Handla av Velonia.com

Handla av Velonia.com
Han lämnar ju garanti i 3 år på fabrikationsfel så du borde få pengarna tillbaka. Kan tänka mig att du är skitförbannad. DEt hade jag varit i alla fall...

Handla av Velonia.com
sanningen är att jag fått tre alternativ. skicka tillbaka ramen, o få alla pengar tillbaka. behålla ramen o bli kompenserad pengamässigt eller vänta till slutet av mars på en bb30 version. måste nog säga att det just nu ändå lutar åt det sistnämnda. men ä extremt kluven.

utlovade bilder:
IMG_1317.JPG ht=189

IMG_1318.JPG ht=634

IMG_1319.JPG ht=172

IMG_1320.JPG ht=233

IMG_1323.JPG ht=450

IMG_1327.jpg ht=725

IMG_1328.jpg ht=725

IMG_1329.jpg ht=725

IMG_1330.jpg ht=450

IMG_1332.JPG ht=725

IMG_1333.jpg ht=450

Senast redigerad av en moderator:
Handla av Velonia.com
i så fall har de halverat fraktkostnaden sen nån timme :D för det var då jag senast kollade.

200 dollar sa han förut . va nu detta har o göra i denna tråd.

Handla av Velonia.com
Tråkigt Jensen.

Han har om jag inte minns fel 1 eller 2 företag till. Inom industri design/CAD branschen. Snubben har nog för många saker på gång helt enkelt. Man kan nog lugnt påstå att han gjort bort varumärket Velonia i Sverige något ;-)

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> mitt råd är KÖP FÖR FAAAAANN INGET AV
> KILLEN!!!!!!!!!!!!

Handla av Velonia.com
eeehh, ja, jag tänkte ifall du skulle sälja din ram och lacka ur på Velonia så finns det ju alternativ, o du ar ju redan spanat in Velocite men klagat på frakten. Men nu är det ju fett klart att du ska vänta tills slutet av mars väl.

Handla av Velonia.com
Ted_B skrev:
> Med tanke på hur vädret är så gör det kanske
> inte så mycket om du väntar till slutet av mars
> heller?

jo det ä väll så det känns just nu. o om det skulle skita sig, så får ja väll köra me nå vevparti som har bb30 men me externa lager.

pLu: det ä en fråga som nog inte kan svaras på med nån som helst säkerhet. hade vädret ute varit bättre för cykling, så hade det väll inte varit värt att vänta. men nu känns det som om 3 veckor eller så går att ta.

ja, det är väll kineserna som blåst honom lite på denna leverans. samtidigt som han nog får ta åt sig en hel del, me tanke på att han lackade ramen bprde han sett detta. igår kväll trodde han att där var en hylsa man kunde trycka ur. det vare ju inte. det ä inte nått han skulle behöva kolla utan nått han borde veta. men han ä nog rätt sur nu o ja, han har nog för många bollar i luften, vilket i o för sig inte ä nå ursäkt.

Rudan: nu vet ja ju itne när du började kolla velocite. men jag har haft koll på dem sen långt innan nätbutiken öppnade. o som sagt, frakten ä på runt 1100 kr. lägg det på ett rampris på runt 12000 kr + eventuell tull o moms, så äre ett rätt dyrt alternativ.

Handla av Velonia.com
Jensen skrev:
> fick min ram igår, tror ni att den hade bb30?
> knappast. skickar ett argt sms att den har ju inte
> bb30 som jag beställt. får tillbaka ett sms om
> att "varför är du så sur, det är en hylsa man
> kan pressa ut för att få bb30

och

> sanningen är att jag fått tre alternativ. skicka
> tillbaka ramen, o få alla pengar tillbaka.
> behålla ramen o bli kompenserad pengamässigt
> eller vänta till slutet av mars på en bb30
> version. måste nog säga att det just nu ändå
> lutar åt det sistnämnda.

Trist att du inte har fått den ram du har betalt för.

Men om det enda som skiljer mellan BB30-varianten och den med vanligt vevlagerhus är en löstagbar hylsa så verkar ju inte ramen vara så avancerad ändå.
Det är ju först om ramen (dvs rören vid vevpartiet) är konstruerade för ett BB30-vavlagerhus som man får de stora fördelarna med BB30.

På de här bilderna syns skillnaden tydligt
29484071.jpg

29484070.jpg

Dina bilder är inte ur samma vinkel, men jag tycker ändå att vevlagerhuset på dina bilder ser lite 'klent' ut.
(Du får ju iofs en lättare cykel pga de lättare lagren, men så stor skillnad är det ju inte.)

Du byter ju ram/cykel varje år, stämmer inte det?
Om du trots din besvikelse kan tänka dig att använda ramen så är mitt råd att du gör det, använder den med ett vanligt vevparti då förstås, och köper en riktig BB30-ram till nästa säsong.

/Håkan

Handla av Velonia.com
Jag mailade lite med Indrek idag och han kommer ha två versioner. En med "vanligt" vevlagerhus och en variant med BB30. Han hade tänkt att en ram skulle fungera till båda varianterna. Men det gick inte, som Jensen på ett jävligt irriterande sätt fick uppleva.

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
> Men om det enda som skiljer mellan BB30-varianten
> och den med vanligt vevlagerhus är en löstagbar
> hylsa så verkar ju inte ramen vara så avancerad
> ändå.
> Det är ju först om ramen (dvs rören vid
> vevpartiet) är konstruerade för ett
> BB30-vavlagerhus som man får de stora fördelarna
> med BB30.
>

Den fördel som jag antar att du vill komma åt är väl den större anläggningsytan som underrör och sadelrör kan få mot en BB30-hylsa eftersom den är större. Nu är ju det inte intressant längre utan var mer än fördel på den tiden som de flesta ramar byggdes i aluminium.

Nu när det byggs i kolfiber kan man ju forma vevhylsans yttre precis hur man vill oavsett dess intre diameter. Något som illustreras väl både av dina bilder och av bilderna på Jensens ram. Den har ju väldigt mycket material mellan inner- och ytterdiameter på vevlagerhuset och jag tycker absolut inte att den ser klen ut där.

Det där med att ramen inte är avancerad pga att vevlagerkonstruktionen är lite snillrik är bara svammel från din sida med avsedd effekt att klanka ner på ett inköp. I sedvanlig Håkan-anda.

Handla av Velonia.com
danne skrev:
> Nu är ju det inte
> intressant längre utan var mer än fördel på
> den tiden som de flesta ramar byggdes i aluminium.

Tvärtom, det är först med kolfiberramar som fördelarna med BB30 kan utnyttjas fullt ut.

Men för att en ram med BB30-vevlagerhus skall kunna utnyttja dessa förelar fullt ut krävs det att den är designad utgående från detta BB30-vevlagerhus, en sådan ram blir då en avancerad konstruktion.
Jämför tex med BB30-vevlagerhuset på Canonndale Superix, det är en avancerad ramkonstruktion.

/Håkan

Handla av Velonia.com
Förklara gärna för mig vad i den avancerade konstruktionen som kräver en viss innerdiameter. Blir en Supersix plötsligt mindre avancerad när man stoppar in en BSA-adapter i den?

Handla av Velonia.com
danne skrev:
> Förklara gärna för mig

Är det någon ide' att ens försöka såhär på ett Forum?
Är det inte bättre att du 'utbildar' dig själv på egen hand?

/Håkan

Handla av Velonia.com
danne skrev:
> Förklara gärna för mig vad i den avancerade
> konstruktionen som kräver en viss innerdiameter.
> Blir en Supersix plötsligt mindre avancerad när
> man stoppar in en BSA-adapter i den?

+1 Vore ju faktiskt intressant att höra hur man kan tro det...

/Fredrik

Handla av Velonia.com
Kan du inte bara medge att jag hade en poäng i det jag skrev och att ditt resonemang inte håller?

Handla av Velonia.com
ja kom igen nu Håkan, i de flesta trådar postar du sida upp och sida ner med argument och förklaringar, varför är det helt plötsligt efter år av diskussioner inte längre lönt? :)

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fick min ram igår, tror ni att den hade bb30?
> > knappast. skickar ett argt sms att den har ju
> inte
> > bb30 som jag beställt. får tillbaka ett sms
> om
> > att "varför är du så sur, det är en hylsa
> man
> > kan pressa ut för att få bb30
>
> och
>
> > sanningen är att jag fått tre alternativ.
> skicka
> > tillbaka ramen, o få alla pengar tillbaka.
> > behålla ramen o bli kompenserad pengamässigt
> > eller vänta till slutet av mars på en bb30
> > version. måste nog säga att det just nu
> ändå
> > lutar åt det sistnämnda.
>
>
> Trist att du inte har fått den ram du har betalt
> för.
>
> Men om det enda som skiljer mellan BB30-varianten
> och den med vanligt vevlagerhus är en löstagbar
> hylsa så verkar ju inte ramen vara så avancerad
> ändå.
> Det är ju först om ramen (dvs rören vid
> vevpartiet) är konstruerade för ett
> BB30-vavlagerhus som man får de stora fördelarna
> med BB30.

om ramen från början ä konstruerad för bb30, så finns det ju plats för att sätta dit vanligt lager. förstår inte riktigt hur du tänker. cannondale gör en ram för bb30, men istället för att tillverka två helt olika ramar bara för att de inte säljer alla hojar med bb30 vevparti, så pressar de ju i en hylsa för vanligt vevlager i hylsan som sitter fastgjuten i ramen för bb30. så ramen ä byggd för bb30.

> På de här bilderna syns skillnaden tydligt
> http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/2948000
> 0-29489999/640x480/29484071.jpg
>
>
> http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/2948000
> 0-29489999/640x480/29484070.jpg
>
> Dina bilder är inte ur samma vinkel, men jag
> tycker ändå att vevlagerhuset på dina bilder
> ser lite 'klent' ut.
> (Du får ju iofs en lättare cykel pga de lättare
> lagren, men så stor skillnad är det ju inte.)

ingen av det där är ju bb30. o sen ser klent ut? hehe, ja det säger ju mycket, vevlagerhuset på din canyon ser vekt ut, måste ju vara vekt då, eller? :D

>
> Du byter ju ram/cykel varje år, stämmer inte
> det?
> Om du trots din besvikelse kan tänka dig att
> använda ramen så är mitt råd att du gör det,
> använder den med ett vanligt vevparti då
> förstås, och köper en riktig BB30-ram till
> nästa säsong.
>

om ja inte minns fel så köpte ja systemsixen jag hade innan för 3 år sen. så svaret är nej, det stämmer inte.

säger som danne o fredrik, förklara nu vad du menar. för mäter jag innerdiameter på vanliga lagret o ytterdiameter på ramen, äre 1,5 cm material, låter det klent tycker du? du kan inte utgå från utseende över hur en ram är.

du säger att vi ska bilda oss i hur det funkar, men för mig o många andra, tyder ett sådant svar på enf råga från din sida att du svamlar hej vilt om nått du egentligen inte har nån aning om. då äre bättre att erkänna att man skitit i det blå skåpet.

Handla av Velonia.com
castrello skrev:
> Lite OT, men vad är själva idén med BB30 -
> egentligen? Vet att det är OT som sagt, men
> eftersom saken kom upp.

Funderar lite på samma sak. Tanken är väl att det ska vara lättare och styvare, eller? Men då blir man ju lite fundersam när ramar med bb30 inte verkar vara någondera, enligt tour mfl. Men det är klart, veven blir väl styvare...

Handla av Velonia.com
castrello skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Lite OT, men vad är själva idén med BB30 -
> > egentligen? Vet att det är OT som sagt, men
> > eftersom saken kom upp.
>
>
> Ok, utbildade mig själv lite:
>
> styvare - lite
> lättare - marginellt
> lägre q-faktor - en aning
>
> http://www.bicycling.com/article/0,6610,s1-1-8-183
> 30-2,00.html

det man väll får kolla ä oxå om vevpartiet från början ä konstruerat för bb30 eller om det bara är ett vanligt som anpassats. för att få största fördel så bör ju vevpartiet vara byggt för bb30 från början. men visst finns det andra vevpartier för vanlig engelsk gänga som har nästan samma fördelar, men oftast har de då 30 mm axel, så som zipp vuma, clavicula osv.

Handla av Velonia.com
cornas skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Lite OT, men vad är själva idén med BB30 -
> > egentligen? Vet att det är OT som sagt, men
> > eftersom saken kom upp.
>
> Funderar lite på samma sak. Tanken är väl att
> det ska vara lättare och styvare, eller? Men då
> blir man ju lite fundersam när ramar med bb30
> inte verkar vara någondera, enligt tour mfl. Men
> det är klart, veven blir väl styvare...

hehe, ja, tour säger ju allt, o speciellt allt om vevpartierna o själva bb30 :D

det går ju uppenbarligen att vinna på hojar som inte ä nå bra enligt tour, sen får man ju dra sina egna slutsatser om vad tours tester säger. men skulle vara skötn om vi slapp dra det drevet ett varv till.

Handla av Velonia.com
Jag vill också höra mer om BB30 HåkanC. Speciellt då jag har en System SIX med aluvevlagerhus och numera med ett fint BB30vevparti. Lätt och fint är de och riktigt gott om plats för anklarna. Q-faktorn på mitt Sram Forcevevparti är som vanligt.

Handla av Velonia.com
Jensen skrev:
> > om ramen från början ä konstruerad för bb30,
> så finns det ju plats för att sätta dit vanligt
> lager.

Visst är det så, jag tänkte helt fel tidigare.
(Men jag tycker fortfarande att vevlagerhuset på Velonian ser lite 'klent' ut.)

> ingen av det där är ju bb30.
Du har fel, den ena är det.

Men BB30 eller ej, för en säsong eller flera, jag hoppas att du får ihop en cykel du blir nöjd med.

/Håkan

Handla av Velonia.com
Cerro; Han menade alldeles troligen att fördelarna kunde utnyttjas än bättre i samband med carbon än de kan med aluminium.

Det betyder egentligen det du och alla redan vet - dvs att carbon är ett lämpligare material att bygga ramar av- just för att det bättre löser de tekniska problem som finns i samband med att konstruera en lätt och styv ram. Bättre än alu, titan, stål, och Iteraplast - bättre i stort och bättre i smått.

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > > om ramen från början ä konstruerad för
> bb30,
> > så finns det ju plats för att sätta dit
> vanligt
> > lager.
>
> Visst är det så, jag tänkte helt fel tidigare.
> (Men jag tycker fortfarande att vevlagerhuset på
> Velonian ser lite 'klent' ut.)

jo, det ä fint att du kan avgöra sånt me några få bilder :D kul att du säger så eftersom du förespråkar canypn så mycket. för partiet runt vevlagret är VÄLDIGT likt canyons lösning. det ä lika mycket material runt vevlagerhylsan för bb30, som det är på canyon runt engelsk gänga. :D

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
>
> Visst är det så, jag tänkte helt fel tidigare.
>

Fullkomligt monumental händelse i Happys historia!

Handla av Velonia.com
Är bb30 också 68 mm bred?

Ja, titta lite på bilder och tycka lite fritt ut i luften kan man knappast göra om man inte har något specifikt att komma med.

Jensen; ja okej då, Velocite är lite dyrare än jag trodde. Vi säger såhär - jag skickar en hundring till dig ifall du köper en samt rapporterar på Happy om ramen - knappast en jätteansträngning iofs. Blillighets-Velociten jag tänkte på hade inte ens bb30 utan man var tvungen att hosta upp ja...

Handla av Velonia.com
BB30 innebär inte bara marginellt lättare vevparti utan markant lättare. Detta mest för att vikten för lagerkopparna räknas bort och mindre material används kring axeln och kring vevarmarnas fästen eftersom det finns en större angreppsyta än mot "vanliga" vevpartier.

Jag ser i dagsläget ingen fördel med extremt låg q-faktor eller styvare vevpartier. Det är ju ändå ramarna som flexar mest. Inget av dem behövs då det redan i dagsläget är styvt nog. Men mycket vill ha mer. Och i och med BB30 kan, som HåkanC skriver, ramarna byggas styvare kring vevlagret. Återigen, om det ens är nödvändigt.

Jag väntar med spänning på Shimano, huruvida de kommer haka på eller ej, eller snarare när...

Handla av Velonia.com
Sam skrev:
> BB30 innebär inte bara marginellt lättare
> vevparti utan markant lättare. Detta mest för
> att vikten för lagerkopparna räknas bort och
> mindre material används kring axeln och kring
> vevarmarnas fästen eftersom det finns en större
> angreppsyta än mot "vanliga" vevpartier.
>
> Jag ser i dagsläget ingen fördel med extremt
> låg q-faktor eller styvare vevpartier. Det är ju
> ändå ramarna som flexar mest. Inget av dem
> behövs då det redan i dagsläget är styvt nog.
> Men mycket vill ha mer. Och i och med BB30 kan,
> som HåkanC skriver, ramarna byggas styvare kring
> vevlagret. Återigen, om det ens är nödvändigt.
>
>
> Jag väntar med spänning på Shimano, huruvida de
> kommer haka på eller ej, eller snarare när...

Nu är ju inte Shimano varken kända för att tillverka lätta vevpartier eller ta åt sig av ny teknologi som andra utvecklat och redan lanserat på marknade... Förbered dig på en lååång väntan ;-) T

Handla av Velonia.com
Shimano var väl ändå först med Hollowtech II, dvs utanpåliggande lagerskålar? Campa hakade på med sin variant Ultra Torq. Och sen är DA 7800 allmänt känt för att fortfarande vara ett av de bästa vevpartierna. Efter drygt 5 år sedan sin lansering står den sig väldigt väl mot (de nya) konkurrenterna.

Källa: http://fairwheelbikes.com/forum/viewtopic.php?f=77&t=5468

Låter som lite Shimano-hat från din sida om du frågar mig.

Little Stereo skrev:
> Nu är ju inte Shimano varken kända för att
> tillverka lätta vevpartier eller ta åt sig av ny
> teknologi som andra utvecklat och redan lanserat
> på marknade... Förbered dig på en lååång
> väntan ;-) T

Handla av Velonia.com
Sweet wings gjorde integrerade vevpartier redan på 90-talet, och Cannondale har ju haft BB30 sen urminnes tider, så shimano var knappast först.

För övrigt är väl Record UT bättre än alla shimanovevar någonsin, och det har ju ändå funnits sen 06 eller ngt

Handla av Velonia.com
jomper skrev:
> Fast frågan är när Shimano senast hakade på en
> ny standard som de inte själva låg bakom?

Nej, det är väl det som hänger som en kvarnsten runt Shimanos utvecklingsavdelnings hals. Har dom inte komit på det själva vägrar dom anamma teknikaliteten oavsett hur bra eller revolutionerande den än må vara :-/ T

Handla av Velonia.com
Finns det ett Tour test på det?

marran skrev:
> För övrigt är väl Record UT bättre än alla
> shimanovevar någonsin, och det har ju ändå
> funnits sen 06 eller ngt

Handla av Velonia.com
schture skrev:
> Finns det ett Tour test på det?
>
> marran skrev:
> -----
> > För övrigt är väl Record UT bättre än
> alla
> > shimanovevar någonsin, och det har ju ändå
> > funnits sen 06 eller ngt

Behövs det verkligen, att Campagnolo är bättre än Shimano räcker väl med sunt förnuft för att förstå ? ;-) T

Handla av Velonia.com
För att väga upp detta Shimano-hat, som f.ö. är helt okvalificerat, menar jag att de inte var först med elektriska växlar, men har nu gjort ett system som blir svår att matcha för Sram och Campa. Jag är dock övertygad att såväl Sram och Campa kommer släppa väldigt intressanta produkter inom en snar framtid som bereder väg för en ny riktning, och inte nödvändigtvis elektiska.

Konkurrens har ju aldrig varit fel. Det gynnar konsumenten heter det juh.

Tillbaka
Topp