[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Min Fatboy har äntligen varit inlämnad på Klaraviks och fått växeln och bromsen lagad så idag var det dags att ge sig ut på en runda för att testa den. Dessutom satt det på ett nytt bakdäck som jag ville känna efter om jag gillade.

Jag och Robert körde genom I2 skogen och även om jag var trött och sliten som ett gammalt skogstroll så var jag lite i extas eftersom jag plötsligt hade en fungerande växel. Vi körde upp i Bryngfjorden kollade utsikten och sen ner igen.

1.JPG ht=544

Efter det cyklade vi vidare mot kil via lite backigare vägar. Vi lär ju inte direkt tagit raka vägen för idag var det 3 mil till Kil. Kankske har det flyttat sig lite längre bort.

I Kil hade vi skiktet på Fryksta, först stannade vi en minut och hämtade andan medan vi kollade på Freja vid vars förlisning min morfars farfar drunknade. Livsviktiga fakta!!!

3.JPG ht=544

Jag var fortfarande rätt opigg men det är lätt att glömma när ett så roligt mål som Frykstabacken hägrar. Vi har aldrig cyklat upp där och måste tagit helt fel väg. Vi körde mitt i backen och greppet var inte i närheten av vad man kan önska. Både jag och Robban fick dra cyklarna en bit innan vi nådde toppen.

4.JPG ht=544

Uppe på Frykstabackens topp bjöds det på otrolig utsikt och Corny-buffé. Det fanns endel roliga stigar kring backen och mycket backar vad det verkar, vi provade bara lite innan vi gav oss av norrut.

5.JPG ht=544

6.JPG ht=544

När jag såg en skylt där det stod "Frykstaleden" så fick jag för mig att vi skulle testa om den var cyklingsbar. Det var den INTE. Nu behöver jag inte prova det igen. Efter ett tags bärande valde vi att vända och tog istället vägen med alla fina backar till Nilsby. Här var vi tvungna att ta en kombinerad mek- och matpaus. Det serverades smultron.

7.JPG ht=544

Så kom vi till Nilsby och svängde av mot Dömle, backarna fortsatte och vi blev påhejjade av ett par turistande tyskar. Inte illa att de hejjar när man sniglar uppför en backe i 12 km/h. Nu började vi tänka väldigt mycket på mat. Så mycket att vi måste missat Dömlebcken. Vi åkte aldrig upp för den. Vi åkte till mons grill istället och åt jättenyttig hamburgertallrik.

10.JPG ht=544

Man kan tro att jag skulle vara trött på backar nu. Det känns som om den här turen innehållit mer backar än jag sammanlagt cyklat i tidigare. Trots det tyckte jag nog att vi hade lite mer att ge så när vi kom till Österdeje valde vi vägen mot Forsnäs som jag hört skulle vara "fin". Den var fin, smal, inte så bra grusbeläggning och full av backar. Jag var faktiskt piggare än på hela dagen, kanske beror det på att vi haft en hjortronpaus.

11.JPG ht=544

Vi avslutade med den härliga backen upp mot Alsters kyrka innan vi valde att fega hem på banvallen rån Ulvsby.

Jag glömde att räkna backarna men vi körde i alla fall 101 kilometer och det tog nästan en dag, i alla fall drygt fem timmar. En fin runda om man vill köra lite längre och mycket backar. Man behöver ju inte prova Frykstaleden nästa gång.

Bilagor

• 2.JPG
    2.JPG
    157.5 KB · Besök: 39
Mäktigt kört Trangärds!
Fint att höra om ö.deje-forsnäs som jag ibland funderat på om den är grusväg eller ej, nu slipper jag testa/undra.

jordan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tisdag kväll Fartlek på racer. Samling
> Hammarmacken 18.00. Vi kör Takene, Kilene, Rud
> och Tynäns. Alla kan vara med.

jag kommer, känner mig bättre i ryggen efter ett besök hos naprapaten. Kanske är det så att en till kommer med också, vi får se, jag dyker upp i alla fall.

Här är man ute och springer i godan ro i den sköna kvällssolen så blir man omkörd av två ligister på sånna där skogscyklar(läs MiaMaria och Trangärd) ;)

Ser ut som ni hade en riktigt fin tur får jag säga.

För övrigt så har det dykt upp ett allt tydligare samband en följande:

Sambo till cyklist = cyklist eller blivande cyklist

allt färre sambos klarar av att motstå de frestande turerna i den värmländska naturen. Bara en tidsfråga innan Markus lett in även Emma på detta spår. Tyvär leder hon just nu relationskampen då hon istället försett Markus med en hund innan han hunnit förse henne med en cykel.. ;)

Haha, ja Emma har skaffat sig en bra ledning vad det gäller hundar och cyklar. =)

Själv sitter jag med Jonas, Hanna och ett gäng seriösa ickehappyiter i norska fjällen. Att underställ, cykeltröja, armvärmare, vindväst och regnjacka är korrekt klädsel för att bestiga trollstigen säger lite om vädret, vi har enkelt inte 20 plus och sol.=)

Imorgon väntar örneveien och 28 mm regn om manfår tro prognosen, blir säkert görsköj.

jordan skrev:
> Tisdag kväll Fartlek på racer. Samling
> Hammarmacken 18.00. Vi kör Takene, Kilene, Rud
> och Tynäns. Alla kan vara med.

Hade gärna hängt med men min racer är i Arvika. Får ta det nästa gång.

Bara att stämma in i hyllningarna. Mycket trevligt. Jag valde uppenbarligen rätt pass för min debut. Sjukt svag i benen märkte jag, men det tar sig förhoppningsvis. Jag dyker upp mer gånger, det här va ju kul.

Jag missar nog nästa tisdag, lite synd för dagens pass var kul.
Jag fick inte ordning på min Garmin under andra fartpasset, de övriga snittade jag mellan 32 och 35 km/h...

Tack för igår kväll ni som var med, grymt kul och jobbigt. Jag kanske dyker upp ikväll, är sugen på en liten långsam tur på racer, så vi får se.

Hallå där!

Hmm... Kan någon liten vänlig själ där ute förklara lite kort vad det är som händer idag? Happyride? Är det något som passar en småfet, otränad kille som har orakade ben och en biltemavattenflaska?

Ja, det står säkert någonstans om jag söker men eftersom jag, som grädden på moset, är lat och ny på den här sidan så vete fasen hur man gör det... Söker alltså...

//Pär

Självklart att du kan vill allt från fördetta proffs till glada amatörer…
Vi cyklar mer för skojs skull…
Jag har blivit lite små förkyld så det blir inte något mördande tempo i skogarna i alla fall…

Hmm... Ok! Men jag är skeptisk! Får nog tjuvträna några veckor till, innan jag vågar visa mig inför andra... :P

POO: Nej inte tjyvträna nu. Klart du ska hänga med ikväll! Kl 18:00 vid rackethallens parkering. Vi kör knappast något blixttempo. Och får vi ta lite fler pauser gör inte det något, bara skoj att stå stil och prata skit. :)

Hehe... Nej, men så här då... Om jag skyller på att Arvikafestivalen tog alldeles för hårt på mig i helgen som var, så att den här veckan kommer gå åt att få igång kroppen igen och jag lovar att va med nästa vecka! Är det ok? =)

Nej, det är inte OK.
Seså, inställ dig vid rackethallen kl 18 så diskuterar vi det hela i någon av pauserna i skogen. ;)

Biaz skrev:
> Okej Poo…
> Kom när du har tid lust och vad allt det
> heter…
> Bra att vet är att…
> Nu har du gjort mig besviken…

- Bra att veta är att... Hmm, vad? Jag fattar inte, men ta det inte personligt för det hör mer till vanligheterna än ovanligheterna att jag inte gör det =)

- Nu har du gjort mig besviken… Aj aj aj, det var ju inte bra! Lovar att gottgöra det, nån gång...

JoMenSåAtt skrev:
> Nej, det är inte OK.
> Seså, inställ dig vid rackethallen kl 18
> så diskuterar vi det hela i någon av
> pauserna i skogen. ;)

Ajaj... Inte Ok alltså. Hmm... Kom just på att min cykel är ju lite trasig. Kommer nog vara lagad lagomt tills nästa vecka.. :P

POO skrev:
Är det något som passar en småfet,
> otränad kille som har orakade ben och en
> biltemavattenflaska?

Som vanligt har storleken ingen betydelse. Strunta i alla olika tankar om varför du inte ska prova och kom med istället. Ju fler desto roligare!

hoppas ni hade en fin tur i skogen idag. Själv var jag ute på en tur på vägen, uppför gick det, kändes som att det gick mer uppför än nerför. :P

Är det raceråkning på lördag kl 1000 från kroppkärrssjön?

Skilgannon skrev:
> Är det raceråkning på lördag kl 1000 från
> kroppkärrssjön?

Nu hoppas jag att jag hinner få på min ny fina bakväxel mm, innan lördag. Och om så blir fallet, så ska det cyklas nu på lördag. Jag är sjukt sugen på att cykla nu ;7) och det gärna i går.

Senast redigerad av en moderator:
I sann Tour de France anda tänkte jag mig idag att bestiga den enormt höga toppen "Col du Kronoparken" från lite olika håll.

Är det någon som vet något annat ställe där man kan träna i uppförsbackar här i krokarna?

Uppförsbackar på Racer är det lite dåligt med. Finns en stigning på trossnäsvägen i riktning mot karlstad precis innan ridskolan men den är inte direkt lång. Mellan Kil och sunne, precis norr om Nilsby är också fin.

Personligen hoppas jag på att lördagens tur blir back och regnfri, har haft alltför mkt av den varan i norge =)

Annars är Örneveinen en schysst stigning =) Efter 25 härliga kilometer väntade en dagens för 200 norska bestående av två potatisar och en halv panerad rödspätta. Efter lite förhandlande med servitrisen fick vi två potatisar till per skalle... kändes prisvärt

HappyVgrenveinenNorge2010-07-21Hjd-Distans.jpg ht=435

Frolicc skrev:
> Annars är Örneveinen en schysst stigning =)
> Efter 25 härliga kilometer väntade en dagens
> för 200 norska bestående av två potatisar och
> en halv panerad rödspätta. Efter lite
> förhandlande med servitrisen fick vi två
> potatisar till per skalle... kändes prisvärt
>
>

känns kanske lite långt att åka för att träna i backe men tack för tipset. ;)

Backen upp på berget från kraftstationen i Frykfors är rätt brant. Även backen upp mot Tolita från Trångstad, ca 1 km norr om bron över Norsälven kan funka. Inga långa backar direkt men går väl att köra några gånger.

Väg 240 mellan "Väse Kyrka" och "Molkom. Där kan du hitta några trevliga småbackar som man kan köra upp och ner för.

Annars så har du en trevlig rundslinga ute vid Skattkärr (Torgnys Trä) in mot väg 240, vik av höger innan väg 240, ner mot "Väsevägen" och så höger tillbaka mot Skattkärr. Runt, runt upp och ner.

Eller om du kör ner mot Alster från Krp, så svänger du vänster ner mot "Alster Kyrka" Och kör ner mot ån. Sen uppför "åsen" sen vänder man och kör fram och åter.

Sist men inte minst. Tossebergsklätten. Bra backträning.

Enrico skrev:
> Backen upp på berget från kraftstationen i
> Frykfors är rätt brant.

Den backen tog jag igår, den är fin faktiskt. Idag körde jag och en kille till upp för sex stycken backar runt omkring kronoparken. Det finns faktiskt fler man kan köra också.
Tack för alla tipsen hittills.

Ses imorn ni som ska med den lugna gruppen från kroppkärrssjön, jag tror att vi är tre som kommer.

Tack för idag ni som var med och körde racer. Riktigt kul, för mig blev det till slut drygt 8 mil. Kände mig väldigt pigg idag, speciellt uppför ;)

Jag kommer imorn också, ses vid 9, jag lovar att jag ska hålla mig i skinnet uppför.

Tillbaka
Topp