<Denna information är skickad till mailgruppen>
Inför VR2016
Samling utanför tältet i stadsparken (alltså där ni hämtar era nummerlappar) klockan 18:00 på fredag den 17/6.
Här presenterar vi oss för varandra och hämtar ut nummerlapparna samt diskuterar detaljer och förhållningssätt.
För de som beställt tröjor av Strakka, så kommer dessa att delas ut här (om ni inte kommit överens med Strakka tidigare)
Sluttid & Stopp
Tanken är att vi tillsammans skall klara av att köra Vätternrundan på under 9h. Stoppen är bestämda och kommer att ske i Fagerhult (133 km)
Samt i Boviken (225 km). Det är där som vi fyller på våra flaskor och skakar lite på benen. Finns önskemål om ett kort stopp i naturen innan dess och möjligen ytterligare ett kortare stopp.
Hastighet
Medelhastigheten är satt till 35 km/h vilket ger oss en tid på 8h 25 min. Detta ger oss således tid till 2x5 minuter i depå + 2x3 minuter för att vattna blommorna. Då har vi 19 minuter till godo för punkastopp.
Kan vara så att vi har ett högre tempo ner till Jönköping eftersom det är ganska enkel cykling första 100 km. Mest för att skaffa lite buffert.
Klungteknik
Vi kommer att köra Belgisk kedja med roterande ytterled, inte som vissa vill där innerledet går snabbare. Jag har provat det och det blir kaos i större klungor.
Det innebär att innerledet skall hålla 35 km/h och ytterledet skall att hålla 36-37 km/h. Siste man i ytterledet ropar sist när denna passerar siste man i innerledet, så att denna vet att det är dags att gå ut i ytterled.
När man passerar förste man i innerledet så fortsätter man inte att trampa 36-37 km/h utan ser till att ha utrymme (alternativt ropar förste man i innerledet "klart") innan man viker in framför. Därefter så sänker man
farten till 35 km/h. Detta moment är viktigt, annars får vi en klunga som blir ryckig.
Backar
Det finns en del backar som skall klaras av under loppet. Här gäller inte roterande klunga, utan vi kör i två led i lagom tempo uppför. Finns ingen anledning att försöka kapa en minut genom att tokköra uppför. Här håller vi en
Fart som alla klarar av. Viktigt att man ropar "lucka" så att täten kan hålla igen på farten lite. Därefter ropar man "kontakt" när man är samlade igen. När de första cyklisterna kommit uppför backen så är det viktigt att fortsätta i samma
Tempo, så att hela klungan har kommit uppför backen, innan man ökar farten igen.
Nedför
Efter backarna finns det ibland även utförskörning. Här är det viktigt att den som ligger först trampar och inte lägger sig och vilar. Vi skall utnyttja dessa tillfällen att cykla fort. Farter upp emot 55-60 km/h är inte ovanligt.
Förra året hade jag 63 km/h som topphastighet. Här är det extremt viktigt att hålla lite mer avstånd. Vi vill definitivt inte ha några kollisioner.
Punka-/Kedjestopp
Här har jag egenmäktigt beslutat att gruppen stannar för dessa fram tills Boviken i mån av tid. Alltså, om vi ligger inom marginalen för att klara av SUB9 (vilket vi skall) så kommer vi att stanna, så att ingen blir lämnad de första 225k.
Är vädret sådant att SUB9 är omöjligt att nå, så stannar gruppen. Efter Boviken stannar vi inte.
Grindvakt
Vi kommer inte att ha en grindvakt. Men det är möjligt att vi vid ett eller annat skede under loppet kommer att ha deltagare som behöver vila.
Dessa blir således promotade till grindvakter som då ligger sist i klungan och spärrar andra cyklister att komma in.
Men om vi plockar upp cyklister på vägen som visar sig hålla måttet och har koll på sin cykling, så får denna absolut vara med att dra runt gruppen.
Jag kommer dock att be vederbörande som inte riktigt orkar med att rotera runt, att lägga sig sist, så att vi får en bra och jämn rotation i klungan.
Signaler
Jag kommer att ha en visselpipa där några få men enkla signaler kommer att ljuda
Lång ihållande signal: Förbered er på att stanna
En kort signal: 1 minut till start – gör er redo
Två långa signaler: Stopp för punka/kedja
Tre korta signaler: Akut stopp (hoppas vi att undvika)
Målgång
Om allt vill sig väl så kommer vi att vara en stor klunga som tillsammans cyklat VR. Då skall vi också gå i mål som ett team. Dvs, tillsammans. Alltså inga tokspurter, med ett undantag…
Är det så att vi av någon anledning ligger på gränsen, så kommer jag att ropa "Fri Fart" och det är upp till var och en att cykla för att nå sitt uppsatta mål på SUB9.
Efter målgången så samlas vi och äter en bit mat och tar en öl.
Mvh
Jeppe