Hartail, helstelt eller fulldämp?

Om ni har 15000 att köpa en fet cykel för (kanske inte är så mkt för vissa av er men för mig är det det!), köper ni då en fet hardtail, en helstel eller en fulldämpad? Själv, lätt hardtail!

hardtail förståss. det är det enda folk skulle välja här. man får inte särskilt mkt FS för 15 papp. det finns undantal dock, som Lonewolfs fina cykel. den kostar iofs lite mer än 15.

slutsats: hardtail.

helstel om och endast om man är viktfixerad.

Nu skrev du bara fet cykel, men inte till vad den skulle användas till?

Om du ska upp till Åre och bomba nerför berget så skulle en heldämpad vara ett bättre val än en hardtail. Det är gränsfall att köpa en heldämpad för 15kkr, men det finns en del att välja på ändå. Kona har några modeller, likaså Marin. Går även att fynda från Tyskland, Cube, Radon, m.fl.

Det som avgör är vad du ska ha den till och om du anser att komponenterna räcker till / håller.

/Leo

Jag skulle spara ihop 3000kr till och köpa mig en fin Kona Coiler!
6" slag både bak och fram och en stark ram att bygga vidare på.
I övrigt bra och prisvärda komponenter på, som räcker långt.

Sam skrev:
-------------------------------------------------------
>
> helstel om och endast om man är viktfixerad.

Pöh. Helstel har inte bara med vikt att göra. Helstelt och gärna singlespeed ger väldigt bra känsla i teknisk terräng. Mycket skojigare att trixa sig fram i låg fart än att använda fjädring som ska rätta upp alla misstag man gör. Vid bombning däremot så vinner fulldämpat. Hardtail å tredje sidan är ju bara en dålig kompromiss för de som egentligen vill ha fulldämpat men inte riktigt har råd. ;-)

Sam skrev:
hardtail förståss. det är det enda folk skulle välja här. man får inte särskilt mkt FS för 15 papp. det finns undantal dock, som Lonewolfs fina cykel. den kostar iofs lite mer än 15.

Tack för omdömet sam, och jo jag skulle välja FS igen och hade det bara gått att få tag i rätt storlek så hade det kanske blivit en East Peak och den kostar 13.000 kr i stället för Riften för 16,5tkr så 15 papp räcker till en bra FS att bygga vidare på!!

Men mycket hänger ju på användningsområdet som nämts, och en sån typ av FS är väldigt användbar i många olika sammanhang så det är ett klokt val.

Bosse

Håller helt med om att det beror på vad man ska ha hojjen till och vad man tycker bäst om att köra.
Jag började med odämpat och mycket riktigt är det kul som tusan eftersom det ger grym kontroll. Gick sen över till hardtail och vidare nu till FS (Om man nu kan kalla en Scalpel för det) eftersom det blev lite väl stötigt om man vill dra på lite bland. För mig har det alltid varit viktigt med en kvick kontroll framför mjuk körstil men smaken är ju som baken. Pröva dig fram och köp inte grisen i säcken. Sen lägger du till lite extra stålar och käkar gröt i tre månader så får du drömhojjen! Lycka till!

/M.

vortrieben går för ca 15. Och om du vill ha en freeride så finns deras ->
freeride.jpg

1480euro med LX-set

Beror lite på som sagt. Vet ju vad som hände i mitt fall... Jag hade redan en HT jag trivdes oerhört bra med så det blev en liten slant extra och en Coiler istället. Hade jag varit missnöjd med min HT så skulle det varit svårare att välja. Det hade nog blivit en fullgungare ändå tror jag, men inte en Coiler utan lite mer åt cross country-hållet till, typ Kona Dawg eller en Kona Kikapu eller Scott G-Zero FX kanske.
Kan tillägga att jag skulle valt samma sak igen om det blev aktuellt, dvs komplettera en gôr-skön HT med en lite fetare fullgung.

för 15 000 skulle jag köpa mig en stel/ht.. beroende på vad jag kör.. ska du inte köra mer än grus/asfalt så är stel det solklara valet.. billigt, lätt och mindre grejjer att skruva på (gaffelservice var 100H ungefär (dvs 1½-2månders intervall i mitt fall).

satsa på hjul och ram+gaffel..

själv bygger jag om min mtb titt som tätt mellan ht/helstel beroende på vad jag ska köra då jag saknar en lvg. mycket bekvämare och bekvämare o köra stel+slicks på vägen jämfört med dämpad gaffel.. visserligen har jag lockout men det bygger såförbaskat på höjden.. känns som en chopper, på tok för trögstyrt för min smak, tycker om när cykeln är lite närvösare.. då känner man vart gränsen.

Skulle vilja säga att 15000 är precis gränsfall. Du får en hardtail med väldigt bra komponenter för de pengarna, eller en heldämpad med ok komponenter. Förutsatt att du hittar en med en tillräckligt bra ram att bygga vidare på så går det ju med fullgung, men jag skulle valt en hardtail. Norco Rampage närmare bestämt. :)

Nuförtiden så får man en FS som fungerar för femtontusen, komponenterna (förutom gaffeln) är väl skitsammma, det är ju bara att uppgradera eftersom.

Eftersom jag har en FS som jag är nöjd med så skulle jag köpa en HT för de pengarna om jag nu skulle köpa en till cykel.
Om det vore första cykeln så skulle jag nog också då köpa en HT, man får ju en ganska bra HT för de pengarna men bara en fungerande FS. (Liiite kluven är jag nog)

Tillbaka
Topp