Happy VR 2009 Sub 10 03:38

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum
Ok, om den där prognosen ser ut att hålla i sig MÅSTE vi ha strikta krav på välfungerande stänkskärmar med supersnälla kompislappar, annars kan vi glömma det där klungcykling ö.h.t. Det kommer att vara skillnaden på att klara detta eller inte.

Här gäller även att vi peppar upp oss mentalt på att det kommer bli rent öfverjävulusiskt men för den delen ser till att hålla humöret uppe. Det är rätt inställning och positiva vibbar som gör att vi fixar det. Gnäll och depp kanske tar oss runt på 15 timmar. Tänk lite som en Robinsontävling, lol! ;-)

Det kan komma bli en legendarisk runda, om tjugo år kommer det gå ett sus genom sällskapet om man berättar att man körde vättern -09! Typ som att bestiga Everest. Jag funderar allvarligt på skidglasögon!

På´t bara!

Problemet är bara att jag inte har sett hittat några bra stänkisar som täcker lika bra som ett du monterar fast i ramen och gaffeln. Stänkisarna som du drar åt på ramen sitter tasigt å håller för en enstaka gång å sitter knappast kvar på samma ställe trettio mil senare :/ Dock är framskärmarna ok men bak...*suck*

Sedan brukar sådana stänkisar sluta ganska högt upp så kompislapp blir näst intill omöjligt :/

Har ni hittat några bra skärmar när man INTE har skärmfäste på cykeln?

Sånt här e helt värelöst! Oavsett pris!
27-670_l.jpg ht=266

Senast redigerad av en moderator:
Hellre vatten i ansiktet än en stänkskärm i ekrarna. Allt utom fast monterat är bara skit och slutar i gråt och tandagnisslan.

Det här kommer bli legendariskt, något att berätta för barnbarnen. Förhållandena kommer att gynna mig som är en halvkass cyklist men en djävel på att hålla andan.

Poppe skrev:
-------------------------------------------------------
> Hellre vatten i ansiktet än en stänkskärm i
> ekrarna. Allt utom fast monterat är bara skit och
> slutar i gråt och tandagnisslan.
>
> Det här kommer bli legendariskt, något att
> berätta för barnbarnen. Förhållandena kommer
> att gynna mig som är en halvkass cyklist men en
> djävel på att hålla andan.

Vi kanske ska kora med snorklar istallet for kungakronor..

Jag tror seriöst att vi måste har ngt i stil med Nishikin ovan. Jag har haft väldigt bra erfarenheter av "strap-on" (!) skärmar m. egensnickrad kompislapp. Har pendlat hela hösten/vintern/våren med ett par Sks Raceblades utan att de någonsin åkt av. Finns dessutom inget lite premium gaffatejp inte fixar!

Om vi tvingas ligga och svälja sörjan som stänker upp från vägbanan är vi förgiftade innan Gränna, för att inte tala om olycksrisken då man inte kommer se någonting alls. Fördelen med klunga försvinner helt om den spricker upp p.g.a. man inte kan ligga i däcket på varandra, blir ungefär som att försöka köra VR solo!

Precis, det är som sagt en högst osäker prognos (från norska yr.no)! Kan mkt väl vända helt och hållet, bara bra att börja spåna nu om den visar sig hålla. ;)

Tar man med Jkp och Karlsborg i prognosen från yr.no så ser det inte lika illa ut.
Körde min första runda 2004 i hällregn där hade inga skärmar i världen hjälpt.
Det som blev jobbigast då, för mig, var inte regnet i sig utan kylan som det förde med sig.

Om det regnar ihållande så blir det nog solo för min del. Har varken tid eller råd att fixa skärmar. Ett alternativ är att jag ligger längst bak hela rundan:)

@poppe: Äh, ingen kan ju bli bannad för att man dyker upp utan skärmar, det är ju naturligtvis ett fritt val! Jag försöker bara se till att vi har bästa möjliga odds att klara 10:an.

@bossjo: Visst, är det hällregn är det väl ingen större skillnad, men jag har kört klunga i mer normalt regn och då gör fungerande stänkor all skillnad i världen. Särskillt effektivt mellan regnskurar då man med skärmar faktiskt kan ligga på "stänk-fri" rulle trots att vägbanan är blöt.

Det måste gå att bunta fast ett vanligt skärmset. Kompislapp ordnas med 1,5 L petflaska, gaffa och lite kreativitet. Jag hjälper dig på torsdag med skärmar Poppe.

Skit i vädret, det här fixar vi. Framåt!

Ska ni cykla omkring med skramliga skärmar under vättern? Finns risk att de hoppar loss på kullerstenen i Gränna t ex. Nåväl, ni gör som ni vill, ta med en avbitare för säkerhets skulle ifall ni skulle ångra beslutet under vägen ;)..

Bang skrev:
> 29 spänn för skärmarna ovan på biltema. 29
> spänn har alla råd med :)

Köp två par. Montera en bakskärm som framskärm, och ge den en egolapp av silvertejp.
Skarva sedan på den andra bakskärmen med en framskärm -- epoxi biter rätt bra om man avfettar och ruggar upp ytorna lite -- och dit med en kompislapp. Det ser för djävla fult ut, men man håller sig och kompisarna betydligt torrare.

Bilder på min turistbuss, och fan ta stilpoliserna :-)

fram.jpg ht=667

bak.jpg ht=667

Så här långt har de hållit för 20, 30 och 40-milen och på mycket varierande typer av väg. När jag får tid ska jag köpa lite kolfiberväv och göra längre kopior på Berthouds kolfiberskärmar: http://www.wallbike.com/berthoud/fenders.html

/s-o

Finns det plats i er grupp för en tjej?
Jag har cyklat oorganiserat tidigare på 10.19 och skulle vilja cykla i en grupp i år för att komma under 10 h.

Jag gräver fram stänkskärmarna till crossen och fixar nya lappar med petflaskor och silvertejp. Så får vi hoppas att norrmännen har fel om vädret. Liten kuling låter klart okul.

s-o, glöm inte att bläddra fram kalendern till juni :-)

LindaE, Anders H här på forumet håller i startgruppen 03.38, kontakta honom.

Skapades inte denna grupp då just Anders H's grupp var full??? Sedan finns det andra cyklister som inte fick plats i Anders H's grupp men som har starttid 03.38 å det är väl dessa som har bildat denna alternativa SUB10-grupp eller e jag ute å cyklar nu?

Sedan finns det andra som har andra starttider än 03.38 som ska försöka ändra sin starttid i Motala så att dem kan cykla med i denna SUB10-grupp???

Om allt ovanstående är korrekt är det väl inte inget fel med att Linda hakar på om hon ´nu har starttid 03.38 redan nu? Annars får hon försöka ändra sin tid som alla andra för att få komma med eller komma överens med andra om en annan starttid om nu 03.38 fållan skulle vara överfull.

Sedan undrar jag hur man kan skaffa sig befogenhet till att moderera en hel startfålla om det nu ens är möjligt? Enligt kansliet ska det inte gå. Men man kanske har kontakter...

Sedan är det minst fyra SUB-grupper som startar just 03.38 och alla kan väl inte vara modererade av Anders H?

Bang skrev:

>
> Sedan är det minst fyra SUB-grupper som startar
> just 03.38 och alla kan väl inte vara modererade
> av Anders H?

Jo alltså, det var ngn annan subtråd, den här --> http://happymtb.org/forum/read.php/1/972756/page=1
där Anders styrde upp det hela och fixade ett startnummer, sen så fick resten använda sig av samma startnummer/gruppnummer eller hur det var och så rullade det på så att alla skulle få samma starttid och sen blev gruppen full till slut ;).

Okej. Då är jag med. Det innebär att HELA startfållan 03.38 är full. Ska man cykla med i någon av SUB-grupperna får man allstå försöka gå med i startgrup 03.35, 36, 37...

Eller som anders säger fula sig in på eget ansvar. Det börjar kännas ganska hopplöst det här redan nu :/

Bang skrev:
> Okej. Då är jag med. Det innebär att HELA
> startfållan 03.38 är full. Ska man cykla med i
> någon av SUB-grupperna får man allstå försöka
> gå med i startgrup 03.35, 36, 37...
>
> Eller som anders säger fula sig in på eget
> ansvar. Det börjar kännas ganska hopplöst det
> här redan nu :/

PM:a Anders och kolla annars ;).

Jon, du får liva upp mig på vägen dit :) Komma på några bra "åka-bil" lekar å kanske ta med dig en å annan nostalgi skiva :D

*suck*

Nu ska jag gå och sova och tänka ut en bra plan i hur jag bäst kommer med i 03.38-gruppen...

crap crap crap crap crap crap crap crap crap.... jag har fått ett "litet" problem, kolfibersulan i min högra sko sprack ikväll, vilket gör att den flexar betänkligt.. Hoppas, hoppas det finns någon sko som passar hos min LBS....

Crap crap crap crapCrap crap crap crapCrap crap crap crapCrap crap crap crapCrap crap crap crapCrap
Jag skulle göra skyltarna idag vilket jag också gjorde...
Efter att jag laminerat arken ena sidan #10 å andra sidan era namn släppte lamineringen.

1, man kan tejpa kanterna
2, jag gör nya med dubbelsidig utskrift
3, vi skiter i lapparna
4, vi kör klipp och klisttrakväll i motala :)

Bang skrev:
> Crap crap crap crapCrap crap crap crapCrap crap
> crap crapCrap crap crap crapCrap crap crap
> crapCrap
> Jag skulle göra skyltarna idag vilket jag också
> gjorde...
> Efter att jag laminerat arken ena sidan #10 å
> andra sidan era namn släppte lamineringen.
>
> 1, man kan tejpa kanterna
> 2, jag gör nya med dubbelsidig utskrift
> 3, vi skiter i lapparna
> 4, vi kör klipp och klisttrakväll i motala :)

Vad som helst förutom att skita i lapparna, annars kommer jag aldrig fixa <10

Klart vi skall ha pysselkväll.

* Laminera lappar
* Lägga på vit styrlinda
* Naja fast princesskronor på hjälmarna
* Raka benen (kanske valfritt om man ändå skall klä sig i nio olika vind- och vattenavvisande skikt?)

Tillbaka
Topp