Handla av Velonia.com

Handla av Velonia.com
5 veckor stämmer inte. o betalningen sker just nu (när han inte har nå lager hemma, typ halva när han får hem dem från fabrik (från kina) och resterande innan han skickar ramen.

beställde min racer ram i mitten av november, om jag inte minns fel, och har ännu inte fått den. det ska dock påpekas att racer ramen jag beställt, är en ny ram för 2010 och de har stött på lite problem med produktionen. men det är nu avklarat o ramarna är skickade från kina. de är framme hos honom kommande veckan. o bör sen kunna skickas ut rätt fort till dem som beställt. i o med att de löst problemet vid tillverkningen, så bör det i o för sig gå fortare nu. kanske de där 5 veckorna.

vet att marcus_ec här på happy har beställt en mtb ram, den är inte ny för i år. så den borde han fått snabbt, MEN han har ju fått vänta 2 månader han med. mina misstankar är att indrek (velonia ägaren) inte haft någon ram i lager, o många som köpt lösa ramar direkt från fabrik i kina har ju nämnt att frakten för en lös ram ä hög. så mina misstankar är att han valt att vänta me att beställa den från kina, tills försändelsen med racer ramar var klar, för att packa allt i en stor försändelse o därmed spara fraktkostnad.

det som varit mest frustrerande, både för mig och för marcus är ju bristen på information. mest för marcus, som inte verkar ha fått nått svar alls efter att ha beställt. jag har fått lite mer information då jag snackat en hel del med honom, dels över skype och dels via sms och mail. men även jag har haft svårt att få tag i honom.

ska jag dra nån slutsats av allt detta, så äre väll högst troligt att detta fortfarande sker på hobby nivå. att detta ä nått han håller på med vid sidan om heltidsjobb. upplevs i alla fall så.

varför har jag då väntat? dels för att vädret ute ser ut som det gör. men även för att den nya racer ramen är ruskigt bra specad och har ett väldigt bra pris. ja det är en kina ram, men säger egentligen inte så mycket. hade väll börjat se mig om efter alternativ, då det började bli dax att beställa annat om man ville få det innan säsong. men nu i veckan fick jag DHL nummer så jag kan tracka ramarnas färd mot estland, o kan nu se att den ä mycket nära estland. vilket borde innebära att den ä nära sverige nu. för jag tror att segheten legat i kina. sen har jag ju inte betalt nått, så det har väll även gjort att det inte känts som han försöker lura en. då hade han ju tagit pengarna direkt, o sen inte hört av sig mer.

så kan jag rekommendera velonia, vet faktiskt inte vad jag ska tycka. hade inte nya ramen varit så billig o haft så bra spec så hade jag nog köpt nå annat vid detta tillfälle.

Handla av Velonia.com
får väll se om jag får nån nästa vecka, blir i så fall bilder här på happy. siktet är inställt mot 6 kg hoj :D alla delar ligger här hemma o väntar :D

Handla av Velonia.com
Nu har jag då inte köpt någon ram av honom utan bara kan vidarebefodra det han skickade till mig. jensen har som sagt bättre koll på det där än jag nu. Här kommer det han skrev till mig:

The price is without the shipping. Shipping cost for the frame to Sweden is around 60€ and for one pair of wheels around 40€.

The delivery time for our products is around 1 month, but is specified with every order.

Half amount has to be paid in advance and second amount when I have shipped them to Sweden and you have the tracking number.

/B

Handla av Velonia.com
Jensen beskrev det väldigt bra hur läget är just nu... Jag har över 1mån försökt få tag på Indrek, sista svaret jag fick var att jag skulle få min ram i slutet på Jan sen har det varit helt tyst. Jag har mailat säkert 6gg, skypat och senast igår försökt sms... men inga svar! Kan säga att Jensen har gett mig mer information om läget än Indrek. :) vi har varefall ett trackingnummer till DHl just nu, men vem vet om min ram är där...

Har nu bestämt mig att hålla mig till nästa vecka, sen måste jag börja se mig om för andra alternativ, för andra leverantörer har också leveranstid. Det sura är att hela garderoben är full med prylar och man saknar sin ram, plus man köpt komponenter efter ramen och färgkombinationen. Är måttligt irriterad just nu... To Be Continued

Handla av Velonia.com
fast marcus,när du säger att du köpt färgmatchade delar, vilka delar tänker du på då? den blå SID:en? :P

Bang, till mig har ja för mig att han sagt 30 euro i frakt för ram. men får se vare blir. börjar bli dax att bjussa på frakten :D

har ju i alla fall bilder på prototypen :D

Handla av Velonia.com
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> fast marcus,när du säger att du köpt
> färgmatchade delar, vilka delar tänker du på
> då? den blå SID:en? :P

Haha,japp var den jag menade ;)

>
> Bang, till mig har ja för mig att han sagt 30
> euro i frakt för ram. men får se vare blir.
> börjar bli dax att bjussa på frakten :D

Skrev han till mig med

Handla av Velonia.com
Hade faktiskt tänkt starta en tråd som denna men ni hann före.

Kan bekräfta exakt det Jensen skriver och jag har samma känsla som han(?) har. Indrek gör nog detta på fritiden och har säkert ett annat jobb.

Jag beställde min lvg-ram i slutet december och blev meddelad ca 4-5 v leveranstid. Senaste besked (i veckan) är att min ram kommer i mars. Han bad om ursäkt och sade att förseningen beror på otur och logistikproblem. Jag blev även erbjuden rabatt eller att avbeställa min order.

Jag har intrycket att han är ärlig och att vi tillslut får våra ramar. Men Indrek borde verkligen förbättra kommunikationen med sina kunder, han kan börja med att svara på mailen lite snabbare. Jag har ännu inte betalt en krona så jag känner mig ganska lugn och tror inte jag blir lurad.

Edit: Indrek hävdade även att han skickat de första ramarna till andra kunder som väntat längre än jag och Jensen verkar bekräfta det. Det stärker intrycket att Velonia är en seriös men även strulig leverantör.

Senast redigerad av en moderator:
Handla av Velonia.com
Räcker att googla hans namn så märker man att han är nog en rätt slipad kille. Men har kanske tagit på sig lite för mycket...

EDIT: zodah: Du har varefall fått kontakt, mig har ignorerat totalt den senaste månaden. Så fort jag sett han loggat in på skype har jag försökt få kontakt. Men utan resultat... Jag verkar vara den enda som beställt MTB ram av oss. Jag beställde min ram 30nov...

Det roliga är när Jensen nämner mitt namn och ram till Indrek, så lovar han maila... Men det struntar han i. Där gick hans ärlighet!

Men det är bra att vi går ihop så vi får press på den lille estländaren. =)

Förresten enligt trackingnummret så är dom i Tyskland nu, varefall Jensens haha :) Inrek får nog bo i lackbåset de framtida veckorna.

Handla av Velonia.com
Hmmm, verkar ju vara fina ramar. Men jag kollade mått på sadelstolpen. Mätt från centrum på vevlagret till toppen av sadelstolpen på min cykel har jag 67.5cm. Men kikar man på en 52cm ram på Velonia så är det 80cm från vevlagercentrum till toppen av sadelstolpen. Är det för att det ska finnas möjlighet till att kapa till den i den höjd man vill själv?
// Hinkas

Handla av Velonia.com
Hinkas skrev:
> Är det för att det ska finnas möjlighet till att
> kapa till den i den höjd man vill själv?
> // Hinkas

Japp.

Ska bli kul att se era ramar när de kommer.

Handla av Velonia.com
Hinkas skrev:
> Hmmm, verkar ju vara fina ramar. Men jag kollade
> mått på sadelstolpen. Mätt från centrum på
> vevlagret till toppen av sadelstolpen på min
> cykel har jag 67.5cm. Men kikar man på en 52cm
> ram på Velonia så är det 80cm från
> vevlagercentrum till toppen av sadelstolpen. Är
> det för att det ska finnas möjlighet till att
> kapa till den i den höjd man vill själv?
> // Hinkas

äre racer ramen du tänker på, så har den ju ISP stolpe, o som på de flesta tillverkare som har isp ramar, så kommer de i en längd, sen kapar man av till en längd som är lämplig för en själv. nackdelen är väll när man säljer, att den som köper den inte får vara för lång, för det finns oftast bara en viss justermån efter kaoning, men går bra om köparen ä kortare. i vissa fall (vissa ramar) går det att köpa annan klamra som ökar spännvidden lite.

Handla av Velonia.com
Skulle du byta sadel som bygger mindre på höjden så kan det också bli knepigt, men det finns som sagt justermån på några centimeter beroende på tillverkare.

Handla av Velonia.com
ja, o man kapar väll i överkant. alltså man kapar inte en millimeter mer än man måste :D

Bang: det ä ju rätt ointressant hure ä med klamran du ser på bilden på hemsidan, så nya ramen inte har samma sorts klamra :D men om man ska ta den gamla klamran, så vare ju lite samma teknik som på en gammal styrstam, me en expander på insidan. visst kanske man kan justera upp lite, men tror inte det va nå 5 cm o det blev ingen snygg övergång mellan klamran o röret då.

Handla av Velonia.com
RD01_right_2.jpg

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> tog den från deras hemsida :)
>
> marcus ville ha en bild jue

jo, men han vet ju mycket väl om att det inte är den där som kommer säljas i år :D sen att sidan inte uppdaterats kan ju bero på att första lasset me ramar just nu tullbehandlas i tallin. o de lär lackas innan de dyker upp på hemsidan :D

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> upp med en bild jensen. nu blir jag nyfiken

Jag har bild men de visar jag inte, hihi :)

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> upp med en bild jensen. nu blir jag nyfiken

vill inte sprida dem, då jag egentligen lovat att inte visa nån. dessutom är de rätt intetsägande än så länge. bilderna jag har är inte ens på slutgiltig ram. du får ju stå ut ett tag till :D du köpte ju en tysk :D varför detta intresse i en "fulkines"? :D som finns under andra märkens namn? :P

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> fy fabian för er ;)

ska komma för dig som drog ut på inköpet av ram i evigheter :D me massa velande, frågande, o till slut så lät du andra avgöra valet åt dig :D du får hållas en vecka eller två. den som väntar på nå gott blir aldrig fet, som robert gustavson sa en gång :D

Handla av Velonia.com
Ska vi gissa på under 900 gram, BB30 och koniskt gaffelrör eftersom både Jensen och Cerro blir alldeles till sig i trasorna? Trots att det inte är en Cannondale ;)

Handla av Velonia.com
danne skrev:
> Ska vi gissa på under 900 gram, BB30 och koniskt
> gaffelrör eftersom både Jensen och Cerro blir
> alldeles till sig i trasorna? Trots att det inte
> är en Cannondale ;)

till sig i trasorna är en stark överdrift.men det ä klart, bb30 är ett väldigt starkt argument sett i mina ögon. i övrigt så är ja inte så noga. men hade du läst lite noga på sidan, så hade du enbart behövt gissa på en sak, vikten. det andra står ju där, under nyheter :D:D

"Whats new? BB30 ready bottom bracket, tapered head tube, integrated brake cable on top tube, hollow seat stays plus redesigned seat post clamp for better fit."

:D:D

vikten är väll inte 100% spikad än då han inte har den hemma ännu, utan bara information från fabrik. + att det ska på lager me lack. men väntad vikt, inkl. klämma för 56:a som jag ska ha, blir nog runt 1100-1150 gram med färg.

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> Integrerad vaijerdragning?

läser ni inte ens hemsidan? :D enbart bromsvajern till bakbromsen har integrerad dragning.

väntar själv även på ett:
bar_weight.jpg ht=435

Handla av Velonia.com
danne skrev:
> Ska vi gissa på under 900 gram, BB30 och koniskt
> gaffelrör eftersom både Jensen och Cerro blir
> alldeles till sig i trasorna? Trots att det inte
> är en Cannondale ;)

Haha, av de bilderna jag sett så är min Cannondale SystemSIX snyggare. Jag har ju inte ens något BB30vevparti utan får stå ut med en 30-50g adapter för vanligt vevlager :(

Handla av Velonia.com
cerro skrev:
> danne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska vi gissa på under 900 gram, BB30 och
> koniskt
> > gaffelrör eftersom både Jensen och Cerro blir
> > alldeles till sig i trasorna? Trots att det
> inte
> > är en Cannondale ;)
>
> Haha, av de bilderna jag sett så är min
> Cannondale SystemSIX snyggare. Jag har ju inte ens
> något BB30vevparti utan får stå ut med en
> 30-50g adapter för vanligt vevlager :(

ja jonas syndar, o kör nå annat än bb30 vevparti på en bb30 ram :D

Handla av Velonia.com
Bang skrev:
> Men nu vågar jag inte citera eller använda den
> som källa längre då jag fick passningen med
> bilden ;P

men ni behöver ju inte gissa. o du behöver ju inte citera bara för att läsa specarna :D

Handla av Velonia.com
Jensen skrev:
>
> ja jonas syndar, o kör nå annat än bb30
> vevparti på en bb30 ram :D

Pinsamt... Ni kanske har sett den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/1338013#msg-1338013

Kanske är läge att visa upp den där Velonian och se om danne kan övertalas att överge den tänkta blytunga amerikanska CocaCola-burksramen till det där projektet till förmån för en kinesisk plastraket...

Handla av Velonia.com
nu vet ja inte va danne har för ram, men inte så många av cannondales finare ramar som kan anses som blytunga :D älskade min systemsix, men ville pröva nå nytt efter 2 år. o hade väll inte riktigt råd med en supersix hi-mode av 2010 års modell :D

Handla av Velonia.com
De där grejerna åker på en CAAD 9-ram vilket år som helst nu... Ramen har ju ändå stått här hemma i lite drygt 1 år nu.

Tillbaka
Topp