Happyrides i Huddinge (omdöpt)

lidalooparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte testa gömmaren xtra allt m dubbar imorrn
> kring 10-11? Fler som vill utmana isen?

Nej ingen is för min del, däremot har jag tänkt visa Jyrki två nya utförslöpor enduro-style imorn kl 14-ich, där i krokarna runt Gömmaren SBR SS2. Hojta om ni vill haka på.

// L

PeterÄlvsjö skrev:
> Tänker montera av Hans Dampf från evo:n nu och
> sätta på något somrigare.
> Men vad passar till Gömmaren?
> Rocket Ron kanske?

RoRo fram o RaRa bak om du ska vara mera redo för långlopp.
Annars talar ju mycket för att 2015 blir året för Nobby Nic's återtåg. Verkar funka till det mesta men är kanske lite för beefy för XC, fast för Gömmarens rotmattor lär det vara toppen.

Ska du vara riktigt Happy-korrekt är det dock Maxxis som gäller, typ Icon http://www.maxxis.co.uk/catalog/tyre-278-18-ikon eller Ardent Race (finns dock bara upp till 2.20") http://www.maxxis.co.uk/catalog/tyre-465-18-ardent-race

Själv körde jag Bontrager XR3 förra säsongen vilket funkade fint till allt utom Trenduro-hets, då hade dom en tendens till att vilja punka.

I USA körs det mycket på Bontrager XR4 TeamIssue fram och XR3 Expert bak (expert är mera punkasäkert).

// L

Senast ändrad:
PeterÄlvsjö skrev:
> Är dom hyfsat lättrampade eller vad har dom för
> fördelar?

Hyfsat greppiga men ganska lättrullade och bra punkaskydd, inte heller så jätte tunga...
Medelsvenson helt enkelt :)

Möjligen kör du ett lättare däck bak men dessa blir dock klenare och mera risk för genomslagspunka (åtminstonne vid blött före då lägre tryck önskas).

// L

Jag röstar på Butcher & Purgatory, fantastiska stigdäck i mitt tycke. Ev. kunde punkaskyddet va lite bättre i Control-utförande men avvägningen grepp/rull passar ju perfekt i Gömmaren.

Jag tycker även ground control går nästan lika bra. Inte lika greppigt men definitivt snabbare ön purgatory / butcher. Man kan ju köra m olika bredd.

Hej! Tänkte ta en tur i Gömmaren ikväll, 19:00. Nån som vill hänga med? Utgår från Tjädervägen parkeringen, det blir party-pace i en timme eller så...
Med vänlig hälsning,
Mike

Visst vare dig & din amerikanske Turner-kompis jag mötte i skogen i vintras? Eller är det så finurligt att det är du som är amerikanen? //Henrik, då på svart Specialized.

Jag passar på kvällens repa, men nu bör det väl vara dags att slita igång onsdagscyklingarna igen!

Jag föreslår onsdagen den 1/4 19:00, samling vid bänken på brandgatan. Eftersom större delen av Huddinge-maffian varit på überlångt träningsläger på Mallis, kombinerat med 300mil på trainer, så blir tempot i stil med "avrostningskurs" alt. knapp styrfart. ÄlvsjöPeter som faktiskt har cyklat trainer får ha överseende med oss som inte är i toppform, än.

Hej Henrik! Det är jag som kör Turner'n, och min kompis kör också en sån. Ska försöka hinner med nästa vecka, ikväll blir det en lung säsongstart i mörkret. Vi ses! /Mike

Ja, det är kanske dags snart för Gömmarpremiär.
Hade tänkt köra i lördags men när jag såg väglaget på lördagen så blev det landsväg.
Henrik, du hinner nog undan för mig även om jag så bosatte mig på trainern :-)

Kan man locka med sig något sällskap på en liten runda i Gömmaren eller omnejd? Samling vid bänken på brandgatan vid 12?
Tempo med hänsyn till att det är tidigt på säsongen..

Var ute och åkte landsväg igår och körde från Hökarängen ner mot Fagersjö med fin utsikt över Högdalstoppen.
Då såg jag ett gäng som körde något som såg ut som en DH-bana nerför nämnda topp.
Är det någon som vet mer om denna slinga?

Det är ett gäng entusiaster som åker där regelbundet och som skapat själva nerfarterna. Det är en gammal skidbacke från början. I området planeras ev. en Bikepark med BMX Race bana m.m.

Det är dags att få igång onsdagarna igen!

Jag tänkte dra ut ikväll. Tempot blir lågt & fokus blir på en del nya utförslöpor.. Nån som ska med? Tid blir väl typ 17:00 - tills det börjar skymma..

Skogen är grym! Torrare än förväntat, bara surhålen som var fulla med vatten & lera. Tre timmar i skogen känns dock, kondition är en färskvara! Funderar på att dra en sväng igen imorgon alt. Flottsbro. Avfärd typ 17, nån som ska med?

körde i gladöskogen, torrt och fint men klena ben, hoppas det går över...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    131.3 KB · Besök: 239
Körde svart/vita igår. I huvudsak bra väglag men sänkorna med stora rotmattor som finns här och var är riktigt leriga och det fanns en del sjöar där jag fick bära cykeln över.
Förra året fanns tre fallna träd över spåret som nu är bortsågade. Tyvärr har det dykt upp två nya varav en där man måste bära cykeln över, dessutom i nedförsbacke. Hoppas dom tar bort dom också.

Om du kör upp på regina vägen -tror jag den heter- första Tvärgatan på kristinavägen tv. Då kommer du till stället på svartvita där trädet ligger ca 100m svagt Th på stigen moturs. Ca 20cm diameter

Senast ändrad:
Det är nog fördel med motorsåg på dessa träd.

Träd 1: När man passerat brandvägen kommer ett parti med mycket rotmattor samt 3-4 spänger.
När detta parti kommer ut där man svänger vänster upp på något liknande en traktorväg så ligger det trädet rätt över denna väg. Går att cykla förbi på höger sida.

Träd 2: Ligger i den steniga nedförsbacken ner mot vändpunkten närmast Botkyrkaleden innan stigen åter vänder uppåt igen. Här måste man bära över cykeln tror jag.

lidalooparn skrev:
> Om du kör upp på regina vägen -tror jag den
> heter- första Tvärgatan på kristinavägen tv.
> Då kommer du till stället på svartvita där
> trädet ligger ca 100m svagt Th på stigen moturs.
> Ca 20cm diameter

One down! Vem tar nästa? Och till er som ännu inte har en laplander i ryggan, skaffa det.

IMG_0972.JPG

Henrik83 skrev:
> Bygg hopp istället när det ligger träd
> strategiskt placerade rätt över stigen..

Kanske inte på svartvita dårå. Sen ligger ju stocken kvar 20 cm brevid stigen. Där kan du bygga hopp. Tycker generellt att stigar ska kunna cyklas åt båda hållen. Enduro SS är väl en annan sak liksom...

Appel skrev:
> Henrik83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bygg hopp istället när det ligger träd
> > strategiskt placerade rätt över stigen..
>
>
> Kanske inte på svartvita dårå. Sen ligger ju
> stocken kvar 20 cm brevid stigen. Där kan du
> bygga hopp. Tycker generellt att stigar ska kunna
> cyklas åt båda hållen. Enduro SS är väl en
> annan sak liksom...

Hehe...
Bra jobbat! Hur länge fick du hålla på med den sågen?
// L

Appel skrev:
>
> Kanske inte på svartvita dårå. Sen ligger ju
> stocken kvar 20 cm brevid stigen. Där kan du
> bygga hopp. Tycker generellt att stigar ska kunna
> cyklas åt båda hållen. Enduro SS är väl en
> annan sak liksom...

90% som bike'ar där bland troll & älvor klarar ju inte ens av de 15km utan fotisättning, så vad gör en till isättning?
Även om kommunen knappast håller med så är det väl klart att det bör vara cyklingsbart åt båda hållen. Det jag menade (men inte skrev) var väl eg. att man kan tänka sig för lite innan man går crazy med sågen.
Just det där trädet låg ju perfekt placerat i nedförsbacke för att kunna göra något kul, med minimal naturpåverkan. Utan att ha sett slutresultatet kan jag väl tycka att en genomtänkt sågning hade varit att öppna en smal passage i trädet. Då kan man både få igenom cyklar, gående samt bygga ett hopp på sidan, på samma stig. Alla blir nöjda!
Bygger man något på "rensad" stig försvinner/förstörs det ju direkt. Men hoppet som byggdes mot stocken där "Upp & ner-segmentet" börjar/Seasida Funtrail slutar fick ju vara kvar hela förra året & var lite genomtänkt.. Skälet till att det fick vara kvar inbillar jag mig att det var p.g.a. att det byggts lite snyggt & smidigt mot ett redan fallet träd..

För övrigt kan jag säga att de byggs & fixas för fullt i skogen, men de stigarna visar vi inte för er galningar som cyklar med sågar i ryggan ;-)

image.jpg

PS. Missförstå mig rätt. allt som gör skogen bättre för cykling bör hyllas! Men ibland kan man ju få fler nöjda genom lite eftertanke, innan.

Senast ändrad:
Jag tillhör klart de 90% :-) men hejar på fri stig på svartvita. Finns nog en majoritet enduro folk, själv hör jag inte dit som min alias antyder.
Skönt om s/v kan vara den snabba pulshöjaren den varit på enbart stig

Henrik83 skrev:
>
> PS. Missförstå mig rätt. allt som gör skogen
> bättre för cykling bör hyllas! Men ibland kan
> man ju få fler nöjda genom lite eftertanke,
> innan.

Skulle tro att det går utmärkt att göra något roligt fortfarande.
hopp.JPG

Den där bron på bilden ser ju lysande ut. Just surhål är en jäkla glädjedödare. Såna där broar är jag gärna med och bygger någon gång.

Sen är jag allmänt för chickenlines. Ok att bygga hopp bara man kan åka förbi dom också...

Sen tycker jag att det är fantastiskt roligt med alla SS som gjorts de senaste åren. Dom ligger där i skogen som presenter liksom. Även om jag fortfarande fegar ur på vissa av dom.
@Larsaw Du gör ju så snygga Gömmare SBR kartor. Kan inte du göra en karta med alla SBR sträckor och trailstarrundan inritad. Och så får ni gärna pusha upp cykeln på gömmarekulle och hjälpa till att köra upp denna:
https://www.strava.com/segments/9240016

Så 10% av alla som cyklar svart/vita gör det utan fotnedsättning?
Nja, Henrik. Jag säger som Sauk: Jag är skeptisk. :-)

Har själv fått ryggskott så helgens planerade Gömmarencykling känns rätt osäker.

PeterÄlvsjö skrev:
> Så 10% av alla som cyklar svart/vita gör det
> utan fotnedsättning?
> Nja, Henrik. Jag säger som Sauk: Jag är
> skeptisk. :-)
>

Just den steniga uppförsbacken straxt efter den nu itusågade stocken ställer nog till det för dom flesta, eller är det bara jag?

larsaw skrev:
> Hehe...
> Bra jobbat! Hur länge fick du hålla på med den
> sågen?
> // L

Det är bra att hoppa av cykeln ibland och jobba på sin bålstabilitet :-)

Appel skrev:
> Sen tycker jag att det är fantastiskt roligt med
> alla SS som gjorts de senaste åren. Dom ligger
> där i skogen som presenter liksom. Även om jag
> fortfarande fegar ur på vissa av dom.
> @Larsaw Du gör ju så snygga Gömmare SBR kartor.
> Kan inte du göra en karta med alla SBR sträckor
> och trailstarrundan inritad. Och så får ni
> gärna pusha upp cykeln på gömmarekulle och
> hjälpa till att köra upp denna:
> https://www.strava.com/segments/9240016

Kanske det kanske, alt att jag lägger upp sträckorna i TrailForks el. likn. fast det är jobbigare eftersom man ju faktiskt måste ut i verkligheten och "samla in" GPX-spåren först...
(Var så länge sedan jag hojade på riktigt att jag knappt kommer ihåg åt vilket håll jag ska trampa ;)

Den där backen har jag missat (eller inte riktigt kan lokalisera i minnesbanken), jag kuckilurar nu förtiden i en helt annan del av skogen (utan hoj än så länge).

// Larsa

Tillbaka
Topp