handla i usa

hondamannen

Ny medlem
handla i usa
Nån som vet nån bra postordersite i usa som säljer cykelgrejer ? dollarn är svag o kronan stark vilket borde ge bra priser . nån som vet hur det funkar att skicka efter grejer från land utanför eu ?

Jonas

handla i usa
Köp ifrån R&A Cycles i Brooklyn, NY. Kanonbra folk som också skickar (och om du frågar skriver de ett lägre belopp på fraktsedeln så att tullen blir mindre, men det betyder också att försäkringen blir mindre om något händer i frakten).

Har varit på R&A ett hundratal gånger när jag bodde i NJ.

www.racycles.com

handla i usa
audiojan skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp ifrån R&A Cycles i Brooklyn, NY. Kanonbra
> folk som också skickar (och om du frågar skriver
> de ett lägre belopp på fraktsedeln så att
> tullen blir mindre, men det betyder också att
> försäkringen blir mindre om något händer i
> frakten).

Varmt tack för tipset! Ska kolla kontakta de amerikanska myndigheterna om saken och kolla paket från R&A Cycles i Brooklyn extra noga framgent. Efter detta tips ska vi nog kolla alla cykelpaket extra noga. Det kan hända att fler gör som du gör och rekommenerar andra att göra. Den svenska cykelhandeln som följer reglerna och betalar alla skatter och avgifter flåsar oss faktislt i nacken ibland om att få stopp på denna olagliga verksamhet. Den gör det ju omöjligt för dem att konkurrera.

Vi är inte dummmare i huvudet än att vi på två minuter på nätet kan ta reda på vad en vara faktiskt kostar och se till att rätt skatt och tullavgifter betalas.

Tullen och Polisen

handla i usa
har kollat runt lite och med tull o annat skit så verkar det inte finnas nått som slår chainreactioncycles.com i allafall .

Svenska handlare är ockrare som vi skall undvika så långt det är möjligt .

jag brukar handla från grossister så ofta det går , de är förvånasvärt sugna på att sälja till privatpersoner .det är 30-40 % billigare än hos en handlare !!

Jonas

handla i usa
Tullen och polisen skrev:

> Ska kolla kontakta de
> amerikanska myndigheterna om saken och kolla paket
> från R&A Cycles i Brooklyn extra noga framgent.

Tycker nästan synd om dom. De ville antagligen bara vara justa. Kunde inte veta att de sålde till ett snille som skulle skriva om saken på Internet som når en miljard människor och inte minst kan läsas tull och polis. Får vi möjligen se audiojan på TV i den där serien: mest korkade brottslingar? Skulle faktiskt platsa. Annonsera brott mot tull och skatteregler på webben!!!

handla i usa
Visst kan man göra klipp att handla från USA men lägg därtill risken det innebär också; Paket går ju sönder och saker å ting repas å bucklas, moms å tull e 50/50 chans att man får betala ändå. Vad händer om cykeln blir stulen efter 1 år, kan man visa upp ett riktigt kvitto? Förmodligen inte.

Antingen tar man en chansning därför att man helt enkelt har råd att förlora allt om det skiter sig eller så betalar man extra för att slippa risken å köper svenskt. Den lokale cykelhandlaren skall inte underskattas, dom behöver också tjäna sina $$ för att kunna överleva! Om alla skulle börja handla allt på nätet så blir det jobbigt nästa gång man behöver få tag på kvalitetsprylar blixtsnabbt.

Vidare så bor det ju en 300 miljoner människor i USA, det finns nog ganska gott om cykelhandlare over there förutom R&A som skickar paket till Europa/Sverige utan att bry sig det minsta om tull å moms..

handla i usa
hondamannen skrev:
> "Tullen och Polisen" känns som nån person som ej
> vågar handla utomlands och är avundsjuk på oss
> som handlar friskt , så det är mest synd om
> stackarn..

Avundsjuk? Inte alls! Vi är tacksamma för tipsen! Det underlättar spaningen för oss och dessutom är detta ett trevligt forum.

Tullen och polisen

handla i usa
Erik_S skrev:

Den lokale
> cykelhandlaren skall inte underskattas, dom
> behöver också tjäna sina $$ för att kunna
> överleva! Om alla skulle börja handla allt på
> nätet så blir det jobbigt nästa gång man
> behöver få tag på kvalitetsprylar blixtsnabbt.
>
Jag har kommit fram till att det går snabbare att beställa
från USA än att handla via min lokala handlare.
Skulle ha nya bromsbeläg till mina XT bromsar,
Väntetid 2 månader.

//AJ

handla i usa
hondamannen skrev:
> svenska handlare är jag gärna utan.

Skäller du under rätt träd? Svensk cykelhandel är dyr: det beror på att vi har MOMS på 25 procent och lönekostnadspåslag ("payroll taxes") på i runda slängar 40 procent. Det är alltså inte nödvändigtvis handlarnas fel att det blir dyrt!

Som jag ser saken är det jätteviktigt att vi har väl fungerande LBS som kan hjälpa oss att serva hojarna. För de allra flesta av oss är det en klar fördel att få sin gaffel monterad av en erfaren cyklemek som har monterat hundratals och gör jobbet med säker och van hand än att försöka göra det själva.

För min del kunde man gärna följa Hollands och Belgiens exempel. De tar bara 6 procent i moms på cykelreparationer och service.

handla i usa
... och "Tullen och Polisen" är säkert Svenska Tullmyndigheten och Svenska Polismyndigheten... Precis som om de inte skulle ha viktigare saker för sej... Mycket lustigt...

handla i usa
jag mekar helst själv efter att flera gånger fått jobb gjorda felaktigt hos cykelhandlare .

ja utan moms skulle priserna i sverige närma sig mej ej nå ner till vettig nivå. .

Tex En ram Scott Scale 10 kostar i runda slängar 18000 hos en handlare medans handlarn ger ca 13000 för den . . inte kul att kasta bort 5 tusen till ingen nytta..

handla i usa
Tullen och polisen skrev:
> hondamannen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Tullen och Polisen" känns som nån person som
> ej
> > vågar handla utomlands och är avundsjuk på
> oss
> > som handlar friskt , så det är mest synd om
> > stackarn..
>
> Avundsjuk? Inte alls! Vi är tacksamma för
> tipsen! Det underlättar spaningen för oss och
> dessutom är detta ett trevligt forum.
>
> Tullen och polisen

Tänk att det alltid ska finnas puckon :)

handla i usa
Cykelhandlare e väl bäst för den stora massan som inte vet mkt om cykelprylar, som behöver funktionella grejjer å goda råd. Alla som kryssar på Happy å alla andra cykelforum e ju ganska fanatiska med allt vad cykling heter och kan nog byta å justera det mesta på dagens hojjar. Hur många % av Sveriges totala cykelhandel står fanatikerna för, 5%?

Tror nog att dom flesta fanatiker en gång startade sin cykelkarriär stirrandes in i ett skyltfönster men inte hade en aning om vad som väntade. Bra och seriösa handlare tar hand om dessa nybörjare, lotsar på vägen och försöker inte kränga på dom för dyra grejjer. Kundintimitet som det ju heter, alla som jobbar med försäljning vet väl att det e så man klarar konkurrens från tysk/amerikansk postorder?

/E

handla i usa
hondamannen skrev:
> jag mekar helst själv efter att flera gånger
> fått jobb gjorda felaktigt hos cykelhandlare .
>
> ja utan moms skulle priserna i sverige närma sig
> mej ej nå ner till vettig nivå. .
>
> Tex En ram Scott Scale 10 kostar i runda slängar
> 18000 hos en handlare medans handlarn ger ca 13000
> för den . . inte kul att kasta bort 5 tusen till
> ingen nytta..

??? om handlaren ger 13000 för den o säljer den till 18000, så visst, det skiljer 5000 kr där, det kan jag hålla med om. men du har aldrig funderat på hur cykelhandlaren har råd att ställa mat på bordet åt sin familj osv.? köper han in den för 13000 kan han inte sälja den för 13000 till dig, skulle ju vara ren idioti att driva en affär på de premisserna :D

dock kan jag hålla med om att marginalerna ibland är lite väl stora, men de lite större marginalerna ligger oftast eller i alla fall inte alltid hos handlaren, utan hos importören. därmed inte sagt att alla lägger på hurlösa summor, Daner här på forumet är ett exempel på en som inte gör det. men har sett vad en del större importörer köper in sakerna för och det är inte en rolig syn för en kund.

sen får man ju inte glömma att i tyskland bor det typ 53 miljoner, i sverige 9 miljkoner och skulle nog våga påstå att även i % av befolkningen så äre fler cyekintresserade i tyskland. därmed så kan de köpa in större mängder och kan hålla låga priser. dessutom säljer de mycket OEM, som de igentligen inte får sälja löst utan ska säljas monterat på cykel. detta är ruskigt vanligt me shimanodelar från tyskland, det tror jag shimano vet om, men anlendingen till att de inte stryper det där, är att det handlar om så ofantliga mängder så det skulle vara direkt olönsamt att stoppa det. i sverige är marknaden så liten så här kan de stoppa sånt utan att gå nå stora summor minus påm det. men som sagt, marginalerna kunde ibland få vara lite lägre. om inte annat så får de väll förhandla lite bättre me tillverkaren.

jag köper gärna från sverige, kan till o med tänka mig betala 20 % mer för det, men inte 50 % mer som det ofta handlar om. med de skillnaderna tycker ja inte att det är försvarbart att handla inom sveriges gränser. tråkigt att det drabbar handlare, men nånstans kommer det ju att påverka

handla i usa
handlarna får väl börja jobba som oss andra !!

jag tänker inte handla för en enda krona från nån handlare igen . det blir grossist eller från CRC för min del .

handla i usa
hondamannen skrev:
> handlarna får väl börja jobba som oss andra !!
>
> jag tänker inte handla för en enda krona från
> nån handlare igen . det blir grossist eller från
> CRC för min del .

det är ju det de gör, en kompis hade en cykelaffär i 5 år, helt själv och du ska veta att han fick nog jobba mer än de flesta. så mycket semester kunde han inte heller ha.

vad jobbar du med? antar att det du pysslar med, gör ni gratis, eller? ingen vinst hoppas jag, skulle ju totalt strida mot dina egna principer.

du skulle bara se vad de butikerna du funderar på att handla ifrån i utlandet betalar för sina saker. tror nog att i % så har de rätt bra vinst de med.

handla i usa
Faceplant skrev:
> Signatur tullen och polisen är naturligtvis en
> sur svensk cykelhandlare. Tull och moms beräknas
> på beloppet som står på kvittot och inget
> annat.

eller vad varan är försäkrad för. är varan märkt t.ex. 10 dollar i värde, men är försäkrad för 100 dollar, så går tullen på 100 dollar.

handla i usa
Faceplant skrev:
> Tull och moms beräknas på beloppet som står på kvittot och inget annat.

Inte när det gäller försändelser från R&A Cycles i Brooklyn, NY. Tack vare att audidojan var vänlig och tipsade oss (och hela Internet) kommer vi i fortsättningen att kontrollera alla försändelser från R&A Cycles extra noga. Nu vet vi att de använder sig av falska kvitton.

När vi misstänker att deklarationerna är felaktiga för att undgå eller minska tull och moms så kontrollerar vi alltid innehållet, stämmer inte det deklarerade värdet, så tar vi reda på det rätta värdet, och ser till att rätt avgifter och skatt faktureras mottagaren.

Dessutom underrättar vi kollegorna i USA, falska deklarationer är nämligen ett brott där också, och speditören. Vi har ett mycket bra samarbete med speditörerna, för att de snabbt ska kunna få igenom sitt gods, och de har inget överseende med kunder som deklarerar felaktigt eftersom det kan drabba deras lagliga paket.

Tullen och polisen

handla i usa
Det som äter upp den största delen av vinsten att köpa i staterna är frakten.
Vill man ha hit grejerna i rimlig tid så är flygfrakt alternativet men det kostar.
Har själv suttit och räknat på grejer från staterna men kom fram till att Tyskland
och England (CRC) blev både billigare och snabbare att köpa ifrån.
Men är man några som delar på frakt osv så kan det ju bli billigare från the USA.
Men som sagt det går inte att komma ifrån tull och moms och det måste du betala
när du hämtar ut grejerna från typ posten eller till DHL-gubben som levererar grejserna.
Och dom lägger tull o moms på hela summan, prylarna + frakten.
Skriva ner värdet är ingen bra ide för paketet är försäkrat för det uppgivna värdet
(så om man har skrivit att det är värt 500 dollar men är igentligen värt 1500 och det försvinner
så får du bara ut fösäkringsvärdet 500 $ och dessutom kan tullen öppna paketet om dom tycker att
värdet och vikt/storlek på kartongen inte tycks stämma överens har jag hört.)

På tal om priserna i affären kontra nätet så har jag väldigt svårt för att köpa säj en cykel
i Sverige om jag kan spara tusenlappar på att beställa den från typ Tyskland.
Detta vet affärena i svedala så det är därför dom erbjuder sånt som man inte kan få med en
sneimporterad hoj som fri service etc.
Och tack vare nätet har cykelhandlarna fått en hälsosam konkurrans, förr behövde man ju bara
hålla koll på grannhandlarn.
I kedjan från tillverkning till försäljning (i affär) så har jag hört att det är importören
som tjänar dom största pengarna ( rätta mig om jag har fel ;-)

handla i usa
troligen importören som tjänar mest. .

nån som känner nån importör?eller jobbar med det ? så kan vi alla happy mtb´ers handla snorbilligt ?

eller slå oss ihop och starta firma så vi kan köpa in direkt från grossister..

handla i usa
Hondaman, you talk a big game, but are you man enough to put your money where your mouth is?

Eftersom du vet så mycket om hur branschen är och borde vara, och eftersom jag som importör är troligen den som tjänar mest, jag härmed bjuder dig (eller någon annan intresserad parti) att köpa North American Flyers från mig. På köpet får du rättigheter att köpa ramar och komponenter från följande märken till markadens lägsta pris (International Distributor Pricing) och importera dessa till Sverige och i vissa fall, Norden och hela Europa:

Alpha Q
Boone Titanium Chainrings
Castellano Designs
Cove Bikes
Hadley Racing
HED
Industry Nine
Inglis and Retrotec
Interloc Racing Design
Jeff Jones
Lenz Sport Bicycles
Maverick
Moots
Niner
Paul Component Engineering
Phil Wood
Soma Fabrications
Soulcraft
Spot Brand
SyCip
Thomson
Titus
Turner
Ultimate Support Systems
Vanilla
Ventana
White Industries
Wound Up
WTB
Zero Gravity
Zinn

Du kan lära dig lite mer om företaget om du kollar på min nuvarande hemsida (http://www.northamericanflyers.com) eller beta-versionen som saknar bara databasen som ska fyllas på (http://naf.phatbot.com).

Kontaktinfo till mig hittar du på hemsidorna. Priset är en miljon kronor (eller högst bjudande) plus att du anställa mig som konsult i 10 år framöver (lön = 1:- per år) och betalar mina resekostnader till Winterbike, Sea Otter, Garda, Mayhem Festival, SSWC, Eurobike och Interbike varje år (Business Class och en minivan räcker väl) plus ge mig rättigheterna att köpa ramer och komponenter från dig utan marginal så länge du äger företaget. Eftersom det är importören som tjänar mest, du kommer att ha råd, eller hur?

Jag ser fram emot att höra från dig.

hondamannen skrev:
> troligen importören som tjänar mest. .
>
> nån som känner nån importör?eller jobbar med
> det ? så kan vi alla happy mtb´ers handla
> snorbilligt ?
>
> eller slå oss ihop och starta firma så vi kan
> köpa in direkt från grossister..

handla i usa
Det finns flera faktorer som förklarar de höga priserna i Sverige:

— hög moms, en av europas högsta,

— höga lönebikostnader (arbetsgivaravgifter etc)

— unga köpare med lite pengar, låg omsättning på verkligt dyra ramar och komponenter (risk för förluster)

— ibland bristande konkurrens.

Jag tror inte just importörerna tar ut några övervinster. Under vissa perioden har dollarn varit så dyr att det i praktiken prissatt hojarna ur marknaden. Idag, när dollarn ligger under 7 SEK, borde det dock vara möjligt att importera ramar och få ut dem i butkerna utan att det blir svindyra.

Ytterligare dollarfall förväntas p g a GW Bush misskött USAs ekonomi totalt. Men jag tvivlar på att det kommer att leda till lägre priser, eftersom de flesta komponenter prissätts i andra valutor som kommer att stiga mot dollarn.

Att bojkotta den lokala cykelhandeln är idiotiskt. Jag antar att hondamannen bor någonstans, typ Yttre Knohult, där det bara finns en enda cykelhandlare. Det är bättre att vårda sig om den svenska cykelhandeln och utsätta den för konkurrens och prispress. I Uppsala har vi faktiskt flera jättebra cykelaffärer och priserna är inte oskäliga.

handla i usa
Moms är nått vi bestämmer med röstsedeln så det finns ju inte så många att skylla för det. Däremot tullsattsen tycker jag är lite avig. För kompletta cyklar betalar man 13% (eller var det 15) när tullsattserna i snitt ligger under 5%. Detta är nått påhitt från forntiden för att skydda svenska cykelproducenter som inte har excisterat de senaste 10-15-20 åren... Inget jätte problem kanske, köper man en cykel utan pedaler tex så är den ju rimligen inte komplett utan cykeldelar och då är tullsattsen 4,7%.

Personligen handlar jag relativt lite i lokala butiker helt änkelt eftersom det är dyrt. Alla mina cyklar har kostat mig ungefär hälften eller mindre av vad de skulle gjort om jag köpt dem i butik. Har iofs handlat endel av CC, de tycker jag är bra pga sin service och utbud samt skäliga priser.

Har börjat titta på att köpa en systemkamera och där verkar de ha kommit längre i prismatchningen mellan sverige och utlandet. Jag kommer handla kamera i Sverige då det inte verkar lönande att köpa utomlands. Samma pris eller några hundringar billigare på en 10kkr produkt, vilket inte gör det värt besväret. Jag hoppas att cykelhandlarna en dag kommer dit också.

//Erik

handla i usa
Vet man exakt vad man skall ha och har koll på sina amerikanska webshopar så kan man göra sig klipp även med laglig moms å tull, främst på amerikanska märken, Scott, Cannondale etc. Thanksgiving-rea och låg kurs, det e nu som handlarna gör sig av med 2006 modellerna. 30%-40% ner på redan lågt pris, där ryker moms å tull..
Det finns det väl inga cykelhandlare som kan sura över sånt, snarare ge en credd för att man e jäkligt smart :-)

handla i usa
Erik_S skrev:
> Scott, Cannondale etc.

Nja, Scott finns knappt i USA. Scott är en Schweizisk firma och nästan alla hojar som tillverkas i Scotts namn säljs i Europa, där det är ett stort märke. Det är lite ironoiskt med tanke på att de kallar sig Scott USA. De senaste två åren har Scott försökt att ta sig in på den amerikanska marknaden men med begränsad framgång.

Cannondale säljs inte över webben, p g a bolagspolicy. Det är en av dessa hojar man kan se annonseras, som att de har dem men de måste hämtas i butiken. Detsamma gäller Trek och Klein och oftast Specialized. Ibland, genom personliga kontakter, kan denna policy kringås men då är det undantag snarare än regel.

De ramar som främst är aktuella är Santa Cruz, Titus, Salsa, Maverick, Ellsworth, Intense, Ventana, och Turner.

Senast redigerad av en moderator:
handla i usa
Ok kanske inte Cannondale, va lite snabb där då men nog har jag hittat mkt bra priser på Scott (landsväg). Värstingmodellen av CR1:an 2006 för typ 27k + gratis frakt. Cervelo går oxå att hitta bra priser på.

Nu e ju thanksgiving-rean snart över men i början av veckan så såg jag mkt bra priser..

handla i usa
Erik_S skrev:

> men nog har jag hittat mkt bra priser på Scott
> (landsväg). Värstingmodellen av CR1:an 2006 för
> typ 27k + gratis frakt.

Då förstår jag. Scott är verkligt ovanliga hojar i USA. Om jag har förstått läget rätt så försöker de slå sig in på marknaden, förra året var någon Scott testad av MBA, och det skulle inte förvåna mig om de lyckas, inte minst därför att Scott satsar stenhårt på forskning, förr eller senare får de in en fullträff. De har t ex utvecklat ett eget system för bakdämpning, som är klart intressant.

Tillbaka
Topp