Jag håller egentligen med dig, men vill inte se slaget förlorat. Det kan vara givande att titta på en partiledardebatt ifrån 70/80 talet ibland och inse hur mycket dummare vi blivit....Jag tänkte som du förr, men diskussionerna håller såpass låg klass att det ofta inte är lönt att ta dem. Också i rikspolitiken. Det är inte som att höra Bertil Ohlin och Ernst Wigforss diskutera frihetsbegreppet, direkt.
Med det sagt är det viktigt att ta del av sådant som motsäger det du själv tycker, men jag gör det mest i form av litteratur numera. Det räckte liksom att höra en viss partiledare i går beskriva Sverige som helt ”förstört”, samtidigt som min fru precis har blivit frisk från sin cancer genom vår fantastiska välfärd, för att inse att skillnaden i verklighetsbeskrivning är avgrundsdjup. För djup för att jag ska vilja diskutera i alla fall.
Sant. Men detta är ju trotsallt happy och trådar tenderar att hitta riktningar som man inte anade när de startade. På gott och ibland ont.nu börjar det väl bli lite väl ot :^b, nej men trevligt att bli positivt överraskad och faktiskt kunna ha en positiv och produktiv diskussion om detta :^)
Jag tror bestämt att du måste kalibrera din anings-radar! 😁Sant. Men detta är ju trotsallt happy och trådar tenderar att hitta riktningar som man inte anade när de startade. På gott och ibland ont.
Det är över 20 år sedan jag kalibrerade en radar senast. Börjar bli ringrostig.....Jag tror bestämt att du måste kalibrera din anings-radar! 😁
pride månaden slutade väl just?Pride-säsongen är igång. Börja med att sätta ett litet klistermärke med pride-flagga på sadelstolpen nu och se vad som händer.
pride månaden slutade väl just?
Frågan var om det finns HBTQ vänliga grupper?
Motfråga, finns det ICKE vänliga HBTQ grupper?
Bara för att någon grupp inte säger att specifikt HBTQ människor är välkomna så säger de samtidigt inte att HBTQ människor inte är välkomna, eller.
Som flera andra nämnt, det är en grupp människor som cyklar ihop och har kul, hur kommer ens sexuell läggning in i bilden. Ursäkta min klumpighet om jag trampar på ömma tår, men om man är HBTQ cyklist, är man inte som andra cyklister då? eller sticker man ut på något vis som gör att det blir en jobbig upplevelse bland "vanliga" cyklister?
Det är lite svårt att tro på, iaf att cyklister som är extremt matfixerade skulle vilja annat än ta råd från veganer?Känns som du inte läst tråden riktigt. Det är snarare att många gillar att vädra sina tveksamma åsikter i sociala sammanhang, spelar ingen roll om du cyklar, golfar eller jagar en boll.
Nu har jag inga problem i min cykelkrets, men jag är t.ex. vegan (som är en livsstil) och det har hänt väldigt ofta att någon säger något som är nedsättande eller diskriminerande i sociala sammanhang om just det (som exempel).
Det är lite svårt att tro på, iaf att cyklister som är extremt matfixerade skulle vilja annat än ta råd från veganer?
Hur det kommer in i bilden handlar om kommentarer av homofobisk eller transfobisk karaktär. Även om några här i tråden tycker att det bara är ett bra sätt att få möte människor med andra åsikter, och börja en sund diskussion, så är det inte alla som tycker det. Om man är med i en cykelförening för att cykla och ha roligt så är man kanske inte sugen på att varken ta diskussionen om hur folk uttrycker sig, eller att outa sin egen läggning i samband med en sådan diskussion.Frågan var om det finns HBTQ vänliga grupper?
Motfråga, finns det ICKE vänliga HBTQ grupper?
Bara för att någon grupp inte säger att specifikt HBTQ människor är välkomna så säger de samtidigt inte att HBTQ människor inte är välkomna, eller.
Som flera andra nämnt, det är en grupp människor som cyklar ihop och har kul, hur kommer ens sexuell läggning in i bilden. Ursäkta min klumpighet om jag trampar på ömma tår, men om man är HBTQ cyklist, är man inte som andra cyklister då? eller sticker man ut på något vis som gör att det blir en jobbig upplevelse bland "vanliga" cyklister?
det händer tyvärr inte så sällan faktiskt att man om icke vegan får nedsättande kommentarer av veganer med.Känns som du inte läst tråden riktigt. Det är snarare att många gillar att vädra sina tveksamma åsikter i sociala sammanhang, spelar ingen roll om du cyklar, golfar eller jagar en boll.
Nu har jag inga problem i min cykelkrets, men jag är t.ex. vegan (som är en livsstil) och det har hänt väldigt ofta att någon säger något som är nedsättande eller diskriminerande i sociala sammanhang om just det (som exempel) utan att ens tänka på sin omgivning eller vem som är i gruppen. Detsamma händer ju hela tiden kring HBTQ+ är min upplevelse.
Jag som själv har diverse (fysiska+psykiska) lyten (nåja) har kanske bara varit dålig på att tuna in min kränkt-radar. För kan ej minnas att jag känt mig illa behandlad eller ej respekterad. Särskilt inte bland cyklister.
Men det är väl precis det alla skriver. Skit i läggning, politisk uppfattning, allt annat oväsentligt. Cykla och håll käften! ;)Hur det kommer in i bilden handlar om kommentarer av homofobisk eller transfobisk karaktär. Även om några här i tråden tycker att det bara är ett bra sätt att få möte människor med andra åsikter, och börja en sund diskussion, så är det inte alla som tycker det. Om man är med i en cykelförening för att cykla och ha roligt så är man kanske inte sugen på att varken ta diskussionen om hur folk uttrycker sig, eller att outa sin egen läggning i samband med en sådan diskussion.
det händer tyvärr inte så sällan faktiskt att man om icke vegan får nedsättande kommentarer av veganer med.
de här problemen är dubbelriktade.
Haha, huvudet på spiken!Jag har blivit illa behandlad
Blev lämnad som sist uppför backen en gång. Det blev ett trauma som jag gjorde om till kämparglöd och trampade ännu hårdare hela vinterträningen.
Nu är jag inte längre sist i backen
Räknar med att en sån klibba dyker upp i shopen snart 😉Det skulle vi ju haft.
👍 Tog inspiration från din länk och uppdaterade det rigorösa regelverket för Torsdagscykling i Uppsala, https://happyride.se/forum/threads/torsdagsoelcykling-och-bullbak-i-uppsala-del-ii.2404781/Om det händer i din klubb, och din klubb har stadgar där det uttryckligen står att alla är välkomna, som t.ex. Fredrikshof (1§), då tycker jag du ska ta upp det med någon i klubben. Säger någon oacceptabla saker under klubbens träningar så tycker jag man borde höra att det inte är OK.
Sant!det händer tyvärr inte så sällan faktiskt att man om icke vegan får nedsättande kommentarer av veganer med.
de här problemen är dubbelriktade.
Håller med till viss del.Utmaningen blir väl då att vara inkluderande samtidigt som man tycker att det är viktigt att utöva sin frihet att slänga sig med kränkande benämningar. (Tydligen är det också en utmaning att andra blir irriterade och trycker tillbaka)
Jag vet inte om det är så jävla dåligt med ett filter på käften om det som filtreras är en fixering vid bögar och negerbollar. Jag har inte just den fixeringen men får filtrera mycket annat skit för att klara mig i livet,
Fast ibland känns det som ordet inte har någon egentlig betydelse och bara används som generella hatord för sådant man inte gillar. Jag blev kallad jävla negerbög en gång när jag cyklade, passerade lite för nära och kanske aningen oansvarligt fort.Jag tror det skulle va rätt enkelt om folk bara tänkte sig för litegrann innan de öppnade munnen. Medmänsklighet och empati för andra människor (eller varelser för den delen) är ju något som jag tycker saknas i samhället.
Att slänga sig med begrepp/ord/uttryck som är historiskt och strukturellt kopplade med kränkande betydelser är ju en grej som är ganska enkel att anpassa sig till om, men vissa har svårt att förstå dess innebörd och ser det som en rätt att säga det (ex. n-ordet).
Fast ibland känns det som ordet inte har någon egentlig betydelse och bara används som generella hatord för sådant man inte gillar. Jag blev kallad jävla negerbög en gång när jag cyklade, passerade lite för nära och kanske aningen oansvarligt fort.
Uttrycket var nog mest att: jag gillar inte dig och jag uttrycker mitt ogillande genom att ge dig epitet på personer jag normalt sätt hatar på.
Vore inte livet enklare om vi människor bara skulle tagga ner lite? Vara lite skönt open minded och inte omedelbart utgå ifrån att världen är emot en?
När nån blåser förbi alldeles för nära har jag ibland vrålat "djävla idiot!". Vet inte om det hjälper men det känns bra.Fast ibland känns det som ordet inte har någon egentlig betydelse och bara används som generella hatord för sådant man inte gillar. Jag blev kallad jävla negerbög en gång när jag cyklade, passerade lite för nära och kanske aningen oansvarligt fort.
Uttrycket var nog mest att: jag gillar inte dig och jag uttrycker mitt ogillande genom att ge dig epitet på personer jag normalt sätt hatar på.
Vore inte livet enklare om vi människor bara skulle tagga ner lite? Vara lite skönt open minded och inte omedelbart utgå ifrån att världen är emot en?
Jag kan bara hålla med. Ibland undrar jag om inte rasism och hommofobi är en dålig vana? Självklart finns det enstaka äkta rötägg, men i många fall undrar jag om det inte är en väldigt olycklig dålig ogenomtänkt vana?Om personen använder det mot dig för att denne hatar personer med annan hudfärg har det väl en betydelse i grunden? Om en använder ord som bög, fjolla, hora, tjock osv i ett avseende att kränka eller trycka ner någon annan så är det ju samma sak. Det är ju ett problem när normen är att använda olika uttryck och epitet som skällsord och det ska vara helt okej.
För att vara OT för tråden så är ju många epitet negativt laddade för många för att de ogillar just det, t.ex. bögar, transpersoner, queer osv. Så varför ska jag tillåta denne använda dem som skällsord när de egentligen inte har den betydelsen från början? (N-ordet är väl något alla bara kan lägga ner helt och hållet tack.)
Håller med om att människor behöver tagga ner och vara open minded. Nu tycker jag ju jag som person att inte "världen är emot mig" för att jag motsätter mig att folk använder rasistiska, homofobiska eller kränkande ord.
Idiot eller jävla idiot hade jag tyckt varit okej och kanske välförtjänt!När nån blåser förbi alldeles för nära har jag ibland vrålat "djävla idiot!". Vet inte om det hjälper men det känns bra.
Framför allt går hela meddelandet fram istället för att vråla
"Nämen oj vad nära och läskigt det blev! Tänk om vi krockat? Och barnen! Tänk på barnen! Och starta några minuter tidigare näst gång så behöver du inte stressa just där det är trångt! Ha en fortsatt bra stressfri dag!"
Jag kan bara hålla med. Ibland undrar jag om inte rasism och hommofobi är en dålig vana? Självklart finns det enstaka äkta rötägg, men i många fall undrar jag om det inte är en väldigt olycklig dålig ogenomtänkt vana?
Och här har vi alla en möjlighet att reagera så fort man hör något olämpligt. Bara fråga hur människan som uttryckte det menar och be dem förklara sin ståndpunkt kan nog väcka tanken och få till en förändring. Hos vissa iaf. Tror jag
Idiot är ett annat historiskt ord som till skillnad från andra tappat i betydelse. Idioterna har väl inte riktigt hållit sig framme och krävt den respekt de förtjänar.Idiot eller jävla idiot hade jag tyckt varit okej och kanske välförtjänt!
Kanske är så, men något skällsord måste det väl ändå få finnas kvar. Idioter kan vi alla vara!Idiot är ett annat historiskt ord som till skillnad från andra tappat i betydelse. Idioterna har väl inte riktigt hållit sig framme och krävt den respekt de förtjänar.
Jag googlade det ordet. Tydligen hade det sitt ursprung i betydelsen "egenföretagare" i antikens Grekland.Kanske är så, men något skällsord måste det väl ändå få finnas kvar. Idioter kan vi alla vara!
Jag är rätt ofta en idiot, men sällan jag kallar andra det.Kanske är så, men något skällsord måste det väl ändå få finnas kvar. Idioter kan vi alla vara!