Happy testar: styrlager - del 2

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Ska bli verkligen roligt att läsa och jämföra med egna erfarenheter.

WTB Momentum har jag kört med. Värre skräp är svårt att hitta. WTB byttes väldigt snart ut mot ett betydligt bättre fungerande FSA XL2:-)
Inte alls säkert att Happy gör samma erfarenheter.
Oprövat för mig är det BBB som nu sitter på min nya ram. Ska bli intressant för mig att jämföra vad ni tycker och vad jag kommer tycka.:-)

ha en skoj test
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Undrar jag som har såna. Det var Phil om montera det, och jag har svårt att tro att han säljer skit. Men åsikten är ju subjektiv.

Häftigt, ska bli kul att följa testet. Gissar att det behövs mer än ett halvårs testande innan det sker märkbara förändringar, om ett år och vintercykling däremellan så börjar det likna nåt. Höstregn, vinterkyla, många cykeltvättar osv.

Kommer förresten alla cyklarna att tvättas efter leriga turer på samma sätt? Avspolning med vattenslang eller hink och borste? :-)

Styrlagret var faktiskt första komponenten jag köpte när jag byggde min primära skogscykel, så det är inte alltid den detaljen som väljs sist vid ett bygge... Köpte ett FSA Orbit Xtreme Cartridge i oktober 2002. Fortfarande är lagret helt ok, rekommenderas helt klart!

/Leo

Jag hejar på FSA XLII för det sitter på min hoj! Monterade det i mitten av maj så jag kan ju kolla om mina erfarenheter stämmer överens med era.

En bra skriven artikel. Det ska bli intressant att se vad ni kommer fram till. Även jag heja på FSA XLII då det sitter ett sådan på min MTB :-)

//Jocke

pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Steelisreal: Vad var så dåligt med ett sådant?
> HAr precis monterat ett sådant på min cykel.

Jag hade det på en Crescent Ultima(Reynolds 853).

Jag hoppas verkligen att de styrlagerna är bättre nu än va de var då.
Trots tätningarna eller tack vara att tätningarna såg ut som de gjorde läckte det in fukt i stort sett hela tiden.
Första veckorna funkade det ok, sedan blev det en tid av glapp och ständig justering.(ja jag använde också greaeguarden då och då), och då gick jag till affären som hade krängt smäcket till mig och fick bytat det mot ett FSA XL2

Men som jag sa.
Det blir ju verkligen skoj att se vad testlagets erfarenheter blir.
Inget snack om att just mitt WTB var skit. I bästa fall för WTB var det ett måndagsexemplar, sådant händer.(OBS, givetvis var det helt korrekt monterat)

Roligt att testet är av styrlager som jag har erfarenhet av. Blir skoj läsning.
Det har ju varit en del ramar med olika märken och typer av styrlager genom åren.

FSA, Campa, Simano, Cane Creek, gamla riktiga Suntour(inte det nya smäcket), Miche och några noname semiintegrerade. Tråkigt nog är det enda styrlager jag har haft problem med just WTB Momentum.
Därför blev jag lite förvånad när någon rekommenderade just ett sådan när jag frågade om styrlager till min nya ram. Först reagerade jag inte, för jag hade nästan förträngt just det lagret. Sedan tittade jag i min cykelpärm och såg kvittot. Då tänkt jag aldrig i livet. Men som sagt hoppas det har skett en utveckling på deras produkter. Testen lär ju utvisa det när de hårdkör grejorna.

Så jag hoppas på en helt oberoende test utan tanke på favoritleverantörer/butiker. Men det känns lugnt, tror väl aldrig våra grabbar skulle påverkas av sådant:-)

ha det
Jan

Styrlager är väl en sådan komponent som inte behöver märkas så mycket.
Och när det väl märks så är det något fel.(?)'

/Adam

Adam7125 skrev:
> Styrlager är väl en sådan komponent som inte
> behöver märkas så mycket.
> Och när det väl märks så är det något
> fel.(?)'
>
>
>
> /Adam

Ja:-)

Intressant.

Styrlagret är väl en skojig komponent, somliga (inte bara King) finns i färger som matchar många ramlackeringar. Om det är någon grej som är "trist" ur posörsynvinkeln/skrytfaktorn är det vevlagret för ingen ser om man har ett 200 kr UN72 eller ett 3500 kr Royce Racing carbon/ti.

Redovisa gärna hur cyklarna har tvättats också (och hur många gånger). Med vanlig slang/stril, högtryckstvätt eller "torrtvättning", vilket en del föredrar.

WTB Greaseguard verkar dra igång folk, jag har noterat det tidigare här på Happy. Rätt många har dåliga erfarenheter av det. Efter att ha tittat på konstruktionen så tror jag inte att det fungerar om man inte underhåller det som man ska, alltså om man inte sprutar in nytt fett med jämna mellanrum. Ska bli intressant att se hur det ser ut i höst.

Jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt i artikeln så jag gör det här i stället:

Jag räknar inte med att något av lagren slutar fungera redan till hösten. Däremot tror jag att man kommer att kunna se om de har tagit in vatten och smuts. Det i sig borde leda till kortare livslängd för lagren.

Ska komma ihåg att vi ska kolla det där med tvättning också. Känner jag folk rätt så kommer inte cyklarna tvättas värst mycket, så jag kommer nog spola med slang lite då och då ;)

Jag tänker inte tvätta. Jag ska enbart köra i lera. Jag hoppas att snikful-lagret som jag har tvingats ha på min cykel för Happyanvändarnas bästa rostar ihop till en klump på några veckor så vi kan sätta tillbaka mitt gamla styrlager...

Ha ha... nej du Oskar, här skall inte anal-tvättas några stýrlager (eller andra lager för den delen heller). Att stå med vattenslangen o spruta mot lager är ju misuse. Det skulle bli ett orättvist test iså fall :)

Jag kan meddela att fler lager i ett styrlager inte gör att det går lättare, snarare tvärtom.
Min cykel tvättas lite då och då eftersom jag förvarar den inne i lägenheten.
Normalt försöker jag dock undvika direktsprut mot alla lager. Efter de senaste lerturerna har hink med varmvatten fått duga eftersom jag förlagt nyckeln till utomhuskranen...

WTB har 3 olika modeller styrlager. GreaseGuard är det enda av dem som tillför någonting annorlunda till marknaden, och det är det enda som jag har importerat. Jag har inte haft problem med dem, men om Oskars test visar att en rätt installerad och underhållen GreaseGuard styrlager är klart underlägsen de andra i testet då kommer jag att upphöra med importering av dem. Det finns ingen anledning att kränga dåliga saker, jag har bättre saker att göra med min tid och pengar.

MItt lager har blivigt blöttvättat två ggr. Och det var efter två jävligt geggiga turer. Jag torrtvättar vanligtvis men kan återkomma mer efter testet hur just denna sesong har varit.

Sen måste jag få erkänna en sak. Jag har tagit isär lagret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har ju bytt gaffel som några vet. det är svårt att inte ta isär lagret då. Men jag har inte rört, rengjort eller fettat något mer än understa ringen som jag var tvungen att ta bort från gammla gaffeln och sätta på den nya. Så jag vågar lova att det inte kommer påverka testet.

Men jag tycker att Oxr kan få notera att någon röd gegga hade klämt sig ur cartridgelagerrna och blandat sig med övrigt fett. Spännande tänkte jag och klämde ihop skiten igen.

Jag körde WTB GG hela förra året, varav en stor del utan den nedre gummipackningen. Dock såg jag till att trycka i fett ganska ofta. Efter vissa turer har det tryckts ur ruggigt skitigt fett, men det ersätts ju med mysigt rent nytt...

Nu när jag plockade isär hojen inspekterade jag lagret och kunde inte se något abnormalt. Så på nya ramen fick WTB förtroendet igen.

JLarsson skrev:
> Jag körde WTB GG hela förra året, varav en stor
> del utan den nedre gummipackningen. Dock såg jag
> till att trycka i fett ganska ofta. Efter vissa
> turer har det tryckts ur ruggigt skitigt fett, men
> det ersätts ju med mysigt rent nytt...
>
> Nu när jag plockade isär hojen inspekterade jag
> lagret och kunde inte se något abnormalt. Så på
> nya ramen fick WTB förtroendet igen.

Det kom också ut ruggigt mycket skitigt fett ur mitt WTB med GG när jag tryckte in mytt fett. Tråkigt nog var mitt som jag sa innan säkerligen ett måndagsexemplar.

Kul test, har egen erfarenhet av FSA och WTB. Gillar FSA. Det är ett utmärkt lager som är stryktåligt, löper mjukt, och är utomordentligt hållbart. Det WTB lager jag hade gillade jag dock inte. Det kom monterat på en Fisher Supercaliber, och kändes vekt och var ofta i behov av justering. Till slut ledsnade jag på det och ersatte det med Chris King i samband med ett gaffelbyte.

Jag tycker det saknas ett Chris King lager. De är erkänt bra. Men är de egentligen bättre än FSA? Och är de värda pengarna. Det är frågor som ofta debatteras. Somliga hävdar att CK är märkeshysteri och ett slöseri med pengar, andra hävdar att de är helt i särklass bäst. Det hade varit kul om ni hade avkunnat en dom i frågan.

Happypanelen hade gärna testat ett CK-lager, men oxr skakade inte fram något. Kanske lika bra det, det hade blivit ett jädrans bråk om vems cykel det skulle monteras på..

Dessutom hade det väl varit svårt att avgöra defenitivt vilket som är bäst, med tanke på att de testas av olika personer på olika cyklar?

Wasabi skrev:
> Dessutom hade det väl varit svårt att avgöra
> defenitivt vilket som är bäst, med tanke på att
> de testas av olika personer på olika cyklar?

Så sant så, det är knappast kontrollerade experiment, och ska man vara nogräknad gäller de invändningarna även de som ingår i testet.

Resultaten blir ändå intressanta och inte minst läsvärda.

The perfect is the enemy of the good.

Om man väntar tills allting är perfekt för att börja man kommer aldrig igång med någonting.

Markus F skrev:
> Happypanelen hade gärna testat ett CK-lager, men
> oxr skakade inte fram något. Kanske lika bra det,
> det hade blivit ett jädrans bråk om vems cykel
> det skulle monteras på..

Ja, jag hade klöst dig med mina vassa klor för att inte smuttsa ner min cykel med det...=D

Gör en en första rengöring av FSA Orbit XL II sedan första åkturen vårvintern 2004 som sitter på min Enduro, som jag kört mycket på.
Lite finkornig smuts fanns men inte så fasligt mycket. Övre lagret känns jätte fint, men det undre känns något trögare men hackigt går det inte som dåliga lager med smuts och rost brukar kännas. Eftersom undre lagret sitter fast i undre lagerskålen får den inget nytt fett utan får snällt tjänstgöra ett tag till tills jag får anledninga att styrlagret nästa gång.

Orbit Z 1.5R har betydligt sämre tätningar. En gummiring likt WTB som ska täta genom att ligga över en glipa, men gummiringen är mycket tunnare än WTB:s och känns lite sladdrig och opålitlig. Undre maskinlgret hade tagit in vatten och smuts och rostade och kärvade efter fjolårets regniga Strutsabacke, Åre och solig Verbier-vecka, plus några torrare färder. Lyckades hjälpligt regöra och lösa upp rosten i undre maskinlagret och trycka i nytt fett. Ska se hur lagret klarar sig i År(e) 2006.

Jag vill bara komenterar att jag får klickljud ibland från mitt styrlager.

Jag hoppas det inte börjar ge upp riktigt än.

Ville skrev:
> Jag vill bara komenterar att jag får klickljud
> ibland från mitt styrlager.
>
> Jag hoppas det inte börjar ge upp riktigt än.

Hade aldrig hänt med ett CK lager ;)

Hehe, mitt WTB-lager håller på att tappa lagerbanorna. Varje gång jag plockar isär för service (vilket måste göras ofta) trillar en bit av lager banan från den nedre skålen ut... :D

Som tur är glappar det ingenting och snurrar lätt så jag är lika glad för det, men jag tycker det är läskigt dålig kvalitet och kommer inte sätta WTB-delar på min hoj igen. Först baknavet som totalkollapsade och nu styrlagret som iofs. fungerar trots att det inte är helt...

Alla lager snurrar än :)

Vädret har ju varit vackert den här sommaren och det är ju tyvärr helt värdelöst när man ska göra styrlagertest. Jag hoppas därför på en riktigt jävlig höst med riktigt ruskväder. Jag räknar med att öppna upp styrlagren någon gång i november/december.

har köpt FSA pig DH till min nyinköpta On-One Inbred. Den ser fin ut och var riktigt billig. Hoppas den inte krånglar...

Sam skrev:
> har köpt FSA pig DH till min nyinköpta On-One
> Inbred. Den ser fin ut och var riktigt billig.
> Hoppas den inte krånglar...

Så det blev en On-One, Sam.
Välkommen till stålmaffian:-)

ha det
Jan

Tackar. det är en grymt snygg ram. Jag köpte SS-versionen, något jag kanske ångrar i framtiden, men jag ville ha en SS. Hoppas kunna plocka ihop den snart, det är bara den ekonomiska framtiden som är lite oviss.

Jag tycker att dagens alu-ramar blir bara grövre och grövre (och då snackar jag inte om godstjocklek)... så det känns fint med en stålram med lagom grova rör.

Tillbaka till styrlagertråden...!

Tillbaka
Topp