Hemavan?

Hemavan?
Satan jag vill dit igen, jag har varit där 2 ggr och då hade de 2 riktiga nedfarter(undantaget syterbäcksrundan): genvägen och spåret under liften. Jag läste nyss i en Hemavan/Tärnaby reklam att de skulle ha totalt 4 nedfarter. Erik Wålberg är väl ansvarig tillsammans med Sven X om jag inte minns fel, så det kan ju inte bli annat än bra!!

Glöm inte avstickaren Nannas tur ned till Nannas Kök/restaurang..
Syterbäcksrundan är också ett absolut måste även med dh/frx-hoj!

/E

Hemavan?
Jag var där förra hösten men då hade delar av lederna i backarna regnat sönder och var ganska svåråkta men det var grymt kul ändå. Jag kan bara tänka mig hur det är när det är torrt och fint...
Erik pratade då om att bygga en led inne i skogen med lite större hopp ovan marknivå och doserade kurvor.

Hemavan?
Jag har precis varit där och kört och blev tyvärr besviken. Förra året var jag där och då hade de endast två leder (typ). dock var dessa leder riktigt roliga för detta lilla DH ställe. Synd bara att liften är så otroligt seg. Hörde att de skulle bygga ut och jag gick liksom och sög på den där karamellen hela vintern. Dock var det inte alls så bra som jag hade hoppats på. Det hade nog regnat en hel del och bermsen var tokgeggiga, banan eroderad osv.osv. Det blev bara tre åk sen tröttnade jag och drog till Rutjebäcken istället. Förmodligen är det mycket bättre när det är torrare. Vad jag mins så hade jag riktigt kul där förra året. Då åkte vi även helikopter upp till Muertsetoppen med Eric som guide. Kan verkligen rekommenderas!
kanske kan man göra banorna mer vattentåliga med mer dränering och ev. annat underlag/typ av grus? Vad vet jag... Sen så slutar de tre södra banorna på en tråkig transportväg, trist. Synd att det inte går att ta vara på den fina fallhöjden på ett bättre sätt.
Är man i krokarna är det absolut värt ett besök men inte enkom för DH.
/emma

Hemavan?
Tråkigt att banorna ska regna sönder hela tiden. Jag antar att det är svårt att hinna hålla efter banorna eftersom dom är så få som jobbar där.
Var har dom byggt ny led?

Hemavan?
Jag va uppe för två veckor sedan och hojjade. Eric och kompany har gjort ett hästjobb med inte mindre än 5 leder i systemet + nannas och syterbäcksrundan (som tyvärr har fått ett abrupt avslut då någon markägare avverkat en massa fjällbjörk över stigen). Efter en sommar med mycket regn och lite värme va ialla fall 3an rätt gyttjig men det kompenserades av spår 1, 4 och 5 som var i mycket bra skick. Det ryktas att det spikats i runda slängar 2 km spång och det mesta låg faktiskt ute:). I mina ögon har det aldrig varit så bra där uppe som det är nu (de 5 år de kört cykel), passa på och avlägg ett besök!

Hemavan?
Marran, dom kör liften denna helg och nästa. Jag och min bror Ironhorse åker upp i helgen, oavsett om lederna regnat bort eller inte. Hade varit kul att veta läget men annars kommer det en rapport i den här tråden på söndag.

Hemavan?
Visst får man komma med förslag, och visst funkar telefonsamtal även om jag hellre använder andra kommunikationskanaler. Jag tänkte mig att det kanske kan finnas ett visst allmänintresse för läget, och om det visar sig vara ok före så kanske det lockar några till att dra dit i helgen. Ju fler desto roligare.

Jag kunde ju i och för sig ha ringt hemavan och frågat, lagt ut rapporten i den här tråden och sedan promotat för att fler skall dra till Hemavan. Men det är ju lätt att vara efterklok :)

Hemavan?
Hej,
Jag var där i sommras och körde en dag. Tyvär var det en regning dag så det blev lerkörning. Håller med om att det tyvärr också innebar att en del kurvor var sönderkörda. Jag körde mest 4:an som var en teknisk led inne i skogen, 5:an som var mycket spänger över myrarna - hur kul som helst att bränna fort på då man landade mjukt i myren om man föll av, och 1:an som var brantast ner längs med liften. Jag har dock inget att jämföra med då det var min första och hittills enda downhill dag. Blir dock garanterat flera. Vi har hus i Hemavan så jag kommer lätt köra nästa år också och planerar för att prova på några andra ställen under nästa år också. Passar bra in i min prematura 40års-kris....

Här är min GPS-logg från åken den dagen: http://connect.garmin.com/activity/42566491

/Stefan

Hemavan?
jättefint i Hemavan nu. Hyfsat torrt i spåren och inte sönderregnat. Framför allt nya led 5 gillas mycket. Teknisk och rolig åkning. går att se på film på bikepark.nu.

Hemavan?
En liten uppdatering från Hemavan...
Killarna i Hemavan har jobbat hårt med att fixa till lederna, både de gamla och de nya. 5:an var riktigt kul med grymt varierad åkning, likaså 4:an som också är en ny led.
Lederna var inte alls så sönderregnade som dom var när jag var upp förra sommaren. Vissa bitar var omdragna vilket var till sin fördel. Dessutom låg det spänger över de blötaste partierna.
Tyvärr kraschade "Patan" så illa att han bröt överarmen. Vi fick dock snabbt hjälp och blev mycket väl omhändertagna av personalen.
All heder till dom som jobbar i liften och med lederna! Tack ska ni ha!
Även ifall det blev ett benbrott, blåtiror och skrubbsår så rekommenderar jag verkligen Hemavan. Nu är jag ju relativt nybörjare på DH så jag är rätt glad för vilken brant som helst, men området utvecklas hela tiden och en "bikepark" är tydligen i planeringsstadiet så det borde finnas något för alla i framtiden.
Bra jobbat Hemavan!

Nästa helg verkar vara sista helgen det är öppet så passa på och dra upp en sväng!

Hemavan?
Håller med. Dom har gjort ett hästjobb för att få till en bra anläggning med roliga leder. Killen som plockade upp mig efter kraschen berättade också att det är mer på gång. En eloge också för ett snabbt agerande och en uthärdlig tur med fyrhjulingen.

Hemavan?
Alltså, räknat från toppen (alla spår är samma i början, 4:an avviker efter en stund) så är 5:an riktigt roligt, bland det roligaste jag kört (har varit i Gesunda, Åre, Glentress. Svinbra helt enkelt.

Trist med armbrott. Men det skall bli kul att se vad de fixar till nästa år, Storumans kommun skall lägga 700.000 om året i 3 år nu, så lite lär det bli.

På det stora hela är Hemavan jättebra för cykling. En lättbyggd Freeridehoj och du är hemma. Fin AM helt enkelt.

//Erik

Hemavan?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Erol, vilken Gesunda- eller Åreled (Glentress
> går också bra men är kanske inte lika talande
> för merparten) kan man jämföra 5:an med - om
> någon?

Hej,

Svårt att jämföra. En del av spåret är spångat pga vattensjuk mark, och en del av spängerna/trästigarna är doserade åt "fel" håll (alltså ungefär det som jag tror man kallar off camber) vilket var rätt utmanande men festligt. Sen är terrängen rätt böljande, med en del sköna små hopp och doningar.

Precis där 5:an delar sig från 3:an går språret ut på en ås och jag fick samma känsla där som när man klättrar en exponerad klätterled. Sjukt märkligt men riktigt bra. Sen dånar man ner längs en sluttning med blandat tekniska partier och sköna velodromkurvor i slutet. Om jag inte minns fel ligger det en riktigt skön slänt nånstans mitt i som var perfekt att droppa för en fegis som jag.

Det enda tråkiga är att man kommer ner till Mellanliften i alla spår utom 1:an (eller är det 2:an), och därifrån händer det inte våldsamt mycket. Jag pratade med Erik som driver BikeNorth och de hoppas kunna bygga lite hopp och grejjer i skogen från Mellanliften och ner, och då blir alla spår som anslutar till den delen mycket bättre.

Öhhh... 5:an i Hemavan är som en blandning av Åres högszon och Deliverance på Glentress svarta. Skall kanske säga att jag ser Hemavan som hemmaplan (säkert nån som har synpunkter på detta...) och kanske är lite partisk.

Kanske läge för nån från Redaktionen att göra en recension. De behöver garanterat lite publicitet, då jag antar att marknadsföringsbudgeten är rätt skral.

//Erik

Edit: språket, mannen, språket

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp