[Hellas] Idoter på el-motocross

Förstår du ens vad du själv skriver?
Nä gör du det man har inte gått i skola halva livet för att lära sig att skriva fint på ett forum utan att vinkla frågan till något helt annat som är brukligt på detta forum, men tydligen har man bara skrivandets kvalitet så är man godkänd av svansen.
Och för det mesta så citerar jag för att inte föra en monolog som är brukligt här så det är bara att läsa citeringen.Så kanske man förstår vad som det frågas efter .

Jag lyckas inte länka till vaccin.se reklamfilm jag får upp i flödet ..
Men den får mig att tänka på denna tråd ...

Bilagor

• Screenshot_20231209_194945_Facebook.jpg
    Screenshot_20231209_194945_Facebook.jpg
    194.4 KB · Besök: 127
Hade inte sett spår på länge, men hittade idag riktigt gröva spår på gröna emellan Grusväg på tvären och Mot gröna. Också var två spänger sönder som var helt intakta för 10 dagar sen.

2024-05-09-12-56-09-247.jpg

Senast ändrad:
Såg den här på fb idag där dom kör elcross på mtb-led i sthlm . Av döma på bilden så verkar det vara en mtb-led om man kollar markeringen på träden

Bor inte i sthlm så vet inte vart bilden är tagen . Personen som tog bilden verkar iallfall bo i huddinge.
1000000270.jpg

Såg den här på fb idag där dom kör elcross på mtb-led i sthlm . Av döma på bilden så verkar det vara en mtb-led om man kollar markeringen på träden

Bor inte i sthlm så vet inte vart bilden är tagen . Personen som tog bilden verkar iallfall bo i huddinge.
Visa bilaga 700276
Verkar ju iaf vara tillräckligt medvetna om att det inte är jätteuppskattat ifall dom blankar ut regplåtarna :)

Verkar ju iaf vara tillräckligt medvetna om att det inte är jätteuppskattat ifall dom blankar ut regplåtarna :)

Han är ju rätt dum när han lägger ut bilden med sitt namn och även taggar hans polare i bilden, så blanka plåten är ganska onödigt då.

Det är bara att gå in på tex ratsit , söka upp hans namn och kolla fordon så borde man hitta regnummer på crossen.

Möjligen är det formellt en elmoped men väldigt många trimmas
och blir därför i verkligheten en motorcykel.
Hur det är med just dessa har jag ingen aning om.

Oavsett det är elmopeder och elmotorcyklar något som gör att
vanliga cyklister får dåligt rykte och dessa "leksaker" försvårar
på ett antal sätt för andra cyklister.

(Sedan må dessa "cyklar" vara roliga och trevliga och en massa annat.)

Trimmar man den så får man en trimmad elmoped, ungefär som att en trimmad moped är en trimmad moped, inte en motorcykel.

Trimmar man den så får man en trimmad elmoped, ungefär som att en trimmad moped är en trimmad moped, inte en motorcykel.

Nej, det får man inte med automatik, beroende på hur mycket den trimmas
kan resultatet bli en elmoped eller en elmotorcykel.
Vad du kallar den eller tycker att den är hör inte till saken.

De gränser som finns i lagar och förordningar är det som gäller.
Går den s k elmopeden fortare än 45 km/tim är det inte längre en moped.

Det ser ut som dom kör surron och dom räknas väll endå som cross och inte moped ?
Det finns två varianter, L1E är typad som EU moped (den vi ser på bilden), och X.

Lite som att kalla en gravel för MTB

”En trimmad moped räknas i regel som ombyggd till lätt motorcykel.”

https://lawline.se/answers/min-son-har-akt-fast-med-trimmad-moped-vad-hander-nu
Det hade jag faktiskt inte koll på, men jag tycker ändå definitionen och principen är viktig. Säger man att någon kör cross i skogen så ska det vara en cross, inte en trimmad moped.

Det är väl skitsamma om det är en moped eller cross, lika olagligt och idioter som framför dem oavsett!
För er kanske, är väl samma sak som att gemene man inte ser skillnad på mtb och emtb.

Men för sporten är det desto viktigare, har svårt att tro att du skulle se en crossåkare köra runt i hellas. Men skulle folk då springa runt och beklaga sig över att crossåkare skulle förstöra området när det är ett gäng på elmoppe, så skulle det drabba fel grupp. Vi har redan problem med att de lagliga alternativen blir färre och färre. De som kör runt på elmopeder är ett relativt historielöst gäng som inte riktigt hör hemma någonstans, dom får inte köra i skogen och deras hojar klarar inte av majoriteten av våra crossbanor eller endurospår (även om de flesta klubbar tar emot dom).

Är övertygad om att majoriteten av ägarna inte är intresserade av lagliga alternativ utan snarare vill ha en leksak som tar dom runt överallt ”under radarn”.

”En trimmad moped räknas i regel som ombyggd till lätt motorcykel.”

https://lawline.se/answers/min-son-har-akt-fast-med-trimmad-moped-vad-hander-nu
Kan bekräfta att om man är en inkomstlös 16-åring som har en DT50 med 62 cc som gör 80 km/h så döms man till 30 dagsböter à 10 kr för innehav av en oregistrerad lätt motorcykel. Vad kompisen som lyckades med konststycket att köra om stans enda civila polisbil på insidan blev dömd för minns jag inte, men chansar på vårdslöshet i trafik...

Lag eller rättspraxis kan förvisso ha ändrats under de senaste 30 åren eller så...

Kan bekräfta att om man är en inkomstlös 16-åring som har en DT50 med 62 cc som gör 80 km/h så döms man till 30 dagsböter à 10 kr för innehav av en oregistrerad lätt motorcykel. Vad kompisen som lyckades med konststycket att köra om stans enda civila polisbil på insidan blev dömd för minns jag inte, men chansar på vårdslöshet i trafik...

Lag eller rättspraxis kan förvisso ha ändrats under de senaste 30 åren eller så...
Innehav? Killgissar mig till att olagligheten ligger i framförandet?

Vilket moralkärringforum det här har blivit. Jag trodde mtb-grabbar skulle ha lite skönare inställning och inte vara såna gnällkärringar baea för att ett par unga grabbar med elmoppar letat sig in i spåren.

Det har ju ändrats lite grann med moped klass 1 och moped klass 2.
Förr (före 2003) var maxhastigheten för en moped 30 km/timme, de
räknas numera som moped klass 2.

Nu är det 45 km/timme för klass 1 och 25 km/timme för klass 2.

Så, går mopeden fortare än 45 km/timme är det en motorcykel.

Vilket moralkärringforum det här har blivit. Jag trodde mtb-grabbar skulle ha lite skönare inställning och inte vara såna gnällkärringar baea för att ett par unga grabbar med elmoppar letat sig in i spåren.

För att citera en f d chef:
"Innan du skriver något på internet kontrollera först att du har anslutit hjärnan."

Det finns två varianter, L1E är typad som EU moped (den vi ser på bilden), och X.

Lite som att kalla en gravel för MTB

Det hade jag faktiskt inte koll på, men jag tycker ändå definitionen och principen är viktig. Säger man att någon kör cross i skogen så ska det vara en cross, inte en trimmad moped.

Och det är lagar, förordningar och rättspraxis som styr detta, alltså styr definitionerna och
avgränsningarna.

Inte vad som tycks på ett internetforum, oavsett vad som tycks och varför.

Ja, vi är nog grupperade mellan gnällgubbar och gnällkärringar samt unga pojkar och flickor. Den ena gruppen har större andel individer som utgår från erfarenheter och vet att enkla frågor kanske har en lite djupare bakgrund och konsekvens-oro. Medans den andra gruppen har större andel individer som inte har lärt sig att tänka innan man skriker rakt ut, alternativt helt enkelt inte har förmågan att tänka och överväga konsekvenser.

Samtliga, oavsett vilken typ man är, äger vad jag vet rättigheten att lämna forumet om man tycker det är skit.

Förändringen på forumet de senaste 3 åren som du har hängt här är, om du frågar mig, relativt obefintlig jämfört med skillnaden hur forumet var för 10-15 år sedan.

Kan meddela att dessa på bilden inte är några unga grabbar .... snarare ett par gubbar som har 50 års kris

Kan meddela att dessa på bilden inte är några unga grabbar .... snarare ett par gubbar som har 50 års kris
Det är ju populärt att anklaga killar i medelåldern som vill ha lite skoj för att genomgå någon slags kris. Jag tycker inte att det stämmer riktigt med verkligheten. De flesta verkar må alldeles utmärkt. Själv har jag inte upplevt att det varit några problem med olyckor mellan motorfordon och cyklister i spåren. Ej heller har det varit speciellt sönderkört. Känns som ett icke-problem.

Det är ju populärt att anklaga killar i medelåldern som vill ha lite skoj för att genomgå någon slags kris. Jag tycker inte att det stämmer riktigt med verkligheten. De flesta verkar må alldeles utmärkt. Själv har jag inte upplevt att det varit några problem med olyckor mellan motorfordon och cyklister i spåren. Ej heller har det varit speciellt sönderkört. Känns som ett icke-problem.
Varför tror du att lagarna finns då? För att jävlas med folk ”som vill ha lite skoj”?

Det finns över 40 lagar som reglerar hur en kudde får tillverkas. Det finns lagar om det ena och det andra, men det betyder inte att lagarna är perfekta eller ens bra. När vi får ett överreglerat och detaljstyrt samhälle på grund av att man inte kan låta golk få göra som de själv vill har man gått för långt.

När vi får ett överreglerat och detaljstyrt samhälle på grund av att man inte kan låta golk få göra som de själv vill har man gått för långt.

Ja. Jag instämmer. Jag tycker alla ska få välja själva vilka lagar och regler som dom ska följa.

det är viktigt att folk känner att dom får göra precis som dom vill och inte behöva anpassa sig efter lagar

Det finns över 40 lagar som reglerar hur en kudde får tillverkas. Det finns lagar om det ena och det andra, men det betyder inte att lagarna är perfekta eller ens bra. När vi får ett överreglerat och detaljstyrt samhälle på grund av att man inte kan låta golk få göra som de själv vill har man gått för långt.
Så du tycker att det är dumt att det finns en lag som reglerar att du inte får köra motorcykel i naturen utanför vägnätet? Tex i skogen.

Kan du hänvisa till vilka lagar som styr hur en kudde tillverkas? Jag blev nyfiken då jag inte visste om detta ska jag erkänna.

Ja. Jag instämmer. Jag tycker alla ska få välja själva vilka lagar och regler som dom ska följa.

det är viktigt att folk känner att dom får göra precis som dom vill och inte behöva anpassa sig efter lagar
Japp, tjack-Fredde som behöver pengar till knark och därför vill sno Arvidos cykel ska naturligtvis ha frikort att få göra det.

Jag håller med helt och hållet, alla borde få skjuta vem som helst utan påföljd.

Laissez-faire, så uppnår vi nirvana.

Det där liknar en Sur-Ron. Den säljs som både moped och cross, enda skillnaden är att man inte får några regpapper på crossen att den saknar lyse. Klipper man strypsladden på moppen och tar av lysena är det ingen skillnad.

Har man inte körkort för MC är det inte bättre att åka fast på en trimmad moppe än en MC, det är både olovlig körning och ett modifierat fordon. På bilden ser det dessutom ut som brott mot terrängkörningslagen.

Senast ändrad:
Som dåvarande ungdom med jeans-jacka medelst IronMaiden-tryck på ryggen, så får jag nog påstå med ganska stor säkerhet att hårdrock inte var olagligt även om Sievert inte gillade musiken. Men du kanske har andra uppgifter i den frågan?
Världen hade kanske varit en bättre plats om hårdrocken hade varit olaglig, idag är ju hårdrock lika spännande som mello.

Tillbaka
Topp