Heldämpat eller Ej?

Linkenn

Aktiv medlem
Heldämpat eller Ej?
Funderat mycket på heldämpad cykel men aldrig blivit så. Så nu fundarar ja på om det kanske är dags.

-Fungerar det lika bra?
-Vilken cykel ska man ha?
-För och nakdelar?
-S-Works EPIC FSR fungarar den som det sägs?

Heldämpat eller Ej?
Linkenn skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderat mycket på heldämpad cykel men aldrig
> blivit så. Så nu fundarar ja på om det kanske är
> dags.
>
> -Fungerar det lika bra?
Ja.
> -Vilken cykel ska man ha?
Kona king kikapu är grym tycker jag.
> -För och nakdelar?
+Bättre grepp bak.
+Mer komfort
+Kul

-En grej till som ska underhållas, annars kan jag inte se något.
-Dyrare än en HT på motsvarande nivå.

Väger lite mer 1.5-2Kg i mitt fall, men det är inget som jag direkt märkt, utom när man ska lyfta den då....
> -S-Works EPIC FSR fungarar den som det sägs?
>
Vet ej, har bara provkört som hastigast 2003, ej i skog.

Finns rätt mycket trådar i detta ämne om du söker lite.
/Anders

Edit: La till vikten

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpat eller Ej?
Det är en bra fråga. Jag har en HT idag som jag tränar och tävlar på, men har börjat snegla på en heldämpad cykel. Heldämpning gör det lättare att cykla i svår terräng och ökar komforten. Men de är klart dyrare, lite tyngre och kräver mer underhåll.
Min bror har en S-Work EPIC och den fungerar hur bra som helst. På den modellen kan man också ställa hur känslig ventilen bakdämparen ska vara.

Heldämpat eller Ej?
Det beror ju på vad du skall ha den till och vilken FS du är sugen på.
Skall du tävla XC är väl en Epic oslagbar har jag förstått men den håller ju inte att ha skoj med på samma sätt som med en Coiler. Båda FS-modellerna är självklart vrålkul båda två, men används på helt olika sätt.

Heldämpat eller Ej?
Linkenn skrev:
- Bättre. Kan åka mycket fortare där det är stökigt och i Traction mode funkar klättring bättre för bakhjulet följer underlaget och släpper inte lika lätt. Har man dessutom lätt för att få ont i ryggen så är det fördel med dämpare bak.

- Scotts bakdämpare har tre lägen; 1. Lockout (Låst) 2. Traction mode (halv fjädringsväg) och 3. All travel (Helgung). Regleras från styret. Funkar klockrent om dämparens vajerspänning är korrekt justerad så ventilerna öppnar och stänger som dom ska.

| Thomas

Heldämpat eller Ej?
Linkenn skrev:
> Funderat mycket på heldämpad cykel men aldrig
> blivit så. Så nu fundarar ja på om det kanske är
> dags.
>
> -För och nakdelar?
> -S-Works EPIC FSR fungarar den som det sägs?
>
>

Halloj !
Jag vet inte vilken stil du kör men om du ska köra XC så e Epicen UNDERBAR ! :)
...är nybliven ägare till en och jag tycker den blir bättre för varje tur jag kör.
Om du vill leka så ska du nog kolla på en hoj med valmöjligheten att öppna upp dämparen bak så den gör nytta vid enstaka drops, mm. Man kan iofs väcka dämparen till liv med ett litet bunny innan droppet :)
funkar bra.

Bakdämparen funkar precis så som du läst att den ska funka och när man ställt in trycket & returen vilket var ganska lätt, så kommer du att vilja köra varje dag :)

Fox F100RL sitter på Epicen som standard och den gör också ett bra jobb.
samma där.
Labba lite med tryck och retur och den sväljer allt som förut tycktes vilja skaka loss dina armar :)

Lycka till !

Tillbaka
Topp