Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Voffo är alla jäkla HT med modern geo byggda för skitlång gaffel? Jag vill ha nåt med <66° gaffelvinkel (på 29") vid 130 mm slaglängd OCH >77° sadelrörsvinkel. Det verkar inte existera. :cry: Vad ska man ha 150 mm fram till när man har noll bak?
Voff!
Den här är ligger ganska nära siffrorna du räknar upp. Bara STA som inte riktigt kommer upp till 77 grader.

HTA: 65°
STA: 74,7°
Slaglängd: 130 mm
Däck: 29 x 2.6"

6633.jpg

(finns även i billigare versioner)

Eccentric ligger väl där? T.o.m Sentier och scout ligger på 73. Som jag skrev från början så är det STA som ställer till det annars finns det hur mycket som helst. Eller vad missar jag?

Eller vad missar jag?
Att Ramin ligger närmare 75 än 74 på STA. ?

Tillägg: Eccentric har precis 65 HTA som Ramin, men 74,0 på STA och dessutom 140 istället för 130-gaffel, så där vinner ramen på Ramin...

Ja hur som helst, precis som Paco skrev så blir det väl custom-bygge som gäller, om ALLA siffror i Maktens önskelista ska klicka in.

Ja hur som helst, precis som Paco skrev så blir det väl custom-bygge som gäller, om ALLA siffror i Maktens önskelista ska klicka in.

Det finns så många aggro-HT nuförtiden att det måste finnas fler som passar. Som jag skrev är Nordest Bardino 2 nära. Kingdom X2 uppfyller allt och man kan välja HTA om man väljer custom:

Och saggad har bird zero 76 / 66.

Det såg jag också och det är en fin cykel, men tror att 76 inte räcker för Makten.

Obs att reach blir längre med hälften av sag och minskning av slag, så den blir mycket längre än vad geo tabell säger (tror det är bra för Makten).

Som fler av er är inne på så är det främst sadelrörsvinkeln som är alldeles för flack på många modeller. Med lång slagslängd blir den förstås en del brantare vid sag, men jag vill ju inte ha lång slaglängd. Och att köra med kortare gaffel än rekommenderat ger för lågt BB istället. 75° sadelrör skulle innebära (förutom plågsam sittställning) att jag måste gå ner i reach vilket verkar dumt. Tror jag vill ha ~480 mm ungefär med 50-stam. Liiiite kortare än min FS.

Börd Zero ser fin ut men sadelrörsvinkeln räcker inte riktigt. Den har dessutom en kilometer långa kedjestag. Glömde nämna att jag vill ha korta såna. Sen är BB vansinnigt lågt. Den är klart mer utförsinriktad än en stigcykel, skulle jag säga.

Edit: Ett alternativ är att skita i sadelrörsvinkeln eftersom jag gärna vill köra SS. Då handikappar jag cykeln så den bara kommer ståcyklas i skogen, inte användas till +ANNAT. För ren transport skulle man förstås kunna köra med offset på sadelstolpen och helt sonika vända på den. Om det nu räcker.

Nordest Bardino 2 och Kingdom X2 har både 425 mm kedjestag och STA mellan 76.5 och 77 grad med 130 mm gaffel med sag. Båda har hög BB. Reach med sag är 500 mm på både i storlek L och 480 på Bardino i ML.

Nordest Bardino 2 och Kingdom X2 har både 425 mm kedjestag och STA mellan 76.5 och 77 grad med 130 mm gaffel med sag. Båda har hög BB. Reach med sag är 500 mm på både i storlek L och 480 på Bardino i ML.
Bardino 2 är ju avsedd för 160 mm gaffel... 55 mm BB-drop blir ungefär 31,5 cm BB-höjd med 29x2,3" vilket jag inte skulle säga är "högt". Tror det blir alldeles för lågt med 130-gaffel.

Däremot ser Britango TR bra ut, men något för flackt sadelrör såklart.

Edit: Kingdom finns inte på kartan. Alldeles för dyra.

Bardino 2 är ju avsedd för 160 mm gaffel... 55 mm BB-drop blir ungefär 31,5 cm BB-höjd med 29x2,3" vilket jag inte skulle säga är "högt". Tror det blir alldeles för lågt med 130-gaffel.

31,5 cm minus 1 cm för sag är samma höjd som din Ripley med sag. Är det för högt? På en HT blir BB också högre än på en FS i stök.

31,5 cm minus 1 cm för sag är samma höjd som din Ripley med sag. Är det för högt? På en HT blir BB också högre än på en FS i stök.
31,5 med 160-gaffel ja.

Edit: Det är möjligt att det funkar men jag tycker att Ripleyn kunde vara en centimeter högre faktiskt.

31,5 med 160-gaffel ja.

Edit: Det är möjligt att det funkar men jag tycker att Ripleyn kunde vara en centimeter högre faktiskt.

Nej, det är är 31,5 cm med 160 gaffel med 20% sag, så 31,5 cm med 130 gaffel utan sag, som blir 30,5 cm med sag. Tror att du får effekten av 1 cm högre BB än på en FS för att bakhjulen inte rör sig uppåt. På en FS får jag framförallt pedalinslag på steniga passager när fjädring bak komprimerar. På min Bardino får jag mindre ofta pedalinslag än på min FS med samma BB höjd vid sag.

Om du vill ha ännu högre BB finns Commencal HT AM 29 med 428 mm kedjestag och vinklar kring 67.5 och 76.5 med 130 mm och sag.

Sitter just och kikar på On-One:s ramar. De är grymt prisvärda, men tyvärr har även de failat på sadelrörsvinkeln. Bortsett från den så ser exempelvis Scandal riktigt bra ut. Stålvarianten Big Dog däremot har de begåvat med 1 cm längre kedjestag av nån anledning, så den går bort (444 vs 435).

Makten, om sadelrörsvinkel är så viktigt för dig, skulle jag först mäta vad den virkligen är. På cyklar där sadelröret kommer ner flera cm framför vevlagret berör vinkeln på sadelhöjden. Du kan mät på en bild av din cykel. En annan sak är att man ofta kör med mer sag bak än fram på en FS, då blir sadelrörsvinkeln flacker med sag.

Senast ändrad:
Förra veckan köpte jag en Specialized Eliminator Grid Trail 29x2.3. Skulle ville ha en 2.6, men tror att den inte har tillräckligt marginal in min baktriangel. Den är, som förväntat, precis lika bred som den Purgatory Grid 29x2.6 den ersätter: 61 mm på både casing och dobbar. Efter tvålangsammare rundor med min son har jag just kört en snabbare runda. Greppet är bättre, men vet inte hur mycket kommer från mönstret och hur mycket från ny versus sliten däck. Men dämpningen är otroligt! Verkar nu som Purgatory Grid hade bara fjädring och ingen dämpning alls. Grid Trail är perfekt för en bakdäck till en stig-HT med låg tryck (körde nu ännu tuffare 1.15 bar).
Har också köpt en Butcher Grid Trail 29x2.6, men min gamla Butcher Grid har många mil kvar. Så har ännu inte kunnat känna ökning av kontroll Makten talar om.

Senast ändrad:
Den ser ju fantastisk ut! Vad är det för ram och övrig spec? Antar att det Inter ngt man kan köpa färdigbyggt?
Den är ursprungligen byggd som en skogsfixie av e. på forumet, jag har sedan gjort den lite mer allround och lite mindre clean...

Ram: Stanton Sherpa g2 i 843 stål. Bortslipad lack, obehandlad.
Gaffel: Öhlins RXF36 coil, sänkt till 130 mm
Hjul: Roval Traverse 29"
Däck: Maxxis Forekaster Exo
Bromsar: Shimano 4-kolvs (ej i någon serie)
Drivlina: SRAM NX 11s
Vevparti: White Industries
Styre: Chromag
Stam: Chromag
Stolpe: Thomson Elite
Sadel: WTB Silverado

Stanton säljer kompletta hojar, men då ser de såklart annorlunda ut...

Kört 4 olika kullar i hisingsparken idag. Fint underlag i hela parken. Klart värt ett besök om man är i Gbg! På bilden en blyg vän,en scandal och en primal vid " håll i din hatt,hoppa dropp till platt"
20200413_173328.jpg

Den är ursprungligen byggd som en skogsfixie av e. på forumet, jag har sedan gjort den lite mer allround och lite mindre clean...

Ram: Stanton Sherpa g2 i 843 stål. Bortslipad lack, obehandlad.
Gaffel: Öhlins RXF36 coil, sänkt till 130 mm
Hjul: Roval Traverse 29"
Däck: Maxxis Forekaster Exo
Bromsar: Shimano 4-kolvs (ej i någon serie)
Drivlina: SRAM NX 11s
Vevparti: White Industries
Styre: Chromag
Stam: Chromag
Stolpe: Thomson Elite
Sadel: WTB Silverado

Stanton säljer kompletta hojar, men då ser de såklart annorlunda ut...
Har du själv tagit bort ytbehandling på vevar, stam och styre? Hur har du i s f gått till väga?

Makten, om sadelrörsvinkel är så viktigt för dig, skulle jag först mäta vad den virkligen är. På cyklar där sadelröret kommer ner flera cm framför vevlagret berör vinkeln på sadelhöjden. Du kan mät på en bild av din cykel. En annan sak är att man ofta kör med mer sag bak än fram på en FS, då blir sadelrörsvinkeln flacker med sag.

Jag är inte helt säker på hur jag kommer använda cykeln. Ska jag bara köra singlespeed i Hellas så är sadelrörsvinkeln helt ovidkommande eftersom det innebär 100% ståtrampa. Men om jag får för mig att ta en längre tur så är det plötsligt viktigt.
Jag vet att det inte blir likadant på en HT som på en FS, men med tanke på att min FS har 76° sadelrörsvinkel och jag vill ha ännu brantare (har sadeln så långt fram det går) så har jag svårt att tro att en HT med 74° skulle kännas bra, om den bara har 130 mm slaglängd på gaffeln. Det blir inte mycket skillnad med sag och utan sag då.
Sen förutsätter jag att det är effektiv vinkel som avses om tillverkaren inte uppger något annat. Och jag vet att sadelhöjden spelar in, vilket bara gör det värre eftersom jag har väldigt långa ben.

Min ideala 29" HT skulle se ut nåt sånt här, vid sag:

HA: 66°
SA: 78°
Reach: 480
CS: 420
Stack: Ganska högt (men jag har ingen aning om specifika mått)
BB-höjd: ~320

Edit: Nuvarande hoj har 631 mm stack och då kör jag 20 mm spacers under stammen dessutom. Styret är dock ganska platt.

Sitter just och kikar på On-One:s ramar. De är grymt prisvärda, men tyvärr har även de failat på sadelrörsvinkeln. Bortsett från den så ser exempelvis Scandal riktigt bra ut. Stålvarianten Big Dog däremot har de begåvat med 1 cm längre kedjestag av nån anledning, så den går bort (444 vs 435).

Ja, On-One är prisvärda och snygga.

Det där med kedjestag är en luxproblem. Letar redan efter en 26" stigcykel för när min son blir 130 cm lång och där har man som kortaste 415 mm till HT eller 425 mm till FS (om man inte vill betala 3000 euro till en barn-HT). Det är relativt mer än 30% längre kedjestag än till oss!

Nordest Bardino 2 är fortfarande närmast dina önskemål av vad jag har hittat, om du kan leva med 76.5 STA och 425 mm kedjestag.

Fått sug på att testa mtb igen och tänkte att jag skulle skaffa mig en bra hoj instegshoj för att göra det rättvisa. Ni som köpte nukeproof scout, hur trivs ni med den? Har någon testat att byta till 27,5" och ökat till 140mm på 29"? Med 185cm och 85cm innerben så verkar spontant L var rätt size, har ni några funderingar där? Utgå från att jag är novis :)

Jag har haft min HT konverterad till en gravel från i höstas, nu är gaffeln renoverad och ett skifte tillbaka till HT bör ske inom kort. Eftersom HT väger runt 9 kg så har jag råd att smacka på en sadelstolpe med dämpningsfunktion, den väger ca 800 gr. Men jäklar vad gott att ha.

Min ideala 29" HT skulle se ut nåt sånt här, vid sag:

HA: 66°
SA: 78°
Reach: 480
CS: 420
Stack:
BB-höjd: ~320

Börjar fundera på en HT igen och tänkte höra här men ser att Makten redan är före mig i kalendern :).

Hade dock nöjt mig med 67 HA och 75/76 SA men idioter är kolfiber ett krav. 120/130 mm gaffel.

Det verkar ju helt tomt på hojar, inte hittat nåt vettigt alls.

Börjar fundera på en HT igen och tänkte höra här men ser att Makten redan är före mig i kalendern :).

Hade dock nöjt mig med 67 HA och 75/76 SA men idioter är kolfiber ett krav. 120/130 mm gaffel.

Santa Cruz chameleon? Får den effektiva sadelvinkeln till 74°, nära men inte 100%.

Sonder Transmitter är (happykorrekta) svaret, om du kan leva med (feta) 27.5" däck isv 29".

Annars kanske en Vpace?

Edit: ser nu att Vpacen också är 27.5", men kanske tar ramen också 29". Reach är lite kort.

Sonder Transmitter är (happykorrekta) svaret, om du kan leva med (feta) 27.5" däck isv 29".

Annars kanske en Vpace?

Edit: ser nu att Vpacen också är 27.5", men kanske tar ramen också 29". Reach är lite kort.

Ja det glömde jag, 29 är ett krav :). Har lätt för att glömma att det fortfarande tillverkas 27,5.

Jag har kollat runt som en galning och det är väldigt svårt att jämföra olika ramar eftersom tillverkarna är enormt otydliga med vilken gaffellängd som används vid uppgiven geometri, samt om det är med eller utan sag.
Tyvärr verkar de flesta anpassa ramarna till 150 mm slaglängd eller mer, vilket är helt obegripligt. Vad ska man ha det till när man har 0 mm bak? :rolleyes: Därmed blir vevlagret extremt lågt om man ska köra med lägre gaffel.

Men, ett lysande undantag är Commencal Meta AM HT! Den har bara 40 mm BB-dropp (ytterst oklart med vilken gaffel dock, men gissningvis 150 mm). Det borde bli rätt bra med 130-gaffel kan jag tycka. Dessutom är den skitsnygg och inte jättedyr. Frågan är om man kommer skaka sig gul och blå för att den är av aluminium. Omöjligt att veta utan att prova och chanserna att prova är ungefär noll.

Edit: Aluminium betyder dock också 500-1000 gram lägre vikt än de flesta stålramar, vilket inte är att förakta.

Ja, tipsade redan om Commencal Meta HT. Den är snygg, lätt och billig.
Tror inte att någon känner skillnaden mellan stål och alu när man kör feta däck.

Ja, tipsade redan om Commencal Meta HT. Den är snygg, lätt och billig.
Tror inte att någon känner skillnaden mellan stål och alu när man kör feta däck.
Nu ska ju inte jag köra feta däck, dock. :sneaky: 2,3-2,4" på sin höjd. Och visst känns det skillnad mellan olika ramar, det har jag själv erfarit. Min Kona Explosif var enormt styv och obekväm till exempel, medan jag provat andra HT (även av alu) som med motsvarande däck och däcktryck varit betydligt trevligare.

Nu ska ju inte jag köra feta däck, dock. :sneaky: 2,3-2,4" på sin höjd. Och visst känns det skillnad mellan olika ramar, det har jag själv erfarit. Min Kona Explosif var enormt styv och obekväm till exempel, medan jag provat andra HT (även av alu) som med motsvarande däck och däcktryck varit betydligt trevligare.

Menade feta jämfört med en racercykel. Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan olika HT ram, men då har jag inte kört den kort efter varandra på samma stig. Eller kanske kör jag med för lågt däcktryck för att känna nagot.

Obs att Metan har 67.5 grad HTS med 130 gaffel och sag.

Jag fattar inte varför man vill ha hardtails som är typ identiska med endurohojar förutom bakdämpningen. Det gäller både slaglängd och geometri. Kanske om det är den enda cykeln man äger, men om man ser HTn som ett komplement är det väl trevligt med en annan karaktär som inbjuder till variation i cyklingen?

Aldrig att jag skulle komma på tanken att försöka göra trialmanövrar upp på stenar, ta en lång grusvägsrunda eller dra barnens cykelvagn med min FS, men med HTn - absolut! Och i skogen är det en hslt annan karaktär på cyklingen. Finess och avkoppling, snarare än fart. Då är det bara positivt med en annan geometri.

Tillbaka
Topp