happymtb byggd enduro moppe

mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Har inte träffat marran irl, men på
> beskrivningen som hob skulle jag tro att han är
> flugviktare och ca 170 kort?
> Herr Brand har jag träffat, han vet jag kvalar in
> som flugviktare och runt ståtliga 170 han med.
>
> Är nästa så jofa oxå hållet samma mått som
> skulle passa för prototypen.

Jag är ytterst ståtliga 175cm faktiskt, men har pga idogt (idot)cyklande på 4x-hoj och förkärlek för brant åkning en stark preferens för korta sadelrör, helst under 430mm, samtidigt som jag ligger mer eller mindre mitt i medium-spannet i övrigt. Väger 67-70kg naken med frukost i magen.

happymtb.fr skrev:
> soderblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snackar vi hög pivotpunkt så tror jag mer på
> > växellåda. Tex Zerodes prototyp ser ju ganska
> > intressant ut. Hur bra länkaget funkar
> jämfört
> > med den du länkar till vågar jag inte uttala
> mig
> > om...
> >
> >
> http://singletrackworld.com/forum/topic/zerode-car
>
> > bon-pinion-p-118-trail-bike-prototype
>
> här finns det lite info om Zerode:
> http://linkagedesign.blogspot.se/2014/03/zerode-p-
> 18-prototype.html
>
> och liknande om Itrack:
> http://linkagedesign.blogspot.se/2014/05/i-track-e
> nduro-650b-2015.html
>
> Växellåda låter helt klart frestande även om
> det är ganska dyrt och inte så beprövat än...
> men att inte ha massor med vikt som hänger på
> bakhjulet och att ha drivlinan kapslad är
> väldigt bra. Dessutom kan man ha rem och slippa
> skrammel!

Gearbox vore coolt som tusan om man får till, men är också en enorm utmaning när det kommer till komplexitet, vikt och pris.

Uppdragen drivlina med idler i största allmänhet ställer jag mig försiktigt skeptisk till på en AM.

Som jag ser det är meningen att man kan flytta upp pivotpunkten och få en mer bakåtriktad hjulbana utan att AS drar iväg till löjliga nivåer och man får en massa pedalfeedback. Det är helt klart ett intressant koncept, men är en så bakåtriktad hjulbana ens önskvärd? Här skulle det behöva provas prototyper. Jag har bara kört såna koncept som dh-cyklar (balfa bb7 och Orange223 har också väldigt hög pivotpunkt, funkar bra om man kör chainless) och min upplevelse är att de går grymt genom stöket men lekfullheten blir lite lidande. Det kan också ha varit de specifika implementationerna, men det känns lite logiskt att om kedjestaget växer väldigt mycket när man komprimerar cykeln kommer det bli svårare att dra manuals till exempel.
Det finns såklart tusen andra faktorer som påverkar, men den cykel jag provat som är gladast för att gå på bakhjulet är Specialized stumpy, med korta kedjestag och en hjulbana som är mer uppåt-framåt än uppåt-bakåt om jag förstår saker rätt.

Så frågan är som vanligt vad man vill ha för egenskaper.

Ang remdrift så undrar jag verkligen om det går att få att funka om man ska ha någon AS alls, eftersom de kräver så hög spänning har iaf jag bara sett implementationer på hardtails som per definition har helt konstant remlängd, jag tror man får svårt att hantera remtillväxt utan jättemycket friktion och/eller stor inverkan på länkagets prestanda.

När det gäller centermonterat Alfine så är det en bra ide på ett sätt, ska man då ha både frihjul i bakhjulet och alfine-navets inbyggda seghet kommer det bli väldgt mycket slack i pedalerna innan det börjar driva. Och har man inte frihjul bak rasslar kedjan med hela tiden när man rullar, och alfine-navet är fortfarande segt. På en AM/stighoj vill i alla fall jag gärna ha ganska snabb pickup för att snärta till i pedalerna över kanter och liknande. Jag säger inte att iden som sådan är värdelös, men den har en baksida man ska vara medveten om och som är svår att komma runt. Sen om fördelarna överväger är väl en fråga för konstruktören/enkäten.

marran skrev:
> mikipedia_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Har inte träffat marran irl, men på
> > beskrivningen som hob skulle jag tro att han
> är
> > flugviktare och ca 170 kort?
> > Herr Brand har jag träffat, han vet jag kvalar
> in
> > som flugviktare och runt ståtliga 170 han med.
> >
> > Är nästa så jofa oxå hållet samma mått
> som
> > skulle passa för prototypen.
>
> Jag är ytterst ståtliga 175cm faktiskt, men har
> pga idogt (idot)cyklande på 4x-hoj och
> förkärlek för brant åkning en stark preferens
> för korta sadelrör, helst under 430mm, samtidigt
> som jag ligger mer eller mindre mitt i
> medium-spannet i övrigt. Väger 67-70kg naken med
> frukost i magen.

Jag mäter in på 174,5 cm (viktiga 0,5 cm!!) och ligger mellan 65-67kg orakad och iförd mina stålmannenkalsonger.

Övriga preferenser stämmer ganska bra med Marrans.

Edit:
+1 på Marrans inlägg ovan.
(Det vore ju lite intressant att bygga en cykel med ett fixienav bak och flytta både broms och frihjul till växellådans utgående axel. Men jag tror att det kanske lämpar sig bättre för ett separat projekt.)

Senast ändrad:
Shit vilken tjockis jag är. Jag är också 174,5 men ligger just nu stadigt på 73kg. Jobbar iofs på att få bort ett kg eller två.

H. skrev:
> Shit vilken tjockis jag är. Jag är också 174,5
> men ligger just nu stadigt på 73kg. Jobbar iofs
> på att få bort ett kg eller två.

Testförare #3 anmäler sig?

:)

marran skrev:
> När det gäller centermonterat Alfine så är det
> en bra ide på ett sätt, ska man då ha både
> frihjul i bakhjulet och alfine-navets inbyggda
> seghet kommer det bli väldgt mycket slack i
> pedalerna innan det börjar driva. Och har man
> inte frihjul bak rasslar kedjan med hela tiden
> när man rullar, och alfine-navet är fortfarande
> segt. På en AM/stighoj vill i alla fall jag
> gärna ha ganska snabb pickup för att snärta
> till i pedalerna över kanter och liknande. Jag
> säger inte att iden som sådan är värdelös,
> men den har en baksida man ska vara medveten om
> och som är svår att komma runt. Sen om
> fördelarna överväger är väl en fråga för
> konstruktören/enkäten.

Om man kikar på franska Cavalerie Bikes som kör med gearbox från Effigear (tror att det är Effi som startat upp Cav för att sälja cyklar till sina vxl-lådor...) så plockar dom helt sonika bort frihjulet bak (Effi har 40 POE, har för mig ha läst att dom tänker sig ett frirullande baknav med 20mm axel för ökad styvhet...)

H. skrev:
> Shit vilken tjockis jag är. Jag är också 174,5
> men ligger just nu stadigt på 73kg. Jobbar iofs
> på att få bort ett kg eller två.

Hehe 173 & 88 med arbetskläder ,äger ingen våg hemma :) Planerar inte på att tappa några kilo brukar inte funka med chipps & öl diet...
Men testar gärna om den finns i krokarna med :)

Jag ser inte att någon pratar om elefanten i rummet - vilken färg ska hojen ha? I mina ögon dödsviktigt!

Mattbeige ram som är rätt udda och väldigt happymtb.org röstar jag för. Resten svart.

Vadå ska den inte vara homorosa & transvestitblå? Med lite my little ponny glada regnbågar på strategiska ställen??
Sen kom jag just på hur loggan ska se ut en my lille ponny med en dase som horn. Kan inte bli fel!

Senast ändrad:
Jag har inga direkta kunskaper i ämnet cykelbygge, men tycker detta låter jättekul!

Dock ska kanske EST och carl-pedal få fria händer när det gäller logotypen ;-)

carl-pedal skrev:
> En rosa enpenishörning. Varför inte?

En design i Cove Handjobs anda.

Jag har definitivt ingen kompetens eller relevant utbildning gällande cykeldesign men jag röstar på konceptet "enkel i utförandet men raffinerad i funktion"!

Lite som denna i feeling :) Är ju skitbra!!!! Man måste ju vara älska enhörningar liksom speciellt om man gillar glass eller?

Senast ändrad:
Marran skrev:
...mycket (bra) text...

Om bakåtriktat hjulbana är önskvärt eller inte är en bra fråga! Jag har aldrig provat en sånt cykel och läser man på nätet så är det antingen eller. Den koncept är klart underrepresenterad och det är svårt att veta om det är pga det är inte värt det eller pga det är svårt att få till det på ett sätt som inte skrämmer bort kunderna pga komplexitet. (Kolla gärna på superco silencer för att få en bild av complexiteten)

Det som jag tänkte kan vara en fördel med bakåtriktat hjulbana är att man kan nu ha en hjulbas som är konstant genom slaget istället för att krympa. Även om tyngdpunkten flyttas lite framåt genom slaget pga kedjestag växer och front end krymper...
Sen square edge prestandan blir oxå bättre.
Lekfullhet lider säkert av det men man vinner stabilitet. Helt klart en fråga om prioriteringar!

För remdrift kan man säkert lösa det med 2 stycken. En från BB till pivot och en till vidare till navet.

Alfine (eller nexus 8) har jag haft på min pendlare och är inte speciellt imponerad av den. Men det kanske beror på att jag kan inte låta bli att trampa (hårt) under växling... jag har en nav hemma som jag kan ge bort till projektet om det är av intresse.

Remdrift? Funkar det verkligen i leran och bland småsten?

Bakåtriktad hjulbana, blir det inte väldigt mycket pedalbob när man trampar då? Kan inte men bara frågar.

Remdrift borde funka i lera eftersom kugghjulen är ganska luftiga.

Högpivotpunkt ger mycket pedal bob om man inte drar upp kedjan med en Idler via pivot punkten.

God Hjul! ;)

H. skrev:
> Hur har Jyrkis nicolai med rem och växellåda
> funkat?
Fint när jag provade. Riktigt smooth.Många mc kör ju rem. Gäller bara att köpa nån som är vanlig på Momentum. Om det blir aktuellt med det så jobbar polaren där då han kan forska i remmar?
De är även bra att sätta under trä utemöbler så att de inte ruttnar underifrån.

Happyworldmtb är klar
http://www.pinkbike.com/news/is-this-the-worlds-first-crowd-designed-bike-2015.html
image.jpg

Den är Canyonklassad så att den inte får droppas/hoppas högre än 61 cm. Även om det är 1 cm bättre jämfört med Canyon är det verkligen inte Jofaapproved. Förutom detta och att den har för långt sadelrör så ser den superfin ut. 1400 eur med en fox flot x eller en monarch plus är också superbilligt.

Fan e grejen med 60cm drops? Är det någon remnant från jänkarsidan där allt över 2 feet ger legal troubles? I övrigt har ramen inte ens flaskhållare, undrar varför det inte krävdes av pöbeln.

Den är väl bra mycket billigare att vad du hittar ramar för generellt? Din nomadram är ju speccad till att väga 2,8 kg. Jag ser inte att 2900 g skulle vara ett problem? Det är ju så lite att man inte få platthucka cykeln. Riktiga ramar väger nästan ett kg mer.

jofahjalm skrev:
> Den är väl bra mycket billigare att vad du
> hittar ramar för generellt? Din nomadram är ju
> speccad till att väga 2,8 kg. Jag ser inte att
> 2900 g skulle vara ett problem? Det är ju så
> lite att man inte få platthucka cykeln. Riktiga
> ramar väger nästan ett kg mer.

Nja, en lös Spectral med ramskydd, styrlager, DB Inline & Reverb för 16,5k känns ju jämförbart. Säljer man av alla komponenterna från billigaste Granite Chief eller Slide så lär nog summan av debit & kredit visa på mer eller mindre samma kostnad som en ICB. Långt ifrån dyrt, men i mina ögon långt ifrån något kap.
Viktmässigt skrev jag nog lite slarvigt, 2,9kg är ju ingen blyklump, absolut inte. Men det är ju heller inget som imponerar på en så "enkel" ram. Nomaden är ju ordentligt tilltagen i hållfasthet men trots VPP-länkarna så går den in på 2506g i L, länkarna är inte gjorda i skumplast.. Men det är en helt annan konstruktion & prisklass & hör inte hemma i denna tråd.

happymtb.fr skrev:
> Lite inspiration
> http://www.mtb-news.de/news/2015/04/09/bike-der-wo
> che-eigenbau-projekt-die-maschine-von-ibc-user-hig
> hsider/?utm_source=forum&utm_medium=teaser&utm_cam
> paign=news
> Visst långt ifrån lagom men det kan vara nyttigt
> att "tänka utanför lådan"
>
> Här finns mycket om växellådor
> http://ridemonkey.bikemag.com/threads/g-boxx-plane
> tary-first-pics.164697/page-20

Går kedjan av så är du utan bakbroms?

H. skrev:
> Hur har Jyrkis nicolai med rem och växellåda
> funkat?

So far so good! Lådan har jag haft i två olika ramar och den har gått ungefär 1500km. Har bytt oljan en gång och alt funkar som dag ett. Rem har varit i drift för 500km, inga anmärkningar. Med rem var det lite pyssel i början att få chainline (beltline?) så rak som möjligt. "Underhåll" har jag gjort med vattenslang.

Det här kanske är en knäpp ide men finns det någon vettig inspiration att hämta från Trek Y? Jag menar... det är single-pivot, kedjelinje till pivot är bra, dämparen är på ett vettigt ställe. Finns det något vettigt att ta med sig härifrån om man ska bygga en modern trail hoj? Eller är jag ute också cyklar?

Finns två varianter tror jag, pivot på olika ställen. Ingen aning om vad som är bäst.

TREKYEvolution.jpg

3067038545_3ee3297461.jpg

Fredrik80 skrev:
> Det här kanske är en knäpp ide men finns det
> någon vettig inspiration att hämta från Trek Y?
> Jag menar... det är single-pivot, kedjelinje till
> pivot är bra, dämparen är på ett vettigt
> ställe. Finns det något vettigt att ta med sig
> härifrån om man ska bygga en modern trail hoj?
> Eller är jag ute också cyklar?
>
> Finns två varianter tror jag, pivot på olika
> ställen. Ingen aning om vad som är bäst.
>
>
>
>

Den första är ju i praktiken som vilken singlepilot som helst med direktverkande dämpning. Den andra har BBt på svingen och är därför en URT om jag inte minns benämningen fel. Den är bara att kassera direkt. När du ställer dig upp slutar i princip dämparna att jobba.

Fredrik80 skrev:
> Finns två varianter tror jag, pivot på olika
> ställen. Ingen aning om vad som är bäst.

Tips är att titta på var vevarna sitter i förhållande till pivot punkten.
Den ena är väldigt mycket sämre än den andra när man åker teknisk utför (stående). Ingen saknar URT.

happymtb.fr skrev:
> Hur vet man att en sånt konstruktion inte
> utvecklar spel? Det är ju många ytor som ska
> mötas...

Det vet man inte. Det säkraste är att köpa nio cyklar istället.

Tillbaka
Topp