Headshock - vad göra?

elmfeldt

Medlem
Headshock - vad göra?
Frun har en schysst cdale som pendlare men head shock läcker och känns slut. Vad göra? Värt leta service? Byta ut till stel (går det ens)?

Bilagor

• 17BDC3F7-8A22-4EAA-99BA-7BB4D53148B5.jpeg
    17BDC3F7-8A22-4EAA-99BA-7BB4D53148B5.jpeg
    299.8 KB · Besök: 252
Headshock - vad göra?
Det går nog utmärkt att slänga på en stel gaffel iaf! Du måste dock byta styrlager då! Beroende på vad det är för headshok så går den eventuellt att serva...

Headshock - vad göra?
Tack! Racingbike verkar proffsiga men blir logistiskt krångligt.

Skall kolla vad cykloteket kan tänkas ta.

Funderar mer på gå nytt styrlager + gaffel. Vad är för styrlager jag skall leta efter?

Headshock - vad göra?
Jag har en Headshock gaffel som ligger och samlar damm i källaren. Har för mig att den skall vara helt OK men den har dock legat där några år nu...
Om du vill ha den för att testa så är det bara att hojta till.

//j

Headshock - vad göra?
jesperC sa:
Jag har en Headshock gaffel som ligger och samlar damm i källaren. Har för mig att den skall vara helt OK men den har dock legat där några år nu...
Om du vill ha den för att testa så är det bara att hojta till.

//j

Åkatten. Vore ju nåt. Var bor du? Och har ngn en länk till hur man demonterar en headshox?

Headshock - vad göra?
elmfeldt sa:
...

RBS var logistiskt skitsmidigt när de servade min bakdämpare. Efter kontakt skickade de en fraktsedel som jag satte på paketet och lämnade in hos närmsta DHL-ombud.

Headshock - vad göra?
ceel sa:
elmfeldt sa:
...

RBS var logistiskt skitsmidigt när de servade min bakdämpare. Efter kontakt skickade de en fraktsedel som jag satte på paketet och lämnade in hos närmsta DHL-ombud.

Snyggt! Skall kolla på det också då! Måste bara lista ut hur jag får ut gaffeln ur styrlagret.

Headshock - vad göra?
Går det inte att byta ut styrlagret till normal standard och sätta dit en vanlig dämpargaffel, om man vill ha dämpning fram?

Bilagor

• trekking.png
    trekking.png
    6.8 KB · Besök: 198
Headshock - vad göra?
Sixten Fors sa:
Går det inte att byta ut styrlagret till normal standard och sätta dit en vanlig dämpargaffel, om man vill ha dämpning fram?

Jo, förmodligen är det ett zs49-lager som gäller men då c-dale haft lite olika standarder genom åren så kan jag inte lova att det stämmer!

Headshock - vad göra?
Headshock - vad göra?
Var headshock en bra gaffel på sin tid?
Är headshock en bra gaffel i nutid?
Hur stor chansning tar jag om jag köper en Cannondale med headshock i tvivelaktigt skick?

Edit: Tänkte ställa frågan i en stödämpartråd men kunde inte finna rätt.

Headshock - vad göra?
Hur stor chansning tar jag om jag köper en Cannondale med headshock i tvivelaktigt skick?

Det som var bra att de var mycket styvare tack vare nållagren än samtida dämpgafflar men dämpningen var väl sådär.
Jag skulle oxå kolla tillgången på reservdelar innan eventuellt köp.

Headshock - vad göra?
1: Tveksamt, den har ingen returdämpning.
2: Nej, se ovan.
3: Om du får cykeln till ett pris som motsvarar att den är utan gaffel så är det nog ok, men jag vet inte vad du behöver för styrlager för att byta till nåt bättre.

Headshock - vad göra?
3: Om du får cykeln till ett pris som motsvarar att den är utan gaffel så är det nog ok, men jag vet inte vad du behöver för styrlager för att byta till nåt bättre.

Jag har precis köpt ett Cannondale KP205 styrlager till sonens SuperX (det står att bara nedre lager passar men övre verkade också passa) och det är för att konvertera en Lefty eller Headshock till 1,5-1 1/8". Rimligt pris hos R2.

Headshock - vad göra?
Jag har postat denna bilden i två andra trådar tidigare. Men jag såg denna och blev inspirerad:

1725904182480.png

Men jag vill heller inte köpa mig allt för mycket bekymmer. Eller ännu värre hela vägen in i en återvändsgränd. Och tittar jag tex på denna annons https://www.blocket.se/annons/alvsborg/cykel/1206783359 så ser den ju ut att vara i behov av lite kärlek. Men det är kanske mer bekymmer än belöning i ett sådant projekt?

1725904315549.png

Någon annan som sitter inne på tips på ramar som kan bli lika grymma äventyrscyklar? Jag har ett par bra 26" skivbromshjul med qr så helst nöjer jag mig med ram.

Headshock - vad göra?
Jag har postat denna bilden i två andra trådar tidigare. Men jag såg denna och blev inspirerad:

Visa bilaga 725215

Men jag vill heller inte köpa mig allt för mycket bekymmer. Eller ännu värre hela vägen in i en återvändsgränd. Och tittar jag tex på denna annons https://www.blocket.se/annons/alvsborg/cykel/1206783359 så ser den ju ut att vara i behov av lite kärlek. Men det är kanske mer bekymmer än belöning i ett sådant projekt?

Visa bilaga 725218

Någon annan som sitter inne på tips på ramar som kan bli lika grymma äventyrscyklar? Jag har ett par bra 26" skivbromshjul med qr så helst nöjer jag mig med ram.
Vilken storlek letar du efter?

Headshock - vad göra?
Men det är kanske mer bekymmer än belöning i ett sådant projekt?
Det är alltid mer bekymmer (än planerat) i sådana projekt, därför måste man gilla bekymret och förvandla det till sin belöning. Alltså, att meka med cykeln bör vara nöje för dig.

Jag skulle rekommendera titta på några videor och sådana material om hur man servar Headshok-enhet innan man slår till och får en hemma. Denna är ju minst standardiserade delen på den här Cannondale och därför blir det svårast att serva, hitta reservdelar och allmänt få stöd med.

Headshock - vad göra?

Här får du lite riktiga svar.
?

Ja den var bra jämfört med dåtidens xc-gafflar (som det ju är).

Headshocken har ju som mest 80mm slag vilket ju inte är så modernt. Och den är väl som alla gafflar som är 15 år gamla… inte så moderna.

88aid kan alltid hjälpa dig att renovera men det kostar ju en slant. Problem solver har adapters till Headshock och vanliga gafflar.

Stalle

Headshock - vad göra?
Ok.
Den jag hade (har, fast hos farsan sen tio år) kunde man bara reglera via lufttrycket, och så hade den ett lockoutvred på toppen, ingen kompressions- och ingen dämpnings-reglering, och den kändes som en pogostick.
Nej nå regleringar har den inte. Mer än lufttryck då.
Det var som så att dämparenheten var väl kvalitetsmässigt inte så bra. De gick sönder rätt ofta. Så det kanske helt enkelt var så att den var trasig på din.
När returen var trasig så minns jag att den fullkomligt kastade tillbaks returen med ett hiskeligt topp out-klonk. ?

Stalle

Headshock - vad göra?
Cannondale gjorde ju en DH-gaffel av två headshocks på en dc-krona.
1725953165497.jpeg

Den skall tydligen returdämpningen (en i varje ben) ha klarat ett åk ungefär innan den dog.

Stalle

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp