[Happy Ride] Karlstad 15/8 kl 18.30 INSTÄLLD

Bra initiativ Elin. Är i RIKET (masriket)just nu och kommer troligen inte hem förrän på torsdag. Har snackat med några av cykelkompisarna och fick bra gensvar om att ha en fast kväll för cykling. Vet inte om någon är aktiv läsare på detta forum men skall SMS:a, till dom, om riden imorron. Vi kommer att närvara framöver om detta kommer igång.

/Rolf

Rolf k-d: Fint att höra från dig igen! Ta med dig kompisarna när du kommer tillbaka, ju fler desto roligare!

Eknor: Jag är inte rädd för vatten, är du? :)

Nä, allvarligt, vill inte ni cykla i regn har jag ingen större lust att cykla ensam i regn. Och ösregnar det är det ju inte jättekul...

Senast redigerad av en moderator:
Sorry men i afton drar jag på mig torrdräkten och hivar upp mig på vindsurfingbrädan istället. Där blir man blöt ändå men slipper att bli heldyngig. Jag hoppas och räknar dock med fortsatta Happyrides i Karlstad på onsdagar framöver.

/Jonas

Jag är beredd på att kasta in handduken jag med, men snarare till förmån för en torr soffa än en blöt sjö... Vädergudarna är inte på karlstabornas sida idag. Någon som tänkte trotsa blötan?

Lite åksugen är man ju, det värsta regnet verkar ju ha passerat.
Men det verkar bli dålig uppslutning, kanske är lika bra att hoppas på bättra väder tills nästa vecka?

Okej, vi gör en Happy och ställer in allt. Mycket regn och inget folk. Om någon mot all förmodan skulle vilja ta en tur i alla fall, nås jag på 073-623 60 45.

Håller tummarna för bättre väder nästa onsdag. Vill någon ta en tur senare i veckan är det bara att höra av sig!

Bruse: Håll klaffen! ;)

Wilier: Att solen skiner i en Karlstad är en lika stor myt som att det finns ett sjöodjur i Loch Ness.

jansson99: Eknor ville inte köra med bara mig. Vilket jag kan förstå. Ingen av oss utger sig för att hitta och I2-skogen är ganska stor - tror jag :)

Elin skrev:
-------------------------------------------------------
> Wilier: Att solen skiner i en Karlstad är en lika stor myt...
Varför har vi sådant klimat och väder i Karlstad??

SVAR: Jag kommer själv ifrån Karlstad-trakten, så bakgrunden till din fråga är således inte helt obekant för min del. Karlstad har ett växlingsrikt klimat med relativt kalla vintrar och ganska varma somrar - sett i ett svenskt väderperspektiv. Staden ligger långt upp i solstatistiken. Du kanske känner till uttrycket "Sola i Karlsta'"? Att solen ofta skiner i Karlstad beror dels på att Värmland ligger i regnskugga av de sydnorska fjällen och dels inverkar Vänerns vattenmassor hämmande på konvektionen, d.v.s. uppkomsten av sommarmoln (stackmoln).

Den mesta nederbörden kommer från sektorn S-SV. Vindar mellan väst och nord medför ofta tämligen vackert väder, även om vi råkar befinna oss inom ett lågtrycksområde. En betydande del av regnet/snön fångas upp på västsidan av de norska fjällen och när luften sedan sjunker ner på läsidan värms den upp och torkar ut (s.k. föhneffekt).

Klimatstatistik för Karlstad finns att tillgå på Internet genom följande väderlänk: www.worldclimate.com/climate/cgi-bin/place.pl?pla=Karlstad .

Med vänlig hälsning från
MATTIAS LARSSON
/meteorologistuderande, Uppsala
Källa: http://www.vaderbitarna.se/Faq/Vaderfragan_klimatologi.htm

F.ö. har jag fått förklarat för mig att Sola egentligen var en dam som jobbade på ett café, hon lär alltid ha varit strålande glad. Därav uttrycket, men jag orkar inte Googla fram stöd för mitt minne.

Sola i Karlstad, eller Eva Lisa Holtz som hon egentligen hette, jobbade på ett värdshus i Karlstad.

Hon blev känd för sitt glada, soliga humör, och folk kom från vida omkring för att bli betjänade av henne.

Det finns en staty av henne utanför Bishop's Arms i Karlstad. Denna staty, som är utförd av skulptören Herman Reijers, avbildar dock en rätt smärt flicka och många anser att Sola knappast såg ut så. Vissa tror till och med att hon inte alls var särdeles solig. Hon lär ha varit rätt noga och sträng; hon lånade ut pengar till andra, och tjänade själv på detta. Hon reste omkring i landet för att inkassera. Köpte sig till slut ett eget värdshus för dessa slantar.

Det finns säkra belägg för att Eva Lisa Holtz var en historisk person. Hon finns införd i kyrkböckerna för Karlstads stadsförsamling. Hon föddes 1739 och dog 1818.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sola_i_Karlstad

Inte visste jag att Solen och Karlstad var två så känsliga ämnen!

sola-ML.jpg ht=265

Tanten alla pratar om - i statyform.

Om nån lagar mitt knä kan jag guida i I2. Som det är nu så klarar knäet inte ens att trampa mig till skogsbrynet utan att gnälla..

Kul förresten att någon äntligen tar tag i turer kring Karlstad.

Tillbaka
Topp