Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nyårs rundan avklarad.

Bilagor

• 20181231_152210.jpg
    20181231_152210.jpg
    337.3 KB · Besök: 113
20181230_110154.jpg

Dubbel-Ragley!
Min och sambons ute på tur i mellandagarna. Hennes är extra-låg med 26" hjul & gaffel i 27.5" ram. Min är för tillfället extrasnabb med kolfiberhjulen från xc-hojen. Riktigt nöjda bägge två!

Har också letat efter en längre stel gaffel för att kunna ersätta en 130mm dämpad gaffel. Några tips? Måste vara boost 110 axel...

Swoop sa:

Ja men du visade ju iaf en bild på en av de snyggaste! Riktigt snygga lackeringar på de exempel han visar upp på hemsidan, snygga ramar också för den delen. Men, törs man beställa en handbyggd med custom geo från Australien utan att oroa sig sjukt för transportskador på vägen hit?

jonte987 sa:
enfield sa:
Min Unit X med 29” hjul. Finfin!

Snygg. Vad motsvarar gaffeln för slag? Kan man få tag i en motsvarande 130mm? Letade häromdagen utan att hitta nåt.

Tack!
Gaffeln är original, Kona P2. Jag mätt A-C till ca 470 mm men vet ej vilket slaglängd det skulle motsvara.
Framnavet är 9 x 100 så ej boost tyvärr.

enfield sa:
jonte987 sa:
enfield sa:
Min Unit X med 29” hjul. Finfin!

Snygg. Vad motsvarar gaffeln för slag? Kan man få tag i en motsvarande 130mm? Letade häromdagen utan att hitta nåt.

Tack!
Gaffeln är original, Kona P2. Jag mätt A-C till ca 470 mm men vet ej vilket slaglängd det skulle motsvara.
Framnavet är 9 x 100 så ej boost tyvärr.

Axle to Crown 541mm på min 130mm. Baserat på bilden o mina klena ögon trodde jag det var mindre skillnad.

Hittar ingen med mer än 490 AC men eftersom den inte kommer att dyka så vet jag inte hur den jämför med 130mm slag i praktiken. Borde motsvara 130mm med 46% sag om man nu kan räkna så.

MatteXC sa:
Har också letat efter en längre stel gaffel för att kunna ersätta en 130mm dämpad gaffel. Några tips? Måste vara boost 110 axel...
Trek 1120 Adventure fork kanske skulle kunna vara något?
AC 510, boost 110 samt plats för 29+ däck.

Ja, det är den längsta jag sett. Lite dyr bara. Å andra sidan kan nog hela happy dela på en...

Fattar bara inte hur 510 kan vara corrected för 100mm... såg 465 för 100 innan.

Tror ändå denna eller ful gaffeln på 495mm och ett fett däck skulle funka.

öanisse sa:
MatteXC sa:
Trek 1120 Adventure fork kanske skulle kunna vara något?
AC 510, boost 110 samt plats för 29+ däck.

Ja Trekgaffeln var klockren förutom priset... Vad finns det för fulgafflar? Surly har en stålgaffel med boost, skulle ju kunna vara något, om än lite kort

Fan va fint körde 27.5x2.8 idag på dartmooren . Jävlar va trevligt det funka på den. Blir köra 29-2.6" fram o 27.5-2.8 bak

Bilagor

• 20190105_103803.jpg
    20190105_103803.jpg
    270 KB · Besök: 117
  • 20190105_103809.jpg
    20190105_103809.jpg
    334.8 KB · Besök: 109
Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag visar den här misären!vet inte hur jag ska göra behålla med ny gaffel eller byta?

Bilagor

• 20190105_101319.jpg
    20190105_101319.jpg
    452.6 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Frågan är om det är något att satsa på - omodern geometri, tunga hjul (frågan är om det går att få dem TL öht?) och sadeln ser jäkligt obekväm ut. För att inte tala om rosten..

Leffe sa:
cykel nisse sa:
Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag visar den här misären!vet inte hur jag ska göra behålla med ny gaffel eller byta?

Är nog dags att byta cykel nu ? Spara scotten som ica-cykel.

Cykel?! Trodde du menade den gamla tröskan till höger..:) Var i din situation förra sommaren - ”hotta” min gamla Trek-häck eller köpa en ny.. Kom snabbt fram till att det kostar mer än vad det smakar att börja köpa nya delar som ändå inte kommer till sin rätt på en gammal hoj.

Köpte ny hjälm på rean på crc . Så man är redo för ess 2019 ?. Den är riktigt lätt trots min L/XL känns luftig med o snygg

Bilagor

• 20190107_125706.jpg
    20190107_125706.jpg
    179.5 KB · Besök: 169
Köpte ett däck på köp/sälj maxxis dhr2 29x3.0 och test körde det idag på våran torsdags mörker körning. Vilket monster däck körde bara på allt i min väg med det ?

Bilagor

• IMG_20190110_203959_562.jpg
    IMG_20190110_203959_562.jpg
    294.1 KB · Besök: 112
Var hittar man mest pang för pengen stål HT? Typ 15k i budget.

29:a
Flack fram och hyfsat brant bak.
Minst fox34, revelation eller liknande.

Det finns ju två på köp o sälj nu i Göteborg har jag sett. En Orange P7 29 och en Nordest Bardino. Ser fina ut!

Lade ett bud själv på P7:an men säljaren var inte sugen på att gå ner i pris. Men 15k är ju bang on din budget.

Senast ändrad:
För övrigt så är jag fortfarande sugen på P7:an på K&S. Vad säger ni om priset 15000:-?

Senast ändrad:
utbrott sa:
För övrigt så är jag fortfarande sugen på P7:an på K&S. Vad säger ni om priset 15000:-? Tycker det är lite i överkant. 13500:- hade jag slagit till på. Är jag fel ute?

Vill helt enkelt inte göra en dålig affär om jag skulle vilja sälja den om ett halvår igen.

15 är väl ett helt ok pris. Om du inte gillar det så kan du ju passa. Jag fattar inte vad du är ute efter när du gnäller på priset här? "Sista priset kompis" killar är ju populära annars...

Jeez!

Visste inte att det var så känsligt att diskutera pris på en cykel. Men då vet jag att det är ett ok pris. Du kan ju tagga ner en aning.

Glöm inte att sag med HT innebär att HA blir upp till 1.5° brantare (beroende naturligtvis på gaffel) när ni sitter på cykeln så jag tycker att HT kan definitivt vara lite flackare än jämförbar FS.

Johan777 sa:
utbrott sa:
För övrigt så är jag fortfarande sugen på P7:an på K&S. Vad säger ni om priset 15000:-? Tycker det är lite i överkant. 13500:- hade jag slagit till på. Är jag fel ute?

Vill helt enkelt inte göra en dålig affär om jag skulle vilja sälja den om ett halvår igen.

15 är väl ett helt ok pris. Om du inte gillar det så kan du ju passa. Jag fattar inte vad du är ute efter när du gnäller på priset här? "Sista priset kompis" killar är ju populära annars...

Lika populära som tjuriga säljare. Är du man inte nöjd med ett bud, tackar man vänligen nej bara. Mer dramatiskt än så behöver det inte vara. Blir varan sen inte såld är priset förmodligen fel eller man når inte rätt köpare.

Trevlig runda idag. Väldigt bkandat underlag is/lera hårdpackat till traktorspår

Bilagor

• IMG_8650.jpg
    IMG_8650.jpg
    134.9 KB · Besök: 105
liveforthis sa:
Trevlig runda idag. Väldigt bkandat underlag is/lera hårdpackat till traktorspår
Jag har träffat dig när jag var mindre och hängde mycket vid bmx-banan i Varberg när det begav sig. Tidigt 2000-tal :)
Fin dag idag ja! Delsjön var bra, blev lite svarta spår på min sentier utan problem.

Tillbaka
Topp