Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Som många andra så har jag snöat in på HT, som +1 hoj till fs.
Är lång, 197cm, så kollar mycket på Bird.
Då det finns en del med Bird i tråden frågar jag här.
Varför mest AM före TR?
Spontant känner jag AM blir för mycket som min FS, en Banshee Spitfire, eller hur tänker ni?

Senast ändrad:
Angående Bird så är det 10-15mm länge kedjestag på TR än AM.. Skulle gissa att det dödar en del av buskulet, till förmån för fartstabilitet?

Edit: Lägger in en bild på min bus-ht bara för att. Meta HT SX, singlespeedifierad. 420mm CS om jag inte minns fel.

_20170805_090812.JPG

Senast ändrad:
Har inte kollat geo tabell men det är nåt helt annat att köra stök med ht så köp en kul sån annars kan man ju köpa en xc lika gärna?

Orange Clockwork Evo då?
Kortare reach men kanske funkar ändå, är dålig på alla dessa mått, tänker stack också påverkar

Har inte den långa kedjestag?
Måste säga att min sonder e svinkul, skulle gissa att ns djambon e ännu vassare med 5mm kortare stag.

Ah just, blandade ihop med de andra clockwork varianterna som har superlånga stag.

Snajsig paco!! Grymt snygg.

larsaw sa:
PatrikHA sa:
Stål eller alu då?
Som i Orange P7 vs Bird Zero AM

Är det där ens en fråga?
(Om inte plånboken är tunn...)

Det var kanske lite som att svära i kyrkan....hade mycket fokus på mått och spec.
Men stål alla dagar tänker jag, inte kört stål sedan sent 90-tal så inte mycket minne av det

Per-Erik sa:
Steensma sa:
Jag har en Stanton Switchback över ifall någon är intresserad ;)

Klart man är intresserad men har förmodligen inte budgeten för den just nu =) Hur mycket hade du tänkt dig för den?

Här har du svaret :)
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=35531

Ruggigt fin hoj.

Vad tror HT-panelen annars om 26+ på en 27.5-HT? Lite sugen på att testa konceptet för att återbruka en 26"-hoj med tråkig ram och få lite omväxling för en billig peng.
https://www.wtb.com/products/rangerplus i 26x2.8 ska enligt googling gå in i en 26-tums Revelation.

/Johan

Jag kan intyga att den switchbacken är fin provade den i våras. Nu med vettiga däck :)
Hade satsat på 30t klingan och sen bytt till wide range kassett framöver.

Synd att jag redan har en HT nu :)
Det lilla jag cyklat skog i sommar har varit på HTn riktigt kul, back to basics.
Kommer kännas som fusk på FS nästa gång.

Orange P7 är ju stål, så där förstår jag varför man går för Orange, men om man skulle (gud förbjude ;-)) gå för alu, varför då Orange och inte tex en Bird Zero AM?

EST sa:
Vad tror ni om Marino bikes?

Ah' du tänker n+/-1 :)
En ny bushoj (ist för Ragley'n) och sen köra Strive'n som stighoj?

Jilster sa:

Undrar om geometrin på deras nya heldämpade är hämtad från Orange?
Ser ganska lika ut i måtten (på bild alltså), om dom håller lika bra är ju dock inte självklart för det...

Annars tycker jag BTR vore ngt för EST att rikta in sig på: http://singletrackworld.com/reviews/zombie-apocalypse-bike-review-btr-ranger/
Just deras förstärkning runt styrhuvudet tyder ju på att dom upplevt tidigare problem så som EST kör sönder sina cyklar...

Nu hade man ju velat ha en bild o geon på Villes gamla blåa Curtis =)
Har för mig att de kedjestagen inte var långa.

Grejen är med Curtis att det går att påverka tillverkningen. Stärk upp där EST tidigare ramar fallerat.....

Curtis ser kanon ut men jag tror marino med blir bra custom där med :)
Btr ser förjävla grymma ut älskar designen på de :)
Å japp denna blir en lek å huck cykel istället för Raglyn, Canyon får frugan cykla på mest & den fina blå är på väg snart till Spanien för att få en total genomgång, så får vi se vad han säger om den kommer hålla eller ej. Om han inte tror det så får jag sälja den annars så behåller jag den vilket jag hoppas på med tanke på att det är den skönaste ram jag haft ÖVERLÄGSET !!!!

Har nu slagit till på en Orange P7s :-)
Tänker komplettera med dropper, tips på billiga som är ok? Jag vet det finns en separat tråd men den är ju toklång

Senast ändrad:
PatrikHA sa:
Det blev komplett, men behöver dropper, billig bra på 150, tips?

Kan inte tänka mig något bättre än e13 TRSrl[/u], iof kräver den lite mera sadelstagshöjd/längd samt att den är rest'ad en halv evighet...
Annars verkar ju många vara nöjda med [url=https://www.bike-components.de/en/crankbrothers/Highline-160-mm-Seatpost-with-Remote-2018-Model-p57272/]CB Highline
som numera även går att fås med 160mms drop, men det är ju en CB så lite kantboll på den då...
KS har ju också en 150-stolpe som inte kostar skjortan men deras stolpar håller väl lika dåligt som RS Reverb...

Kolla in shimanos koryak dropper. Kör med den själv och är riktigt nöjd med den än så länge är dock "bara" 120mm drop. Och kört med den i ca 3 veckor i både värme / regn o lera.

Tack för alla tips!
Men jag spårade nog ur tråden lite där, sorry.
Går för billigt, brand-x, hoppas nu inte snålhet bedrar osv.
Så tråden kan återgå till HT :-D

Senast ändrad:
Min mmmbop i isaberg :) va även pp vallåsen några dagar innan och jäklar va fint den går där med.

Bilagor

• 20170805_142106.jpg
    20170805_142106.jpg
    517.5 KB · Besök: 143
  • 20170805_124713.jpg
    20170805_124713.jpg
    490.4 KB · Besök: 127
  • 20170804_113130.jpg
    20170804_113130.jpg
    694.2 KB · Besök: 136
Måste knåpa ihop min hoj i helgen!

Undra om man ska sjukskriva sig nästa vecka och sladda runt i JBP istället.....

Paco sa:

Så länge du undviker sociala institutioner så som FB/Insta/Strava/Happy är det ju lugnt, men hur kul är det liksom ;)

larsaw sa:
Paco sa:

Så länge du undviker sociala institutioner så som FB/Insta/Strava/Happy är det ju lugnt, men hur kul är det liksom ;)

Lyckas mina chefer spåra mig genom Happy och Insta så bjuder jag på den smällen!?

Tillbaka
Topp