happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> soderblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snackar vi hög pivotpunkt så tror jag mer på
> > växellåda. Tex Zerodes prototyp ser ju ganska
> > intressant ut. Hur bra länkaget funkar
> jämfört
> > med den du länkar till vågar jag inte uttala
> mig
> > om...
> >
> >
>
http://singletrackworld.com/forum/topic/zerode-car
>
> > bon-pinion-p-118-trail-bike-prototype
>
> här finns det lite info om Zerode:
>
http://linkagedesign.blogspot.se/2014/03/zerode-p-
> 18-prototype.html
>
> och liknande om Itrack:
>
http://linkagedesign.blogspot.se/2014/05/i-track-e
> nduro-650b-2015.html
>
> Växellåda låter helt klart frestande även om
> det är ganska dyrt och inte så beprövat än...
> men att inte ha massor med vikt som hänger på
> bakhjulet och att ha drivlinan kapslad är
> väldigt bra. Dessutom kan man ha rem och slippa
> skrammel!
Gearbox vore coolt som tusan om man får till, men är också en enorm utmaning när det kommer till komplexitet, vikt och pris.
Uppdragen drivlina med idler i största allmänhet ställer jag mig försiktigt skeptisk till på en AM.
Som jag ser det är meningen att man kan flytta upp pivotpunkten och få en mer bakåtriktad hjulbana utan att AS drar iväg till löjliga nivåer och man får en massa pedalfeedback. Det är helt klart ett intressant koncept, men är en så bakåtriktad hjulbana ens önskvärd? Här skulle det behöva provas prototyper. Jag har bara kört såna koncept som dh-cyklar (balfa bb7 och Orange223 har också väldigt hög pivotpunkt, funkar bra om man kör chainless) och min upplevelse är att de går grymt genom stöket men lekfullheten blir lite lidande. Det kan också ha varit de specifika implementationerna, men det känns lite logiskt att om kedjestaget växer väldigt mycket när man komprimerar cykeln kommer det bli svårare att dra manuals till exempel.
Det finns såklart tusen andra faktorer som påverkar, men den cykel jag provat som är gladast för att gå på bakhjulet är Specialized stumpy, med korta kedjestag och en hjulbana som är mer uppåt-framåt än uppåt-bakåt om jag förstår saker rätt.
Så frågan är som vanligt vad man vill ha för egenskaper.
Ang remdrift så undrar jag verkligen om det går att få att funka om man ska ha någon AS alls, eftersom de kräver så hög spänning har iaf jag bara sett implementationer på hardtails som per definition har helt konstant remlängd, jag tror man får svårt att hantera remtillväxt utan jättemycket friktion och/eller stor inverkan på länkagets prestanda.
När det gäller centermonterat Alfine så är det en bra ide på ett sätt, ska man då ha både frihjul i bakhjulet och alfine-navets inbyggda seghet kommer det bli väldgt mycket slack i pedalerna innan det börjar driva. Och har man inte frihjul bak rasslar kedjan med hela tiden när man rullar, och alfine-navet är fortfarande segt. På en AM/stighoj vill i alla fall jag gärna ha ganska snabb pickup för att snärta till i pedalerna över kanter och liknande. Jag säger inte att iden som sådan är värdelös, men den har en baksida man ska vara medveten om och som är svår att komma runt. Sen om fördelarna överväger är väl en fråga för konstruktören/enkäten.