Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Nu försöker du säkert skoja till det på något vis jag inte förstår, men acetonet löser upp frigoliten och sedan häller man ur sörjan igen (inte i avloppet förstås).

Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu försöker du säkert skoja till det på något
> vis jag inte förstår, men acetonet löser upp
> frigoliten och sedan häller man ur sörjan igen
> (inte i avloppet förstås).

Är inte frigolit lättare än luft? Det är ju typ jättelätt ju!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > billigar än att köpa en kolfiberram :)
>
> Nja, med tanke på att projektet redan kostat mer
> än 4500 och då är vad jag förstår ingen
> gaffel med i bilden. Då kommer du mycket
> billigare undan genom ett kinaköp. Att bygga en
> en kokosram gör man nog inte för att spara
> pengar...

-Hej schyst ram vart kommer den ifrån?
Antingen svarar man -köpt på ebay... svinbilligt! eller så kastar man -den har jag byggt själv! I ansikten på den som frågar. I min bok kommer det alltid smälla högre med det senare. Vem som helst kan ju köpa saker.

Senast ändrad:
Jag ser att det blev mycket diskussion kring det här med frigoliten och jag kan göra en del förklaringar:

1. Inte lättare än luft, skulle det va det skulle det ju flyga som t ex en heliumballong.(man kanske ska köra med helium i cykeln för att få den lättare?:))
2. De använder inte frigolit i de "riktiga" kolfiberramarna..
3. Frigoliten kan frätas sönder med hjälp av aceton, vikten minskar iofs inte om man inte ser till att plocka ut resterna.
4. Kommer som sagt behålla frigoliten i förutom i sadelröret för att det:
a)knappt väger något (och det kommer inte att bli en cykel som passar i tråden "visa din lätta racer under 7 kilo.. :))
b)kan dämpa vibrationer

Gällande priset är det inte billigare att bygga själv an att köpa en kolfiberram från Kina, men framgaffeln är inberäknad i priset som ligger på 4500 just nu...

Arbetet fortskrider och jag har några fler bilder som jag tänkt lägga upp.

Här har vi området kring sadelröret, eltejpen sitter fortfarande på.
cyel039.jpg

Down tube, Kolfibern oslipad.
cyel041.jpg

Det jag gjort idag, plastat in kedjestagen och slipat lite vid styröret
cyel042.jpg

cyel046.jpg

Ganska nice form på svängen här lr hur? :)

landen skrev:

> -Hej schyst ram vart kommer den ifrån?
> Antingen svarar man -köpt på ebay...
> svinbilligt! eller så kastar man -den har jag
> byggt själv! I ansikten på den som frågar. I
> min bok kommer det alltid smälla högre med det
> senare. Vem som helst kan ju köpa saker.

:D

Tråkigt väder ute, perfekt för att bygga på cykeln, inga skuldkänslor över att man är inne när solen skiner. Jag bör ju bli klar med cykeln innan den riktiga sommaren kommer upp till Umeå så då kan jag förhoppningsvis njuta av solen från en hård sadel. Kanske ska göra en i kolfiber? :)

Jag har kommit ganska långt nu, alla rör är inplastade förutom sadelstagen, som jag oroar mig mest inför. Problemet med sadelstagen är att de är så pass tunna att det inte går särskilt bra att först kleta med kolfibern och sedan vira runt eltejpen. Kedjestagen är också ganska tunna och där gjorde jag så att jag virade runt eltejpen utan att först fästa kolfibern ordentligt eftersom att det inte går (kolfibern vecklar bara ut sig och så trådar den sönder). Funderar på om jag kanske bara ska använda gammalt hederligt skollim för att få en lite klibbigare yta (fungerar isf bara på första lagret eftersom kolfibern inte behöver fästa på frigoliten) men jag vet inte om det fungerar. Får kanske göra en testbit men jag är lite för otålig för sådant.

Har i alla fall lite fler bilder att dela med mig av eftersom det är väl det mest intressanta :) idag har jag virat ett till varv på vevhuset och sadelröret, igår kväll gjorde jag fästet för sadelstolpen och ett nytt varv på toppröret.

En liten överblick :)
cyel047.jpg

Sadelstolpsområdet efter två varv, oslipat.....
cyel048.jpg

Och sedan vevhuset, har ett par klossar där (de blå) för att kunna sätta tryck även på de ställen där det annars är svårt att göra det.
cyel049.jpg

jomper skrev:
> Inte om man tänder eld på acetonet efteråt.

Den kommer ju såklart explodera även utan eld så varför skynda? Det är ju kolfiber.

fredrikw skrev:
> Tobbe Arnesson skrev:
> -----
> > Frigoliten i det här fallet kan dock lätt
> > "frätas ut" med t.ex. aceton.
>
> Men då blir den ju tyngre.

Ja men den skall ju ändå bort. Frigoliten alltså.

ev. randonörd skrev:
> Nu är det väl försent, men varför är den så
> smal och klen runt vevpartiet ?
> Varför inte göra ramen lika bred som vev-hylsan
> ?

I så fall så blir det väldigt lite laminat som fäster rören mot hylsan.

@August: pensla tunnt med epoxy på sadelstagen. Låt det härda lite tills det är klibbigt. Sedan fäster du kolfibret med klibblagret. Eltejpen kan du ev strunta i oxå, om det ger problem. Den lilla viktbesparingen lär vara försumbar.

ev. randonörd skrev:
> Nu är det väl försent, men varför är den så
> smal och klen runt vevpartiet ?
> Varför inte göra ramen lika bred som vev-hylsan
> ?

Instämmer men det kommer nog att fungera ändå. Yrkesskadad som jag är ser jag fler områden att förbättra hållfastheten på men strunt i det. Kul att folk vågar ge sig på sådant här.

Kul bygge i vilket fall som helst. Den kommer inte att bli rekordlätt, styvt eller något annat för den delen MEN du kommer att ha tillverkat den alldeles själv och kommer att kunna vara mycket stolt och nöjd med ditt arbete som det ser ut hittills.

Snyggt jobbat, Rippas ide låter bra, lätt att vara efterklok men fömodligen hade det varit bäst att först tillverka rören och sedan foga ihop dom i jiggen, då hade du kunna använda kolfiberstrumpor som väv.
Om man gör det lättare för sig kan man köpa färdiga rör och bara tillverka knutarna.

Rippa skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
> > Nu är det väl försent, men varför är den
> så
> > smal och klen runt vevpartiet ?
> > Varför inte göra ramen lika bred som
> vev-hylsan
> > ?
>
> I så fall så blir det väldigt lite laminat som
> fäster rören mot hylsan.
>
>

Det behöver det inte bli, om man bakar in hylsan först ...

@rippa- tack för förslaget, låter ju mycket smart. Kör nog på den taktiken även om den är lite långsam, måste ju vänta på att det ska härda osv

Att baka in hylsan känns ju lite overkill, även om det kanske blir snyggare tycker jag att det är viktigare att köra på en metod som är relativt enkel.

Det har hänt en del i helgen, tyvärr inte jättemycket men planen är att försöka jobba med cykeln en del efter middagen..

Hela ramen är nu inplastad och jag känner att mitt kolfiber-självförtroende sakta men särkert ökar. Försökte köra på rippas ide, (det här med sadelstagen) men otåligheten i mig gjorde att det inte gick så bra. Körde istället på en annan metod som fungerade!

Framgaffeln från ebay har kommit och den ser lovande ut.

lite bilder..

Använde träbitar för att se till att stagen blev raka
cyel051.jpg

En utomhusbild för lite bättre skärpa
cyel053.jpg

Framgaffeln
cyel056.jpg

Nu går det undan, alla rör är inplastade två ggr eller mer. Kändes dock lite surt att vara inne idag, vädret har ju varit på topp. Har iofs hunnit med ett beachpass i sanden på eftermiddagen så jag är nöjd.

Arbetet går betydligt snabbare nu när alla delar är täckta med kolfiber. Det beror dels på att stabiliteten ökat markant och dels på att de nya lager jag lägger på klibbar lättare fast på en slipad kolfiberyta än frigoliten som är ganska hal.

En fundering jag har, det är ju dags att sätta fast bromsbryggan nu och jag undrar hur jag ska göra för att så den på rätt avstånd? skulle va skönt att slippa köpa bromsar osv innan cykeln är klar för att veta vilket avstånd från hjulet brombryggan ska sitta (funderar på att köpa ordentliga komponenter om jag blir nöjd med ramen, ex shimano 105, kan ju få ett set för ca 500 $ på ebay). Fälgarnas bromsyta är väl på samma avstånd oberoende av vilken typ av hjul det är förutasatt att storleken är 700c, eller?

Nu börjar ju bilderna se något lika ut (kolfiber som kolfiber...), men jag har några att dela med mig av.

Som sagt, surt att va i källaren....
cyel057.jpg

Eltejpen borttagen från neder- och toppröret, andra varvet.
cyel059.jpg

Epoxyn trycks ut genom hålen jag har gjort på eltejpen i förhand :)
cyel060.jpg

Alla är i aluminium, det är ju lättare :) ståldelarna fick jag i början men jag köpte aluminiumdelarna istället för bättre passform och lättare delar.

august_o skrev:

> En fundering jag har, det är ju dags att sätta
> fast bromsbryggan nu och jag undrar hur jag ska
> göra för att så den på rätt avstånd?

Sätt i en axel och mät på en befintlig ram. Vänta lite annars så kan du få ett mått av mig. Orkar inte gå ut igen i garaget nu.

Som sagt går det mycket snabbare nu och idag har jag hunnit med en hel del. Jag har palstat in , sadelröret, toppröret och nederröret och också alla korsningar däremellan :) nu är det alltså total 3 lager på rören och ca 5 på vevhus/ styrrör. Har inte exakt koll på hur många lager jag gjort på vevhuset men minst 5. Det blir en hel del överlappningar vid vevhuset så det är säkert 6-7 lager för tillfället.

:)

Anders H skrev:
> 357 mm cc bakaxel-bromsbryggehål.

Tack tack, cc= center till center va?

august_o skrev:

> Tack tack, cc= center till center va?

Precis. Var nu inte uppe hela nätterna och laminera, det kan bli tabbar;=)

Så jäkla intressant tråd!

Du har fött en idé i mitt huvud... Har inte riktigt tid att genomföra den nu, men kanske till vintern!

Anders H skrev:

> Var nu inte uppe hela nätterna och
> laminera, det kan bli tabbar;=)

Efter jobbet skrev jag inlägget, inte jobbet med cykeln utan det jag går till för att ha råd med cykeln... :)

Ytterligare ett lager har lagts på, börjar fundera på om den kanske räcker snart. Har i nuläget lagt på 4 lager på rören och nu känns de riktigt stabila.

får kanske tid att sätta fast bromsbryggan i morgon...

Den här bilden visar en metod för att enkelt kunna klippa rakt. Först mäter man bredden på biten och så drar man ut den fibern som man vill klippa efter. Det blir lättare att klippa rakt och man riskerar inte att klippa av några fibrer i onödan :)
cyel061.jpg

Ska prova att fästa bakhjulet när det lager som jag lagt på idag är klart, då får vi hoppas att det sitter rakt, annars blir det väl till att såga av stagen och korta/förlänga dem...

Har nu tagit loss ramen från ställningen för att prova om hjulet passar och det gjorde det. Jag har även, just precis limmat fast bromsbryggan i ramen (skriver detta i väntan på att det ska torka..), lite bilder :)

CYkelramen med hjulet på:
cyel063.jpg

Bakifrån:
cyel064.jpg

Här kan man se frigoliten i sadelröret, mycket intressant :)
cyel066.jpg

Ramens vikt just nu.. 2180 g säger vågen, träbiten som den står på väger 472g och styrrörshållaren väger typ 260g kanske (har inte vägt) ramens totalvikt = 1448g. Vevhuset sitter iofs i nu också, 1300g kanske totalt.....
cyel067.jpg

För att se till att bromsbryggans hål verkligen blir vinkelrätt mot sadelstagen har jag tejpat fast en vinkelhake i ena sadelstaget och jag har en borr genom hålet på bromsbryggan.
cyel070.jpg

cyel071.jpg

Väntar som sagt på att limmet ska torka, det kanske har gjort det nu..
cyel072.jpg

tycker mig läst nånstans att många kolfiber ramar har typ 8 lager, men det är kanske bara runt vevparti osv. vad vet jag :D andersH lär ju ha ett bra svar på detta :D

Senast ändrad:
Obed skrev:
> Ska du lösa upp frigoliten med aceton, eller ska
> de vara kvar som bärande del?

Ja men endast i sadelröret för att få plats med sadelstolpen, vet inte om det skulle få i de andra rören även om jag skulle vilja. Svårt att komma åt överallt :)

august_o skrev:
> Obed skrev:
> -----
> > Ska du lösa upp frigoliten med aceton, eller
> ska
> > de vara kvar som bärande del?
>
>
> Ja men endast i sadelröret för att få plats med
> sadelstolpen, vet inte om det skulle få i de
> andra rören även om jag skulle vilja. Svårt att
> komma åt överallt :)

Små borrade hål brukar man se på de flesta ramrör. Kanske hälla i lite och skaka ramen.

Ska ramen lackas, eller blir den carbon raw?

Jag ska lacka ramen tror inte att det blir tillräckligt bra finnish på carbonen för att det ska bli snyggt...

Igår la jag på ett till lager vid alla korsningar och idag ska jag lägga på ett lager över hela cykeln, förhoppningsvis det sista :):)

Nu är jag lite sliten, var uppe till kl 01 igår för att lägga på lager på korsnignarna och idag har jag plastat in precis hela cykeln! I morgon blir det till att grovslipa lite på den och sedan provcykla, har som sagt inte köpt några komponenter ännu men jag har en Nishiki som jag ska ta delar från för att testa hur nya ramen fungerar. Blir jag riktigt nöjd lägger jag väl ut en del på komponenter, shimano 105 5700- 53-39t ser ju riktigt nice ut och inte alltför dyrt.

När det kommer till lackning läste jag någon tråd här om att det är svårt att få till ett bra resultat själv. Tråden handlade om stålramslackning men det är kanske inte lättare på kolfiber eller? Om man gör det själv, vad använder man för metod och färg? Spray eller med pensel? Skulle ju va kul att kunna görs den annat än enkelfärgad också. Kanske köpa några klistermärken...

Nu blir det iaf en nervös väntan till i morgon.. Ska man förresten vänta tills cykeln är helt genomhördad innan man vågar cykla på den? 7 dagar säger bruksanvisningen att total genomhärdning tar. Vsd tror ni? Har lamineringsepoxy nm 650a

:)

Eftersom det bara är de yttersta lagrena som riskerar att inte bli helt genomhärdade så borde det vara ganska lugnt. Ta det försiktigt i början ;).

Det går att få ett ganska bra resultat med sprayburk. Jag brukar slipa så att jag blir nöjd med 400-papper och sedan lägga på grundfärg. När det torkat gnuggar jag lite lätt med 1000-papper och lägger sedan på lacken. Sedan kan man klarlacka över. Efter slipningarna tvättar jag ramen i duschen med lite diskmedel och torkar av med mikrofibertrasa. Det har funkat ganska bra, missarna har blivit för att ja gblivit för otålig och lagt på för tjockt och fått rinningar.

Se till att härda ramen ordentligt när du e klar med lamineringen.
Jag minns inte exakt, men har för mig att man upnår mot 20% mer styvhet i epoxyn vid upvärmning.
Ska kolla detta på jobbet hur mycket det anses förbättra, med det lönar sig garanterat att efterhärda, speciellt när man handlaminerar utan vacuum, eller annat mekaniskt tryck, och tvingas till en ganska hög mängd harts.
Man bör värma den i ca 60-90 grader några timmar, (snabbare härdning vid högre värme).

Går bra att improvisera, bygg ett plast-tält runt din jigg och experimentera tex med halogenlampor och en kupevärmare från din bil för att röra om luften.
Fruns digitala skinktermometer med alarm fungerar perfekt för att hålla koll på tempen..

En Finsk bastu fungerar fint för detta, dock så är jag lite tveksam till den svenska varianten... :)

Edit, Glömde säga att ditt bygge ser ut att bli riktigt lyckat!!
Mycket bra jobbat om du är ny med laminering!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp