Sköna till vardags, på grus och lättare stigar. Då de är minimalt dämpade är det ju inga "speed skor" men sköna. Med förbehåll om slitage på Maxtracgummit...se kommentar längre ned.
Går att få i relativt "normala" färgsättningar så man kan ha dem till vardags också.

Superiors motsvarighet för gatan är "Rivera 2" som jag också har. Dessa är lite smalare för att vara Altra, uppskattades av frun som fick ett par Torin av mig som hon tyckte var alldeles för luftiga.

Performanceskorna som Mont Blanc för trail och Vanish Carbon / Tempo för gatan är smalare i passformen.
Mont Blanc är en kanonsko med ett fatalt fel, en helt feldesignad hälkappa som är för låg och saknar stöd.
Finns en Boa version som vissa upplever som något bättre men å andra sidan klagar folk då på att främre Boa-spännet trycker. Lär komma en v2 snart som förhoppningsvis rättar till detta.
Vanish Carbon / Tempo har jag inte testat, men läst en del om att yttersulan slits snabbt....

Har själv dåliga erfarenheter av Altras "Maxtrac" gummi som slets sjukt snabbt på mina gamla Timp 3. Asfaltsskorna jag har sulan hållit normalbra på.

Topo Athletic
- Ultraventure 3 (ny modell); 5mm drop; väldämpad
Jag testade tvåan men tyckte den var lite smal över vristen

- Pursuit; 0 stack; ny modell 2022 som fått bra omdömen

- Mountain Racer 2 hade fin tåbox men blev för smala bakåt för mig, så kanske kan passa dig. lär kommer en 3:a i år.

- Terraventure 3; Relativt låg stack, 3 mm drop. Lär komma en Terraventure 4 nu under vintern så kan vara värt att vänta.

Innov-8; vet inte vilken modell du haft, men Terraultra / Trailfly 270 är deras 0 drop sko med enligt uppgift bredaste tåboxen. Jag ville verklige verkligen gilla dem, men tyvärr smalnar de också av så liksom mittpartiet av sulan blev alldeles för smalt, halva foten hängde liksom över. Men med lite smalare fötter tror jag de är kanon.

Hoka:
Speedgoat 5 "wide"; går att få skön lockdown på men Wide är ett måste då de är kanonkuleformade annars :)
Maxdämpad sko så man ska gilla sån. 5mm drop, funkar bra som allround road to trail sko också.
Sem finns andra Hokamodeller i Wide också så klart men de är mer bredare i basen inte så mycket i överdelen.

Saucony:
Xodus Ultra Runshield - också maxdämpad och funkar bra även för lite asfalt höst, vinter och vår där det ofta är inslag av grus och bös. Rätt rymliga men blev något smala för mig mitt på så borde kunna passa dig rätt bra. OBS! Du vill ha Runshield versionen, den "vanliga" är lite sladdrig i ovandelen, och till skillnad från Gore Tex är Runshield mer ventilerat / mindre vattentätt.

Bubblare för "snabbskor" med högre drop - Nya Endorphin Speed / Pro 3 för gatan har fått en något bredare bas än innan och har en stretchig meshovandel så breda fötter får faktiskt hyfsat plats, behöver dock +1/2 storlek.
De har ju en trailversion också i form av Endorphin Edge - har inte testat dem men är nyfiken. Har läst väldigt olika om dem, verkar vara kalas på rätt släta snabba underlag men lite vingliga i stökigare terräng. Max cushion med massor med skum undertill får ju lätt den egenskapen.

Xero Kelso är en bubblare för "vardags" barfotasko som är riktigt snygg i vitt tycker jag :)
Det här får jag studera mer ingående innan vidare svar, men kan åtminstone redovisa för vilka skor jag har testat.

D328D244-05DA-456A-9425-5D9B74639CA1.jpeg

Närmast Inov-8 Terra Ultra 260 - skon som gjorde att jag kunde springa lite igen.

Nästa är en Inov-8 Terra Ultra G270. Skulle egentligen ha nya 260 men de hade utgått, så jag tog uppföljaren istället. Inte samma stabilitet, det känns som jag är högre upp i luften och blir lite osäker på steget när det är stökigt. Lite smalare på "insidan" tror jag, som att stortåleden trampar ner strax utanför innersulan.

Altra Lone Peak, osäker på numret. Sladdriga, som mockasiner, både i sulan och själva stommen. Sulan sliten och nedtrampad snabbt. Sprang inte mycket i dessa innan de tog slut.

Inte sugen på Altra igen. Gillar "integriteten" hos Inov-8 då de ger mer stöd osv. Förmodligen är det viktigt för mig att ha en någorlunda styv sula då den stöttar böjningen av stortån.

NickPick

Aktiv medlem
Jag älskar ju mina Lone Peak! Då får fötterna röra sig ungefär som dom vill där fram, men nu har jag kanske 3 par till andra från Altra. Mina tår har fortfarande men efter salomontiden... Använder dom ibland till vardags.

Han fotanders kör ju via länk eller liknande också och har tydligen fått tillbaks knepiga knölar på flera "kunder". Kanske vört att höra där också?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket att tillföra som inte redan sagts. Kör sulor med pelott som tvingar upp centrum på fotbladet när jag inte kan använda barfotaskor. Använder sedan länge barfotaskor så ofta som jag kan. Funkat superbra men fick ett svårt bakslag när hälsenan brast. Nu på väg tillbaka igen. Naturligt starka fötter och en isättning med hälen sist har hjälpt mig extremt mycket efter att ha misshandlat fötterna i olika b*llsporter. Dina fötter är inte lika hemska som de jag sett gå till operation. Lycka till med bästa lösning.

n3wton

Aktiv medlem
Jag älskar ju mina Lone Peak! Då får fötterna röra sig ungefär som dom vill där fram, men nu har jag kanske 3 par till andra från Altra. Mina tår har fortfarande men efter salomontiden... Använder dom ibland till vardags.

Han fotanders kör ju via länk eller liknande också och har tydligen fått tillbaks knepiga knölar på flera "kunder". Kanske vört att höra där också?
Är det inte med löparskor som med sadlar då? Finns inga universallösningar, och något som funkar för en är helfel för någon annan.

Absolut, kan tänka mig att kontakta Fotanders. Är ju som sagt ytterst skeptisk till att såga, skära, banka och räta ut. Tyvärr råkade jag se en bild på kombucha-te på Insta och fick en dålig känsla tillsammans med lite olika filmklipp. Inget ont om kombucha, men man känner vad man känner.😛 Tror att de övningar jag fått nu syftar till samma sak (dvs stärka fötterna) och att jag får testa en sak i taget.

Gjorde mina övningar igår. Sällan har jag gjort något så jobbigt utan att då puls öht! Ska bland annat växelvis knipa åt med stortån och lyfta upp de andra, följt av att lyfta stortån. Jag har typ inte den funktionen i mina fötter, så det var en utmaning. Ska också ha foten platt på marken och försöka "förkorta" foten utan att använda tårna. Kräver en massa kordination jag aldrig tidigare behövt..

glitch

Aktiv medlem
Som du skriver om G270:n, de blir smala på insidan, håller helt med där.
LP har jag bara testat 5 och 6 i ordningen och fann de för sladdriga / rymliga men de är nog en av de rymligaste modellerna i programmet. 6:orna var lite bättre än 5:orna pga. lite ändrat material i ovandelen men jämförelsevis sitter Superior mycket närmare.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Tråd-snyltning:
Hur började hallux valgus-besvären för er som har? Värk, svullnad, värme? Något som kommer mer med ålder och slitna leder? Hur länge innan knölen började växa, tån peka inåt?

Jag springer typ 20 km i veckan med massor av olika skor att variera mellan och får inga problem av det, men har börjat få ont i ena stortåleden efter padel i inomhusskor för racketsport. Rejält tryckömt och rött efter passet, men en klutt Voltaren-salva under natten verkar göra gott till nästa morgon. Effekter av start/stopp i padel?

Kan man ha en "för små skor-skuld"? Har sen hyfsat många år lagt bort fåfängan jag hade som ung kring stora fötter och köper numer skor i rätt längd (men dock aldrig överdrivet långa), har aldrig problem med bredden pga smala och låga fötter. Försöker med egen fotmassage emellanåt, men kanske skulle mer regelbunden fotgymnastik behövas?

Hasse#7

Aktiv medlem
Tråd-snyltning:
Hur började hallux valgus-besvären för er som har? Värk, svullnad, värme? Något som kommer mer med ålder och slitna leder? Hur länge innan knölen började växa, tån peka inåt?

Jag springer typ 20 km i veckan med massor av olika skor att variera mellan och får inga problem av det, men har börjat få ont i ena stortåleden efter padel i inomhusskor för racketsport. Rejält tryckömt och rött efter passet, men en klutt Voltaren-salva under natten verkar göra gott till nästa morgon. Effekter av start/stopp i padel?

Kan man ha en "för små skor-skuld"? Har sen hyfsat många år lagt bort fåfängan jag hade som ung kring stora fötter och köper numer skor i rätt längd (men dock aldrig överdrivet långa), har aldrig problem med bredden pga smala och låga fötter. Försöker med egen fotmassage emellanåt, men kanske skulle mer regelbunden fotgymnastik behövas?
Min fru har problemet med hallux valgus ärftligt. Hon är helt ointresserad av att träna bort det eller operera. Men specialgjutna sulor med pelott får tårna att ligga så bra som möjligt och det blir inte värre vad jag kan se.

n3wton

Aktiv medlem
Tråd-snyltning:

Du menar snyltning utöver köpråd om både löparskor och randsydda engelska skinnskor?😂 Helt okej för mig!

Jag minns inte hur det började. Allt under låren gjorde ont hela min uppväxt och jag kan inte särskilja det speciellt väl...

Tror dock inläggen med pilott kom innan snedställningen av tån. Fåfänga här med gör att jag också ALLTID gick i för små skor. Däremot så talar min nästan opåverkade vänsterfot, som är minst 5 mm längre, emot att det är skornas fel. Vet inte vilken fot som var längst förr, men båda barnen har också längre vänsterfötter så det känns rimligt.

Däremot så är min högerfot tydligt utsatt för mer slitage än min vänstra. Mer förhårdnader, mer slitna skor i form av mer ihoppressad sula på högerskon än vänsterskon. Har tolkat det som att det är högra benet som är "avstampsbenet". Vet inte hur det hänger ihop eller vad som beror på vad däremot..

Gällande din smärtande tåled så har jag för egen del stora problem med att jag inte har några gränser. Ny idrott, maxansträngning, starka ben men svaga leder, massor med vilja och ambition - en blandning som nästan alltid leder till överbelastningsskador för min del. Har du spelat en kortare men intensivare tid tänker jag att det inte är konstigt att du får känningar om du "bara" är löptränad.

Gällande ärftlighet så hade min mammas moster en sned stortå. Ganska långsökt, men vad vet jag...

Hasse#7

Aktiv medlem
Du menar snyltning utöver köpråd om både löparskor och randsydda engelska skinnskor?😂 Helt okej för mig!

Jag minns inte hur det började. Allt under låren gjorde ont hela min uppväxt och jag kan inte särskilja det speciellt väl...

Tror dock inläggen med pilott kom innan snedställningen av tån. Fåfänga här med gör att jag också ALLTID gick i för små skor. Däremot så talar min nästan opåverkade vänsterfot, som är minst 5 mm längre, emot att det är skornas fel. Vet inte vilken fot som var längst förr, men båda barnen har också längre vänsterfötter så det känns rimligt.

Däremot så är min högerfot tydligt utsatt för mer slitage än min vänstra. Mer förhårdnader, mer slitna skor i form av mer ihoppressad sula på högerskon än vänsterskon. Har tolkat det som att det är högra benet som är "avstampsbenet". Vet inte hur det hänger ihop eller vad som beror på vad däremot..

Gällande din smärtande tåled så har jag för egen del stora problem med att jag inte har några gränser. Ny idrott, maxansträngning, starka ben men svaga leder, massor med vilja och ambition - en blandning som nästan alltid leder till överbelastningsskador för min del. Har du spelat en kortare men intensivare tid tänker jag att det inte är konstigt att du får känningar om du "bara" är löptränad.

Gällande ärftlighet så hade min mammas moster en sned stortå. Ganska långsökt, men vad vet jag...
I hustruns släkt, förutom hon själv, även mamma, syster, mostrar.

kais01

Aktiv medlem
I hustruns släkt, förutom hon själv, även mamma, syster, mostrar.
man kan ärva sitt dna och mjuk bindväv, men man ärver även andra saker, som uppfattning och kunskap om hur skor ska sitta på företrädesvis kvinnofötter.

det lär vara vanligt att som för vår ts att det sitter på ena sidan, och den fot som urprungligen är längre. samma gener, olika miljö.

glitch

Aktiv medlem
Kastar in Topo Runventure 4 också i kategorin 0 drop / minimalist.

Har inte testat dem själv, typ samma nisch som Superior som jag redan hade men ser intressanta ut i kategorin.

Hasse#7

Aktiv medlem
man kan ärva sitt dna och mjuk bindväv, men man ärver även andra saker, som uppfattning och kunskap om hur skor ska sitta på företrädesvis kvinnofötter.

det lär vara vanligt att som för vår ts att det sitter på ena sidan, och den fot som urprungligen är längre. samma gener, olika miljö.
Att använda fel skor är säkert en mer drivande faktor än dna. Jag har inget belägg för ärftlighet här, det var mer ett antagande baserat på högt utfall i liten närbesläktad grupp. Sen tycker jag mig läsa både för och emot pelott i sula. Min uppfattning där är att en stark och frisk fot kan hålla formen utan stöd. En svag eller kollapsad fot håller formen bättre med pelott, men kommer aldrig bli stark. Att träna fötterna är sällan fel.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Att använda fel skor är säkert en mer drivande faktor än dna. Jag har inget belägg för ärftlighet här, det var mer ett antagande baserat på högt utfall i liten närbesläktad grupp. Sen tycker jag mig läsa både för och emot pelott i sula. Min uppfattning där är att en stark och frisk fot kan hålla formen utan stöd. En svag eller kollapsad fot håller formen bättre med pelott, men kommer aldrig bli stark. Att träna fötterna är sällan fel.
Tack för delade tankar och kunskap!

Jag vet ju att min farmor hade opererade hallux valgus ("halgus valgus" trodde jag som liten, ena foten var extra jobbig pga dessutom var överkörd av en bil), och på andra sidan släktträdet ser jag att mammas fötter började dra snett nån gång efter 50-årsåldern, där jag är nu.

Hm, tror jag ska dyka djupare in i fotstyrka och rörlighet (har dock väldigt starka tår att knipa med, haha), men tror att främre fotvalvet börjar sacka, så pelottsulor också.
(Om det kan hjälpa någon med andra tåproblem? För några år sen hade jag ont i den andra fotens småtåleder, då var det pinsamt nog en liten liktorn under främre trampdynan som jag inte hade märkt...

Sam

Aktiv medlem
Breda skor som funkar för mig som också har problem, främst vänsterfoten, dock inte samma åkomma som ts:
- Fredags-chic: Loake Badminton II (bred G-läst) med tunnare inlägg från Icebug
- Sommar-chic: Sebago Grant med tunnare inlägg från Icebug
- Sommarhalvåret: Saucony Guide 15 (vanliga, ickebreda modellen) med custom-inlägg
- Vinterhalvåret: Blundstone 500 (halvstorlekarna är riktigt breda) med samma custom-inlägg
- Cykelskor: FiveTen Crosstrail XT (hade gärna fått vara lite bredare) med tunnare inlägg från Icebug

Onödigt vetande: under 2022 sålde jag ett par nästan nya RedWing, min arsenal av Loake med F-läst, mina älskade Shimano RX8, och många många fler par skor efter inrådan från min ortoped.

Topp