HappyVR 2016 - SUB9 gruppen 06:20 [UPPDATERING - Racereport]

7. Omkörning

Under i stort sett hela loppet kommer vi att behöva passera andra cyklister, förhoppningsvis så få som möjligt. Ibland bara enskilda åkare men även stora/riktigt stora grupper. Gör inga tveksamma och/eller onödiga omkörningar! Tänk er för ordentligt innan beslut om omkörning sker, det kan vara mycket klokt att ”vila lite” och avvakta ett lämpligt tillfälle längre fram. Tänk på att hålla ut ordentligt från de vi kör om, och inte vika in för tidigt när vi har passerat, det ökar kraftigt olycksrisken och skapar stor irritation. Det tar en bra stund för vår grupp som är ca 30 meter vid två led och 60 meter vid ett led att köra om en lika lång klunga som bara cyklar ett par km/h långsammare, så tänk på trafiksituationen. Förhoppningsvis får vi inte möte under det fåtal ggr som vi behöver göra klungomkörningar, men om det händer så går säkerheten före allt annat!

Om det behövs med hänsyn till situationen på vägen måste vi i god tid göra dem uppmärksamma på att vi kommer med högre hastighet bakom genom att ropa ”Omkörning” samt därefter ”Vi passerar”. Ropa gärna ”tack” till andra cyklister som viker av till höger.

Vi kommer eventuellt att bli omkörda av snabbare klungor. Det är den snabbare klungans ansvar att köra om på ett säkert sätt, men vi ska givetvis göra vad vi kan för att underlätta för dem.

8. Svans och grindvakter

Blir man trött och inte orkar rotera i den kedjan, så lägger man sig längst bak vilar eller hjälper till med att agera grindvakt. Detta gör man i god tid innan man tar helt slut, då är det nämligen för sent att kunna återhämta sig.

Lyssnar man på sin kropp och tar sin ”vila” i tid räcker säkerligen 5 -10 min på rulle för att äta och dricka, för att sedan åter lugnt och fint kunna träda in i rotationen igen.

Grindvakten sköter kommunikationen gällande vilka som roterar och vilka som vilar. Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att undvika missförstånd om vilka som roterar och inte roterar, annars kommer det att uppstå onödiga luckor när man inte byter led i rätt tid. Bland annat därför är det viktigt att vi ropar ”sist” hela loppet, även om det som sagt kan kännas tjatigt till slut.

Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till kedjan. Det kan lätt bli en liten kris någonstans kring 20 mil om halva laget helt plötsligt vill går ner för vila. Då är det bara 8-10 personer kvar som roterar medan resten har bildat en jättesvans. Det är inte meningen att man ska ligga permanent i svansen och vila, om det inte är så att man har gått helt slut på energi och verkligen inte orkar mer. Har man krafter kvar så ska man försöka gå fram och hjälpa till, om så bara i några varv.

De flesta måste antagligen ner och vila vid åtminstone något tillfälle, men vi kommer att få svårt att klara vårt mål om det blir för få kvar där framme.

Om man märker att man börjar bli rejält krokig så är det bättre att försöka gå ner och vila upp sig i tid, så kan man komma tillbaka och hjälpa till lite senare. Alltför trötta cyklister i kedjan gör att det uppstår luckor och ryckig körning. Om du märker att någon annan verkar väldigt sliten och varv efter varv har svårt att t ex passera det inre ledet längst fram så kan man - på ett fint sätt - föreslå vederbörande att ta en paus.

Skulle man bli tvungen att släppa klungan så kommer det andra klungor bakom, så man kan ändå få ett bra lopp även om det inte riktigt blev som man hade tänkt sig. Meddela grindvakten och ha detta som en sista utväg om du inte ens orka ligga med på rulle längst bak.

9. Andra cyklister i klungan

Vi kommer undvika att plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor (eller enskilda åkare). Grindvakten och övriga ledare skall se till att de som eventuellt hamnar i vår rotation går ur den när de kommit längst bak. Vill de sedan ligga på rulle bakom i svansen så har vi inga problem med det så länge de inte stör oss.

10. Punktering

Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte. Det är naturligtvis tråkigt, men vi har helt enkelt inte de tidsmarginalerna.

Detta ska förhoppningsvis inte hända. Se till att ha gått igenom cykeln i tid med nya fräscha däck och slangar, smörjd kedja osv. Gör inte kardinalfelet att du ändrar en massa saker kvällen innan. Kör minst några rundor innan med det material/klädsel som du ska ha på loppet så att du märker om du t.ex. råkat klämma slangen vid montering av däcket.

11. Olyckor

Blir det en olycka i gruppen så stannar hela laget snabbt för att se hur det har gått.

Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Här är det ytterst viktigt med kommunikation, det är inte lätt att stanna en stor klunga. I vissa fall kanske det inte ens är möjligt omedelbart. Två långa signaler med visselpipan betyder stanna! Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112.

12. Målgång

När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.

Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Rätta till tröjorna och så rullar vi snyggt i två led in i mål tillsammans!

Det är ytterst viktigt att alla är med på att vi kör VR som ett lag. Oavsett orsak till varför vi stannar, om det är kisspaus eller vurpa så ska alla stanna om signal ges för stopp. Märker ni att klungan är delad, stanna och invänta, kör inte vidare. Vi är starka tillsammans, inte splittrade.

13. Andra praktiska spelregler

- ICE-band eller uppgifter till anhörig ska finnas tillgängliga.
- Skriv ditt förnamn på hjälmen så att alla i gruppen kan kommunicera med dig.
- Äta och dricka sker i högerled eller sist.
- Snyter sig gör man sist. Inga undantag.
- Gruppen tillåter inte några flaskor bakom sadeln på grund av vår gemensamma säkerhet. Använd hellre camel back.

Det var det hela! Några delar som kan diskuteras är t.ex:
- Ska vi ta upp andra cyklister i klungan? Är man en samtränad grupp sedan tidigare har man ofta mer att förlora än att vinna på detta. Men vi har ändå inte tränat ihop så det kan ev löna sig med extra draghjälp.
- Ska vi stanna för punktering? Vi bör i så fall ha marginal för detta i vår planering. Det är trist att bli ståendes själv med punka men det är även trist om hela gruppen missar SUB9.

Bra plan, inga konstigheter!

Jag tar förgivet att alla träffas på fredagen och går igenom allt tillsammans

Jeppe_E har erbjudit sig frivilligt att agera ledare.
Grindvakt kan vi fundera på om det är nödvändigt, det beror på om vi vill släppa in andra cyklister i gruppen eller om vi vill hålla dessa i svansen. Om vi vill ha grindvakt kan vi antingen ha en dedikerad sådan eller så hjälps vi åt med uppgiften.

Jag säger att vi ska hålla 35 i snitt. Detta ger oss 30 minuter till depå, pisspaus samt punkastopp.

Detta ger ju att det vid naturliga ställen på banan kommer farten att vara både högre och lägre. Men kontrollpunkter efter var 5:e mil ge indikation på om vi måste öka, hålla, eller kan sänka lite. Allt beroende på hur långt i loppet vi kommit.

Ex.vis; Efter 50k - 34 km/h = öka. Efter 100k - 36 km/h = Håll. Efter 150k - 36,5 km/h = sänk. Efter 200k - 35,5 km/h = Håll, Efter 250k - 35 km/h = håll. Efter 297k (eller 295) 35 km/h och 8h 50 min MÅL!

Fräscha slangar/däck/tuber är ett måste och släng inte på det dagen innan. Utan provcykla någon vecka innan. Annars är väl det mesta sunt förnuft. Ät och drick när du ligger sist och vilar. Ponera att vi är 20 pers i klungan, Vi drar vars 1 min (dvs 30 sek i ytterled och 30 sek i innerled). Då har du 4,5 minuter som du faller genom klungan bakåt i innerledet, följt av 4,5 minuter i högre takt i ytterledet, innan det är dags igen att dra 1 min. Ponera att vi håller 35 km/h i snitt, så innebär det att varje snurra då tar 10 minuter och då har vi avverkat ca 6km.

Detta innebär alltså ca 49 förningar á 600 meter per deltagare. I teorin :)

Låter sunt att satsa på att hålla 35 i snitt. Det som kan ställa till det är om det är nordlig eller sydlig vind som gör att ena sidan av sjön kommer att gå snabbare än den andra. Blir då lite knepigare att veta exakt hur vi ligger till, men vi får kolla väderprognosen kvällen innan loppet och bestämma vilken fart vi behöver hålla på resp sträcka.

Tycker att det är en bra idé som framförts att vi träffas kvällen innan loppet. Någon som har tips på t.ex. restaurang eller annan lämplig plats där vi kan vara någorlunda ifred?

Jag tycker också det låter bra med lite marginal i grundfarten. Punkor och mekstrul vet jag inte om vi kan ta höjd för.

Viktigt att ta alla chanser det går att köra klunga. Lokala motionslopp, träningsgrupper, klubbträningar mm. Det är en annan sak att köra kedja än att nöta på själv.

Kör vi med grindvakt tycker jag denne ska rotera med när allt är lugnt för det. Ju fler vi har som drar desto större chans har vi.

Bra planering Wingman.

Jeppe_E sa:
Tänkte dock försöka mig på Laholms vårlopp på Lördag (120k). Lockande med Göteborgsgirot, men lite för mycket pengar eftersom jag inte känner mig i toppform.

Sagt och gjort...

Inte jätteimponerande, men förkylningen tog ut sin rätt och det blev tvärbonk med kramp sista 15 km.

Skarmavbild2016-05-07kl.16.28.46.png

Men det var ju lite backar att tackla.

Skarmavbild2016-05-07kl.16.37.54.png

Bra kört ändå, bonkning är nyttigt någon gång ibland har jag hört...

Jag körde Gbggirot, rulla in på 4:09 så är rätt nöjd. Över 1300 höjdmeter totalt, ungefär lika mycket som hela Vättern va?

slice me nice sa:

Jag körde Gbggirot, rulla in på 4:09 så är rätt nöjd. Över 1300 höjdmeter totalt, ungefär lika mycket som hela Vättern va?
Bra jobbat!

Vissa säger att vättern är typ 900? Medans andra och kartor visar 1200. Hoppas 900 är mer rätt :)

nadderf sa:
slice me nice sa:

Bra jobbat!

Vissa säger att vättern är typ 900? Medans andra och kartor visar 1200. Hoppas 900 är mer rätt :)

Jaså? Tre hundra meter gör ju viss skillnad.

Tänkte på en grej med upplägget som wingman postade. Visst borde vi anpassa kedjans riktning beroende på vind? I kraftig sidvind är det rätt mycket skönare att ha det snabbare ledet i lä.

Vättern är 1532 höjdmeter enligt min Edge800, som då har tryckmätare.

Skarmavbild2016-05-07kl.18.35.51.png

Men långt ifrån allt är ju backar.

Det varierar kraftigt mellan olika cykeldatorer, av någon märklig anledning. Men om jag inte missminner mig, så hävdar VR själv att det är runt 1300 höjdmeter.

Hur ligger vi till med träning och form såhär en dryg månad innan start?
Läge för bikt?

Jag har gått igång med Le Pelotoncykling 1-2 ggr/v så tempot är på väg upp.
Sista riktigt långa distansrundan blir antagligen Barkarbys 40-milare 5/6.
Funderar på att raka skägget för bättre aero :)

Jovars... snittade 33,1 km/h över 90 km i går kväll. Men de där långturerna har av olika anledningar inte blivit av i år. Många ursäkter...

Tycker dock inte kroppen har gett mig de signaler som jag önskar, även om jag i medvinden lyckades hålla 35,8 km/h över 45km på gårdagens runda. Men jag har en förkylning som är på väg ut ur kroppen.

Hallandsloppet på Lördag, 95 km. Hoppas på att slå förra årets tid på 2:48 (33,7 km/h).

Skägg är ju jätteaero. Det bryter ju sönder luftvirvlarna ;)

Jag håller träningsplanen hyfsat bra och har bra kraft på kortare rundor, men svårt att få till riktigt långa distanser över 150 km så vet inte hur jag håller under en heldag.

Jeppe, eventuellt tar jag mig ner till Halmstad och kör hallandsloppet på lördag. Det är det eller kungälvsrundan på söndag. Hör av mig lördag morgon!

Randonneur Väst verkar ha en lopp på G
http://www.randonneurvest.se/

slice me nice sa:
Jag håller träningsplanen hyfsat bra och har bra kraft på kortare rundor, men svårt att få till riktigt långa distanser över 150 km så vet inte hur jag håller under en heldag.

Jeppe, eventuellt tar jag mig ner till Halmstad och kör hallandsloppet på lördag. Det är det eller kungälvsrundan på söndag. Hör av mig lördag morgon!

Är det kört att få hänga på i det här gänget? Vad krävs för att ha något i sub 9 att göra?

Foss sa:
Är det kört att få hänga på i det här gänget? Vad krävs för att ha något i sub 9 att göra?

En startplats 06:20 samt ett gott humör och att klara snitta 34 km/h i klunga över 295 km.

34 km/h i snitt ger en rulltid på 8h 42 min. 2x5 min paus + marginal. Helst ser jag att vi försöker hålla 34,5 km/h i snitt för att bygga in lite marginal för punkteringar. Det är inte kul att bli lämnad, men detaljer kommer att diskuteras på fredag kväll den 17/6

Fjärdebrunn sa:
Hur ligger vi till med träning och form såhär en dryg månad innan start?
Läge för bikt?

Jag har gått igång med Le Pelotoncykling 1-2 ggr/v så tempot är på väg upp.
Sista riktigt långa distansrundan blir antagligen Barkarbys 40-milare 5/6.
Funderar på att raka skägget för bättre aero :)

Halvbra form men dåligt med långrundor. Längsta rundan i år var till en valborgsfest i Eskilstuna, 111km med 31,4km/tim i snitt. Hem morgonen efter gick det trögt, 29,3km/tim...
Fokus närmaste veckorna är att få till så många längre rundor som tiden medger och köra intervaller däremellan.

Jeppe_E sa:
Foss sa:

En startplats 06:20 samt ett gott humör och att klara snitta 34 km/h i klunga över 295 km.

34 km/h i snitt ger en rulltid på 8h 42 min. 2x5 min paus + marginal. Helst ser jag att vi försöker hålla 34,5 km/h i snitt för att bygga in lite marginal för punkteringar. Det är inte kul att bli lämnad, men detaljer kommer att diskuteras på fredag kväll den 17/6

Det låter snabbt och jag har ingen vana av klungkörning så jag får nog köra solo ändå. Det finns en till happygrupp men dom verkar satsa sub 11 och jag skulle gärna rulla in på under 10. Körde på 10.20 2012 i hällregnet men då bröt kamraten när det var 12 mil kvar för hans knän pallade inte. Det lustiga var att vi var hemma samtidigt, han var föga imponerad av Vättern "shuttle-service" :)

Jag och Slice me Nice har hittat formen.

Hallandsloppet 95 km avverkades på 2h 33min. Snitthastighet 37 km/h. Riktigt roligt lopp, även om vi bara var typ 10 på slutet som fick dra runt den stora svansen efter oss.

Jeppe_E sa:
Jag och Slice me Nice har hittat formen.

Hallandsloppet 95 km avverkades på 2h 33min. Snitthastighet 37 km/h. Riktigt roligt lopp, även om vi bara var typ 10 på slutet som fick dra runt den stora svansen efter oss.

Ja det var ett bra lopp. Fina vägar och väldigt lite trafik. En sån där svans blir det alltid, vi drog en del på slutet men det är å andra sidan bra träning. Hoppas vi kan gå runt klart bättre på Vättern annars blir det tungt...

Nästa race: Hisingen runt 28 maj

Fantastiskt bra sammanfattning av taktik för en Vätternrunda Wingman!

Andra små tips från en som kört ett antal rundor i klunga samt tränar i en 0750-grupp med 50 pers för årets VR:

- Om den som är på väg fram i rotationen märker att orken tryter och det finns stor risk för stor lucka i ledet så peka in mellan två cyklister i högerledet, dvs det långsammare ledet, och glid in och börja bakåtrotera. Då kan cyklisten som låg bakom vederbörande i vänsterledet täppa luckan framåt.

- Blir det kantvind skall/kan upproterande led köra i lä. Det kan innebära att man behöver rotera åt vänster istället och då blir det väldigt lätt luftigt mellan leden eftersom det inte finns någon naturlig avgränsare som en vägren. Enda lösningen på det är att träna vänsterrotering tillsammans.

- Vi skriker "beredd" till den som ligger näst längst bak så att "sist"-skriket inte kommer som en överraskning.

- Vid omkörning kan sista gubbarna skrika typ "klart" när man är helt förbi och först då kan täten på klungan vika in till höger. Det är mycket vanligt att man viker in alldeles för tidigt. Tänk "vi är en långtradare".

- Mat: Öppna förpackningar innan start. Ramväska är en bra grej. En variant är att fylla en liten flaska med flera Liquids för de är svåra att skruva upp även om man lossat korken.

- Namn på hjälmarna, skriv med STORA bokstäver och med stor "font"

Over and out och lycka till, inte minst du Fjärdebrunn!

Det här har nämnts lite lätt tidigare i tråden, men det var ett litet tag sen nu.

Hur löser folk övernattning i Motala, är det every hen for henself? För mig och Jimboxx lutar det åt husvagn, men inget spikat än.

slice me nice sa:
Det här har nämnts lite lätt tidigare i tråden, men det var ett litet tag sen nu.

Hur löser folk övernattning i Motala, är det every hen for henself? För mig och Jimboxx lutar det åt husvagn, men inget spikat än.

Tror alla löser de själva, för sent att hitta något gemensamt tror ja?

Jag tänkte slå upp tält på nån camping. Åka ner hyffsat tidigt på fredagen. Göra som många och sova på golvet med massa andra är inget för mig!

Husvagnsidén sket sig så kanske får sova i bilen, alternativt åka upp på natten till lördagen. Är inte så sugen på någotdera...

Finns kanske lägenheter att hyra på blocket?

Henrik_E sa:
slice me nice sa:
Husvagnsidén sket sig så kanske får sova i bilen, alternativt åka upp på natten till lördagen. Är inte så sugen på någotdera...

Lygnartåget är rätt smidigt.

Har hört att det finns ett sånt men antog att det bara var för lygnare. Är ju perfekt!
Egna erfarenheter? Ska du åka med dem i år?

slice me nice sa:
Henrik_E sa:
slice me nice sa:

Lygnartåget är rätt smidigt.

Har hört att det finns ett sånt men antog att det bara var för lygnare. Är ju perfekt!
Egna erfarenheter? Ska du åka med dem i år?
Jag åkte med det förra året och ska åka i år igen. Funkar riktigt bra tycker jag. Tåget står parkerat mitt i Motala under loppet och det finns duschar, omklädning och låst cykelparkering intill tåget. Sover gör man i sin liggkupe. Rekommenderar dock att inte boka mat, den är rätt tafflig.

Motala AIF, Staffanstorp Camping, ca3km från start/mål, gratisbussar går i skytteltrafik, 500.- för alla dagar, bör bokas - populärt ställe.

Jag hoppar av. Har inte haft vare sig tid, motivation eller ja, vad man nu ska skylla på. Är det någon idé att försöka kränga startplatsen till någon hugad eller är det försent?

Jag läste om Furulid canpingen, hur är den? roligast vore väl om man campade på samma ställe.

Jag tänkte nog komma ner på fredagförmiddag

Tillbaka
Topp