har problem med bakdämpare (kolla bild)

Den röda gummiringen som sitter på dämparen är till för att kolla hur mycket sag(hur mycket dämparen sjunker ihop när man sätter sig på cykeln) samt hur mycket av slaglängden som används. Åker den av dämparen har du för lite luft i, lösningen är att skaffa en dämparpump och pumpa upp trycket.

Mellan tumme och pekfinger skall dämparen komprimeras 15(XC)-25(AM)% när du bara sitter still på cykeln. Ta hjälp av en kompis eller vägg och kliv på cykeln försiktigt. Kolla sedan på ringen hur mycket sag du har.

I DH kan man ha mer sag ändå men det kompenseras då i länkage/dämparprofil. Det gäller såklart även din hoj.

Du har nog inget problem med dämparen, bra att hela slaglängden används.
Däremot bör du kanske köpa ett skydd för dämparen, det förlänger livslängden avsevärt. Finns att köpa lite varstans, tillverkas oftast i neopren.

Jag har 150psi i min ROCKSHOX Monarch 2.1. Tror maxtrycket är 275Psi och det står på dämparn. Cykeln är från 2010 btw.
Sjunker sittandes runt 10% på skalan. Känns riktigt bra nedför i Änggårdsbergen och Skatås.
Alla gillar olika så prova dig fram...

Tänk bara på att dämparskydd ser väldigt homosexuellt ut. I vissa kretsar är det att föredra, i andra får du onda ögat osv.

Men be happy.

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk bara på att dämparskydd ser väldigt
> homosexuellt ut.
160 mm foxgaffel är oxå rätt gay
(no homo)

mxHOLGE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 150psi i min ROCKSHOX Monarch 2.1. Tror
> maxtrycket är 275Psi och det står på dämparn.
> Cykeln är från 2010 btw.
> Sjunker sittandes runt 10% på skalan. Känns
> riktigt bra nedför i Änggårdsbergen och
> Skatås.
> Alla gillar olika så prova dig fram...

10% sag och du nyttjar hela slaget. Låter toppen!
(10% sag på dämparen kan ju vara mycket mera på slaget, det kompenserar för luftdämparens rampning)

Tillbaka
Topp