[Hellas] Hej då I&V...

[Hellas] Hej då I&V...
Skog är läskigt, det måste vara lite tillfixat för att folk ska våga sig ut. Annars kanske det finns björnar.

[Hellas] Hej då I&V...
MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle tycka att det vore grymt om det kunde
> ordnas nåt i stil med Nick-spåret i Ursvik
> därnere på Sicklaskiftet, en fredad optimerad
> cykelstig som snirklar sig runt på godbitarna
> utan att sura tanter kan klaga.

Det vore det sämsta av allt. Ett reservat där du kan skälla på förvirrade tanter som har hamnat fel.

[Hellas] Hej då I&V...
Jag gillar inte det nya löpspåret av några anledningar:

1. Jag gillar stigarna i Sicklaskiftet som de är, de är stökiga, rotiga och väldigt naturliga och det är skönt och skoj att gå eller hoja på dem. Det känns inte som man bara är 500 m från storstaden faktiskt...

2. Man skulle lika gärna kunna göra ett löpspår runt hammarbybackens omgivningar med samma sträcka utan att göra några större förändringar i naturen omkring.

3. Jag tycker att det är hyckleri att i ett område som man nyligen ansåg så skyddsvärt att man försökte ljuga och lura sig till utestängning av vissa friluftsgrupper, så är det helt plötsligt ok att hugga skog och köra omkring med anläggningsmaskiner och förändra naturen hur som helst.

4. Jag tycker att det är konstigt att ett sådant stort ingrepp måste göras bara några hundra meter ifrån ett redan existerande löpspår som dessutom är väl känt och etablerat.

När det gäller Af Petersens nya ridanläggning så kan ni ju ställa er frågan vilka som kommer att dra det kortaste strået när ryttarna klagar på att de blir skrämda av "jehun på cyklar i skogen" när de är ute och rider på stigarna omkring Hellasgården och däromkring, eftersom dessa ryttare kommer att vara en fet inkomst för markägaren iom den nya och tillgängligare placeringen av ridanlägningen. Och fet inkomst är i princip allt som markägaren är ute efter...

Af Petersen har redan satt upp ett antal skyltar med vad man klart kan kalla en svår vantolkning av allemansrätten, det är något att begrunda framöver. Så ni kan även där gissa vem som är längst ner i näringskedjan när det gäller tillgång till skogen. Och fråga de som stött på hans "skogsvaktare" och om vad de framförde om att cykla tillsammans i grupp på hans ägor...

[Hellas] Hej då I&V...
Mathias skrev:
> Oxr vet du vem man
> ska snacka med även om det lär vara för sent
> visserligen... Vilda protester i olika tidningar
> med gråt-ut reportage kanske kan funka? Krama ett
> träd?

Det var så kört från början att jag bedömde att det inte ens var någon idé att göra något. Var lite inne på att skicka en skrivelse för sakens skull men det här är vad jag kunde förstå planerat sedan man projekterade för att omvandla Hammarby industriområde till ett vattennära bostadsområde. Nätverket Bevara oss mot all förändring har förstås försökt.

[Hellas] Hej då I&V...
oxr skrev:
> Nätverket Bevara oss
> mot all förändring har förstås försökt.

Maskros F?

[Hellas] Hej då I&V...
Var ute och rullade runt i Hellas idag och passade på att kika lite mer på förberedelserna för löpspåret. Vad jag kunde hitta så verkar det som om det är den sträckning som jag ritat in på kartan med rött som ska bli av. Efter ha tittat på hyggen och snitslar så pekar det åt det hållet, men då kan jag inte förstå varför det ligger ett berg av flis på ängen vid Lilla Sickla. Eller så är det bara så att de inte hunnit märka upp allt och så ännu...

Bara att hålla tummarna...

hellas_spring.jpg ht=486

[Hellas] Hej då I&V...
Hm, nu när jag ser det utritat så var det inte alls det där spåret jag tänkte på. Det där har jag inte hört något om.

Det jag känner till ska ligga i området mellan Hammarbybacken och grusvägen till Lilla Sickla.

[Hellas] Hej då I&V...
Hoppas verkligen att löparspåret respekteras och att inga idioter får för sig att hojja på det. Löparna har all rätt till rekreation de med. Indianer och vita kan gott försvinna, det kommer nya spår till oss varje ride känns det som.

-Hur som helst var dt länge sedan IoV klarade barnvagnstestet.

[Hellas] Hej då I&V...
Nu bor ju inte jag i en storstad. Men varför vill löparna har spån-autostrador att springa på. Sugiare underlag finns ju inte.

[Hellas] Hej då I&V...
Atlas skrev:
> Hoppas verkligen att löparspåret respekteras och att inga idioter får för sig att hojja på det.

Folk har hojat på det blivande löparspåret i 20 år så risken finns ju att flyttfågelkompassen ibland framöver leder in oss på den mark som var vår tills den vite mannen kom med sina blixtrande påkar.

Häststigarna är riktigt kassa eftersom de inte duger till någonting annat än hästar och motocross, och det är för tråkigt för motocross. Så vandrare, cyklister och motocrossar får dela på resten.

> nya spår till oss varje ride känns det som.

Det är Sicklaskiftets framtid, ja. Ett nätverk av små icke anlagda stigar "förstörda" av cyklar. Kan nog bli rätt skoj (det är ju redan melodin för 2008). Mer variation om än kanske lite sämre flow.

Vi kanske kan få behålla Gula som reservat för "native Hellasians", den marken är oduglig till allt annat. Där kan vi sitta och dricka eldvattnet från den vite mannen och räkna glaspärlorna vi fick för Sicklaskiftet och Erstaviksskogarna.

[Hellas] Hej då I&V...
Tobias/Frost skrev:
> men då kan jag inte förstå varför
> det ligger ett berg av flis på ängen vid Lilla
> Sickla. Eller så är det bara så att de inte
> hunnit märka upp allt och så ännu...

Om jag minns rätt, är stadens ambition att återställa den engelska parken, runt Filosofens grav. Bland annat genom att rena upp och glesa ut i trädbeståndet. Så det är nog det du ser.

[Hellas] Hej då I&V...
Hittade det tillslut på Stockholm Fritid:

Nackaspåret

Övergripande information för staden

Idrottsförvaltningen påbörjar nu arbetet med anläggande av nytt motionsspår samt gång och cykelväg i Nackareservatet. I korta drag kommer spåret att sträcka sig från Hammarbybacken för att ansluta till det befintliga Kärrtorpsspåret och vidare i riktning mot hellasgården.

Arbetet beräknas pågå under hösten/vintern 2008 med ett färdigställande under våren 2009. Spåret går just nu under arbetsnamnet Nackaspåret men vår ambition är att innan invigningen ha hittat ett bättre namn som mer knyter spåret till den satsning som Stockholms Stad gör. Under arbetets gång kommer vi fortlöpande att rapportera om hur bygget utvecklas.

<http://www.stockholm.se/KulturFritid/Idrottsanlaggningar/Byggprojekt1/Nackasparet/> Här finns även en PDF med hela materialet för projektet, och vilken konsult som gjort det. Intressant att läsa är att det enligt deras skrivning finns BMX-ramper byggda olovligt i området...

[Hellas] Hej då I&V...
Tobias/Frost skrev:

> Intressant att läsa är att det enligt deras
> skrivning finns BMX-ramper byggda olovligt i
> området...

De fortsätter med "I stora delar finns möjlighet att uppleva
både skogskänsla (se karta 3), trolska miljöer och avskildhet från stadslivet.
Dessa upplevelsevärden är till stor del beroende av avsaknaden av anlägg-
ningar och livligare aktiviteter i området."

Det tolkar jag som att alla byggen kommer att rivas.. lika bra att förbjuda människor i skogen helt och hållet.

[Hellas] Hej då I&V...
Det här är ju helt klart en försurning av skogen. Verkar som att hammarby sjöstads invånare har renoverat färdigt sina kök och badrum och nu skall renovera skogen.

edit:

Sätter en back bira på att sicklaskiftet kommer att utses med märket "utmärkt svensk form" när de är klara. Jag kommer isåfall att fråga Lagombra om lämpligt startkit.

Senast redigerad av en moderator:
[Hellas] Hej då I&V...
Atlas skrev:
> Det här är ju helt klart en försurning av
> skogen. Verkar som att hammarby sjöstads
> invånare har renoverat färdigt sina kök och
> badrum och nu skall renovera skogen.

HAHAHAHAHAHA!!

[Hellas] Hej då I&V...
Det nya coola är chainless brakeless nospeed med fixerat
styrlager och ekologiskt bakade trolldegsdäck.

Jag är först med det i Sverige men har på förekommen anledning inte
lyckats ta mig hela vägen ut till Hellas på den hojjen så om I&V
försvinner nu borde inte spela så stor roll.

[Hellas] Hej då I&V...
Var en liten sväng i området idag, körde IoV... det gick hur bra som helst med 34/14 fixed nu när de gjort motorväg av spåret. Ingen skam för miljöpåverkan där inte, helvete vad det ser ut. Jävla nötter som anlägger spåret, det finns absolut ingen stigkänsla kvar. Knappast i enighet med planerna man kunde läsa om.

Jag är inte emot att man gör vissa av stigarna till anlagda löparspår och anpassar dem till pensionärerna från ghettot som höjt sina röster för att renovera skogen som sina badrum. Men man kan göra rätt och man kan göra fel. Verkar som det själsmässiga patrasket skall köra suv i skogen. Såja, det var gott att få spy ur sig.

[Hellas] Hej då I&V...
Tog en rast från jobbet och gick ut en sväng i skogarna för att betrakta eländet i dagsljus. Det ser verkligen illa ut. Den lilla anslutningen från stenbron till grusvägen från Björkhagen och bortåt kan man kanske ha överseende med men att göra en grusväg av I&V, som inte går sådär jättelångt från redan befintlig grusväg.. Då har man verkligen tänkt till.

[Hellas] Hej då I&V...
Vilken är nästa Hellasdunge som försvinner? Ska vi ha makaber betting?

Ridhus är jag inte så jäkla orolig för. Det stora ridhus af P smällde upp vid Drevinge har inte inneburit något alls i praktiken. Damerna som åker omkring på havremopparna på söndagarna tar sig i princip aldrig utanför grusvägarna.

[Hellas] Hej då I&V...
Tyckte dock att det var dåligt skyltat. Några förslag på förbättringar:

1. Avståndsangivelser (bör sitta var 500e meter så att folk vet exakt hur långt det är till latten, som grädde på moset kan man lägga till ungefärliga vandringstider)

2. Blinkfyrar i varje korsning

3. Mängder med förbudsskyltar

... och så några till. Kanske borde också vägen breddas med jämna mellanrum för att de riktigt breda barnvagnarna ska kunna mötas, eller köra i bredd. Då kan man sätta upp mötesskyltar också. De här skyltarna kommer att vara nödvändiga de där krispigt vackra dagarna under höst och vår när barnvagnskortegerna rullar utåt Hellas.

[Hellas] Hej då I&V...
Mathias skrev:
> Källa: http://www.nackahast.se/

Förlåt, men nacka häst? Är de för, eller emot det hela. Låter som ett namn på en klister fabrik.
Då jag som tur är inte bor i den delen av landet kan jag bara titta och tycka att det låter som skit. Dock är det så här det sett ut överallt de 15 senaste åren här omkring... Med undantag för fliset som försvinner på ett par år. Vi använder "motionsspåren" som transportsträckor, för att komma till de mer intressanta tekniska partierna. Ganska platt här, och det blir inte mycket DH av 10-20 meters fall så tekniskt körning är det över lag här.
B!

[Hellas] Hej då I&V...
Mr B skrev:
> Mathias skrev:
> > Källa: http://www.nackahast.se/
>
> Förlåt, men nacka häst? Är de för, eller emot
> det hela. Låter som ett namn på en klister
> fabrik.

> B!

Man kan lätt göra klister av hästar ;)

[Hellas] Hej då I&V...
Det här var ju bara så, så trist. Jag som just börjat köra mtb i området och njuter av alla upptäckta och oupptäckta stigar.

De grusanläggningar jag sett till är alltså bara början.

Varför kan inte natur-och rekreationsområden få utvecklas naturligt ibland? Som det är nu verkar det ju funka för alla. Så ska kommunen lägga sig i och göra feta grusvägar. Mycket naturkänsla blir'e.

Sen blir det väl förbjudet att cykla utanför de anlagda cykelvägarna också. Skulle inte förvåna mig.

/Anna

Tillbaka
Topp