[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Andematts förslag är ju närmast självklara. För korta tycker jag inte, jag har inte tänkt mig något långlopp. =)

Men segertiden bör väl inte understiga 40-60 sekunder iallafall.

KONAmi, vad säger du om att åka ut på lördag förmiddag/dag och reka stigar eller köra intervall? Kanske kan båda kombineras då vi testkör alla möjliga sträckningar. Inte helseriöst med vi borde väl trötta ut oss iallafall.

Kan stå för papper och penna samt stoppur.

Nån som någonsin tänkt på hur lång tid dessa sträckor tar att köra?

Annars kan man ju välja en sträcka och köra den 2 ggr och se vem vars två åk diffar minst.

hej alla glada. jo ska hämta min pärla efter 16.00 tänkte om nån vill med ut sen typ runt 18.00. så man kan lära sig ett och annat av profsen.. kan man typ köra ca 2 timmar max. börjar jobba 20.30. och mötas vid racket.

Inte för att jag är ngt proffs men jag brukar ju hänga här ibland.

Tyvärr, fredagkväll = familjen. Dessutom börjar semestern för en stund sedan och jag sitter kvar o jobbar ändå. Satan vad jag är less på jobbet nu..

Tjipp, tjipp...

Usch, nu har jag inte cyklat nåt sen dagarna före midsommar, två veckor alltså.
Får dåligt samvete för att jag jobbat så mkt senaste veckorna.
Har inte varit så aktiv på happy-sidan senaste veckorna heller men ser att det dykt upp några nya namn här. Välkommna, vi ses snart på nån najs skogsrunda!

På ons hämtar jag min hoj som är på service på cyclecomponents. sen är det förhoppningsvis full fart igen..
Keep it real! // Full-D

För min del har jag fått svettas ordentligt på Arvikafestivalen.

Tiki åt lunch på ANC idag men såg inte dig. Bozz det är inte Mandelas ANC jag pratar om.

Sveriges nästa världsstjärna på musikfronten

Lykke Li.

Klart bästa spelningen jag såg på Arvikafestivalen.

Hon var faktist bättre än Robyn som var sjukt bra.

Sedan kan man inte göra annat än älska Håkan Hellström för sin energi och spelglädje.

Ni som vill svettas i helgen och åka fort kom till Skruvstad imorgon kl 15.00.

Jordan, vilken konstig musiksmak, intressant!

Nu ska jag ut i skogen efter att lekt med racern en vecka! Kommer bryta vartenda ben!

Snart blir det supersvettorekrunda för mig och KONAmi. Kartor, papper och stoppur är redo.

Hittade en cykel igår som legat ensam och övergiven några dagar. Tänkte lämna in den till polisen idag innan riden. Är det någon som saknar en gul GT av äldre modell. Stel framgaffel. Den är stöldmärkt så ägaren kanske kan få återse den... annars får den nog leva vidare som pendlare eller SSare. =)

körde några mil i gullmarsskogen igår norr om lysekil väldigt fint kuperat o långa downhilllöpor smala tallskogsstigar o djupa djungelliknande bäckraviner.o en vidunderlig utsikt över gullmarn med lysekil i bakgrunden.idag ska jag ta mej upp på herrestadsfjället utanför uddevalla o utforska!

Här har vi kört en bit på norra Bohusleden och tappat bort den efter ca 1 mil. Precis som i våras. Det var fint så länge det varade. Halkade nästan omkull på alla sniglar under de sista kilometrarna.

Jag kan rapportera att jag Eknor och Slider hade den bästa DHdagen någonsin uppe i Gesunda igår! Helt otroligt var det och vi tre satt som lyriska hela vägen hem. Snustorra fina spår, allt flöt på grymt bra. Jag är salig, nästa helg blir det Sunne men tror att jag sticker upp till Gesunda helgen efter det igen... kan inte hålla mig.

Nytt favoritspår är nog stökspåret, det var grymt igår.

Lite rapport från rekningsrundan igår. Samma cykel måste användas på alla etapper och all utrustning måste transporteras av deltagaren. Total tävlingstid cirka 3 timmar där segertiden bör landa på mellan 20 - 30 minuter. Hittils är det 10 specialsträckor men några till bör läggas till.

Provkörda sträckor anges med den tid jag och olov hade vid provkörning. Vi körde fort men inte galet full satsning.

Start vid botten av dommarringsberget, transport till toppen.
SS1 - Nedför domarringsberget, stökig stig utför. Risk för genomslag och punktering. Målgång på grusvägen nedanför. 800 meter.
SS2 - Uppför prästberget(?), målgång vid stenen. 700 meter, ca 3:10 i segertid. Tävlingens tuffaste(längsta?) etapp.
SS3 - ???? På något sätt i riktning mot getryggen. G klav samt slyträsk är för tekniskt utmanande. Slyträsket hindrade med lätthet fjäderlätta orbeor efter en meter och pansarvagnstunga cubar efter tre. Alternativ behövs. Möjligtvis G klaven.
SS4 - Getryggen, 800 meter. Ca 2:40. Till höger i slutet över minidroppet för att undvika träsket.
SS5 - Grusvägshillclimb. Supersvetto 1100 m, 2:10. Start på toppen av gröna milen, först nedför, genom kurvorna, uppför, nedför igen och mål på korsande grusvägen. Stor risk för avkörning med enbart bakbroms i sista nedförsbacken.
SS6 - Stig mellan tranelundsvägen och rydahlsvägen, 740 m , 2:30. Tag höger, direkt mål vid korsning med SS bana.
SS7 - Direkt start på nästa SS. Följer årets SS bana, 500 m 2:15, målgång på toppen av branta berget.
SS8 - Fortsättning på SS bana. Målgång vid korsande grusväg. 690 m , 2:30.
SS9 - Eventuellt Thomas stig baklängnes. Ej uppmätt vid testkörning.
SS10 - Ned mot lilla sjutbanan. 1:20. På tok för stökigt för 1,9 tums XC däck. Thomas kan nog bomba sig ned på under 30 sekunder.

Några frågor på det? =)

Sen undrar jag hur man kan skriva så här i negativ betoning.. Jag som just börjat klara den utan fotisättning =)

"G klav samt slyträsk är för tekniskt utmanande".
Fast skippa slyträsket, r*va va det är otrevligt där.

tävlingen skall heta Skogens Konung och ett specialpris kommer att finnas på sista sträckan där den som är snabbst där får backen uppkallad efter sig.

Förslag på datum: 19:e Juli

Igår gick det fort ända till sista varvet av 4. Ett riktigt busväder med slagregn och kastvindar kom då över Vålberg och Grums. Körde runt på 2,30 med ett snitt på drygt 33 km/h, är väl inte så dåligt för en gubbe! Banan skulle vara 88 km, men tyckte någon sa att den var 83,5 km.

Den här veckan åker jag först ner till Malmö för att sedan åka till Rättvik på lördag.

Troligen blir det en tur med

http://malmoterrangcyklister.se/

på tisdagkväll.

Bozz ringer i slutet av veckan och kollar om du ska med till Rättvik.

19 juli låter bra om det blir på kvällen?

Tänkte fel, det är ju en lördag då passar vilken tid som helst efter 12.00. Dagen innan är det Winnerbäck i Ransäter så jag är nog inte så morgonpigg.

Är det någon i karlstad som sitter på en tång för att ta loss låsringar? Måste få loss kolven på mina hfx9.

Haha, ja spiken funkade faktiskt. Kunde dessutom återanvända den något misshandlade låsringen. Är det någon som vill byta bromsolja så sitter jag 500ml - 10 ml = 490 ml som någon kan få köpa billigt. =)

Jag är redo med frambroms vid nästa happyride.

körde bohusleden runt munkedal idag. jättefina löpor .gud så vackert sverige är!

Till Alla glada MTB åkare i Karlstad

Jag tycker ni skall sattsa på att åka Karoliner loppet.
Polaren är tävlingschef och ban läggare och jag kör för att den är så grym bra banan.
Denna tävling tycker jag är åretshöjd punkt.
Vill ni komma och prova banan är det bara att höra av sig till mig någon helg.
Vi kommer att köra på Torsdagar ända fram till loppet samling 17.45 vid OK stugan.
Skidstugan i Dals-Rostock.Jag kommer att ha med mig endel goa nybörjare på MTB och polaren Porath är ju kungen på denna banan så de som vill tuta på riktigt fort skall åka med han.
Banan är 15 km lång med en 600 m i höjdmeter.Banan har allt, Härliga utförslöpor, mycket rötter, tekniska partier framför allt runt en Tjärn (Klassisk sträcka för de som har kört detta lopp) och många uppför.

Hör av er Bara Markus Johnsson 070/2549810

GT/GIANT skrev:
-------------------------------------------------------
> Till Alla glada MTB åkare i Karlstad
>
> Jag tycker ni skall sattsa på att åka Karoliner
> loppet....
>.

Tjena Marcus! Hade tänkt köra det där faktiskt. Tyvärr krockar det för min del med att resten av familjen är i Legoland och jag borde nog vara med där istället faktiskt ;o) Dessutom är det olyckligt att karoliner krockar med FMT som jag vet några happy054 ska köra.

Du får väl ta med ett gäng dalslänningar och västgötar och komma upp o köra "Skogens Konung" eller vad nu Frolicc och KONAmi har dragit igång om ett par veckor =) Skulle vara kul att återses igen efter alla dessa år utan grönkläder.

Polaren Porath kollade runt efter ett bra datum med det krockar alltid med något.
En kul sa från ifjol.
Det var en massa fina priser som lottades ut, så många så att en i klubben sa ÄR DET NU NÅGON SOM HAR FULLFÖLJT ANTINGEN 30 ELLER 15 KM SOM INTE HAR FÅTT PRIS SÅ FÅR NI KOMMA FRAM.

ALLA FICK FINA PRISER !!!!!!!!!!!!!!!.

Grymt billig och god fika med, PM mig när ni har erat kuliga evenemang.
Hör av er annars så visar jag runt er på Banan + lite goa stigar på fjället.
Kanske Porathen hänger med då med, han kan ju fjället utantill

Markus

Om det inte krockade med FMT skulle karolinertrampet vara intressant. Men sen är det ju det där med tid och pengar också.

Jo det är ju synd att det krockar, men start avgiften på Karoliner är ju bara ca 100 kr har jag för mig.
Långloppen är ju skitkul, detta är ju ett 3 mil lopp med mycket höjdmeter.
Mycket gemytlig stämmning i glad motionärs anda + att det brukar vara grymma Uddevalla åkare med.
SM vinnaren H40 mm + M Kjelldal ibland så det finns riktiga raketer med.
Hör av er så kan vi ju ta en lördag annars.
Gärna innan så kan jag lova att ni får blodad tand.
Jag kommer gärna till er något datum.

Markus

skulle vara skoj och vara med på någon tävling, men det får nog vänta till nästa år. är för nybörjare än.. och sen vad krävs för att tävla i mtb? ska nån i det glada 054 gänget ut nått idag??

Stack iväg i gryningen i morse innan familjen hade vaknat. 56 kilometer senare hade en ny miljö utforskats med betyg: Rätt ok.
sjostadhojden.jpg ht=593

Jag styrde kosan norrut mot Forshaga. Tanken var att rulla klarälvsbanan men det belv för trist så jag vek av in i Stockfallets djupa skogar. Körde runt där lite innan jag hittade ut vid Gräsås. Men där var det bara att bita i det sura gräset och rulla järnvägsvall mot norr.
DSC02320.JPG

Två km raksträcka *suck*

DSC02321.JPG

Rullar på rätt bra trots allt..

Från Gräsås blev det asfalt förbi Ulsvsby och upp till Smörhålan.
DSC02341.JPG

Här tar man höger

Lite grusväg senare och utskälld av tre kaxiga taxar stod jag på vägen mellan 63an och Forshaga. Jag hade ingen karta med mig men efter att ha kollat på området några ggr tidigare kände jag mig rätt säker på att jag skulle höger och efter en knapp kilometer hittade jag rätt avfart, in mot Skorphuset. Mängder med plastband i hela skogen för hästfolkets väl guidade mig medurs runt på stigarna med klart varierande kvalité. Allt mellan snabb singelstrack till obefintlig bortglömd skogsbruksväg.
DSC02324.JPG

StoraEnsos färger

DSC02325.JPG

Hej 42Hz!

Bitvis ganska vackert på vägen runt Sjöstadhöjden till norra sidan där vägen upp till masten går.
DSC02331.JPG

Den bara stod där, mitt i vägen..

Väl uppe fanns absolut ingen som helst utsikt. Träd överallt i alla riktningar - vilken besvikelse. Trots allt tror man ju att det skulle gå att se nånting åt nått håll iaf på 148 möh.
DSC02333.JPG

Bildbevis, jag var på toppen

När jag just startat min väg ner från toppen på den rejält branta grusvägen såg jag en möjlig avstigare. En skogsmaskinväg på nordöstra flanken kanske kan vara ngt. Tyvärr avslutades den i ett mindre hygge ett par hundra meter fram. Bara att vänta tillbaka upp mot toppen igen fast här fick man iaf lite belöning i form av smultron och utsikt =)
DSC02338.JPG
DSC02340.JPG

På väg ner i 46.4 km/h i rullgruset kom en lite för snäv kurva och jag for rätt ut i spenaten. Missade att köra rätt in i en stock med minsta möjliga marginal och stannade med andan i halsen på den plats där stigen mynnade ut på grusvägen. Just där jag varit en kort stund senare.. Lite tidsnöd gjorde att jag valde den snabbare grusvägen runt östra sidan av berget genom Sjöstad med vacker utsikt över Samstorpstjärnet.

Väl hemma kan jag konstatera att jag dragit på mig löparknä och att säsongen är mer eller mindre slut. Tack o gonatt. Kanske...

Fin RR Andematt! Smultron är gottigottgott. Min säsong är också i farozonen, min axel/arm gör sej påmind igen efter jag bar ur barnvagnen ur bilen på helt fel sätt, var för lat för att flytta bilen 1m. Kan knappt röra armen... :(

Nåja, jag roar mej med att ha sönder min bakdämpare till DH-hojen så länge...

Snygga bilder och trevligt mini-RR Andematt. Klippa 56 km bara sådär!? Löparknä har jag haft länge och jag har en tråd här som enligt min diagnos handlar om detta: http://happymtb.org/forum/read.php/1/778113/778138#msg-778138

Lösning: Stretchövningar för höften.

Igår körde vi några repor Dh och beundrade mest Björn som är helt brutal utför. Vilken talang! Skulle han få träningsmöjligheter kan han kunna bli hur bra som helst.

Ikväll blir det en ny tur. Samling vid Värmlandsteatern kl 18.15. Mitt förslag är Hammarö, har vi någon local som vill guida?

Får bli Happy premiär för mig nästa vecka eftersom jag ska träna multisport med min lagkompis idag.

Vi ska utgå från Soldattorpet på skåreberget där jag bor. Cykla till södra sannaområdet på I2 och springa lite orientering (sommarpasset från OK Tyr). Cykla upp till södra änden av Södra Hyn och paddla kanot runt ön i mitten. Sen tillbaka till soldattorpet. Ska bli kul!

Någon som har tips på hur man tar sig från I2 till Södra Hyn på ett roligt sätt?

jag hänger me kanske vickkan oxå på nåt sätt.ja har kört lite på hammarö förut bonäsleden eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp