Happykorrekt vidd på aerofälgar (32 vs 28)

kroem

Aktiv medlem
Hellu community

Håller på och kollar på att köpa ett par Light Bicycle hjul och står i valet och kvalet mellan två olika fälgar. Ena är WR45, 45mm djupa och 32mm vida. Andra AR45, 45 djupa och 28mm vida. Jag kör GP5K 28mm däck idag på racern, men med AR45 bör jag nog köra 25mm.

Vad säger Happy om detta val? 32mm är mer aero? 28mm däck mer komfortabelt? (WR45 är ca 80g tyngre, buhuhu.)

Hjulen ska in på en Ultimate SLX Disc, där officiell clearance är 28mm däck, vilket ska lämna 5mm åt alla håll - dvs båda hjulen ska funka, om än lite tightare med WR45.

Andra egenskaper är ganska snarlika - disc, hooked, u-shape, tubeless ready.

Om du vill köra med 28 mm så är väl den bredare bättre, även om den är tyngre. Samtidigt får du nog räkna på hur stora däcken egentligen blir med en större IB på fälgen, så att de faktiskt gå i ramen. Med 25 mm IB så kan de ju svälla till 30-32 mm.

Tror att - 28 sväller till runt 30,5. 25 till 27.8(nåt).

Jag har inte tillräckligt erfarenhet för att veta om jag gillar 25 eller 28 bäst hehe. 28 kom på cykeln, körde 25 tidigare.

Nu vet jag inte om jag förstår rätt här, säger du att fälgen är 32 mm bred? Då bör du kolla upp dina bromsar, kan de gapa stort nog. Det låter otroligt brett, jag har problem med bromsar på en fälg som är klart smalare än så, 20 höga.

Nu vet jag inte om jag förstår rätt här, säger du att fälgen är 32 mm bred? Då bör du kolla upp dina bromsar, kan de gapa stort nog. Det låter otroligt brett, jag har problem med bromsar på en fälg som är klart smalare än så, 20 höga.
Ok boomer. Är ju skivor ;)

Edit. Jag kommer köra på AR45, så 28mm vida. Kommer nog köra 25c fram 28c bak.

Precis byggt med R55, var sugen på 32mm men fegade till slut ur. Ville ha 28 men fanns inte så höga som jag önskade.
Monterat blev mina 26mm Turbo Cotton 27mm breda.

FWIW, jag byggde precis ett hjulpar med LB AR46, 21mm innerbredd, 28mm ytter. Monterade 28mm GP5k, perfekt aero fit på "yttermåtten". Sen om det går fortare....

32mm låter ju sjuukt brett för 45 profil, men happykorrekt är nog ändå 45mm bredd och 40mm däck.
Tänk på komforten!

Kan du posta länkar till fälgarna?
För jag klarar inte av att hitta några som heter AR45 som skall vara 45 djup och 28mm vida
Däremot kan jag hitta AR46 men den väger inte 40g mer per fälg jmf med WR45 (med jmf styrka)
Fick information via mail, dom finns inte upplagda än. Jag beställde ett par så får se :)

Jag har precis lagt en beställning på ett par AR45 Flyweight 24/24. Landar på 1290ish gram med Carbon-Ti nav. De är fortfarande inte på sajten, men profil ser ut såhär:
unnamed (1).png

Senast ändrad:
Jag har precis lagt en beställning på ett par AR45 Flyweight 24/24. Landar på 1290ish gram med Carbon-Ti nav. De är fortfarande inte på sajten, men profil ser ut såhär:
Härligt, beställde samma fälg med cheapo-nav (Novatec) och tjockis-fälg bak. Ingen flugvikt, och LB rekommenderade att ta Standard bak.

Härligt, beställde samma fälg med cheapo-nav (Novatec) och tjockis-fälg bak. Ingen flugvikt, och LB rekommenderade att ta Standard bak.
Det blir kanon även det! Det är inte alltid superbra att väga in på 61kg, men ofta rätt bra när det handlar om cykel. T.ex. så funkar flugviktsfälg även bak ;-). Knölade med silverekrar - som inte fanns på lager - så jag får vänta typ en månad på hjulen...

Det blir kanon även det! Det är inte alltid superbra att väga in på 61kg, men ofta rätt bra när det handlar om cykel. T.ex. så funkar flugviktsfälg även bak ;-). Knölade med silverekrar - som inte fanns på lager - så jag får vänta typ en månad på hjulen...
Hehe, jo det blir ju en riktigt fin vikt på dom iaf! Mina hamnar förhoppningsvis under 1400 iaf. Beställde 20'e mars och fälgen är i "processing".

Här beställt ett par ar46 28 mm breda men är lite kluven om jag bör ta r55 25 mm breda istället. Har ultegra fälgbroms vilka precis ska klara 28mm men. Är de högre 55orna snabbare och snyggare?? Lär då körs med 23mm fram för mera aero.
Eller ar46 med 25mm däck fram.
Tips och erfarenheter?

Här beställt ett par ar46 28 mm breda men är lite kluven om jag bör ta r55 25 mm breda istället. Har ultegra fälgbroms vilka precis ska klara 28mm men. Är de högre 55orna snabbare och snyggare?? Lär då körs med 23mm fram för mera aero.
Tips och erfarenheter?
De djupare hjulen är snabbare så länge du inte kör med med 28 mm däck. Att fälgarna behöver vara bredare än däcken är mer eller mindre bro-science. Däcken ska dock inte vara bredare än fälgarna, det är däremot väl etablerat.

Tips och erfarenheter?

R55 blir såhär, fast utan den fula skivan då.

IMG_20200414_190822.jpg

Snyggare? ¯\_(ツ)_/¯

Om det är happyaerodynamik som prioriteras så är det så smala och höga fälgar som möjligt parat med 23-25 mm däck som gäller. Om det däremot är happykomfort som du eftersträvar så gäller ju bredare desto bättre.

Jag gillar själv komfort bättre.

Att fälgarna behöver vara bredare än däcken är mer eller mindre bro-science. Däcken ska dock inte vara bredare än fälgarna, det är däremot väl etablerat.
Komikern Hambini rostade nyligen bla Cycling Weekly för deras produkttexter. Även om det är mycket svammel nämner han några fragment om aerodynamik på cykelhjul
Om däck + fälg är droppformade klarar de vind snett framifrån innan de slutar skära vinden och börjar plöja.

Hambini har ett par videor med fokus på aerodynamik för hjul.

Golfbollsgropar på Zipphjul = konserverad gröt :-)

I synnerhet hans masterclass i aerodynamik är underhållande och upplysande

Senast ändrad:
AR56 med Pro One 30mm sväller 32mm på 30mm fälgarna
Skärmavbild 2020-04-18 kl. 14.49.07.png

Fram sitter Pro One 25 mm som sväller till 27mm, tror det eller 23 mm passar bäst.
Sen kan man fråga sig är TL-däck nödvändigt på en racer, mindre punkarisk?
Skärmavbild 2020-04-18 kl. 14.49.21.png

Hade ett problem med hjulen som jag fick efter 3v, alla ekrar var extremt dåligt spända.

Sen kan man fråga sig är TL-däck nödvändigt på en racer, mindre punkarisk?
Jag är positiv till TL än, men jag är bara inne på mitt första par TL - LVG däck som rullat ca 500 mil. Slapp dock garanterad genomslagspunktering för några veckor sedan när framhjulet slog i en sprängsten en blåsig och regnig dag.

Cykeln ser snabb ut!

Mina pro one 30 är fortfarande 30. Det är styvt jobb att få dem att poppa så ekerspänningen släppte kanske när du fått på däck ;)

Tl vara och icke vara, jag kör mycket grusväg eftersom jag bor långt ut och det är en bit till asfalt, dålig asfalt oftast. Kör med 4,5 bar bak och 4 fram, tycker det hittills har varit kanon. Skulle man punka är det såklart jävligare att få ihop igen, därav jag valde pro one före gp5k.

Har man inte intresse att gå upp ner i tryck och köra på dåligt underlag hade jag kört latex/tubolito istället.

30mm fälgar funkar med ultergrabromsar. Monterade Vittoria Corsa tlr, mycket enkelt. Inte så tajt att få på däcken, använde bara fingrarna.

Bilagor

• 20200605_195709.jpg
    20200605_195709.jpg
    892.9 KB · Besök: 227
Endast en runda på mina AR45, tog lite tid att få dom, 1419g. Hittils nöjd iaf :)

Bilagor

• 20200605_120649_1242.jpg
    20200605_120649_1242.jpg
    1.1 MB · Besök: 216
Tillbaka
Topp