happymtb byggd enduro moppe

Då har vi 2 st cadare på tåget.
finns det någon tro som kan rita upp ett länkage så att man kan simulera rörelsen på svingen tro.
Kanske kan man göra en mix
Yetin's övre länk och santa cruz /banshee nedre länk
Och en bak triangel i något mellanting av dessa 3 på ett eller annat sätt bör man kunna hitta rätt rörelse.

Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Då har vi 2 st cadare på tåget.
> finns det någon tro som kan rita upp ett länkage
> så att man kan simulera rörelsen på svingen
> tro.
> Kanske kan man göra en mix
> Yetin's övre länk och santa cruz /banshee nedre
> länk
> Och en bak triangel i något mellanting av dessa 3
> på ett eller annat sätt bör man kunna hitta
> rätt rörelse.

Det är tyvärr inte så det funkar. Alla sakerna du listar är naturligtvis tätt beroende av varandra.

Med flera caddare kan det nog vara vettigt att vara överens om vilken mjukvara man använder. Bara ett litet tips... filformaten är inte så värst kompatibla.
Med ett bestämt format och en molntjänst typ dropbox så öppnas möjligheterna upp.

Jag kan köra Autodesk produkter, Solidworks eller Pro-E. Kommer annat förslag på någon freeware CAD eller så kan jag lära mig det med.

Det kan vara bra att skapa en lista över förutsättningar och begränsningar vad gäller tillverkningsteknik mm. innan man börjar rita detaljer för detaljerna kommer aldrig kunna kopplas ihop annars.

Eller så skiter vi i det så länge och dyker in i det kreativa så får vi se om det blir något vettigt av det hela värt/möjligt att bygga.

Om det ska produceras en hoj för svenska marknaden så behöver TS/Happy först komma fram till vilka grundkrav den ska uppfylla? Är det en fullblods enduromaskin eller en mera rekreations orienterad hoj som avses? En poppig cykel för höga farter är ju "enkelt" att uppnå om bara dämperiet hålls stramt, dock blir ju en sån hoj tämligen otrevlig att köra i sakta mak för en medelmåtta :/

En annan tanke jag funderat på är om det ska gå att få någon ekonomi i projektet vore det faktiskt av stor vikt om ramen kunde konfigureras om med olika dropouts (trots tidigare inlägg om önskemål om motsatsen) för att passa olika hjulstorlekar, detta för att kunna attrahera en större köpkrets. Dessutom vore det smutt om paktriangeln byggdes asymetrisk för att på så sätt kunna minska behovet av dishade bakhjul så som Pyga har gjort med sin senaste kreation: http://www.pygaindustries.com/frame/stage-max

Om det inte blir för stora länkage så kan förmodligen min förra arbetskompis fräsa i integrexen han jobbar vid. Men det är ju en svarv med fräshuvud. Väldigt rolig maskin vi körde endel stöddetaljer i den sån på Sandvik förutom roterande verktyg funkar kanon. Han kan fixa på kvällar efter jobbet iallafall prototyp. Om de inte får fullsketet att göra. Annars känner jag folk som har småfirmor med cnc maskiner. Är ju själv van vid enstycks & prototyp tillverkning. Så just input om de rörligrörliga frästa delarna kan jag bidra till att man inte ritar nåt som kräver onödiga fixturer osv. Men det är ju alltid så att vissa saker är jättelätt å göra i en 5 axling maskin å piss i en 3 axling tex.

Min drömhoj på ett ungefär, jag vill ha en utförsorienterad hoj som kan ta sig an mkt men ändå inte känns trött.

HA 66°
Reach: 450 mm
Slag 140 mm
CS 430 mm
SWAT box alá Specialized.
Låg top tube
Lågt BB
650b

Skrmavbild2015-12-21kl.11.03.16.png

Utrustad med LB plastfälgar, pike, öhlins, RF Next SL, RS Reverb, singeklinga NW + 11 delat, 770 brett styre + 45 mm styrstam.

Konceptet har ju lite redan provats i.o.m Alutechs ICB-2, baserad på input från användare på mtb-news.de och byggd av alutech. Den hittar rätt på väldigt många punkter för mig, den har förvisso intern kabeldragning, men också möjlighet att dra på ovansidan av underröret istället också.

Geometrin är ganska spot on också tycker jag.

MTB Mag har testat:

"Our main feeling about the bike when descending was how nimble it was at low speeds. Without going fast you could feel the trail beneath you and push off the various elements that you found, giving a fun, sprightly ride. Hitting small jumps and roots was a pleasure with the bike picking up quickly and remaining very stable in the air. The landings were smooth and under control. At no point did you feel the bike was on the ragged edge. Which for a 130 mm bike was pleasing."

"The Fox X2 rear platform is well tuned and did not bottom out on us when we pushed the limits. It provided us with excellent mid travel support. The shock even when pedaling does not have to be in trail mode to pedal efficiently, which was a surprise for us, and a great indication of the well thought out kinematics."

http://www.mtb-mag.com/en/first-ride-crowd-designed-alutech-icb2-0-trail-bike/

IMG_2630-750x500.jpg

http://crowd.bike/

Frågan är väl vad som kommer göra happycykeln bättre än Alutech ICB-2?

(Om den blir samma lika så kan man ju lika gärna köpa ICB-2, som redan finns.)

Senast ändrad:
Vill man verkligen göra slag i saken tror jag att det bästa alternativet är att, som initiativtagare, be administratörerna om ett eget subforum dit man bjuder in ett fåtal handplockade som man anser har relevant kunskap. Alternativt lyssnar man på hela forumet och skiter i 85% av det man hör/läser.

Jag tror mer på att sätta upp alla val så som vinklar, länkagetyp, tillbehör i en röstningssnurra och låta hela happy rösta fram det. Mater of fact.. vi bör nog göra det nu... återkommer ikväl med ett utkast så får vi alla se om det blir bra.

Den klassiska Orange 5 kan nog vara bra inspiration:

Orange-Five-2.jpg

https://www.orangebikes.co.uk/bikes/five-pro

Liksom finska Pole:

https://www.polebicycles.com/bicycles/mountain/enduro/all-enduro-bikes/

Jag cyklar ju egentligen inte enduro men jag tycker det låter som ett grymt kul projekt. Jag tror att det kan vara vettigt att hålla sig till single pivot för att kunna fokusera på helheten första gången man gör ett sådant här projekt. Sedan om man någon gång gör en Happy Moppe v2 kan man göra mera avancerade lösningar med länkage etc.

Single pivot har fått en andra chans i och med att det kom dämpare med dubbla kammare för ett par år sedan, med sådana kan man ställa in så att dämparen är relativt stel i ett område där man brukar trampa men sedan aktiveras när det kommer stötar. Så om man gör en single pivot hoj med dubbelkammsdämpare och sedan 1x11 borde man kunna lägga baksvingslagret och kedjelinjen så att den blir väldigt trampneutral. Säg att man siktar på att använda 34t framklinga som standard.

Jag skulle själv valt 29:a då jag inte brukar hoppa så mycket utan föredrar bättre rull och fart, men andra kanske vill ha 27.5. Man skulle även kunna planera för att folk ska kunna välja, man kan ha två olika baksvingar t.ex, en för 27.5 och en för 29:a. Annars är det här intressant:

Wheelsize-630x198.jpg

650b+ och 29 har samma rullomkrets så man skulle kunna göra en 650b+ hoj och så får folk välja om dom vill ha 650b+ eller 29:a. Det är bara att byta hjul. Ram och baksving skulle bli oförändrat.

Stål kanske är ett bra material? Jag tänker att det finns många som kan svetsa stålram och om det går sönder så går det att laga på ett bra sätt. Sedan behöver man ingen heat treatment som man behöver på en alu-ram heller. Om man kör single pivot kan det bli hyfsat lätt ändå, runt 2500 gram kanske.

Senast ändrad:
dimitri skrev:
> Jag tror mer på att sätta upp alla val så som
> vinklar, länkagetyp, tillbehör i en
> röstningssnurra och låta hela happy rösta fram
> det. Mater of fact.. vi bör nog göra det nu...
> återkommer ikväl med ett utkast så får vi alla
> se om det blir bra.

Heja heja! Det blir den viktigaste omröstningen i mannaminne :)
(Dags att skaffa sig så många Nic's/alteregon som möjligt ;)

BTW, en annan sak jag gärna skulle se är ett riktigt fett styrhuvud med reglerbara styrlagerkoppar för att på ett enkelt sätt kunna reglera gaffelvinkeln. Typ så här:

image.jpeg

One bike to rule them all :D

EDIT: Korrigerat för T9-stavnings"hjälpen"

Senast ändrad:
En sak jag lärt mig när vi tagit fram olika typer av maskiner är att ju mer flexibel en maskin är ju sämre är den på varje enskild sak, dessutom strular det oftare. Analogt borde en cykel som går att justera lite hur som helst troligtvis inte bli riktigt bra på något och dessutom är risken för problem större.

Lågt antal delar = hög driftsäkerhet.
En konfiguration = väldigt bra på en sak istället för halvdan på allt.

Gör man en omröstning får man en bild av hur den konfigurationen skulle kunna se ut.

En omröstning är nog bra för att få bred bild av behovet. I slutändan måste de som tänker sig arbeta med detta ställa sig frågan om man vill ta fram en cykel som potentiellt sett har en stor kundkrets eller om man hellre vill ägna sin tid åt något mer unikt, som uppfyller ens egna behov och drömmar.

Vi har ett talesätt i en föreningen jag är med i: Den som gör bestämmer.

larsaw skrev:
> dimitri skrev:
> --------------------------------------------------
> > ...
> Heja heja! Det blir den viktigaste omröstningen i
> mannaminne :)
> (Dags att skaffa sig så många Nic's/alteregon som möjligt ;)

Eller så åker man hem till folk och sätter sig på dem tills de röstar som man själv vill. Ok?

Istället för att alla ska rösta kanske man nominerar 3-10 happymedlemmar som folk har förtroende för och som är intresserade och så får de komma överens.

Fredrik80 skrev:
> Istället för att alla ska rösta kanske man
> nominerar 3-10 happymedlemmar som folk har
> förtroende för och som är intresserade och så
> får de komma överens.

Hur bra funkar sveriges regering? ;)

Jag är iallafall intresserad att hoppa på tåget, jag har gjort det mesta inom cykelsporten.
Jag behöver om inte annat en ny hoj till Utflukt 2016.

Sjukt spännande, se ju ut att kunna bli något! Önskar att jag kunde hjälpa till med något, men jag saknar väl relevant utbildning?. Har lite koll på Matlab om behovet skulle uppstå.

(ja, jag hade fel?)

Mendel skrev:
> En enkätundersökning typ som den, fast
> seriösare, det kan iaf ge indikationer på vad
> folk vill ha.
>
> https://sv.surveymonkey.com/r/MTKNLY8
>
> Edit: woops, glömde det viktigaste av allt, head
> angle ;)
> Edit2: Lagt till HA.

Bra initativ!

Svarat, men vad klassas som låg bb och vad är hög? Kan vara bra med ett intervall.
Ha är osagad antar ja!

mikipedia_ skrev:
> Mendel skrev:
> -----
> > En enkätundersökning typ som den, fast
> > seriösare, det kan iaf ge indikationer på vad
> > folk vill ha.
> >
> > https://sv.surveymonkey.com/r/MTKNLY8
> >
> > Edit: woops, glömde det viktigaste av allt,
> head
> > angle ;)
> > Edit2: Lagt till HA.
>
> Bra initativ!
>
>
> Svarat, men vad klassas som låg bb och vad är
> hög? Kan vara bra med ett intervall.
> Ha är osagad antar ja!

BB, om jag inte tänker fel, är väl beroende på hur mkt slag man har också. Därav jag inte satte ut siffror.

@thebrand one-size fits all... nerååå... för mkt saker jag glömde in enkäten. så fimpar den. Själv utgick jag från medium.

Hjulstorlek

Reach för small

Reach för medium

Reach för large

Här skulle man behöva definiera storleken den ska passa också. Jag som är 180 upplever ofta att jag hamnar mellan två storlekar vilket är ett jävla fist. Kan tänka mig att många andra i norden känner likadant då det är relativt vanlig längd varför det kan finnas anledning att gå utanför den vanliga modellen.

Head angle om det är 26:a

Head angle om det är 27,5:a

Head angle om det är 27,5 +

Head angle om det är 29:a

Head angle om det är 29,5 +

Slaglängd om det är en 26:a

Slaglängd om det är en 27,5:a

Slaglängd om det är en 27,5 +

Slaglängd om det är en 29:a

slaglängd om det är en 29,5 +

Reach

CS

BB höjd

Vad saknas?

Troligtvis är det bättre att dela upp enkäten i flera stadier. Där man bestämmer grundläggande parametrar först. Annars så kan svarsfrekvens bli så tunn att det inte är ett bra underlag.

Senast ändrad:
happymtb.fr skrev:
> Om Larsaw får bestämma så kommer cykeln att se
> ut som en schweizisk armékniv! :) :)

Nähä! Som en RAMBO-kniv vill jag att den ska se ut som (inkl sytråd o kompass ;).
Skämt o sido, självklart är det bäst att bygga robust med onödiga krusiduller som kan fallera, MEN så länge vi inte har spec'at exakt vad som önskas så vidhåller jag att en flexibelt smart byggd ram är att föredra för att kunna attrahera så många losers som möjligt...

BTW superbra med enkäten :) eller rättare sagt buhu för att du tog bort den :(

Tycker vi ska utgå från vissa givna intervaller, ex.
- Hjulstl: 27.5 / 27.5+ / 29
- HA: 67 / 66 / 65 / Crazy Flackt
- Kedjestag: Kortast möjligt för följsamhet / Svenne medel / Långa för max stabilitet
- Slaglängd Fram: 140 / 150 / 160 / 170
- Slaglängd Bak: Se ovan
- Reach S: ? / ? / ?
- Reach M: ? / ? / ?
- Reach L: 450 / 460 / 470mm
- SadelStag S: ? / ? / ?
- SadelStag M: ? / ? / ?
- SadelStag L: ? / ? / ?
- Sadelstagsvinkel: 73 / 74 / 75 / 76
- BB höjd: Lågt o stabilt men hög risk för markkontakt / Medelhögt o lite vingligt utan risk för markkontakt
- Favvolänkage: Single Pivot / Linkagedriven SP / Horst / VPP / ?
- Fyll på måste ta hand om middan...
-

Senast ändrad:
@larsaw

Grejen är att jag tror det blir bättre om man delar upp den.

Tex. A vill ha 27,5" och 160 mm i slag men det som för mest röster är 29" och 160 mm i slag. Hade A vetat att 29" skulle fått mest röster hade A röstat för 140 mm i slag.

Så tror det är bäst att fastslå vissa saker för andra. Vilka kan ni ju grubbla på.

Mendel skrev:
> @larsaw
>
> Grejen är att jag tror det blir bättre om man
> delar upp den.
>
> Tex. A vill ha 27,5" och 160 mm i slag men det som
> för mest röster är 29" och 160 mm i slag. Hade
> A vetat att 29" skulle fått mest röster hade A
> röstat för 140 mm i slag.
>
> Så tror det är bäst att fastslå vissa saker
> för andra. Vilka kan ni ju grubbla på.

Tror du inte det är enklare att dela upp det i flera omgångar?
I första omgången kanske hjulstorlek ska bestämmas?
I nästa omgång slaglängd och vinklar?
Som ett exempel bara..

Lars.E skrev:
> Nu när Kid1000 vill samarbeta med Magnus.Bovall
> så blev jag sugen på en ny cykel.
> Detta kommer att bli spännande.

Det finns folk här på forumet som gjort saker som jag aldrig gjort tidigare och de har min fulla respekt.
Det är jag som skall känna mig ärad om folk vill samarbeta med mig, inte tvärtom.

SalkinL skrev:
> Med flera caddare kan det nog vara vettigt att
> vara överens om vilken mjukvara man använder.
> Bara ett litet tips... filformaten är inte så
> värst kompatibla.
> Med ett bestämt format och en molntjänst typ
> dropbox så öppnas möjligheterna upp.

Om det nu blir ett kommersiellt projekt så kan det vara smart att använda någon open source-lösning så att inte folk sitter hemma och CADar med "ful-licenser" för programvaror som kostar flera 10kkr/år.

Hur stort är kundunderlaget? Finns det fler än fem potentiella köpare på happy? I annat fall är det ju bättre att de beställer varsin custom-cykel av de redan erkännt duktiga byggherrarna...

Kid1000 skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > Nu när Kid1000 vill samarbeta med
> Magnus.Bovall
> > så blev jag sugen på en ny cykel.
> > Detta kommer att bli spännande.
>
> Det finns folk här på forumet som gjort saker
> som jag aldrig gjort tidigare och de har min fulla
> respekt.
> Det är jag som skall känna mig ärad om folk
> vill samarbeta med mig, inte tvärtom.

Kunskapsbasen på forumet är som sagt otroligt bred på Happy, så Bovall borde kunna fixa ett bra team att sammarbeta med.
Du har ju bevisat att du kan göra fina reparationer och specialdelar till cyklar, så jag hoppas att du blir inblandad på något sätt.

Fistarn skrev:
> Någon fet happylogga som cnc-fräst sigill på
> styrhalsen?

Det låter rätt att börja med design, det är trots allt det som säljs bäst! ;)

Larsaw, jag tror att du blandar sadelstag och sadelrör, men det inte jag som ska ge dig språklektioner! ;)

happymtb.fr skrev:
> Fistarn skrev:
> -----
> > Någon fet happylogga som cnc-fräst sigill på
> > styrhalsen?
>
> Det låter rätt att börja med design, det är
> trots allt det som säljs bäst! ;)
>
>
> Larsaw, jag tror att du blandar sadelstag och
> sadelrör, men det inte jag som ska ge dig
> språklektioner! ;)

Hehe

Snygg design > alla gimmicks och gadgets i världen

/edit

Vad sägs om ett cnc-fräst sigill med inbyggd kapsylöppnare? Jag tror jag är något på spåren nu!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp