the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Erol, vilken Gesunda- eller Åreled (Glentress
> går också bra men är kanske inte lika talande
> för merparten) kan man jämföra 5:an med - om
> någon?
Hej,
Svårt att jämföra. En del av spåret är spångat pga vattensjuk mark, och en del av spängerna/trästigarna är doserade åt "fel" håll (alltså ungefär det som jag tror man kallar off camber) vilket var rätt utmanande men festligt. Sen är terrängen rätt böljande, med en del sköna små hopp och doningar.
Precis där 5:an delar sig från 3:an går språret ut på en ås och jag fick samma känsla där som när man klättrar en exponerad klätterled. Sjukt märkligt men riktigt bra. Sen dånar man ner längs en sluttning med blandat tekniska partier och sköna velodromkurvor i slutet. Om jag inte minns fel ligger det en riktigt skön slänt nånstans mitt i som var perfekt att droppa för en fegis som jag.
Det enda tråkiga är att man kommer ner till Mellanliften i alla spår utom 1:an (eller är det 2:an), och därifrån händer det inte våldsamt mycket. Jag pratade med Erik som driver BikeNorth och de hoppas kunna bygga lite hopp och grejjer i skogen från Mellanliften och ner, och då blir alla spår som anslutar till den delen mycket bättre.
Öhhh... 5:an i Hemavan är som en blandning av Åres högszon och Deliverance på Glentress svarta. Skall kanske säga att jag ser Hemavan som hemmaplan (säkert nån som har synpunkter på detta...) och kanske är lite partisk.
Kanske läge för nån från Redaktionen att göra en recension. De behöver garanterat lite publicitet, då jag antar att marknadsföringsbudgeten är rätt skral.
//Erik
Edit: språket, mannen, språket