Hayes El Camino

Daner

Aktiv medlem
Hayes El Camino
hayes-elcamino_108.jpg

Reach and modulation adjusters do not require tools! Lighter, stronger, better bla bla bla. Haven't tried them yet but the ads are out in the latest Bike Magazine so they can't be a secret anymore.

Hayes El Camino
de skivorna var grymt snygga. bara att hoppas på att de landar i butik snart och att de kommer finnas i 8". =) en klart onödig uppgradering att tänka på till vintern.

Hayes El Camino
I senaste Mountainbikerider (Aug 2004) står lite om Hayes El Camino, bla:

The El Camono is packed with features. The levers is symmetrical and retains the split clamp, but the reseroir is now built into the clamp, so it's actually hidden by the handlebar. Two adjusters on the lever allow the rider to fine tune the reach and the leverage ratio. At the other end of the hose, the one-piece forged caliper improves stiffnees and the side-mounted rotating banjo gives the good cable routing every time. The caliper maintains it's post mount fitting and is fully compatible with original adapters and rotors. There is also new rotor with improved cooling that will come with the brake. Rotor sizes are 6 and 8 inch and Hayes gives a weight of 370 g for one complete run.

Verkar intressanta...

Hayes El Camino
Jag är ledsen att göra er besvikna, men jag tror verkligen inte att de där skivorna är svarta. Jag tror snarare att de reflekterar något mörkt, medan resten av grejerna som ju är silverlackerade, ser väldigt silvriga ut i jämförelse.

Om man kikar på den här bilden ser de inte alls lika mörka ut i tonen:

051104_HayesProtoBrke_otter.jpg

Bilden är tagen från Bikemags förhandsinfo från i Maj.

Hayes El Camino
Det som Hayes verkar ha tagit på allvar är möjligheten att justera bromseffekten, dvs modulationen. Nu finns en skruv som kallas "power adjustment dial" på handtagen. Sedan är nästa nyhet samma som Hope kom med för ett år sedan, "monoblock caliper", bromsok i ett enda stycke. Handtagen har slimmats så att huvudcylindern har blivit ännu osynligare, samt en "tool-free lever reach adjustment" har lagts till - en skruv med knopp så man kan skruva räckvidden utan insexnyckel. Fast det gör man inte så ofta ändå. ;-) Ser helt klart fina ut, kanske blir det Hayes nästa gång...

/Leo

Hayes El Camino
Precis. Men är det ordinär luftning på de där bromsoken eller nån form av slutet system? Undra om det är ett ordentligt lock till "oljereserven" som man lätt kan öppna upp med verktyg för att fylla olja och dona, eller om allt har blivit mer svårmeckat bara för att de designat dem sådär "slimmat".

I övrigt ser de mycket intressanta ut, även om jag inte direkt värdesätter att man lätt kan ändra inställningar. Det är ju kul att man kan justera, men lättjusterat behöver det väl inte vara? Man kommer väl fram till hur man vill ha det en gång för alla, ställer in det så och sedan vill man inte röra inställningen och helst inte komma åt den när man kör. Öppna inställningar borgar snarare för framtida trubbel tycker jag. Men det kanske är bra för dem som inte gillar att mecka?

Senast ändrad:
Hayes El Camino
Jag har så gott som bestämt mig att det ska bli skivbromsar på min cykel, men inte riktigt vilka. Var länge inne på Magura Julie, men detta är kanske ett alternativ. Finns det någon som vet när de kommer ut i handeln och vad de kan tänkas kosta?

/Johan

Hayes El Camino
De har ju specats på diverse 2005 cyklar, bland annat några av Konas modeller. Har inte dessa cyklar kommit ut i handeln redan? Eller har kanske de kona-modeller som släppts andra bromsar?

En sökning på Google.com efter "Hayes El Camino" gav nämligen många KONA-träffar. Tycker även att det ser ut som ett par svarta Hayes El Camino på Specialized Enduro SX Trail på de bilder som visas på nätet, men jag kan ha fel. Svårt å dömma av så små bilder.

enduro%20sxtrail%20copper.jpg

En uppsättning svarta El Camino med 8" skivor, eller är det jag som drömmer?

Senast ändrad:
Hayes El Camino
Dawg Primo 2005 har väl börjat levereras i Sverige, men den svenska versionen kanske har andra bromsar än braskaminerna?

Hayes El Camino
Precis. Jag insåg det också, fel skivor för XTR. Det ser ut som gamla Shimano XT skivor och Saint eller XTR ok. Skivbromsar är en ren djungel, i alla fall på bild i profilvinkel. :)

Hayes El Camino
Och det hade inte varit första gången som en hoj har fel skivor på de första bilderna som släpps. Det var väl Trek som hade en bild med Shimanook och Hayes-skivor i några tidningsannonser.

Hayes El Camino
Men å andra sidan så är det en del tillverkare som utrustar sina cyklar med xtr/xt bromsok och vanliga skivor som fästes med bultar. Det tycker jag är smart eftersom det än så länge finns betydligt mer nav/hjul för vanliga skivor. Nästa år kanske Mavic börjar sälja CrossMax SL med det nya systemet (de har ju gjort ett hjul bara för lefty-gaffel så nog borde de göra för Shimanos skivor).

Hayes El Camino
Jag tycker mest att det verkar fånigt att döpa skivbromsar för terrängcyklar till "vägen" som ju el camino betyder...

Men bromsarna ser onekligen fina ut :-)

Hayes El Camino
Specializedcykeln har xtr-ok och XT skivor. Man ser dessutom reservoarerna på handtagen så det är inga caminodelar nånstans.

Konan är inte avbildad med korrekt komponenter, förmodligen är bilden tage långt innan kona fick sitt första ex av caminobromsen. Inget ok kan heller slå xtr-oken i finnish, de är sååååå smutta.

Jag har kanske inte rätt sinne för estetik men shimanos nya skivor är i mitt tycke tusen gånger snyggare än caminoskivorna. Hopeskivorna är ungefär 500 ggr snyggare =).

/rikard

Hayes El Camino
Idaho Statement skriver såhär om Hayes braskamin (vad kan dom om cyklar, men iaf.):

Hayes El Camino disc brake

It's not a car. It's not a truck. It's a brake.

Designed for cross-country riding as well as freeriding, the new-for-2005 El Camino is what Hayes calls a "crossover brake." With a claimed weight of 370 grams, the brakeset features a rigid one-piece forged caliper, a nifty mechanical adjustment dial on the master cylinder which allows for on-the-fly tuning and larger fluid capacity for extended DH runs.

Like a presidential candidate, the El Camino's levers flip-flop at moment's notice, and yank on a new rotor design (can you say "Avid Juicy?") for improved pad wear and power.

hayesdiscbrake.com, price TBA, 800-747-1681

Låter bra. Undra vad priset blir och när de är tillgängliga. :)

Senast ändrad:
Hayes El Camino
Låter ju allmänt bra, men trodde att El Caminon skulle komma att ersätta den "vanliga" Hayes bromsen, HFX serien. Då El Camino blir en XC/FR broms så kommer FR/DH bromsen fortfarande vara HFX HD serien? Hade varit kul att se en lite biffigare variant av El Camino.

/Leo

Hayes El Camino
Jo, jag fick också det intrycket först. Men av all annan info att dömma är den tänkt till XC/FR/DH. Lite kul att de skriver i den där artikeln som jag citerade at en modulationsändring sker för "DH-bruk", medan det i början står att den är tänkt till XC och FR. Lite virrigt kanske? Snacka om att hugga tag i sin egen svans. :)

Samtidigt ser de ju lite "klena" ut. Men de borde väl tåla lite lättare DH? Eller är de inte "verbier-proof"? Isf. får det nog bli Avid Juicy Seven 8" eller Hayes HFX Mag 8" istället om det inte dyker upp nåt mer kul på Interbike.

Tillbaka
Topp