Happyrides i Huddinge (omdöpt)

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Hoppet såg helt normalt ut i onsdagskväll.
> Vad har hänt med det nu?

Någon har tagit loss pallarna och lagt dom som en liten ramp, efter björken. Ytterligare en chicken-line mao.

Hur ser det ut imorgon då? Ska alla köra horisontalläge i soffan eller finns det nån som ska med ut en sväng?

Körde TTLXL igår och med 2 punkor! :-(

Körde gröna spåret idag och det fasligt halt. Körde med Contis RaceKing (snikvarianten utan Black Chilli), inte lika roligt som vanligt, däcken bara gled uppför. Vad är det ultimata Gömmardäcket egentligen?

Blir det nåt nu på Onsdag? Jag ska försöka komma loss.

evo skrev:
> Körde TTLXL igår och med 2 punkor! :-(
>
> Körde gröna spåret idag och det fasligt halt.
> Körde med Contis RaceKing (snikvarianten utan
> Black Chilli), inte lika roligt som vanligt,
> däcken bara gled uppför. Vad är det ultimata
> Gömmardäcket egentligen?
>
> Blir det nåt nu på Onsdag? Jag ska försöka
> komma loss.

Japp, jag satsar på stigvisning onsdag 18 -> 20:30, optimala däcket för Gömmarskogen torde vara HansDampf allt RocketRon (så stort som möjligt så klart ;)
Själv testar jag Bontrager XR3 Team Issue denna sommar, snabbt däck men har inte hunnit testa våtgreppet ordentligt ännu...

// Larsa

Hmm, då ska jag nog kränga tillbaks de Rocket Ron som följde med, de är lite smala bara (2.1) men våtgreppet kanske är bättre.

18:00 vid TTL-starten, Brandgatan?

Originaldäcken på min Stumpjumper tycker jag fungerar bra.
Tog mig runt TTL:en samt svart-vita med mycket stenar och rötter på andra sidan Brandvägen igår i hällregnet utan direkta problem. Tog mig uppför alla backar utom en på TTL:en och där har jag aldrig kommit upp.

evo skrev:
> Hmm, då ska jag nog kränga tillbaks de Rocket
> Ron som följde med, de är lite smala bara (2.1)
> men våtgreppet kanske är bättre.
>
> 18:00 vid TTL-starten, Brandgatan?

Jo precis där blir väl bra?
Ang dina 2.1" Rocket Ron's så beror det väl på skicket, vilket gummi samt vad du väger...
Skulle jag kört RoRo hade jag valt dessa:
26*2.35" Evo Snakeskin
http://www.bike-components.de/produ...eSkin-Faltreifen.html?xtcr=2&xtmcl=Rocket+Ron

Finns så klart både lättar, hållbarare, greppigare och stabilare men inte i samma däck.
Allt utom lättare återfinns DampHasse men det rullar så trögt att det bara kan passa som framdäck.

// Larsa

evo skrev:
> Oj, de däcken såg feta och fina ut. Mina är ej
> vikbara, förmodligen snikmodellen, satt original
> på cykeln.

Då är dom troligen av snik-gummi-variant, stay away!
// L

Jag åker på en gammal stigfavorit, jag antar att det var typ massor av år sedan de var happykorrekta... Men jag tycker de verkar funka rätt bra, Kenda Nevegal 2.3"
Man behöver dock inte oroa sig för att det ska vara för lättrullat i skogen....

Jag kör med Specialized Butcher i fram & Purgatory i bak, 29x2.3 & med förstärkta väggar. Greppar fantastiskt bra i torrt men rullar fortf. riktigt bra. Dock är de i mina ögon helt kassa i vått jämfört med Hans Dampf i Trailstar utförande. Rättare sagt, HD Trailstar är sjukt bra i vått! Dock är HD, i mina ögon, lite overkill för Gömmarskog & sommarväder. Greppet behövs inte & de rullar bara onödigt tungt..

Henrik83 skrev:
--------------------------------------------------
> Rättare sagt, HD
> Trailstar är sjukt bra i vått! Dock är HD, i
> mina ögon, lite overkill för Gömmarskog &
> sommarväder. Greppet behövs inte & de rullar
> bara onödigt tungt..

Precis! Därav RocketRon (eller i mitt fall Bontrager XR3), HD TrailStar är toppen som framdäck under våtsäsongen (men tydligen ska PaceStar funka bättre när det är fruset...)

Dina Spech-däck, vad väger dom?
Var lite sugen på att testa faktiskt, men valet föll på Bontrager, bara för att testa ngt obeprövat :)

// L

Jag har provat det där mavic däcket, xl roam,

Ett dual ply i 50 gummi har jag för mig.

Otroligt bra rull, kantgreppet är suveränt även på löst underlag.
Körde lite fuktiga rötter och hällar häromdagen utan några som helst oväntade släpp, tycker det är sjukt bra än så länge:)

Ingen av er har förvånansvärt nog nämnt Mountain Kink eller X King. Är dessa ingen bra eller är det brist på erfarenhet av dem?

Ja provade mountainking i vintras, men tyckte inte att luftvolymen var tillräcklig, då ja väger 90nånting, utan fick köra dom med typ 4bar för att inte slå igenom, och då blev greppet lite lidande.

flight skrev:
> Jag har kört med x-king, tyckte de var både bra
> och snabba men ömtåliga, har en känsla av att
> de generellt anses ha ohållbara sidor.

+1 jag sydde mina X-King 3ggr förra sommaren innan jag gav upp o satte på höstsulorna (det var iof RaceSport varianten...)

+1 på Jsmacko's Mavic Roam även om det mera kan klassas som ett (tungt) trendurodäck. Sneglar själv på Mavic's nya lillasyskon kallad Quest. Men det har inte släppts ännu o ända testet som finns är från produktsläppet http://m.bikemag.com/gear/news-mavic-introduces-new-crossmax-xl-wheels/ vilket klagade på slitage, men då kördes det i franska äta-gummi-på-löpande-band-alperna av några av världens tuffaste enduroförare...

Det eller nylanserade Maxxis Minion tror jag kommer hamna på min hoj till hösten.

// Larsa

ja tyckte mountain king protection funka bra förra hösten, finns två varianter av samma däck om jag förstått det rätt, med och utan black chili.

larsaw skrev:
> Henrik83 skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Rättare sagt, HD
> > Trailstar är sjukt bra i vått! Dock är HD, i
> > mina ögon, lite overkill för Gömmarskog &
> > sommarväder. Greppet behövs inte & de rullar
> > bara onödigt tungt..
>
> Precis! Därav RocketRon (eller i mitt fall
> Bontrager XR3), HD TrailStar är toppen som
> framdäck under våtsäsongen (men tydligen ska
> PaceStar funka bättre när det är fruset...)
>
> Dina Spech-däck, vad väger dom?
> Var lite sugen på att testa faktiskt, men valet
> föll på Bontrager, bara för att testa ngt
> obeprövat :)
>
> // L

Drygt 750-800g/st har jag för mig, inte vägt dom själv. När jag hämta cykeln hade jag tänkt & byta däck redan innan första rundan. -800g & så "mesigt" mönster? Näää, HD ska på! Nu tänker jag mer, -Varför har jag aldrig kört dessa däck innan? Perfekt kombo för sedvanlig Sthlm-cykling. Verkar hålla bra också, 370km utan punka än så länge. Om nån vill prova så ger jag bort dom i Sep/Okt när det är dags för höstdäcken att åka på.

Har fått förhinder idag. Måste passa dottern, då min fru är bortrest.

Just därför passade jag på att ta en runda igår. Körde TTL fast började från spårcentralen och cyklade till/från brandgatan via vanliga gröna/svartvita.

Krängde tillbaka Rocket Ron-däcken. Greppet uppför blev lite bättre, men på stenar och rötter var det same same. Dessutom var de stötigare och jävligare än RaceKing (inte så konstigt, 2.1 mot 2.2 borde göra lite skillnad).

evo skrev:
> Har fått förhinder idag. Måste passa dottern,
> då min fru är bortrest.
>

Då har du ju gott om tid att internetshoppa nya däck. Lätt o snabbt eller stabil och självförtroendehöjande ;D

Vi andra ses ju kl 18, simma lugnt tills dess.
// L

Lundberg skrev:
> Kommer kanske. Om jag inte hinner till 18 vänta
> inte på mig , jag försöker komma ikapp. Annars
> blir det solocykling för mig.
> /daniel.

Har du lust kan du ju vänta in oss lagom tills vi kommer till den nya sträckningen (orange/gröna linjen), du borde kuna genskjuta oss vid dom orange'a ringarna beroende på hur snabb du är...

GmmarenTTL20140618antisurhl.jpg

Bortse från den blåa markeringen, den myrstigen är inte farbar (ännu ;)

// Larsa

Senast ändrad:
var ett tag sen jag cyklade i gömmarn nu, men det är väl där vi brukade starta turen förra året som ni menar som mötesplats? alltså att man kan parkera vid sea hund o katt och sen den lilla transportsträckan så är stigen upp till höger en bit in?

Ja det var verkligen toppen! Även om jag pyste o hade mig om framdäcket... Bakbromsen åtgärdades enkelt med nya skruvar (nu med Locktight).
Har lagt upp min tjuvrunda som Strava-segment http://app.strava.com/segments/7512289 med tillhörande GPX-spår här: https://www.dropbox.com/s/td0itzktwj0j8qa/Gömmaren TTL antisurhål.gpx

Inga bilder tyvärr, fast det ser jag bara som ett gott tecken på att vi hade fullt upp med att ha trevligt!
Nästa gång får vi köra Flottsbro eller Visättra.

// Larsa

Jaha, då har jag nog tydligen gjort något rätt idag. Körde svartvita på under 1:27, fast jag tog ett par korta vattenpausstopp vilket kanske är lite fuskigt. Till mitt försvar så hade jag flaska (som rotmattorna senare gjorde processen kort med så den flög åt he....e) och det är näst intill omöjligt för en sopa som jag att dricka samtidigt som jag cyklar i skogen.

Men det var torrt och fint idag, perfekt cykeltemperatur och riktigt mysigt i skogen. En löpare sprang om mig i stöket i början också, kanske man skulle springa svartvita någon dag?

http://connect.garmin.com/activity/530036484

Det är ett bra spår, 14,8km från start till mål om man startar på den "riktiga" platsen vid Spårcentralen/slutet på Tjädervägen.

Vad sägs om 19:30 på parkeringen i slutet på Tjädervägen?

PeterÄlvsjö skrev:
> Det kan vi sikta på.
> Fast du vet att jag inte klarar ditt tempo men det
> kan ju bli trevligt ändå.

Inge Strava-hets ikväll! Vi ser det som stigvisning ala Larsa, med myspystempo! Nån mer borde va sugen på & hänga på?

Tillbaka
Topp