[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

Föreslår att testa att hålla rak vänsterställd rubrik även för rad två när rubbarna drar iväg i längd som tex denna. Det ser lite illa ut bör andra raden rinner iväg under nyknappen i responsivt läge.

Jag framförde i betan att man borde krympa ner texten ett snäpp för varje citeringsnivå. Det försvann kanske.

falk1 sa:
Grymt jobbat med nya sidan och imponerad över hur lyhörda ni är.
Det är lite spännande att uppdatera sidan då den ser bättre ut för varje gång.

Ett förslag för att lugna ner intrycket lite, tona ner rubrikerna i inlägget med 50%

Grymt bra förslag för att ge brödtexten full uppmärksamhet!

jomper sa:
Kan hålla med om att det är lite bakvänt att det är det egentliga innehållet som just nu inte är i fetstil istället för tvärtom. Men å andra sidan tycker jag att det funkar.
Funkar skitbra! Rubriken i fet stil ger tydligare avgränsning mellan inläggen vilket gör tråden mer lättläst tycker jag. Ändra inte detta!
Däremot kan ni tona ner signaturtexten lite mer + lite mindre font. Samma sak infon om redigerat inlägg, gör den så diskret som möjligt.

H. sa:
Jag framförde i betan att man borde krympa ner texten ett snäpp för varje citeringsnivå. Det försvann kanske.

Undrar om inte det skulle upplevas som väldigt stökigt för ögat med en väldig massa olika textstorlekar. Är snarare inne på att begränsa antalet nivåer i citat till 3-4, om det är tekniskt möjligt.

pbeijer sa:
Går det inte att byta ut det gräsliga typsnittet som används i rubrikerna?

Fint typsnitt tycker jag om det inte vore för dom där konstiga g:na
Kan man inte bara undvika skriva trådar med g i rubriken? Typ
Hallå cyklist! Hur var din cykeltransport till och från arbetet?

Senast ändrad:
Supertramp sa:
jomper sa:
Kan hålla med om att det är lite bakvänt att det är det egentliga innehållet som just nu inte är i fetstil istället för tvärtom. Men å andra sidan tycker jag att det funkar.
Funkar skitbra! Rubriken i fet stil ger tydligare avgränsning mellan inläggen vilket gör tråden mer lättläst tycker jag. Ändra inte detta!
Däremot kan ni tona ner signaturtexten lite mer + lite mindre font. Samma sak infon om redigerat inlägg, gör den så diskret som möjligt.
Rubriken kunde åtminstone tonas ner till samma storlek och typsnitt som användarnamnet så blir det färre radbrytningar.

Supertramp sa:
jomper sa:

+1 på rubriken
Tror att diskussionen om att avgränsa inläggen tydligare skulle komma tillbaka om rubriken tonas ner. Har man svårt att hitta innehållet i inläggen är det ju bara att använda rubriken som ledstjärna och strax under finns innehållet. Men seriöst, är det verkligen svårt att hitta innehållstexten? Eller det är mer en utseendegrej?

falk1 sa:
Grymt jobbat med nya sidan och imponerad över hur lyhörda ni är.
Det är lite spännande att uppdatera sidan då den ser bättre ut för varje gång.

Ett förslag för att lugna ner intrycket lite, tona ner rubrikerna i inlägget med 50%
+100

Sen är det *helt perfekt*.

Nu när vi är inne på finliret, en sak som stör mig lite, att antalet inlägg i "Inlägg"-kolumnen inte är högerställt. Känns som relativt enkelt att fixa? (desktop)

Vore det inte snyggt om bakgrunden i citeringarna växlade nyans på samma sätt som att varannat inlägg byter nyans?

Edit: Skulle nog se rörigt ut när jag tänker efter...

Senast ändrad:
...och ytterligare finlir. Tycker, som nämnt, att "knapparna" blivit riktigt snygga (tur ingen lyssnade på mitt förslag med att krympa det som nu men behålla ramarna med mindre padding...). Men om man är i "mobilläge" så är det lite större teckensnitt på knapparna, tycker det skulle vara snyggare med samma lite mindre teckensnitt som för "desktop". (Knapparna är "svara", "citera" etc.).

me.I.am sa:
Supertramp sa:
jomper sa:

+1 på rubriken
Tror att diskussionen om att avgränsa inläggen tydligare skulle komma tillbaka om rubriken tonas ner. Har man svårt att hitta innehållet i inläggen är det ju bara att använda rubriken som ledstjärna och strax under finns innehållet. Men seriöst, är det verkligen svårt att hitta innehållstexten? Eller det är mer en utseendegrej?
För det första är det intuitivt att inte mest fokus ligger på innehållet. Men sånt går alltid att lära sig.

Det som stör mig är att det tar onödig plats på höjden. Så kul tycker jag inte att det är att scrolla.

Skulle rubriken tonas ner tror jag snarast att det skulle bli en tydligare gräns mellan inläggen. Nu har vi ett litet tomrum och en fet rubrik. Förstärk tomrummet genom att tona ner rubriken jämfört med inlägget istället så tror jag att effekten blir bättre.

Rattnalle sa:
För det första är det intuitivt att inte mest fokus ligger på innehållet.

Eftersom ögat i normala fal (när man läser igenom en tråd) letar efter inläggstext så blir fokus på text som inte är fet. Därför ger fet rubrik mer fokus på "innehåll".

Det har blivit bra mycket bättre sen måndags. Tack för att ni lagt till trådrubriken. Den funkar som avgränsning och gör det lätt att hitta som precis som me.I.am nämner.

Nu är frågan om jag kan vänja mig tiden så långt bort från all annan info. Den ser så ensam ut där på högerkanten. Först kolla vem som skrivit till vänster, sen tidpunkt långt till höger, sen kan jag börja läsa inlägget. :)

Och varför är mitt bruna tema inte brunt utan grått? Någon annan som har det problemet på dator? Är det mozilla som ställer till det?
Nöjd att jag nu kan se köp&sälj och fortfarande slippa reklamen, yes! :)

me.I.am sa:
Nu när vi är inne på finliret, en sak som stör mig lite, att antalet inlägg i "Inlägg"-kolumnen inte är högerställt. Känns som relativt enkelt att fixa? (desktop)

Och varför är det olika storlek på texten i trådlistan och i själva trådarna? Saknar konsekvensen där.

Supertramp sa:
Rattnalle sa:

Eftersom ögat i normala fal (när man läser igenom en tråd) letar efter inläggstext så blir fokus på text som inte är fet. Därför ger fet rubrik mer fokus på "innehåll".

Tvärtom. Det du uppnår mer fet text är precis samma som med versaler, listor, indrag & kursiv text, dina ögon söker sig dit per automatik. Det är grundläggande typografi. Varför tror du att du alltid stirrar i mitten på en löpsedel eller en skvallertidning? Varför tror du ingressen i tidningsartiklar skrivs med fet stil, för att det lockar ögat eller för att det är snyggt? Varför stirrar du på NY-rutan de första du gör när du ser inläggslistan? Effekten är precis samma som med blinkande reklam.

Jag måste bara instämma i att allt har blivit så mycket bättre sedan i måndags! Nu börjar det kännas "modernt" (igen?)

Du läser inte en löpsedel på samma sätt som du läser en tråd. När jag är i "läs-mode" uppfattar jag den feta rubriken mer som en fet linje. Som dock även fyller funktionen att jag kan kolla vilken tråd jag är i om jag är okoncentrerad eller klickar snett i inläggslistan.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Supertramp sa:
Rattnalle sa:

Tvärtom. Det du uppnår mer fet text är precis samma som med versaler, listor, indrag & kursiv text, dina ögon söker sig dit per automatik. Det är grundläggande typografi. Varför tror du att du alltid stirrar i mitten på en löpsedel eller en skvallertidning? Varför tror du ingressen i tidningsartiklar skrivs med fet stil, för att det lockar ögat eller för att det är snyggt? Varför stirrar du på NY-rutan de första du gör när du ser inläggslistan? Effekten är precis samma som med blinkande reklam.

Att man vill ha en viss design köper jag, självklart, men jag köper inte riktigt resonemanget. En löpsedel är något som skall fånga en förbipasserandes uppmärksamhet. Överfört på forumet, tråddesignen är inte för att fånga intresset hos någon som passerar skärmen, och via designen leda blicken rätt. Är man inne i en tråd och läser så gör man, iaf jag, det typ schematiskt/organiserat (hittar inget bra ord).

Möjligt att jag fungerar annorlunda än alla andra, men designmässigt tycker jag nu att rubriken uppe, och "knapparna" nere ger en visuellt behaglig ram runt inlägget, och funktionsmässigt ger fokus till innehållet i inläggen. Ska man tona ned rubriken måste den bli märkbart nedtonad jämfört med innehållet, och då bör även allt annat som anv.namn, klockslag och "knappar" också bli nedtonade. Annars blir det 3 olika nivåer. Jag tror på en diff mellan innehåll och övrigt med 2 olika nivåer, som idag. Men om man skall ha annat än innehållet nedtonat istället (tror definitivt inte att det skulle bli bra med kraftigare innehållstext) tror jag inte det skulle bli snyggt, och sämre avgränsat mellan inläggen.

Men visst, kanske värt ett test, men då helst samma nedtoning för allt utom innehållet.

EDIT: sedär, Supertramp resonerar likadant

Senast ändrad:
Det finns en anledning att inte böcker skrivs i fetstil Supertramp. Fetstil är bra för att dra till sig uppmärksamheten som i rubriker och ingresser, men om en ska läsa ett längre inlägg blir det onödigt ansträngande för ögonen med den skarpa kontrasten. Efter ett tag tror jag att det inte skulle gå att läsa längre, allt skulle flyta ihop i en stor svart sörja. Text råkar inte bara se ut som den gör, oftast finns det en anledning till variationen i utformningen. :)

Det är tre nivåer redan nu eftersom rubriken är extra fet. Dras den ner till samma som vem som skrivit så får jag väl ge mig sen.

Luktapåblommorna sa:
Det finns en anledning att inte böcker skrivs i fetstil Supertramp. Fetstil är bra för att dra till sig uppmärksamheten som i rubriker och ingresser, men om en ska läsa ett längre inlägg blir det onödigt ansträngande för ögonen med den skarpa kontrasten. Efter ett tag tror jag att det inte skulle gå att läsa längre, allt skulle flyta ihop i en stor svart sörja. Text råkar inte bara se ut som den gör, oftast finns det en anledning till variationen i utformningen. :)

Det fattar ju jag också att brödtext i fet stil blir svårläst men det har väl ingen föreslagit?

Luktapåblommorna sa:
Och varför är mitt bruna tema inte brunt utan grått? Någon annan som har det problemet på dator? Är det mozilla som ställer till det?

Jag skulle tippa på att det är din skärm som är kass på att visa färger på ett korrekt sätt. Pröva att justera skärmen om inte det funkar så är det bara att acceptera eller köpa nytt.

pbeijer sa:
Luktapåblommorna sa:

Jag skulle tippa på att det är din skärm som är kass på att visa färger på ett korrekt sätt. Pröva att justera skärmen om inte det funkar så är det bara att acceptera eller köpa nytt.

Tror inte att skärmen plötsligt blivit kass exakt samtidigt som sidan ändrades i måndags. Men tack ändå. :)

Senast ändrad:
Luktapåblommorna sa:
pbeijer sa:
Luktapåblommorna sa:

Tror inte att skärmen plötsligt blivit kass exakt samtidigt som sidan ändrades i måndags. Men tack ändå. :)

Jag upplever också att det bruna temat är lite gråare, eller kallare än på happymtb.org

fhloston sa:
Luktapåblommorna sa:
pbeijer sa:
Luktapåblommorna sa:

Jag upplever också att det bruna temat är lite gråare, eller kallare än på happymtb.org

Här är det i alla fall brunt och fint. Lite mörkare brunt än tidigare happy men ingen tendens till grått. Har ni ips-paneler eller tn-paneler? Har ni tn så kan problemet ligga där då de brukar ha kass färgåtergivning.

pbeijer sa:
fhloston sa:
Luktapåblommorna sa:
pbeijer sa:
Luktapåblommorna sa:

Här är det i alla fall brunt och fint. Lite mörkare brunt än tidigare happy men ingen tendens till grått. Har ni ips-paneler eller tn-paneler? Har ni tn så kan problemet ligga där då de brukar ha kass färgåtergivning.

Johan eller Jomper kanske har svaret? Är det (exakt) samma färger i det bruna temat?

(jag menar inte att det måste vara det, bara nyfiken)

Senast ändrad:
fhloston sa:
pbeijer sa:
fhloston sa:
Luktapåblommorna sa:
pbeijer sa:
Luktapåblommorna sa:

Johan eller Jomper kanske har svaret? Är det (exakt) samma färger i det bruna temat?

(jag menar inte att det måste vara det, bara nyfiken)

Det är väl en web-utvecklares ansvar och förbannelse att färgåtergivningen beror på användarnas hårdvara:). Lite mer brunt skulle vara mysigt för mig...

Hela diskussionen är ett fint exempel på att låta användarna styra utvecklingen enligt skolbok om design men också ett intressant exempel på att vana användare är konservativa. Nu är det tydligt att centrum är *användarna*. Fungerar det utanför denna grupp, det skulle vara ett intressant exjobb!

Jag gillar den design jag ser nu, vad säger det om mig? :)

/Andreas

Bara en fråga, "mailboxen" för PM. Finns det någon chans att den utökas? Jag gissar att den begränsades en gång i tiden på grund av diskplats men idag känns det som det inte borde vara något problem då en uppladdad video lär ju motsvara mängden data för alla användares PM-lådor!?! =)

42Hz sa:
Bara en fråga, "mailboxen" för PM. Finns det någon chans att den utökas? Jag gissar att den begränsades en gång i tiden på grund av diskplats men idag känns det som det inte borde vara något problem då en uppladdad video lär ju motsvara mängden data för alla användares PM-lådor!?! =)

Inte diskplats utan prestanda faktiskt. Det var nån gång för väldigt länge sen när hela sajten gick trögt när någon gick in i sin PM-låda med massor av meddelanden. Sen har vi utökat i omgångar efter det. Från början var det 100, nu är det 400.

Skulle man inte kunna ha en lista när man går in på varje användare som hänvisar till dennes aktiva annonser?
Vore smidigt om man tycker något är skumt att kunna kolla över resten. Men även om man hittar något bra och kanske kan göra flera fynd på ett bräde.

jomper sa:
42Hz sa:

Inte diskplats utan prestanda faktiskt. Det var nån gång för väldigt länge sen när hela sajten gick trögt när någon gick in i sin PM-låda med massor av meddelanden. Sen har vi utökat i omgångar efter det. Från början var det 100, nu är det 400.

Ajdå, så illa. Märkligt att de inte kommit fram med effektivare kodning!

Nu har vi ju enormt mycket bättre kapacitet, så det kanske går att öka. Men å andra sidan så går det ju att rensa också :-)I)

Tillbaka
Topp