Handla av Velonia.com

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen:
> Du blandar ihop ram och cykel.
>
>
> /Håkan

på vilket sätt? vikten som står där är ju för ram osv. o de beskriver känslan i ramen.

det är ju du som älskar canyon o tycker allt annat ä skit. tycker tour att det ä skit, så är det skit enligt dig :D så egentligen äre ju ingen ide att ha denna diskussion, vi vet båda att det inte leder nån vart.

Senast redigerad av en moderator:
Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
> Men det [Cannondale SuperSix Hi-Mod] är inte på något sätt en dålig ram,
> eller ens medelmåttlig, långt därifrån, och Tour-testarna tycket att den
> var ett stort steg framåt jämfört med tidigare C-dale-ramar.

Jensen skrev:
> det är ju du [HåkanC] som älskar canyon o tycker allt annat ä skit. tycker tour att det ä skit,
> så är det skit enligt dig :D så egentligen äre ju ingen ide att ha denna diskussion,
> vi vet båda att det inte leder nån vart.

*poppar popcorn*

Handla av Velonia.com
cerro skrev:
> Hur förklarar du vikterna Jensen citerar ifrån
> just en Tourartikel?

Att Jensen citerade inte från ngn Tour-artikel utan från ngt annat inlägg.
Vikter som man inte har en aning om hur de är uppmätta går inte att jämföra med Tours viktet.

Jensen skrev:
> på vilket sätt?

Testet i Tour var ett test av cyklar inte ramar.

Du frågade om Tour-testet av ramen i din fråga här http://happymtb.org/forum/read.php/1/1346285/1348709#msg-1348709
därför svarade jag enbart om ramen

Läs dessutom 4e inlägget i WW-tråden du citerade från
For framsets only Trek and Specialized are the winners on points ahead of Cannondale in third place.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=65674&p=587410

Eller ännu bättre, eftersom det här Tour-testet verkar vara så viktigt för dig varför inte köpa det numret av tidningen och läsa det själv?
Du kan beställa nr12/2009 från http://www.tour-magazin.de

/Håkan

/Håkan

Handla av Velonia.com
catfight2.jpg ht=305

Handla av Velonia.com
Dom där tour testerna är ju ändå rätt meningslösa, vi som läsare vet ju inte hur fristående de där testerna är egentligen, om det finns några yttre påtryckningar osv.

Handla av Velonia.com
HåkanC skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur förklarar du vikterna Jensen citerar
> ifrån
> > just en Tourartikel?
>
> Att Jensen citerade inte från ngn Tour-artikel
> utan från ngt annat inlägg.
> Vikter som man inte har en aning om hur de är
> uppmätta går inte att jämföra med Tours
> viktet.

Hmm, så du menar att om du visar en bild på en ram som väger mindre än det Tour uppmmätt så är bilden fel? En ram är väl alltid ram, bakväxelöra och flaskställsskruv. Eventuella adaptrar om sådant behövs bör ingå med.

Jag vore imponerad av dig Håkan om du någon gång skulle kunna reflektera folks åsikter istället för Tour eller varför inte dina egna åsikter? Innan dess är det ju givet att du är mutad av Tour.

Handla av Velonia.com
cerro skrev:
> Hmm, så du menar att

Jag menar det jag skrev, vare sig mer eller mindre.
Läs vad jag skrev, och strunta i att hitta på så mycket.

/Håkan

Handla av Velonia.com
En ram på en eventuell felkalibererad våg är fortfarande missvisande. Då litar jag mer på en tidning som inte tummar på sitt goda rykte.

Tour använder dessutom sig av normerade ramvikter som ska matcha traditionella icke-slopade ramar. Rätta mig om jag har fel.

På denna punkt tycker jag att HåkanC är väldigt tydlig.

Handla av Velonia.com
jajo, men sam, men då äre många med supersix ramar som har felkalibrerade vågar me tanke på att det ä rätt många som vägt sina ramar o fått dem närmare 900 än 1000 gram. o då är det dessutom en felkalibrering på 80 gram.

hur fan kom vi in på detta med cannondale i denna tråd :D

Handla av Velonia.com
Jensen skrev:
> jajo, men sam, men då äre många med supersix
> ramar som har felkalibrerade vågar

Jag har många ggr postat länken till Tours förklaring till hur och varför de mäter vikten på ramar på det sättet de gör.
Varför har du ännu inte läst den?

/Håkan

Handla av Velonia.com
för att jag inte orkar och sanningen ä att jag inte bryr mig om vad tour skriver. jag skiter i va de tycker om saker. jag går på vad folk skriver i forum. va folk säger, inte vad en maskin säger.

kan vi sluta med detta nu? jäkligt trött på att varenda jäkla tråd ska behöva balla ur o att du hela tiden kommer släpande med dina tester. visst, denna gång får jag väll skylla mig själv, o ibland gör de sin nytta, men ibland blir man bara så jäkla trött på detta släpande me tour tester. o ja, jag tycker det ä lite märkligt att tyska ramar/hojar får toppbetyg. men det ä klart, de ä väll byggda enbart för tours tester.

Handla av Velonia.com
Sam skrev:
>> Tour använder dessutom sig av normerade ramvikter
> som ska matcha traditionella icke-slopade ramar.
> Rätta mig om jag har fel.

Så de anger inte vad ramen väger utan vad den borde väga?

Tours tester är intressanta men skall man få något ut av dem bör man nog läsa tyska. En radda med siffror säger inte så mycket om man inte vet hur dessa tagits fram.
Ja, Tour beskriver hur de gör men det hjälper inte om man som jag inte är speciellt bra på tyska.
Att de t.ex. mäter ramens styvhet är förvisso intressant och men kan jämföra värden för två ramar. Men att en ram i just en testrigg får bättre värde innebär inte att den ramen är bättre. Bara att den i just den testriggen får bättre värde.

Handla av Velonia.com
rising skrev:
> Har Tour testat Velonia-ramarna eller har jag
> missat nåt?

haha, tvivlar ja på :D skönt, då slipper man höra nått om det med :D

Handla av Velonia.com
marcus_ec skrev:
> Tur jag köpte Canyon =)

Haha, fin kommentar.

Läste på ett fint forum att en ram kan vara för styv, måste betyda att högsta värdet i Tours tester inte alltid är det bästa. Eller? Alla vill ju inte ha det absolut styvaste eller lättaste. Se bara på denna tråden, varken Velonias lvgram eller mtbram är bland de lättaste men ändå ger de ett habegär och tror verkligen Jensens ram lär kännas bra.

Handla av Velonia.com
det kan inte vara bra för blodtrycket att både vänta på en försenad ram och samtidigt för typ tusende gången i rad irritera sig till döds på Tours tester... Jensen, har vi inte pratat om att du inte ska bli så irriterad över sånt här? =)

man kan tycka vad man vill om objektiva tester av cykelkomponenter, men till skillnad från diverse foruminlägg om man knappast kan beskylla för objektivitet, så är Tour grymt öppna och ärliga med exakt hur det går till när de mäter, så det är enkelt att bestämma sig för om man tycker det är relevant eller inte. tycker man inte det är det väl bara att strunta i resultaten?

Handla av Velonia.com
cerro skrev:
> Läste på ett fint forum att en ram kan vara för
> styv

Nja, det beror på vilka nackdelar du menar att en för styv ram skulle ge.

Styvheten (åtminstone i form av stabilitet) påverkar inte den upplevda komforten på något som helst sätt, däremot kan ju ramen bli onödigt tung om den är onödigt styv.

/Håkan

Handla av Velonia.com
marcus_ec skrev:
> Måndag kommer nog Jensen vara inaktiv på happy
> ;)

varför då? saknar ju styre o stam. dessutom, SÅ fixerad vid cykling ä ja ju inte att ja inte kan dra mig från cykelbyggandet, speciellt inte när det inte ä särskilt brottom att få ihop den. me tanke på vädret ute :D sen tänkte ja ta hjälp av lite folk som ja vet ä grymma på att bygga hoj :D

Handla av Velonia.com
Arlanda låter ju nära men å andra sidan händer det att trucken kör på någon kartong. Minst en kartong om dagen blir mosad har jag hört. Säkert skitsnygg o lätt rakt av din ram, och med bb29 på vänstra sidan.

Min är jag inte längre lika säker på att jag kommer få som jag var i början. Det är fram o tillbaka med precis all information. Jag fick en pdf med uppgifter som, ja herregud, där fanns något om 21 tum och något om 17 tum i diverse finish - spännande är det iaf.

Handla av Velonia.com
Ryktet säger att ramen inkl. sadelklämman väger in på 1250g, observera att det är en okapad och integrerad sadelstolpe som ingår i den vikten.

Det är inte superlätt, men helt klart konkurrenskraftig i jämförelse med andra supermärkesramar ala Time eller Look.

Handla av Velonia.com
mitt råd är KÖP FÖR FAAAAANN INGET AV KILLEN!!!!!!!!!!!!

fick min ram igår, tror ni att den hade bb30? knappast. skickar ett argt sms att den har ju inte bb30 som jag beställt. får tillbaka ett sms om att "varför är du så sur, det är en hylsa man kan pressa ut för att få bb30, mailar instruktioner imorgon", för att idag få ett mail om att "ouups, det har blivit lite fel, ramen har inte bb30".

ramen ä visserligen väldigt fin, men jag ville ju ha bb30. så nån som vill köpa en velonia ram UTAN bb30?

Handla av Velonia.com
En mans olycka är en annan mans lycka. Bara att agera lösningsorienterat.

Hade inte jag haft min relativt ocyklade Scott CR1 hade jag varit intresserad. Priset är grymt!

Handla av Velonia.com
Har man inte 14 dagars ångerrätt på distansköp? Eller det kanske inte gäller om man handlar från utlandet? Hursomhelst så borde du ju få pengarna tillbaka, plus att han betalar returfrakt.
Annars får vi sätta happy drevet på honom!!

/Magnus

Tillbaka
Topp