Happyride i Finland

StefanBe

Medlem
Happyride i Finland
Efter att ha tänkt på det i ett år så kände jag att det var dags att dra igång en happyride här också.

Vi startade förra veckans torsdag, hela tre personer var vi som åkte ut i skogarna bakom mitt hus. Trots en massa strul med min cykel; växelvajer behövde spännas, sadel som lossnade, sadelstolpe som sjönk, så hade vi mycket roligt!

Idag var det då torsdag igen och dags för Happyride nr 2, denna gång var vi fyra personer.

Nytt ställe. Vi hittade några mycket fina stigar. Andra var lite sämre (cykla en meter, gå 10). Sen blev det också en hel del skidspår/skogsväg såklart.

IMG_1696-001.jpg

IMG_1699-001.jpg

Så nu är starten avklarad, nu gäller det bara att fortsätta och att få med lite fler. Jag har redan många planer för framtiden, vi får se hur det går.

Happyride i Finland
niki skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul. Någon som kör runt Helsingfors?

Vet inte vem som kör, men i Norra delen hittade jag lite spår som ser ut att va för MTB, fick själv tipset från ett gäng CX:are.

Jag körde uppe vid Kivikko (tunnelbanan till Kontula).

man ser lite av spåren när jag filmade en CX runda:
5 min och framåt (vet dock inte hur bra man ser att det har jobbats på spåren)..

länk till FB gruppen av CX folk, dom tipsade om lite MTB saker också när jag pratade med dom: https://www.facebook.com/groups/20960030255/

Happyride i Finland
Här är en länk till MTBCF om ni inte redan känner till dem:
http://www.mtbcf.net/v3/news.php
Finns hur mycket MTB spår som helst i Espoo/Vanda/Helsingfors. En av anledningarna till att jag kör med MTBCF är att hitta nya ställen. Är man nyinflyttad är det inte lätt att hitta och är man dessutom ensam så blir det ännu svårare.

Happyride i Finland
Nån härifrån som cyklar stig i Jakobstad?
Sambon min är därifrån och vi spenderar oftast semestrarna där om somrarna.

Tänkte om man skulle försöka släpa med cykeln över i sommar och det vore kul cykla med någon som hittar runt lite bland bra och roliga stigar.

// Jeppe

Happyride i Finland
Acadian skrev:
> Nån härifrån som cyklar stig i Jakobstad?
> Sambon min är därifrån och vi spenderar oftast
> semestrarna där om somrarna.
>
> Tänkte om man skulle försöka släpa med cykeln
> över i sommar och det vore kul cykla med någon
> som hittar runt lite bland bra och roliga stigar.
>
> // Jeppe

Japp. Hur mycket som helst.
Kolla forumet på nck.fi

Happyride i Finland
Lövis skrev:

> Japp. Hur mycket som helst.
> Kolla forumet på nck.fi

Ahh, tack så mycket.
Kanske drar et PM i sommar om jag har cykeln med så kan man kanske få hänga med en sväng med dig! :)

Happyride i Finland
Acadian skrev:
> Lövis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Japp. Hur mycket som helst.
> > Kolla forumet på nck.fi
>
> Ahh, tack så mycket.
> Kanske drar et PM i sommar om jag har cykeln med
> så kan man kanske få hänga med en sväng med
> dig! :)

jeps, vanligen så cyklar vi ju tisdag, onsdag, torsdag kl.18.00 från torget och kl9.00 på söndagar. Onsdag är nybörjargrupp och söndag distans, ofta 4-5h. Deltagarantal varierar från några till upp till 20.

Happyride i Finland
Jag körde också lite med nck-gänget i jakobstad i somras och det var nog snyggaste, trevligaste och genomfinaste cykelgänget jag någonsin sett!

Happyride i Finland
castrello skrev:
> Jag körde också lite med nck-gänget i jakobstad
> i somras och det var nog snyggaste, trevligaste
> och genomfinaste cykelgänget jag någonsin sett!

+1000

Happyride i Finland
Boldtaar skrev:
> Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig mer!

Vagcyklist.wordpress.com utspelar sig helt i finländska förhållanden. Och i fantasin.

Happyride i Finland
Boldtaar skrev:
> Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig mer!

Ingen bild, men ZXNinjas video kanske går an.

Happyride i Finland
MTBCF gänget jag cyklar med då och då här i Helsingfors tjatar om att de åker till Hellas varje år och njuter av stigarna där. Har själv aldrig varit där så kanske man ska hänga på till våren. Tror det är sällsynt att någon svensk gör tvärtom och tar cykeln på färjan till Helsingfors för att åka MTB här - trots att det finns hur mycket stigar som helst mitt i stan, i central parken till exempel.

Happyride i Finland
Lövis skrev:
> Boldtaar skrev:
> -----
> > Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig
> mer!
>
>
> Ingen bild, men ZXNinjas video kanske går an.
>

Det där ser schyst ut, jag tror jag får komma upp till Jeppis o köra nån gång.

Happyride i Finland
StefanBe skrev:
> Lövis skrev:
> -----
> > Boldtaar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig
> > mer!
> >
> >
> > Ingen bild, men ZXNinjas video kanske går an.
> >
>
> Det där ser schyst ut, jag tror jag får komma
> upp till Jeppis o köra nån gång.

Du e välkommen.
Det finns en del riktit fina stigar här.

De som kommer på besök måste lova att inte kränka lokalborna eller ta våra KOM. :)
Det var nån Svensk thriatlet på besök här i somras som stack hem med en hel drös lvg rekord.. Inte bra.

Senast ändrad:
Happyride i Finland
StefanBe skrev:
> Lövis skrev:
> -----
> > Boldtaar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig
> > mer!
> >
> >
> > Ingen bild, men ZXNinjas video kanske går an.
> >
>
> Det där ser schyst ut, jag tror jag får komma
> upp till Jeppis o köra nån gång.

+1

här finns ännu en video som som visar endel av våra finaste stigar, Dalapottberget, Fäboda, Helviti, m.m:

Happyride i Finland
ZXNinja skrev:
> StefanBe skrev:
> -----
> > Lövis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Boldtaar skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kul med bilder från finsk skogarna. Ge mig
> > > mer!
> > >
> > >
> > > Ingen bild, men ZXNinjas video kanske går
> an.
> > >
> >
> > Det där ser schyst ut, jag tror jag får komma
> > upp till Jeppis o köra nån gång.
>
> +1
>
> här finns ännu en video som som visar endel av
> våra finaste stigar, Dalapottberget, Fäboda,
> Helviti, m.m:
>

Det blir bara bättre o bättre. Jag ska ta med mig hela cykelgänget (på 3-4 pers) och invadera era stigar. Men jag tror vi väntar på ljusare tider. Det tar ju ändå över timme att köra upp dit...
KOMs o sånt behöver ni inte va oroliga över då vi kommer iaf. Kanske om det går nerför, men int annars.

Det finns en del roliga stigar här i trakten också.
-Runt o uppför Öjberget i Sundom finns det en XC-bana utmärkt. Det var tävling där i somras. Riktigt rolig o tung bana.
-Nerför Gerbyberget finns det switchbacks, hoppor +annat. Många stigar o gångar att cykla på där.
-Kunileden, stenigt, rotigt, eländigt, flowigt, vackert och faktiskt en av mina favoriter.
-Kvevlaxskogen. I min hemmaskog finns det en 6-7 stigar som kan vara riktigt utmanande. Att alla finns inom en 2km radie från mitt hus gör ju saken inte sämre.

Det finns ett antal andra ställen också men det här är de ställen jag känner bäst till.

Happyride i Finland
Tjena,
jag är ny på forumet, men till min glädje fann jag direkt denna tråd. Jag har de senaste veckosluten varit i Sibbo Storskog (finska: Sipoonkorpi) där det verkar finnas många fina stigar. Vi har startat nära Östersundom gård vid Landbo, och cyklat längs Borgå motorväg västerut, för att sedan vika in i skogen.

Tyvärr kan jag inte komma med imorgon, men i januari hänger jag gärna med.

Ifall någon har tips på andra fina stigar, så tas dessa emot med glädje!

Happyride i Finland
Några bilder från förra helgens tur i Sibbo storskog (naturpark utanför Helsingfors).

Ställvis var det djup lera och massor med vatten. För övrigt hittade vi stigar med bra flyt1

På den tredje bilden kan man se en skymt av MTB fantomen som flög förbi då vi tog oss över en bäck.

WP_20140104_013.jpg

InstagramCapture_bb9c0b09-14db-48d3-94d3-38204667944a_jpg.jpg

InstagramCapture_5b86acd5-49a8-4949-9111-b38ac3785381_jpg.jpg

WP_20140104_028.jpg

WP_20140104_012.jpg

WP_20140104_023.jpg

Happyride i Finland
Ah, ser ut att ni hade kul! Synd att jag inte kunde vara med! Är gärna med nästa gång det blir något.
Har själv varit ute ett par gånger i skogen mellan Askis och Juvanmalmi under jul och nyår - mycket blött och lerigt... Tog också en längre tur med partier från Reitti2000. Här var det mycket bättre förhållanden eftersom delar går på "allmänna stigar" även om det bitvis var mycket blött även här.
WP_20131229_13_47_11_Pro.jpg

WP_20131229_13_52_15_Pro.jpg

Happyride i Finland
Jag funderade även på att köra lite längre från Helsingfors för att hitta nya singletracks.
Det jag funderade på var t.ex. Lojoåsen eller Hangöudd, isynnerhet den sistnämnda borde vara ganska gläs tallskog, så stigarna kan vara fina. Har någon på forumet erfarenhet från dessa ställen :-) antagligten inte så många från Happymtb som varit där... :-D

Happyride i Finland
Sipoo är bra. Började i Viirilä och upp på brändaberget osv söderut. Såg spår här o där. Jag skriver här bättre i förväg nästa gång och hoppas på guidning/sällskap!

Happyride i Finland
Kul tråd! Hur har jag kunnat missa den tidigare?

DeermarK, jag bor i esbo och håller på en del med mtb. Bor i olars så blir mest i esbo centralpark och längs kusten mot sökö och det hållet, men nu på vintern har det blivit dåligt.. Hänger gärna med på tur bara det inte går så där tokfort. Var, när och hur kör du oftast?

Happyride i Finland
Om någon skulle förirra sig längre norrut till Ylläs någon sommar så kan jag "tipsa" om att stigcyklingen inte var någon höjdare. Vi köpte en terrängcykelkarta, men det visade sig att stigarna mest var barkklädda löparspår, och myrmark. Ospångad myrmark.

Det finns downhill också, men det testade jag inte. Man fick träna kondisen iallafall med att avverka en del höjdmeter :-)

Bilagor

• DSC01313.JPG
    DSC01313.JPG
    116.1 KB · Besök: 27
Happyride i Finland
Dadel: Jag utgår från Niipperi så jag brukar röra mig i norra Espoo och i skogarna runt Juvanmalmi/Kalajärvi. Var ute en sväng i lördags i skogsområdet i Juvanmalmi - var riktigt fina spår! Det rör sig en hel del hundägare och andra "polyester folk" där så det var inga problem att hitta stigarna trots lite snö. MTBCF som jag kör med ibland kommer att åka i området lördagen den 8.2: http://www.mtbcf.net/v3/page.php?8

Jag har ingen att åka med här så det vore riktigt kul att åka ihop någon gång! Annars försöker jag vara med MTBCF på deras Klubikruisinki så ofta jag kan. Det är lärorikt och kul att åka på olika ställen varje vecka! Farten anpassas efter allas förmåga och det är mer på kul. Passen brukar vara 3 timmar så man känner sig ganska mör efteråt ändå... Under vintern så åker jag mest själv, försöker köra en gång i veckan, med tanke på hur mörkt det är så här års så blir det mest på helgen men jag kör också på kvällen med lampor men då inte så mycket i skogen utan i mer grusväg och cykelbanor.

Happyride i Finland
@DeermarK, råkar du ha ett GPS spår eller dyl. över dina turer kring Juvamalmen?

Skulle vara skoj att testa stigarna på annat håll än Sibbostorskog.

Happyride i Finland
Här ännu några bilder tagna nära Storträsk och Gumböleträsk

Bilagor

• WP_20140111_12_23_03_Smart[1].jpg
    WP_20140111_12_23_03_Smart[1].jpg
    46.6 KB · Besök: 26
  • WP_20140111_10_50_21_Smart[1].jpg
    WP_20140111_10_50_21_Smart[1].jpg
    42.2 KB · Besök: 25
  • WP_20140111_12_20_20_Smart[1].jpg
    WP_20140111_12_20_20_Smart[1].jpg
    88.9 KB · Besök: 27
  • WP_20140111_10_36_58_Smart[1].jpg
    WP_20140111_10_36_58_Smart[1].jpg
    81.3 KB · Besök: 35
Happyride i Finland
@Johan H: Nja, inga GPS rutter. Jag använder sports-tracker. Nedan en bild från turen i lördags, det som är i "grönt" område är stig.
Juvan1.jpg

Här en annan bild från samma område men andra sidan av vägen som delar skogen. Finns mycket stig så man kan snurra runt i området från flera håll. Det finns inga snitslar eller andra märkningar, är förmodligen djurstigar som sedan trampats upp. Det rör sig en del hundägare och andra motionärer på dessa så man får visa varandra respekt...
Juvan2.jpg

Om man vill förlänga med lite enklare cykling på motionsspår så finns hur mycket som helst att åka på i Serena och Luk, där finns också mycket stig i skogen som jag ännu inte utforskat...
Luuk1.jpg

Happyride i Finland
Jag ska till Helsinki nästa helg. Anländer fredag 21 feb fm och åker hem tisdag fm. Håller nog mest till i Nikinmäki och har inte tillgång till bil så Sipoo, Korso eller nåt skulle stämma bra. Skriv här så kanske vi kan mötas upp och köra!

Happyride i Finland
Jag har egentligen fullt upp i helgen men kanske kan det bli något på söndag? Tyvärr känner jag inte till Sibbo så bra. Har bara varit där med mtbcf två gånger och då på sommaren. Så om vi kör får vi improvisera! Jag hör av mig om jag kan på söndag.

Happyride i Finland
Moi.
Nu kapar jag tråden o det grövsta. Jag har upptäckt ett riktigt gott finskt knäckebröd ; Ylhäisten leipä. Då jag om några veckor ska till Åbo undrar jag om det finns att köpa i vanlig mataffär och ungefärligt pris. Har märkt att det kostar en slant i Sverige, ett paket på 670 gram kostar nästan 70 :- men med en skiva vällagrad ost på....:-D

Happyride i Finland
cubeforce skrev:
> Moi.
> Nu kapar jag tråden o det grövsta. Jag har
> upptäckt ett riktigt gott finskt knäckebröd ;
> Ylhäisten leipä. Då jag om några veckor ska
> till Åbo undrar jag om det finns att köpa i
> vanlig mataffär och ungefärligt pris. Har märkt
> att det kostar en slant i Sverige, ett paket på
> 670 gram kostar nästan 70 :- men med en skiva
> vällagrad ost på....:-D

Om du menar det som görs av Vaasan så kan jag påstå att det är mycket vanligt, inte helt säkert (men inte heller omöjligt) att det finns i t.ex. små affärer som Siwa, Sale osv. Men Citymarket och Prisma och liknande torde ha det. Men chansa på vilken liten matbutik som helst om du går förbi en, det ska nog finnas där. Vid Wiklunds finns också en matbutik som torde ha det (antar jag) och den ör direkt vid torget.

Happyride i Finland
Någon som känner för att hänga med på en runda i Juvanmalmi / Niipperi nästa lördag 10.5 vid 11-12 tiden? En tur på 2-3 timmar om det känns bra.

Happyride i Finland
Tjenix, jag kunde vara intresserad att ta en tur, förutsatt att vår planerade flytt inte blir av ännu då. Kunde vi återkomma i slutet av veckan.

Var skulle vi träffas isåfall? infarten till Juvamalmalmen?

Happyride i Finland
Det går bra! En bra plats är att träffas vid är Juvanmalmi skola, där finns parkering och spåret börjar på andra sidan gatan... se pil, där är parkeringen.
Juvan.png

Tillbaka
Topp