[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Sitter framför skärmen och försöker få ihop en uppsats. Men, jag lovade Jordan att rapportera om det var några på Mariebergsviken som åker längfärdssskridsko - och det är det nu, och det var det redan igår. Isen a sig i förrgår.

Så skönt är det väl inte att bada i ishinken att man gör det frivilligt?

Jag tog Bonäsleden idag, helt kalas! Leden var perfekt! Får jag tillbaks energin som leden tog i utbyte mot att jag fick cykla där till imorgon så tror jag att jag klämmer av den då också.

Låter underbart JMSA, inget jag har tid med dock.

Kikade efter dig jordan men det var så mycket folk att det var svårt att se vem som var vem.. Såg du sprickan här ute i höjd med stranden i MB-skogen?

Höll du dig torr idag jordan? Hörde ryktas att det visst varit någon som gått genom isen i Viken, föga förvånande mtp hur tunn den är. En granne med bättre utsikt som viskade i mitt öra...

Såg dessutom en del små barn ute på isen vilket fanimej är skrämmande vanvettigt av föräldrarna. Inte undra på att det händer fruktansvärda olyckor med ett sådant isvett...

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter framför skärmen och försöker få ihop
> en uppsats. Men, jag lovade Jordan att rapportera
> om det var några på Mariebergsviken som åker
> längfärdssskridsko - och det är det nu, och det
> var det redan igår. Isen a sig i förrgår.
>
> Så skönt är det väl inte att bada i ishinken
> att man gör det frivilligt?

Ja dom där som kör på viken hoppas jag verkligen att dom vet vad dom gör. Men det troliga är att dom inte gör det. Ok vissa kanske gör det. Men sen så kommer det knallkorkar som "ser" att andra åker och då är det väl säkert. Ja visserligen håller 3 cm kärn is för ca 100kg. Men hur i helskotta vet folk att det är minst 2-3 cm överalt? Och med vilka säkerhetsmarginaler kör folk på första isarna.

Nej inte skulle jag köra på viken inte på sin höjd kanske på kroppkärrssjön. Den är betydligt säkrare än viken eller sunstatjärn. Den är ännu säkrare.

Och att bada i ishink. Ja det har jag gjort både på frivillig basis och ofrivillig. Ofrivillig så sent som för ca 8-9 år sedan och så där himla kul är det inte.

Med hopp om ett liv även efter jul.

jordan skrev:
> Kanonis idag. Ca 10 cm tjock. Vi missade den som
> åkte igen isen. Det var en liten bit som var svag
> annars inga problem.

Jag misstror inte dig Jordan men den kan inte vara ca 10cm tjock is. Allt är relativt så visst det beror på vad ca 10cm innebär.

Men det är bara att räkna vad den maximala is tillväxten skulle kunna vara och om vi tar förrgår natt med 17-18 grader så räcker inte ens det till för att komma upp i dessa 10 cm.
Så för min del så finns det inte att den har hunnit växa sig så pass tjock för den kan inte växa minst 3 cm per dag i tre dagar under dessa förhållanden. Max att den ligger på 6-7 cm max.

Och iosf är det en tillräcklig säker is om man vet att det är >5cm på hela ytan.

Hur vet jag detta då? Jo jag är bla utbildad i Luleå och då för att bygga isväg. Och för att bygga en isväg så krävs det att man vet lite mer om isar och dess hållbarhet än att "ja men jag har åkt skriskor i hela mitt liv och gått en kurs i "isvett" hos friluftsfrämjarna" om jag säger så.

Hade gärna varit med på en tur, men har inte fått tillbaka min cykel från CC ännu, får höra av mig och fråga hur omfattande renovering som blev aktuell egentligen. God Jul på er alla!

andematt skrev:
> Det lär väl vara hopplöst att försöka ta sig
> fram med cykel i skogen nu va?

Vet inte riktigt hur det är hos er men här nere lär det vara lite för spännande utan dubbdäck i alla fall. :)

20 cm snö och minus 45 grader eller -14 i alla fall..

Du förresten, gå in och fixa bildgåtatråden. Verkar kass med kunskaperna om min senaste bild och jag är rätt säker på att du kan..

God fortsättning! Först att skriva under 2010! Lite paus i cykelaktiviteten kanske..

Men, åh vad det är vackert ute i skogarna nu! Tog ett varv på Skutberget förut, ganska folktomt sånär som på en fotograf som vi fick blända med vår stakteknik :) Man får klä sig som en Michelingubbe och linda in sig som en mumie så går det bra. Men nu blir det nog skidor från soffan resten av dagen.

MiaMaria och Trangärd, nu är det snart dags va, eller har det redan hänt? Fint att ta släden nu annars.

HannaK skrev:
> God fortsättning! Först att skriva under 2010!
Detsamma!

> Lite paus i cykelaktiviteten kanske..
Nä... cykelsäsongen 2010 startade just för några timmar sedan.

> Men, åh vad det är vackert ute i skogarna nu!
> Tog ett varv på Skutberget förut, ganska
> folktomt sånär som på en fotograf som vi fick
> blända med vår stakteknik :) Man får klä sig
> som en Michelingubbe och linda in sig som en mumie
> så går det bra. Men nu blir det nog skidor från
> soffan resten av dagen.

Fick sparkat igång trainern i förrådet igen efter ett litet uppehåll rullen verkade ha frusit fast men lossnade efter ett tag. Infravärmaren räckte inte till att få upp värmen och absolut inte ända ner till tårna så det blev bara 20 minuter i lugnt tempo i minus 20 nånting. Jag vill ha lite behagligare temperaturer nu.. det är ju galet, vi brukar ju inte ha vinter alls nästan?

> MiaMaria och Trangärd, nu är det snart dags va,
> eller har det redan hänt? Fint att ta släden nu
> annars.

De rapporterar från en gnistrande kall resa på FB. Verkar ha det hur bra som helst, de lyckliga tu. =)

nu blir det tuggelite....man får vl hålla sej i solen om det går.Vilket rabalder det blev i nwt då ni läste väl.Ibland hjälper det att bli arg!!!;)

Tillbaka
Topp