HappyVR 2016 - SUB9 gruppen 06:20 [UPPDATERING - Racereport]

Jag jobbar på fredagen, så jag lär inte dyka upp i Motala fören framåt kvällen. Jag kommer att maila ut till de som har skickat mig sin e-mail. Så kan vi ta lite info och bestämma mötesplats på kvällen. Var ute och tokkörde i kväll. Formen känns ok. 34,3 km på 60 minuter. Vem drar de andra 260 kilometrarna? ;)

Jeppe_E sa:
Jag jobbar på fredagen, så jag lär inte dyka upp i Motala fören framåt kvällen. Jag kommer att maila ut till de som har skickat mig sin e-mail. Så kan vi ta lite info och bestämma mötesplats på kvällen. Var ute och tokkörde i kväll. Formen känns ok. 34,3 km på 60 minuter. Vem drar de andra 260 kilometrarna? ;)

Riktigt starkt Jeppe!

Hej VR-gruppen!

Har lyckats få fatt i en startplats 06:16 på VR och söker grupp. Skulle det finnas möjlighet att hänga med er grupp eller känner ni att ni satt gruppen redan?
Om det skulle vara ok kan jag sannolikt ändra tid på plats på fredag, och senarelägga min start 4 minuter :)

Har mål SUB9 så upplägget skulle passa mig bra.

Hojta gärna om det finns möjlighet till att haka på!

Mvh Henrik Johansson

Henrik.torsby sa:
Hej VR-gruppen!

Har lyckats få fatt i en startplats 06:16 på VR och söker grupp. Skulle det finnas möjlighet att hänga med er grupp eller känner ni att ni satt gruppen redan?
Om det skulle vara ok kan jag sannolikt ändra tid på plats på fredag, och senarelägga min start 4 minuter :)

Har mål SUB9 så upplägget skulle passa mig bra.

Hojta gärna om det finns möjlighet till att haka på!

Mvh Henrik Johansson

Du är så välkommen så! Vi är inte så strukturerade ännu, de flesta av oss har aldrig träffats och kört ihop så jag ser inga som helst problem med att du hakar på oss. Ju fler starka ben desto bättre.

Läs gärna igenom förhållningsreglerna som postades lite tidigare i tråden. Planen är att träffas på fredagkvällen inför och snacka ihop oss.

/Gustav

Vårblotet blev inte som jag tänkt mig, en bra klungträning,
men det blev en bekräftelse på min form då jag pga tidig punka fick soloköra knappt 10 mil. Sen fick jag en punka till 3 km innan mål o bröt, men rullsnittet blev på knappt ungefär 31½.
Har funderingar på om jag skulle försöka byta starttid (från 04.08) och cykla med er. Ja/nej?
Alldeles oavsett så skulle jag gärna ta några träningsrundor runt Stockholm med några sub9-cyklister (ni kanske styr upp dem på email), finns det några som jag kan jojna?

Adam K sa:
Vårblotet blev inte som jag tänkt mig, en bra klungträning,
men det blev en bekräftelse på min form då jag pga tidig punka fick soloköra knappt 10 mil. Sen fick jag en punka till 3 km innan mål o bröt, men rullsnittet blev på knappt ungefär 31½.
Har funderingar på om jag skulle försöka byta starttid (från 04.08) och cykla med er. Ja/nej?
Alldeles oavsett så skulle jag gärna ta några träningsrundor runt Stockholm med några sub9-cyklister (ni kanske styr upp dem på email), finns det några som jag kan jojna?

Surt med 2 punkor! Tyvärr har vi inte kunnat hitta tillfällen att träna ihop... Men kanske dags nu när det börjar närma sig?

Fick just besked att tjejen köpt en plats, så då blir målet att klara sub10 med henne.
Men jag vill fortfarande väldigt gärna träna lite med några snabba gubbar. Marginal skadar inte :)

Genomkörare på Valmetrundan igår, 140km, mkt bra träning då vi låg ca 15 man och snurrade sista timmarna.

Snittet slutade på 35,5.

Siljan runt 16 mil på fredag blir nästa genomkörare ?

Adam K sa:
Fick just besked att tjejen köpt en plats, så då blir målet att klara sub10 med henne.
Men jag vill fortfarande väldigt gärna träna lite med några snabba gubbar. Marginal skadar inte :)

Kom precis på att jag startar 06:20 men inte har några särskilda ambitioner. Jag åker gärna med dig och din tant. Sub 10 låter lagom trevligt. PM:a så kommer vi överens om nåt.

Hej.
Lite sent ute men tänkte höra med er om ni vet hur hårda dom är på att man inte startar på sin starttid? Har starttid 01:30 men siktar på sub 9 så tänkte försöka att hitta någon grupp/klunga att åka med.
Är er klunga "öppen" eller hur ser det ut?
//Tim

Ja, fast jag/vi startar kl 04.08 (f.t. är hennes starttid 03.40).
Men några till i gruppen har uttryckt ambitionen att cykla sub10 o göra mig sällskap där.
Du är självklart supervälkommen med oss om du kan ändra starttiden på uthämtningen på fredagen :)

Anders H sa:
Adam K sa:

Kom precis på att jag startar 06:20 men inte har några särskilda ambitioner. Jag åker gärna med dig och din tant. Sub 10 låter lagom trevligt. PM:a så kommer vi överens om nåt.

Har själv sub10 som målsättning, men tänkte köra med sub9 tills det inte fungerar längre. Har inte kört VR tidigare, men kan trycka på på platten. Uppför är min akilleshäl, måste jobba bort fler kilon. Vi får se hur det går till helgen på Siljan Runt. Det är ett gäng som skall cykla.

Tänkte kolla med er som vet.
Hur löser vi bäst vätskepåfyllning?
Vid varmt väder kan jag dra i mig bortåt 1 liter/timme
Kan trycka i två 750ml i ramen och, men helst inte, ta 2 L på ryggen. Alternativt soppar jag i en flarra i en ryggficka.

Kan vi fördela ut flaskor för stoppen?

<Denna information är skickad till mailgruppen>

Inför VR2016

Samling utanför tältet i stadsparken (alltså där ni hämtar era nummerlappar) klockan 18:00 på fredag den 17/6.
Här presenterar vi oss för varandra och hämtar ut nummerlapparna samt diskuterar detaljer och förhållningssätt.
För de som beställt tröjor av Strakka, så kommer dessa att delas ut här (om ni inte kommit överens med Strakka tidigare)

Sluttid & Stopp
Tanken är att vi tillsammans skall klara av att köra Vätternrundan på under 9h. Stoppen är bestämda och kommer att ske i Fagerhult (133 km)
Samt i Boviken (225 km). Det är där som vi fyller på våra flaskor och skakar lite på benen. Finns önskemål om ett kort stopp i naturen innan dess och möjligen ytterligare ett kortare stopp.

Hastighet
Medelhastigheten är satt till 35 km/h vilket ger oss en tid på 8h 25 min. Detta ger oss således tid till 2x5 minuter i depå + 2x3 minuter för att vattna blommorna. Då har vi 19 minuter till godo för punkastopp.
Kan vara så att vi har ett högre tempo ner till Jönköping eftersom det är ganska enkel cykling första 100 km. Mest för att skaffa lite buffert.

Klungteknik
Vi kommer att köra Belgisk kedja med roterande ytterled, inte som vissa vill där innerledet går snabbare. Jag har provat det och det blir kaos i större klungor.
Det innebär att innerledet skall hålla 35 km/h och ytterledet skall att hålla 36-37 km/h. Siste man i ytterledet ropar sist när denna passerar siste man i innerledet, så att denna vet att det är dags att gå ut i ytterled.
När man passerar förste man i innerledet så fortsätter man inte att trampa 36-37 km/h utan ser till att ha utrymme (alternativt ropar förste man i innerledet "klart") innan man viker in framför. Därefter så sänker man
farten till 35 km/h. Detta moment är viktigt, annars får vi en klunga som blir ryckig.

Backar
Det finns en del backar som skall klaras av under loppet. Här gäller inte roterande klunga, utan vi kör i två led i lagom tempo uppför. Finns ingen anledning att försöka kapa en minut genom att tokköra uppför. Här håller vi en
Fart som alla klarar av. Viktigt att man ropar "lucka" så att täten kan hålla igen på farten lite. Därefter ropar man "kontakt" när man är samlade igen. När de första cyklisterna kommit uppför backen så är det viktigt att fortsätta i samma
Tempo, så att hela klungan har kommit uppför backen, innan man ökar farten igen.

Nedför
Efter backarna finns det ibland även utförskörning. Här är det viktigt att den som ligger först trampar och inte lägger sig och vilar. Vi skall utnyttja dessa tillfällen att cykla fort. Farter upp emot 55-60 km/h är inte ovanligt.
Förra året hade jag 63 km/h som topphastighet. Här är det extremt viktigt att hålla lite mer avstånd. Vi vill definitivt inte ha några kollisioner.

Punka-/Kedjestopp
Här har jag egenmäktigt beslutat att gruppen stannar för dessa fram tills Boviken i mån av tid. Alltså, om vi ligger inom marginalen för att klara av SUB9 (vilket vi skall) så kommer vi att stanna, så att ingen blir lämnad de första 225k.
Är vädret sådant att SUB9 är omöjligt att nå, så stannar gruppen. Efter Boviken stannar vi inte.

Grindvakt
Vi kommer inte att ha en grindvakt. Men det är möjligt att vi vid ett eller annat skede under loppet kommer att ha deltagare som behöver vila.
Dessa blir således promotade till grindvakter som då ligger sist i klungan och spärrar andra cyklister att komma in.
Men om vi plockar upp cyklister på vägen som visar sig hålla måttet och har koll på sin cykling, så får denna absolut vara med att dra runt gruppen.
Jag kommer dock att be vederbörande som inte riktigt orkar med att rotera runt, att lägga sig sist, så att vi får en bra och jämn rotation i klungan.

Signaler
Jag kommer att ha en visselpipa där några få men enkla signaler kommer att ljuda
Lång ihållande signal: Förbered er på att stanna
En kort signal: 1 minut till start – gör er redo
Två långa signaler: Stopp för punka/kedja
Tre korta signaler: Akut stopp (hoppas vi att undvika)

Målgång
Om allt vill sig väl så kommer vi att vara en stor klunga som tillsammans cyklat VR. Då skall vi också gå i mål som ett team. Dvs, tillsammans. Alltså inga tokspurter, med ett undantag…
Är det så att vi av någon anledning ligger på gränsen, så kommer jag att ropa "Fri Fart" och det är upp till var och en att cykla för att nå sitt uppsatta mål på SUB9.
Efter målgången så samlas vi och äter en bit mat och tar en öl.

Mvh
Jeppe

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
Kan trycka i två 750ml i ramen och, men helst inte, ta 2 L på ryggen. Alternativt soppar jag i en flarra i en ryggficka.

Beroende på väder, så blir det ju olika. Jag klarar mig normalt på 1 liter/150k. Jag kommer att ha tempohållare på sadeln med 2x0,7 liter som backup. Inte för att jag behöver det, utan för att det kan finnas andra i gruppen som kör tomt.

133km till första stopp, 92 km till andra och sedan 70 km till mål. Så det är väl egentligen bara första benet som är lite utmanande i fråga om vätska.

Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Beroende på väder, så blir det ju olika. Jag klarar mig normalt på 1 liter/150k. Jag kommer att ha tempohållare på sadeln med 2x0,7 liter som backup. Inte för att jag behöver det, utan för att det kan finnas andra i gruppen som kör tomt.

133km till första stopp, 92 km till andra och sedan 70 km till mål. Så det är väl egentligen bara första benet som är lite utmanande i fråga om vätska.

Har för mig att jag läst i denna eller andra VR-tråden att någon skrev att man inte fick ha flaskor bakom sadeln pga av olycksrisk med tappade flaskor, tänkte nämligen också bunkra upp med två mindre där bak....Någon som har koll vad som är sagt?

Jo, att ta med sig vätska som räcker till depå 1 är ju klart som korvspad.

Funkar det att springa och fylla på sina flarror vid depåstoppen eller finns det ett system för att distribuera ut 2+2 flarror till depåerna?
Jag har förstått att de stora sub-klungorna ofta löser sin vätskepåfyllning så att det väntar påfyllda flarror längs vägen.

Fjärdebrunn sa:

Funkar det att springa och fylla på sina flarror vid depåstoppen eller finns det ett system för att distribuera ut 2+2 flarror till depåerna?
Jag har förstått att de stora sub-klungorna ofta löser sin vätskepåfyllning så att det väntar påfyllda flarror längs vägen.

Vi får springa och fylla på våra flaskor själva! De stora sub-klungorna som startar efter 12.00 på lördagen har speciella sub-depåer! Men happy fick ju ingen sådan starttid i år tyvärr!

erik.svall sa:
Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Har för mig att jag läst i denna eller andra VR-tråden att någon skrev att man inte fick ha flaskor bakom sadeln pga av olycksrisk med tappade flaskor, tänkte nämligen också bunkra upp med två mindre där bak....Någon som har koll vad som är sagt?

Det var ett utdrag ur ett tidigare regelverk för en grupp. Det finns inget som säger att vi måste följa det. Men hållaren måste vara konstruerad så att flaskorna sitter "fast" ordentligt.

Vi kommer som sagt att stanna 2x5 minuter i depåer. Bör vara tillräckligt med tid för att fylla på flaskorna och sno med sig en banan/bulle.

Angående stoppet i Fagerhult så antar jag att ni menar vattentanken som står några km efter det riktiga stoppet? Kommer inte kunna närvara redan på fredagen utan åker ner på natten, finns det möjlighet att få tröjan hemskickad. Givetvis betalar jag portot.

Grymt bra uppstyrt med tanke på våra förutsättningar Jeppe. Respekt!

Jag kan fortfarande tycka att vi bör rotera motsols om vinden är från vänster, men respekterar självklart uppsatta förhållningsregler. Ser fram emot det här som fan nu, ska bli grymt kul!

Fjärdebrunn sa:

Hinner man med att fylla på sin 2L camelbak? Fungerar det i praktiken?

Halloj.
Jag kommer inte att köra i denna grupp då jag har bytt till en sub9 Ride of Hopegrupp. Anledningen är att jag känner ledarna sedan tidigare och jag har cyklat ihop med dem förr.

Jag har läst race-planen och jag tycker det verkar stabilt!
Kan dock hålla med om att vi kanske ska variera rotationsriktning beroende på vindriktningen, men det blir förmodligen vindstilla så det är av mindre betydelse ;-)

Några reflektioner från förra året, då jag iofs startade vid 04:00 och inte körde med någon bestämd grupp, är att vi inte får känna oss säkra även om vi ligger bra till vid Boviken.
Jag tappade många minuter i köerna av cyklister som uppstod när man svängde ut på riksvägen före Lilla hammarsundet, köer som sträckte sig nästan till Hammarsunds-bron. Ni som körde då kanske upplevde samma sak? En kompakt oigenomtränglig massa av cyklister som sakta rörde sig framåt i 25 km/h. (Det gjorde att jag missade 9-timmars strecket med 25 sekunder så kanske därför jag har hakat upp mig på det.)
Det var både svårt att hålla uppe farten OCH att hålla ihop med den grupp jag körde med då. Den sträckan är också lite otäck med de avgränsande konorna som VR envisas med att ställa upp.

Banan kanske inte är upplagd på samma sätt som då men vi bör ha det med oss.
Efter Hammarsundet så är blev det mycket bättre ända till man kommer in på den smala vägen efter Medevi. Då blev det trångt igen.

Sen tycker jag att vi borde ha en vice-kapten. Kanske larvigt och overkill men alla kan vurpa, bonka eller få en defekt som gör att man inte kan fortsätta. En uttalad andreman vore bra tycker jag.

Jag vet inte om det stod något om att dra nytta av snabbare klungor som passerar. Jag tycker att vi mycket väl kan ta rygg på snabbare gäng även om det innebär att bara ligga i svansen. Vill gruppen sen ha draghjälp så hjälper vi till. Det viktigaste är dock att det kommuniceras ner i leden så att alla är med på att vi ska hålla rygg på passerande grupp.
Körde med Happy-gruppen 2014 när det var jäkligt blåsigt och då tog vi rygg på snabbare grupper men det blev inte riktigt kommunicerat neråt vilket gjorde att vi tappade 5-6 man på vägen ner mot Jönköping redan.
Om väderförhållandena är bra och vinden inte är något problem så kanske vi inte behöver draghjälpen men med en envis motvind ner till Jönköping så är det dumt att bränna allt krut inför Tiveden på västsidan. Tycker jag...

I övrigt så börjar väl nerverna komma. "35 i snitt i 30 mil är jävligt fort", och allt det där men statusen är god i övrigt.
Vem fixar gula reflexklistermärken?

/Mats

RedDevil sa:
Sen tycker jag att vi borde ha en vice-kapten. Kanske larvigt och overkill men alla kan vurpa, bonka eller få en defekt som gör att man inte kan fortsätta. En uttalad andreman vore bra tycker jag.

Nä, alltså.. om jag vurpar eller på annat sätt får mekaniska problem så får jag en cykel av någon annan i gruppen. Det har jag sett att man gör på TdF. Skulle jag bonka, så förutsätter jag att ni puttar mig. Kaptenen måstew ju i mål :p

Grattis Mats, du blev just utnämnd som vice-kapten :)

Haha!
Ja, har vi inte två teambilar som kör efter? :-)
Det är liten risk att det behövs en vice men man vet ju hur en bisvärm blir utan drottning...
Jag var inte ute efter den utnämningen, den borde ligga på nån som är stark och som har mycket erfarehnet. Där är inte jag riktigt.
Men om ingen annan vill så ta det så tar jag det såklart.

Hur ser ni på mina övriga funderingar? Bu eller bä?

Tycker det låter sunt Mats. Som sagt, detaljer kommer att diskuteras på plats eller strax innan via mejl.

Det där med att ta rygg på en snabbklunga som tuggar om oss tycker jag låter bra. Inte minst vid tuff motvind eller om vi börjar bli väldigt få som roterar i klungan.

Har vi lite koll på vilka klungor som sticker iväg t ex inom en timme efter oss?

Rätta mig gärna om jag har fel men..
Är inte sista starten för oss "vanliga" cyklister 06.30? Vilket isf innebär att det enbart är 5st grupper som startar efter oss. Så om nån av dom har tänkt köra snabbare än sub9 så lär de komma ikapp oss ganska snabbt!

Låter ju trevligt. Då finns det några fina sub8 och sub7 klungor att ta rygg på :)

Bara det inte blir samma väder som idag. 30 grader varmt i NV-Skåne... Det är svettigt värre bara att stå rakt upp och ner :)

Senast ändrad:
Blir det lika varmt som det har varit nu de senaste dagarna så vetefan hur det kommer att går. Slet som en hund igår när jag testade av formen lite. Till och med fötterna var överhettade! 17-18 grader, mulet och vindstilla vore ju perfekt. Fingers crossed...
Jag tror att chansen är stor att det kommer nåt starkt Sub8:30 eller Sub8 gäng och kör om oss. Dock lär det dröja en stund för fartskillnaden är ju inte så stor. Förra året hade jag en plan att gå med Örebrocyklisterna Sub9 eller Sub 8:30 som startade 2 min efter mig. Dom kom ifatt nån mil före Fagerhult... Startar vi i samma startgrupp som ett snabbgäng är ju saken biff!
Det skulle kunna vara ett kanonupplägg men det krävs också att det inte går så fort att folk börjar ramla av.Vi ska ju ändå värna om hela gruppen.

Hej,

Har en sängplats över i ett rum i villa centralt om nån vill köpa.
Sängkläder och handdukar, samt tillgång till kök och badrum.
600:-

Skicka pm vid intresse!

Mvh Henrik

Gissa vad detta är?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    127.2 KB · Besök: 121
Jag startar en timme innan er, ni kommer ikapp mig rätt snart. Är det då ok att ta rygg eller ska man till och med vara med och snurra i klungan?

Foss sa:
Jag startar en timme innan er, ni kommer ikapp mig rätt snart. Är det då ok att ta rygg eller ska man till och med vara med och snurra i klungan?

Det tror jag då rakt inte. 60 min försprång och om du håller 30 km/h, medan vi håller 35 km/h så tar det 6h att plocka upp dig. Men som sagt, alla som vet hur klungkörning funkar får vara med. Om någon äventyrar gruppens säkerhet blir han petad från klungan och får lägga sig bakom. På förekommen anledning att inte tävla på motionslopp ;)

Tillbaka
Topp