Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Drömmer lite om en ny ht ibland...

Genesis Latitude 2016 såg ju fin ut tills jag såg styrvinkeln på 68. Meh!
Nya Cotic Bfe ser också fin ut, som redan nämnts. Hmm...

Första rundan avklarad. Det kommer bli bra det här. Kortare stam, riserstyre och en ny sadel ska inhandlas.

Bilagor

• IMG_20170910_141657.jpg
    IMG_20170910_141657.jpg
    763.1 KB · Besök: 95
Trevlig hoj där BigF . Blev en runda för mig idag med . Gillar klart combon dhf fram o aggressor bak även nu i blötan

Bilagor

• IMG_20170910_181341_412.jpg
    IMG_20170910_181341_412.jpg
    162.1 KB · Besök: 96
  • IMG_20170910_181341_409.jpg
    IMG_20170910_181341_409.jpg
    149.4 KB · Besök: 97
Transmittern har fått dropper.
Efter 2 veckor och 4 mail till bike discount om att kragen på tranz x stolpen var blanksilver och inte svart som på bilderna åkte det eltejp på så fick det vara med det :)
Dock inte riktigt kompis med remoten, har en Brand-x stolpe också som har en mycket bättre remote. Denna har ett metallrör i vinkel från remoten ut där höljet sen möter som är både fult och i vägen....
20170910_190516.jpg

20170910_190437.jpg

Förutom att kragen till droppern inte är i silver så ser det snyggt färgmatchat ut. Kunde haft fler färger, men fortfarnde mycket bra!

Någon som sett en stålram med rolig geo och som inte väger som en stridsvagn? Jag tänker viktmässigt typ Cotic Soul (ca 2kg) fast med geo som en BFe.

Pelle Hå sa:
Någon som sett en stålram med rolig geo och som inte väger som en stridsvagn? Jag tänker viktmässigt typ Cotic Soul (ca 2kg) fast med geo som en BFe.
Stanton kanske? Vet inte vad de väger men de kanske är lättare.

revben sa:
Pelle Hå sa:
Stanton kanske? Vet inte vad de väger men de kanske är lättare.

Jag bygger på en Stanton Sherpa NG nu, och den ramen väger c:a 2.5 kg på min våg i strl Large. Känns inte alltför stridsvagnsmässig än så länge. Den har dock hyfsat lätta hjul (DT XM1501) och allt är inte monterat än.

Stanton vill jag inte befatta mig med efter hans fånerier med transportskadan som var på tal för ett par(?) år sedan.

2,5kg är ungefär vad en BFe väger. Kanske är svårt att komma ner så mycket mer i vikt (eller dyrt).

Jilster: Då pratar vi kalsongfiber väl?

Pelle Hå sa:
Stanton vill jag inte befatta mig med efter hans fånerier med transportskadan som var på tal för ett par(?) år sedan.

2,5kg är ungefär vad en BFe väger. Kanske är svårt att komma ner så mycket mer i vikt (eller dyrt).

Jilster: Då pratar vi kalsongfiber väl?

Epon är gjord i bongoplast.
Stålram som ska klara lite mer slag har jag inte sett lättare än typ 2.5 som verkar vara standardvikt typ.

Paco sa:
Nu börjar vi bli några som kör Deedars, ska vi bilda klubb och ha västar??

Det tog ändå ett tag, jag trodde nog det skulle bli lite rusning då när 456 fick sig en uppföljare.

26 aint dead !

Deedar 19"
Marzocchi 350R, 160mm
Nukeproof nav med blandade 26"fälgar
Saint-vevar
Shimano Zee 1*10
Resten är hopplock av överblivna grejer från andra cyklar.

Men intressant är att ON-ONE hävdar att det är 65.5grad i gaffelvinkel med 524mm gaffellängd - jag mäter ca 66.5grad med 557mm gaffellängd. Så det känns som dom kryddat "long, low n slack" lite då det borde bli ca 67-67.5 med 140mm gaffel.

Bilagor

• a.PNG
    a.PNG
    272.9 KB · Besök: 104
Senast ändrad:
Pipedream är läcker men killen måste ju nästan missförstått nåt geometriskt? En långslagig ht (som därmed bara saggar fram) får runt 15-20mm längre reach med sag. Pipedreamen kommer vara längre än en Mondraker med forward geometry..

Pelle, epo och stanton är båda awesome. Har inte sett nåt bra i stål under 2,4kg. Kolla production Privee om du bojkottar Stanton.

Dräggelvarning på senaste inläggen. =)
Titan är fint och trevligt, men jag är ute efter en prislapp som motsvarar stål.

Westman sa:
No can do Pelle, acceptera att bra stålramar väger 2.4kg+ eller punga ut för titan..

Nu tycker jag att du har tråkig attityd. ;-)

Nä, men en Cotic Soul ligger på ca 2kg. Mycket hållbarare än så tror jag inte att jag behöver egentligen. Jag är ganska lätt och huckar inte från tak. Ett halvkilo till går nog att leva med.

Besökte mina ungdomens hemmastigar där man började cykla en gång i tiden. Plus HT var lite lättare än då när man hade en snudd på helstel (påstods vara en dämpgaffel) Scott American ellet nåt sånt på hockeypucksdäck.
20170923_094755.jpg

glitch sa:
Efter 2 veckor och 4 mail till bike discount om att kragen på tranz x stolpen var blanksilver och inte svart som på bilderna åkte det eltejp på så fick det vara med det :)
Dock inte riktigt kompis med remoten, har en Brand-x stolpe också som har en mycket bättre remote. Denna har ett metallrör i vinkel från remoten ut där höljet sen möter som är både fult och i vägen....

Tungtrampad upp för backen vid fiskartorpet? ;)

Hojen ser bra ut iallafall!

Senast ändrad:
MatteXC sa:
glitch sa:

Tungtrampad upp för backen vid fiskartorpet? ;)

Hojen ser bra ut iallafall!

Den åker inte uppför den backen av sig själv så kan man väl säga :) i synnerhet inte nu när det börjat bli kladdigt.
Men den klättrar faktiskt riktigt bra, tror kolfibervarianten med ett par sjyssta hjul och snabbt gummi skulle vara riktigt bra även som svettohoj.

ja torpet börjar bli tungtrampat nu, alltid lika kul att chocka ovetande kompisar med de två relativt dryga stigningarna som kommer i början av spåret :)

Verkar hyfsad, synd att den verkar ha för tight frigång :(

Jag som råkar ha en 120mm gaffel med boost för 27,5+ över...

MatteXC sa:
Verkar hyfsad, synd att den verkar ha för tight frigång :(

Jag som råkar ha en 120mm gaffel med boost för 27,5+ över...

Ja det är lite konstigt. Jag kör 2.8or på 29 mm id fälg på min aluvariant och det är inte jättegott om utrymme. Bredare går nog inte.

hedstr0m sa:
EST sa:
Marinon funkar bra :)

Ser kul ut! =D
Hur är den på stigen då?

Ja det är ju första långa hoj å japp den funkar faktiskt bättre än min Ragley gjorde för det långa flacka gör nada för dålig stig upplevelser. Däremot så var jag sjukt störd på för lågt :n på Ragleyn. Men hur som funkar fint på tighta små stigar å kalas utför. Verkar ju funka kanon i stan med så än så länge sjukt nöjd?

Är kanske lite partisk här men Orange p7 är den roligaste cykeln jag ägt. Stabil som fasen och riktigt snabb när det går nerför. Tycker att den klättrar ok också (trots Maxxis HR II). Har ej testat så många andra HT (förutom Orange Crush) så kan inte riktigt jämföra.

Om du (trådstartaren) bor i gbg och vill kika på en så är du välkommen.

Den finns ju också med 29 numera

Intressekoll om det skulle vara någon som är intresserad ta över denna On One med Fox 32 150mm? Har inte bestämt mig hur jag skall göra då jag nyss satt ihop den av diverse prylar från min commencall jag bytt saker på samt annat smått och gått. Mycket bra skick generellt och sjukt trevlig hoj blev det men känns som att man cyklar på tok för sällan för ha argument för 2 hojjar:-(

Bilagor

• IMG_1706.JPG
    IMG_1706.JPG
    392.7 KB · Besök: 76
Tillbaka
Topp