Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

MatteXC sa:
Det är en gen 1, bättre geometri för mig då jag hamnar mellan S och M för gen 2. Denna är S och kommer passa perfekt, mappar väldigt väl mot min Treks geometri (fast denna är något längre och flackare förstås).

Fick med bakaxel.
Alpkit hade packat ramen väldigt väl vilket var tursamt då DHL verkade ha kört rugby med paketet...

Sjysst!
Säljer/sålde de inte ut gen 1 ramar för 150 pund, och bara small fanns kvar? Veckans kap.
Det är kanske lättare att få ihop en cykel på en kväll om man har delarna innan ;)
(och inte beställer delar från hela världens alla webshoppar för att man är en kombination av snål och petig.)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
MatteXC sa:
...provade med MK2 29x2,4 som mäter 56 mm (hmm 2,4 sa ni Conti?) på 20 mm fälg...
Samma 2,4" däck på 30 mm fälg hade nog blivit 59-60 mm vilket inte är så långt från specifikationen 60-622 i katalogen :)

haha visste väl att du skulle snoka fram detta :)

Tittar du däremot tidigare i tråden så har jag måttat MK2 i 27,5x2,4 på 19mm fälg till ca 61 mm, så jag köper inte riktigt resonemanget på annat sätt än att Conti är helt flummiga i hur de bestämmer storlek på sina däck :)

Men jag tittar på 30mm fälgar som du vet!

Senast ändrad:
Det här med sjuk fru och sjuka småbarn kombinerat med lägenhetsliv ger ju inga vidaew mekar förutsättningar...

Slängde upp ramen på helt fel hjul bara för att se vinklarna, är kanske lite choppervarning på den med 140 gaffel eller säger kidsen att det ska vara så nuförtiden? ;)

edit: glömde trycka ned sadelstolpen till lagom höjd...

Bilagor

• IMG_20180128_213736.jpg
    IMG_20180128_213736.jpg
    259.3 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
MatteXC sa:
Det här med sjuk fru och sjuka småbarn kombinerat med lägenhetsliv ger ju inga vidaew mekar förutsättningar...

Slängde upp ramen på helt fel hjul bara för att se vinklarna, är kanske lite choppervarning på den med 140 gaffel eller säger kidsen att det ska vara så nuförtiden? ;)

Hehe igenkänningsfaktorn är hög :)

Det är ju en ht, så gaffelvinkeln ändras ju mer än på en fs när du sitter på cykeln. Det kan ju luras en del. Och flackt är ju bra sägs det.

Kolla på Est’s Marino, tror han har ca63grader på den å kör allt med den iaf. Så prova iaf innan du sänker den.

Gissar att denna är ca 64 grader (baserat på att den ska vara 65 grader med 130 mm).

Smäller ihop hojen och testar hur det blir, ska bara fixa nya hjul när plånboken återhämtat sig

MatteXC sa:

Är, cyklar går iallafall att meka i lägenhet.
Bra där!

Har för övrigt lite fälgbreddsångest, gaffeln är ju en vanlig 27,5, så mycket mer än 2,6" vågar jag inte skohorna in. I ramen går det utan problem in 2,8or men tveksamt med 3,0 eftersom 29 hjulen precis tog emot sadelröret...Vill inte köpa för breda fälgar om jag ändå inte får in fläskdäck i hojen...

Vad säger ni, 25, 30, 35, 40 mm fälgbredd?

Senast ändrad:
När schwalbe lyckats tillverka och skicka ut mm 2.8 soft till shopparna osv ska du få utlåtande om dem på 35 mm i.d. fälg innanför kolstagen. Jag kanske orkar kränga på ett PR 2.4 Der Kaiser om nån dag som sålänge-däck.

Meeeen nu hade jag fingret på köpknappen för 35mm haha.
30 kanske räcker för mig? jag kommer köra med som absolut minst 2,25" och 3,0" som mest

Jag har länge överlagt om vilken hardtail som kan passa bäst till mig. Jag är lång (197cm) så det krävs en XL och jag vill ha en 29a och det är väl egentligen det enda som är bestämt. Jag vill ha något roligt att trampa runt på stigar i stockholmsområdet och även köra lite motionslopp inkl. vasan men jagar inte sekunder på loppen så jag får för mig att en hardtail ändå ska vara vettigt.

Jag får har spanat på Kona Honzo AL/DL, Nukeproof Scout 290 Comp och Cotic SolarisMAX men får för mig att de ska vara för "trailiga" och överbyggda för min åkning och har då fått span på Specialized Chisel Expert 1X https://www.specialized.com/se/en/mens-chisel-expert--1x/p/128882 som verkar vara en gyllene medelväg mellan XC och trail. Den har lite länge reach och inte jättbrant gaffelvinkel men jag hittar inte så mycket skrivet om den, är det nån som kommit i kontakt med den?

Annars kanske jag ska lägga ner det här med hardtail och köpa en kona hei hei på rea och gilla läget...

Visste väl att jag gjorde ett bra val :)
Byggarplanerna har grusats å de grövsta eftersom hela familjen varit däckade i nån vintersjuka i två veckor :(

Inga problem att få in 2,6or i en vanlig 27,5 gaffel.

Dock monterade på något smal fälg, casing mäter 63,7 mm och dobbarna 64,1 mm en minut efter monteringen.

Bilagor

• IMG_20180212_220753.jpg
    IMG_20180212_220753.jpg
    205.2 KB · Besök: 125
Det här med reach och ETT på en hardtail jämfört med heldämpat. Hur mycket kan man räkna med att siffrorna ökar när gaffeln saggar ihop? 15-20mm har jag något minne av att jag läst någon gång....

Vissa tillverkare anger siffror med 25% sag (tex Cotic) och andra inte (Production privee) , och Orange skriver lite kryptiskt att vinklarna är utan rider sag, mao låter det som reach och ETT är angivet med cyklist.

Någon som har koll på hur mycket däck man kan klämma in i Production Privee Shan 27? De anger själva 2.5 tum men har någon prövat med bredare?

Hej!

Tips någon på vettig HT-ram i aluminium 27,5” utan boost, och med hyfsat flack gaffelvinkel? (Orkar inte läsa alla 600+ inlägg i tråden :) )
Sitter redan på merparten av komponenterna, därav ingen boost-ram. Vettigt pris för hobby-projekt=topp 3tkr.

Senast ändrad:
Pelle Hå sa:
Det här med reach och ETT på en hardtail jämfört med heldämpat. Hur mycket kan man räkna med att siffrorna ökar när gaffeln saggar ihop? 15-20mm har jag något minne av att jag läst någon gång....

Vissa tillverkare anger siffror med 25% sag (tex Cotic) och andra inte (Production privee) , och Orange skriver lite kryptiskt att vinklarna är utan rider sag, mao låter det som reach och ETT är angivet med cyklist.

Någon som har koll på hur mycket däck man kan klämma in i Production Privee Shan 27? De anger själva 2.5 tum men har någon prövat med bredare?

När jag stoppade inn siffrorna för min ram så ökade reach med min 130mm gaffel från 470 till 484 vid 25% sag så du är inte ute och cyklar (haha)...vad Shan gäller, har jag ingen aning.

ETT blir kortare medan reach blir längre när man går från osaggad till saggad, om man ska vara noga... ;-)

Går ni på samma reach mått på era hartails än på era fullgung?

Tack vare de två Vitus Sentier lobbyisterna vi har på forumet( Sixten och Liveforthis) så blev det en Send it på VR+ med extra dropper från Wiggle. Fanns bara 2 kvar och eftersom det inte blev något av den beggade FS Canyonen , som jag egentligen inte ville ha ;-) så beställde jag Sentiern idag. Hade gärna köpt nästa nivå av Sentiern men storleken fanns inte och på det här sättet ligger jag ändå under det priset med ca 1500 vilket frugan gillar. Jag börjar på låg nivå så får vi ser vad det tar mig. Kommer nog inte ångra mig ivf och det ska bli skönt att slippa allt läsande och letande och funderande i en misär av ångest och istället bara ut och cykla.

happymtb.fr sa:
ETT blir kortare medan reach blir längre när man går från osaggad till saggad, om man ska vara noga... ;-)

Går ni på samma reach mått på era hartails än på era fullgung?

Ingen som har en åsikt?
Jag "tror" jag skulle sikta på -20 mm idealreach på HT mot FS.
Jag har 430 på min HT nu med 60 mm stam vilket ger 490 totalt.
På min FS har jag 445 + 50mm => 495
Jag skulle vilja ha 40-50 stam på HTn och 1-2 cm längre så ~450 reach tror jag skulle bli rätt bra + 40 stam, och på FS skulle jag lätt kunna lägga på 1-2 cm. så ~470 cm reach utan stam.

dustiekaltman sa:
Tack vare de två Vitus Sentier lobbyisterna vi har på forumet( Sixten och Liveforthis) så blev det en Send it på VR+ med extra dropper från Wiggle. Fanns bara 2 kvar och eftersom det inte blev något av den beggade FS Canyonen , som jag egentligen inte ville ha ;-) så beställde jag Sentiern idag. Hade gärna köpt nästa nivå av Sentiern men storleken fanns inte och på det här sättet ligger jag ändå under det priset med ca 1500 vilket frugan gillar. Jag börjar på låg nivå så får vi ser vad det tar mig. Kommer nog inte ångra mig ivf och det ska bli skönt att slippa allt läsande och letande och funderande i en misär av ångest och istället bara ut och cykla.

Tror du blir hel nöjd! Är väldigt nöjd med min efter lite mer cykling nu ?

Hej buskuliga brötcyklister.

Tack för en skön tråd med mycket inspiration! Jag letar en stigcykel till min dotter 14 år / 165 cm.
Vi har kollat runt lite och delvis tack vare alla entusiastiska Vituslobbyister här kikat på dessa:

Sentier W+ (Damspecifik) http://www.chainreactioncycles.com/...w-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159776
Sentier VR+ http://www.chainreactioncycles.com/...hardtail-bike-sram-nx-1x11-2018/rp-prod159770

Men även TREK Roscoe 9 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/roscoe/roscoe-9/p/21618/

TREK:en har vi provat i butik samt även en trött Scott Scale 730 plus. Men av den testen framkom iaf att hon är mer 17.5" / M än 15.5" / S. Hon har långa ben, ca 79 cm i förhållande till kroppslängden.

Nu känns det svårt att välja. TREK är dyrast, rätt mkt över budget men hrrf ok. Den har hisspinne, bra komponenter men också plusdäck 2.8" vilket jag är lite tveksam till. Tänker att de 2.6" som sitter på Vitus är lagom kompromiss mellan lätt-trampat och framkomligt. TREK:en är även 1,3 kg tyngre än Vitus VR+.
Men - Vitus är rätt mkt längre också och frågan är om den inte blir lite för lång. Då finns W+ som nog är bättre i storlek men den har Deore istället för SLX.

Gör jag rätt som kikar på "effective top tube length" samt "reach" när jag jämför med TREK:s mått? I tabellen nedan har jag petat in lite info samt grönstreckad ruta = rätt size. Gulstreckad ruta = för liten.

Hjälp att välja och tänka smart?! Hon tycker alla är snygga och vill ha hjälp med att välja den bästa.

Table.PNG

Skit i TT-längd, den påverkas av sadelrörets vinkel då man mäter från styrhuvud till sadelrör. Flackt sadelrör ger länge TT och omvänt. Men eftersom sadeln skjuts fram/bak för att sitta rätt i relation till vevpartiet, som kompensation för olika vinkel på sadelrör, har TT-måttet ingen relevans.

71 grader på Trek är för övrigt rejält flackt, 73-74 grader känns betydligt trevligare.

Reach är rätt mått att titta på, reach + stam = avstånd till styret. En stam kostar från 100 kr och tar 5 min att byta.

Sentier VR+ med 40 mm stam blir lika lång som Scale 730+ med 60 mm stam.

Min son 10 år och 150 cm cyklar på en äldre Scale medium med 414 mm reach + 45 mm stam. 440 mm sadelrör och ingen dropper.

Har damen vuxit färdigt eller har hon mer att ge?

Senast ändrad:
Just det okej tack, men om det sitter en 50 mm stam på cykeln finns det så mkt kortare?
Jag skulle tro att hon inte blir så värst mkt längre. Max kanske 168 om statistiken stämmer i hennes fall.
Så hur ska man tänka då?

Tillbaka
Topp