Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Mmmm Foes
IMG_8287.JPG

Tack för mycket bra inspiration i denna tråd! Själv så klickade jag (efter massvis av jämförande fram och tillbaka) nyss hem en Sonder Transmitter. Blir återkomst till MTB efter ca 8 år av annan cykling, ska bli riktigt kul att testa 27,5+

kat0 sa:
Tack för mycket bra inspiration i denna tråd! Själv så klickade jag (efter massvis av jämförande fram och tillbaka) nyss hem en Sonder Transmitter. Blir återkomst till MTB efter ca 8 år av annan cykling, ska bli riktigt kul att testa 27,5+
Grymt härligt att höra!
Vad är annan cykling btw, sån där låtsascykling inomhus? Spinning alltså? kommer inte på nå mer ;)

Snyggy kat0! Blir bra!
Börja spara till nya hjul för de som sitter på är bojsänken :)
De sa typ 2.5 kg :)

Bra lättningspotential.

glitch sa:
Snyggy kat0! Blir bra!
Börja spara till nya hjul för de som sitter på är bojsänken :)
De sa typ 2.5 kg :)

Bra lättningspotential.

Ja, det är inte direkt någon lättviktsekipage har jag förstått... Får tillsvidare se det som extra träning med de tunga hjulen :)

Present till sambon. Saknar bromsadapter bak men fick passa på att fota när solen är framme. =)

Bilagor

• 20170815_114040-1.jpg
    20170815_114040-1.jpg
    631.9 KB · Besök: 120
Fina hojar :) . Fick hem ett wild am däck som ska testas framöver ihop med slaugther dh bak . Blev en 3mils runda igår med allt från stenhällar till lös barrskog.

Bilagor

• 20170820_151910.jpg
    20170820_151910.jpg
    557.5 KB · Besök: 110
liveforthis sa:
Fina hojar :) . Fick hem ett wild am däck som ska testas framöver ihop med slaugther dh bak . Blev en 3mils runda igår med allt från stenhällar till lös barrskog.

Hur tycker du Slaughter dh är att trampa med? Har ett som ligger på hyllan men aldrig vågat montera pga 1400g?

Kan ju likväl fråga här som i någon annan tråd.

Min Honzo kom leverererad med Maxxis Minion DHF 29x2,3 (EXO TR) fram och Maxxis Crossmark 29x2,25 (EXO TR) bak.

Köttigt fram, och xc bak?

Nu när vätan kommer så tänker jag att framdäcket fortfarande fungerar, men att lite mer fäste och mönster skulle vara användbart bak. Gör ni samma slutsats? Vad ska monteras isåfall? På förra hojen körde jag Chunky Monkey som jag tyckte fungerade bra.

mikipedia_ sa:
liveforthis sa:

Hur tycker du Slaughter dh är att trampa med? Har ett som ligger på hyllan men aldrig vågat montera pga 1400g?

Ähh fuck it, nu åker dhsulan på efter ännu en punka?

Bilagor

• IMG_20170820_164902.jpg
    IMG_20170820_164902.jpg
    549.9 KB · Besök: 107
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
liveforthis sa:

Har kört två säsonger på mitt Slaughter Grid och har inget att klaga på. Bra rull och inte en punka?

Paco sa:
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
liveforthis sa:

Har kört två säsonger på mitt Slaughter Grid och har inget att klaga på. Bra rull och inte en punka?

Jo men grid har ju typ samma vikt som Minion SS i exo silkworm. Det här är ett kanttråds Dh däck med ännu grövre casing än grid. Men nu sitter det där, får prova imorgon?

mikipedia_ sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
liveforthis sa:

Jo men grid har ju typ samma vikt som Minion SS i exo silkworm. Det här är ett kanttråds Dh däck med ännu grövre casing än grid. Men nu sitter det där, får prova imorgon?

Om inte annat så får du starka ben av att trampa omkring med ett så tungt däck?

Ja det känns lite "tungt" i början men vant mig o det rullar fint aldrig punka och tålt en hel del stenar. Satt näst snabbaste tiden på ett strava segment idag (uppför) ;) så jag är nöjd dock väger mitt 1255g :)

Nu när det varit blött två dagar måste jag erkänna att snobby nic funkat över förväntan dock i 2.8 utförande.
Känns inte alls så halkigt som de var förr och då är det inte ens de nya addix däcken.

De får sitta kvar till hösten så får vi se.

desmo sa:
Kan ju likväl fråga här som i någon annan tråd.

Min Honzo kom leverererad med Maxxis Minion DHF 29x2,3 (EXO TR) fram och Maxxis Crossmark 29x2,25 (EXO TR) bak.

Köttigt fram, och xc bak?

Nu när vätan kommer så tänker jag att framdäcket fortfarande fungerar, men att lite mer fäste och mönster skulle vara användbart bak. Gör ni samma slutsats? Vad ska monteras isåfall? På förra hojen körde jag Chunky Monkey som jag tyckte fungerade bra.

HR2 funkar ju rätt bra i lera annars

Min bröt-HT agerar mest upptäcksfärdcykel numera, men den är trevlig till det också. Och när jag köpte den så var tanken att den skulle funka till "allt", vilket den gör helt strålande. Ibland vore det trevligare med en grad flackare gaffel (67,5° nu). Undrar dock om den inte skulle förlora en del livlighet på det.

Från dagens glidartur vid Boo. Måste nog sätta på nåt mindre köttigt fram (RR 2,6") så det inte bromsar så förbenat på asfalt.

_DSC5149.jpg

Jag har fått bekräftat att Airdrop ska släppa en stelhäck under nästa år:

-So we have a hardtail in last stages of development, will be called the Bitmap, 140mm alloy trail hardtail, 27.5 wheels, boost, progressive geo. We have been riding of a while now andare super happy with it we aim to have it available for sale in Spring 2018 maybe a little sooner, säger James Crossland på Aidrop i ett mail.

Hm, måste nog bygga en till cykel... :)

Nu börjar vi bli några som kör Deedars, ska vi bilda klubb och ha västar??

Äh, fördelen med 142 mm är ju att en kan använda vanliga grejer och inte måste köpa allt nytt bara för att en ska ha en ny ram.
Vill du ha boost ska du köpa en Subaru. ;)

Får hålla liv i tråden. Blev lite go cykling ikväll hemma vid.

Bilagor

• 20170907_193041.jpg
    20170907_193041.jpg
    438.5 KB · Besök: 149
  • 20170907_192928.jpg
    20170907_192928.jpg
    463 KB · Besök: 115
  • 20170907_192825.jpg
    20170907_192825.jpg
    502.3 KB · Besök: 99
  • 20170907_192345.jpg
    20170907_192345.jpg
    474.4 KB · Besök: 119
  • 20170907_190120.jpg
    20170907_190120.jpg
    463.6 KB · Besök: 94
Så mycket fina cyklar! När jag (någon gång i framtiden) köper en ny fs så tror jag bestämt att delarna på nuvarande hoj ska få ett nytt liv på någon rolig stålram.

Tillbaka
Topp