Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Tog min analoga mtb (Vitus Mythiqe!) genom skogen till jobbet idag bara för att jag läste den här tåden. Har bara cykat gravel, lvg och emtb senaste året och var lite nyfiken på hur det skulle kännas. Det blir ju mer träning för benen än emtb givet att man kör precis samma sträcka. Det tog 20 min istället för 15 min. Om man bortser från träningseffekten så var det inte i närheten lika kul som med emtb. Men det kanske det hade varit om jag var bättre tränad. Vi har uppenbart helt olika uppfattningar i den här tråden så bäst för trådstartaren är ju att testa helt enkelt. Det finns ju ställen där man kan hyra olika cyklar och testa.

Alla e-mtb hatare har ofta intellektuella nivån som ett barn när dom diskuterar . Det är därför det inte är värt att ta fighten och diskutera vidare.

Finn ett uttryck som lyder "det är som att prata med ett barn" och det är så jag känner varje gång jag diskuterar e-mtb frågan här inne.

Alla e-mtb hatare har ofta intellektuella nivån som ett barn när dom diskuterar . Det är därför det inte är värt att ta fighten och diskutera vidare.

Finn ett uttryck som lyder "det är som att prata med ett barn" och det är så jag känner varje gång jag diskuterar e-mtb frågan här inne.
Jag gillar inte när människor medvetet bryter mot lagen. Gör man det, och kallar de som påpekar det för "barn", då har man ett annat rättsmedvetande än vad jag har.

Snälla du. Varför går du ej in på e-mtb-forumet då? 😳

Nog om detta.

Om eMTB, så tycker jag den föreslagna YT Decoy är ett bättre val än Focus m Fazua. Delvis oxå för att Decoy har en ordentlig bakdämpare som enligt mig är ett måste på en fullformats-eMTB.

En fördel med eMTB förutom det uppenbart kuliga är, som nämnts i tråden, att transport till o från skogen blir så otroligt mkt enklare. Beroende på hur långt o brant, så är det väldigt skönt att komma fram till spåren någorlunda fräsch.

Om man har nära till spåren och man trivs med att trampa själv är det naturligtvis mkt enklare med en vanlig hoj. En annan känsla oxå. Jag uppskattar absolut en cykel utan motor på rätt ställe men en eMTB har ett mer mångsidigt användningsområde.

Prismässigt är det numera inte alls lika stor skillnad mellan analog o eMTB, så argumentet att det skulle vara halva priset för en analog dito finns inte riktigt där längre. Körde själv nyss en maffig Canyon Torque:ON med ZEB-gaffel o krulldämpare bak. Under 40' ny. Svårt att hitta en analog parkhoj för det priset...

Och till sist, det är INGEN i spåret som kommer att titta snett på dig bara för att du kör eMTB. Dom enda som klagar är några få på happyride.

Senast ändrad:
Jag tror att man får vara ganska otränad* för att det ska vara jobbigt att ta sig uppför en skidbacke utan stök, med elcykel.

* Antagligen för att man har en elcykel?
Skiljer ganska exakt

Diff = (strava KOM) - (orkar inte hela vägen upp)

I en test på mig alltså

EDIT. Jag tittar snett i en blanding av avundsjuka och övertygelse att snart är det slut på mtb i skogen.
Jag vet redan att jag kommer att landa i att det är lika bra att själv joina festen. Fast vill ju gärna ha gasen på styret.

En fördel med eMTB förutom det uppenbart kuliga är, som nämnts i tråden, att transport till o från skogen blir så otroligt mkt enklare. Beroende på hur långt o brant, så är det väldigt skönt att komma fram till spåren någorlunda fräsch.
En nackdel är att man sen inte får cykla i själva skogen.

Och till sist, det är INGEN i spåret som kommer att titta snett på dig bara för att du kör eMTB. Dom enda som klagar är några få på happyride.
Jag lovar att jag tittar snett på alla fysiskt normala cyklister på elmtb i hellas-skogarna, inte bara här inne. Det är tillräckligt mycket klagomål utan att det ska köras upp spår och rivas hällar med sofar icke tillåtna motorer i skogen.

Nu när jag tänkt en stund på det är ju sådana här argument precis sådana som definierar dålig argumentationsteknik. Se pyramiden här exempelvis.

Ja det är nog till vilket syfte du vill ha hojjen till? Jag vill träna å motionera så då plågar jag mig med en vanlig mtb . Å Javisst om man inte vill åka liftar så är nog en.elhoj ganska intressant ! Så blir det int så urbota utdraget upp uppstigningen .

Jag lovar att jag tittar snett på alla fysiskt normala cyklister på elmtb i hellas-skogarna, inte bara här inne. Det är tillräckligt mycket klagomål utan att det ska köras upp spår och rivas hällar med sofar icke tillåtna motorer i skogen.
Precis som att det finns en särskilld forumdel för emtb så borde det finnas en del för Stockholmare och Hellas.

Mängdträningen man kan få med en eMTB går inte att förneka oavsett vad man tycker.

Jag har en eMTB (sedan februari) för att jag inte har någon bil och bor i Göteborg där det finns otroligt mycket att cykla i olika avstånd från "centrum". Den används oftast när jag kör med andra elisar eller ska långt bort och det blir en heldag. Hade även med mig den på en cyklresa där det avverkades många höjdmeter varje dag. Jag kör mest upp för att komma ner så att säga, vissa gillar ju mer stigcykling.

Jag har en analog också, den kör jag på så mycket jag kan för det är skoj det med både på stigar och i bikepark.

I ditt läge skulle jag skaffa en vanlig till att börja med och se om det är något du vill pyssla med. Men i slutändan handlar det om att du ska ha det roligt och komma ut och få träning/nöje egentligen. Det kan man i båda scenarios utifrån förutsättningarna man har helt enkelt.

Du kan sluta citera mig , jag kommer inte diskutera detta vidare.
"Inom pragma-dialektik (bl.a. Frans van Eemeren och Rob Grootendorst) betraktas det som problematiskt om en part:

framför en ståndpunkt,
men sedan vägrar fortsätta den kritiska diskussionen när ståndpunkten ifrågasätts.

Det kan då beskrivas som ett brott mot reglerna för kritisk diskussion, särskilt skyldigheten att försvara en framförd tes."

I det här fallet är tesen: "vi som är emot att själva delta i, eller avråder till, olaglig verksamhet, är barn." Det tycker jag är ganska kontroversiellt och förtjänar en omfattande sund och strukturerad argumentation för att tas på allvar.

Tyvärr är detta ett diskussionsforum - vill du inte bli citerad så får du nog söka dig någon annanstans.

Cragger är kul. Grand canyon bättre än innan.
MB31 är väl borta.

Fuse finns väl fortfarande och Chameleon, Arc osv - om man har pengar:
Har ingen komplett lista i huvudet längre då de större barnen kör park och alla mindre HT är köpta - och jag själv får nöja mig med en fs från 2018

EDIT. Ingen ny scout men en annan NP finns/kommer. Tvek på hur kul den var dock

Å Trek Roscoe finns inte heller längre, ser jag nu. Varför försvinner alla roliga HT??
Glömde den. Visste inte den var borta

Laufey glömde vi också. Borta? EDIT. Tydligen inte borta

Det är väl egentligen lite meningslöst med 140-150 segmentet?

Nu är ju alltid mina kommersiella ideer fel - men jag hade byggt 120-130 DC med val mellan SID och Pike - med vettig geo etfer 140mm övergaffling

Glömde den. Visste inte den var borta

Laufey glömde vi också. Borta? EDIT. Tydligen inte borta

Det är väl egentligen lite meningslöst med 140-150 segmentet?

Nu är ju alltid mina kommersiella ideer fel - men jag hade byggt 120-130 DC med val mellan SID och Pike - med vettig geo etfer 140mm övergaffling
Man måste inte ha så mkt som 140-150 mm gaffel men en schysst geo är ju alltid trevligt så man inte står på näsan.

Om bird överhuvudtaget finns kvar så finns även Bird Zero 29 - hamnar inte på listan eftersom S saknas.

Sen polackerna vilka som nu finns kvar / vilka shoppar som fortfarande funka
senaste Primal
Eccentric

Ute i skogen och förstör med min Ebajk.

Bilagor

• Ebajk.webp
    Ebajk.webp
    1.6 MB · Besök: 46
OM du får igång motivationen kommer en vanlig MTB snabbare få upp kondisen. Om du har svårt att komma igång och hitta motivationen till de första lite längre turerna så kan El-mtb vara en idé.

Fördelar vanlig:
* Långsiktigt lyckorus när du lyckas med saker du inte gjorde någon månad tidigare
* Effektivare konditionsträning
* Lättare cykel, skönare när man missat stigen
* Betydligt snyggare cykel
* Färre saker att reparera, du kan lära dig det mesta själv
* Din energi/motivation sätter dina gränser

Nackdelar vanlig
* När du trampar lugnt kommer tanter åka förbi dig på sin elcykel
* Kan vara svårare att komma igång i början om du inte är jättepepp
* Din energi/motivation sätter dina gränser

Fördelar El
* Du får en knuff i uppförsbackarna
* Du kan förlänga de tidiga turerna före motivationen sitter
* Kortsiktigt lyckorus när du känner att du klarar av saker du inte trodde du skulle göra

Nackdelar El
* Tyngre
* Fulare
* Kan vara svårare att öka prestationen annat än om du drar ner assisten
* Du behöver cykla längre för samma effekt
* Skall du cykla längre än batteriet håller så kommer det kännas väldigt begränsande - Batteriet och din styrka att släpa cykeln sätter dina gränser.

När jag är trött tycker jag att viktskillnaden mellan min primära HT på ~13kg och min reserv på ~15kg är enorm.

Tills mina knän är helt slut så håller jag mig till en vanlig hardtail. Jag blir besegrad av vissa uppförsbackor, men det är det värt för mig, så slipper jag släpa en tung best genom jord och lera!

Jag har alltid tänkt att en elcykel är bättre än ingen cykel - de som har elcyklar tar sig ut och motionerar också. En studie 2018 eller 2019 ville visa på att de vardagliga cykelpendlarna faktiskt fick ungefär lika mycket motion som elcykelpendlarna.

Jag har svårt för min del att se vinsten med en elcykel, då är jag ändå led- och hjärtsjuk och både kondisen och knäna ger upp från och till.

Ute i skogen och förstör med min Ebajk.
Som sagt - det finns olika tankar kring rättspatos hos befolkningen. Somliga försöker följa lagar och regler, andra bryter mot lagen i tysthet. En tredje kategori fotograferar och laddar upp på internet, eller skriver raplåtar för den delen, för att skryta om när de gör det.

Om bird överhuvudtaget finns kvar så finns även Bird Zero 29 - hamnar inte på listan eftersom S saknas.

Sen polackerna vilka som nu finns kvar / vilka shoppar som fortfarande funka
senaste Primal
Eccentric
Till Polackerna hör väl Dartmoor.
Deras Primal går att köra med dubbelkrona. Senaste DH world cup i Sydkorea så var det en jeppe som ställde upp med en sån. Succen uteblev...
Edit: Dartmoor Hornet heter den förstås
4_2026_Dartmoor_blog_1600x1200_1.webp

Senast ändrad:
shoppen finns kvar men frågan är vem som vågar testa.

EDIT. Tänk också på att de inte är så jävla noga med vilken version det är så är det billigt så bör man kunna se skillnad på olika versioner av prima.. Den gamla är daterad

EDIT 2. Och det ska väl vara lätt då den gamla har sket lång ST med stag ovan TT

Ja, Dartmoor och jag tror också NS ja.

NS i KK, Dartmoor oklart med 26bikes som säljer Dartmoor KK eller nästan KK?
Nej 26bikes ska man väl akta sig för. Trailtoys finns det en webbshop som heter, de verkar sälja cyklar och delar. Sen finns det polska sidor om man orkar jobba med google translate. Det är inte billigare från Polen tyvärr.

Till Polackerna hör väl Dartmoor.
Deras Primal går att köra med dubbelkrona. Senaste DH world cup i Sydkorea så var det en jeppe som ställde upp med en sån. Succen uteblev...

Ragley bluepig är roligaste HT:n jag ägt . Sålde den första och ångra mig efter några månader så köpte 1 till 🤣

Kollade på lite statistik från Strava för att jämföra träningseffekt mellan mtb och emtb. På mina tuffaste pass med emtb får jag ungefär samma träningsbelastning som med analog cykel enligt Strava. Jag antar att Strava utgår från pulsen eftersom jag inte har effektmätare på emtb'n. Kollar jag pulskurvan så ligger den mycket riktigt på ungefär samma nivå som under mina tuffaste pass på vanlig cykel (gravel eller lvg). Det är också ungefär samma som när jag kört någon tävling eller liknande på enduromotorcykel. Så hjärta och lungor belastas hårt bara man kör hårt men däremot så är det nog mycket mer överkropp på enduromotorcykel och emtb jämfört med vanlig cykel så benen i sig blir nog inte lika tränade.

Tillbaka
Topp