Jag gillar inte det nya löpspåret av några anledningar:
1. Jag gillar stigarna i Sicklaskiftet som de är, de är stökiga, rotiga och väldigt naturliga och det är skönt och skoj att gå eller hoja på dem. Det känns inte som man bara är 500 m från storstaden faktiskt...
2. Man skulle lika gärna kunna göra ett löpspår runt hammarbybackens omgivningar med samma sträcka utan att göra några större förändringar i naturen omkring.
3. Jag tycker att det är hyckleri att i ett område som man nyligen ansåg så skyddsvärt att man försökte ljuga och lura sig till utestängning av vissa friluftsgrupper, så är det helt plötsligt ok att hugga skog och köra omkring med anläggningsmaskiner och förändra naturen hur som helst.
4. Jag tycker att det är konstigt att ett sådant stort ingrepp måste göras bara några hundra meter ifrån ett redan existerande löpspår som dessutom är väl känt och etablerat.
När det gäller Af Petersens nya ridanläggning så kan ni ju ställa er frågan vilka som kommer att dra det kortaste strået när ryttarna klagar på att de blir skrämda av "jehun på cyklar i skogen" när de är ute och rider på stigarna omkring Hellasgården och däromkring, eftersom dessa ryttare kommer att vara en fet inkomst för markägaren iom den nya och tillgängligare placeringen av ridanlägningen. Och fet inkomst är i princip allt som markägaren är ute efter...
Af Petersen har redan satt upp ett antal skyltar med vad man klart kan kalla en svår vantolkning av allemansrätten, det är något att begrunda framöver. Så ni kan även där gissa vem som är längst ner i näringskedjan när det gäller tillgång till skogen. Och fråga de som stött på hans "skogsvaktare" och om vad de framförde om att cykla tillsammans i grupp på hans ägor...