Har suttit och funderat över El-Mtb eller en vanlig Mtb.
Andra förslag?
Även HT kan vara interessant.
Vad har ni för bra råd?.
Har ej cyklat på några år och kondisen är väl lite bortblåst.
För och nackdelar. :)
OM du får igång motivationen kommer en vanlig MTB snabbare få upp kondisen. Om du har svårt att komma igång och hitta motivationen till de första lite längre turerna så kan El-mtb vara en idé.
Fördelar vanlig:
* Långsiktigt lyckorus när du lyckas med saker du inte gjorde någon månad tidigare
* Effektivare konditionsträning
* Lättare cykel, skönare när man missat stigen
* Betydligt snyggare cykel
* Färre saker att reparera, du kan lära dig det mesta själv
* Din energi/motivation sätter dina gränser
Nackdelar vanlig
* När du trampar lugnt kommer tanter åka förbi dig på sin elcykel
* Kan vara svårare att komma igång i början om du inte är jättepepp
* Din energi/motivation sätter dina gränser
Fördelar El
* Du får en knuff i uppförsbackarna
* Du kan förlänga de tidiga turerna före motivationen sitter
* Kortsiktigt lyckorus när du känner att du klarar av saker du inte trodde du skulle göra
Nackdelar El
* Tyngre
* Fulare
* Kan vara svårare att öka prestationen annat än om du drar ner assisten
* Du behöver cykla längre för samma effekt
* Skall du cykla längre än batteriet håller så kommer det kännas väldigt begränsande - Batteriet och din styrka att släpa cykeln sätter dina gränser.
När jag är trött tycker jag att viktskillnaden mellan min primära HT på ~13kg och min reserv på ~15kg är enorm.
Tills mina knän är helt slut så håller jag mig till en vanlig hardtail. Jag blir besegrad av vissa uppförsbackor, men det är det värt för mig, så slipper jag släpa en tung best genom jord och lera!
Jag har alltid tänkt att en elcykel är bättre än ingen cykel - de som har elcyklar tar sig ut och motionerar också. En studie 2018 eller 2019 ville visa på att de vardagliga cykelpendlarna faktiskt fick ungefär lika mycket motion som elcykelpendlarna.
Jag har svårt för min del att se vinsten med en elcykel, då är jag ändå led- och hjärtsjuk och både kondisen och knäna ger upp från och till.