Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

august_o skrev:

> Angående vajerstopp så har jag köpt sådana men
> jag har inte satt fast dessa ännu,det går enkelt
> med lite lim och lite kolfiberkladd :)

En popnit gör ingen skada.

Jag har beställt från crc nu. Det blev i slutändan shimanos pedaler, ni lyckades övertala mig. :)
Utöver föregående lista har jag även köpt däck+slang, cateye strada kadens cykeldator, headsets spacers och sadelstolpsklämma. Sadeln, bartapen och däcken blir vita, hjulen svarta och ramen röd.

Glömde beställa falskstället så jag får väl göra ytterliggare en beställning.

Angående justeringen nöjer jag mig nog med de som finns på växlarna.

Crc är inte jättesnabba just nu så står ordern som processing kan du maila dem och be dem lägga till flaskställ. Köpte nyligen två svarta ställ av märket brand-x till det överkomliga priset 80 kr. Flaskorna sitter fint.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Crc är inte jättesnabba just nu så står ordern
> som processing kan du maila dem och be dem lägga
> till flaskställ. Köpte nyligen två svarta
> ställ av märket brand-x till det överkomliga
> priset 80 kr. Flaskorna sitter fint.

Jo det är precis vad jag gjort.

Testadet av cykeln är nu färdigt. Nu ska den slipas, vajerstoppen fästas (det borde inte behöva vara så exakt eller?), mutternitarna nitas fast och till sist lackas.

Har varit förbi på biltema idag och köpt mutternitsatsen, tången känns rejäl men förpackningen är av sämsta möjliga kvallité. Men det är ju inte med lådan som jag ska få muttrarna på plats :)

Har demonterat cykeln igen och satt tillbaka alla delar på min andra cykel. Nu får jag väl helt enkelt hålla mig tills delarna kommer. jag har ju iofs en del som ska göras.

Har döpt min cykel ikväll och beställt efter dekaler hos dekaltrim.se

Namnet blev tyvärr inte Sauna-bike även om det skulle va coolt :)

Körde på ett ord på latin som jag fastnade för, Compello. Är ni intresserade är det ju bara att kolla upp vad det betyder..
compello.jpg

Lite italiensk touch på det också, känns bra :)

Nu har jag slipat cykeln så att jag är nöjd, ska åka och köpa lite lackfärg idag. Vajerstoppen är fastsatta, dock endast med lim för tillfället, så jag behöver lägga ett till lager klofiber på dessa innan jag kan lacka. Flaskställsmuttrarna måste också på plats.

Dekaltrim gjorde ett snabbt arbete, dekalen kom idag med posten, ser bra ut. Grymt!

Jag satte fast vajerstoppen igår och nu väntar jag på att kolfiberväven som jag lagt ovanför ska stelna så att jag kan slipa färdigt. Mutternitarna för flaskstället är i alla fall nu på plats vilket känns skönt. Jag valde även, när jag ändå var igång med att kladda med kolfibern för sista gången igår, att förstärka stagen ytterliggare längst ut. Jag vet inte hur stor skillnad det egentligen gör men psykiskt känns det iaf bra.

Delarna från crc har redan skickats och jag fick med ett flaskställ, delarna borde landa på Arlanda idag. Lackfärg har jag också köpt och jag hoppas på att det är det sista som jag ska behöva lägga ut på cykeln.

Här syns förstärkningen och en av vajerstoppen.
Photojun01111726.jpg

flaskställets plats framöver..
Photojun01111658.jpg

Ytterliggare vajerstopp.
Photojun01111743.jpg

Näe, växelörat sitter fastskruvat dropoutsen så det ska inte va några problem. Har på dagen tapetserat ett rum med tidningspapper så att jag har någon stans att måla cykeln. Första spraylagret blir väl till under helgen. Känner mig sjukt taggad!

En fråga, kan man förlita sig på att färglagerna man lägger på blir tillräckligt tjockt för att dölja små skavanker eller måste allt vara helt plant? Kör ju med grund-,färg- och klarlack.. Ska man slipa mellan varje lager färg eller bara när det har torkat i flera timmar?

Lackeringen kommer nog inte att dölja skavanker, snarare tvärtom. Grunden i ett snyggt lackjobb ligger i underarbetet när det gäller alla andra typer av lackering, gissar att det även gäller cyklar så fram med spackel och slippapper.

Ok, har slipat och spacklat lite till nu och i morgon blir det ännu mer slipande och spacklande. Jag borde i alla fall bli klar i morgon. Får det jag beställde från crc via posten på tisdag så det ser jag fram emot. :)

DIRAVI Ska få tillbaka sina grejor också:)

Ska man förresten slipa sista färglagret innan klarlacken?

Har lagt på två lager grundfärg nu, börjar se riktigt trevligt ut.
cykel001.jpg

Måste däremot skaffa lite sprutspackel för att fixa de ojämnheter som ännu tydligare dök upp. Jag vill ju ha en så fin yta som möjligt.
cykel003.jpg

Tycker lite synd att kolfibern "försvann". Men du kommer få en riktigt läcker cykel utan några svetsfogar : ) Vad har du tänkt för färg på cykeln?

Ni säger alltså att sprutspackel inte klara av det där? vad klarar det i så fall av? Har ju lagt ned arbetet för dagen eftersom att biltemas sprutspackel var slut, men då var det kanske tur..

Har ju spacklat en del redan, med plastic paddig elastic nånting.. Det har ju fungerat bra men jag försökte hitta ett smidigare sätt men då kanske jag får återgå till hur jag började :)

Angående kolfibern är jag så less på den nu och på formerna syns det ju ändå att det är kolfiber :), har inte sett någon cykel av metall där man inte kunnat urskilja fogarna så.. Cykeln blir röd och vit.

Senast ändrad:
Vitfärgen är lagd på sadelröret, nu innan jobbet, ska jag slipa och maskera inför rödfärgen. I morgon hämtar jag upp färgen jag beställt av Clarlack umeå. Hade först köpt den röda färgen hos "färg och tapet" men jag ändrade mig gällande nyansen så det blev någon hundralapp extra på den nya färgen.

Ska hämta ut mitt paket från posten ikväll, växelgruppen som jag beställ har kommit :) Hjul och de andra komponenterna är på arlanda idag så innan veckan är slut bör även de komma.

august_o skrev:
> har inte sett någon cykel av metall
> där man inte kunnat urskilja fogarna så

Snyggt bygge, hoppas att du blir nöjd med den och att den blir kul att cykla på.
Men vad gäller synliga fogar så har det funnits många rambyggare av metallramar, både stål och alu, som har gjort snygga fogar mellan rören.

Kolla tex på
dgreen505_632565306444392760_frame1.jpg

(Det finna många andra)

/Håkan

Jag har bara sett fina svetsskarvar i stål och titan. I alu så krävs det för mycket material. Din ram kommer bli sjukt snygg!

@ Kristoffer: har tyvärr redan börjat med en del av lackningen och jag har inte någon exakt våg för över 1 kilo så det blir tyvärr inte av :(

Idag har det iaf varit julafton :) (fick tyvärr inte 100% OB idag men ändå lycklig!) Som ni förstår har grejorna kommit, faktiskt både från ebay och crc. Allt ser fint ut och nu är det ju bara lackering kvar. Kan knappt bärga mig :)

Har kommit på att jag inte har rätt verktyg för att sätta ihop Vevhuslagret som följer med shimano 150 5700-gruppen. Någon som vet var det går att få tag på?

Och åter igen, tack för all pepp!

Cykeln innan maskeringen som skall göras nu..
Cykel005.jpg

Klassiska soffbilden, dock inte monterat :)
Cykel006.jpg

Senast ändrad:
Ramen och gaffeln är lackad röd nu. Dekalen ska på och lite klarlack ovanpå det sedan är det bara att tuta och köra :)
Cykel007.jpg

Här syns maskeringen, inte så tydligt..
Cykel008.jpg

Har redan hunnit beställa från cyclocomponents, blev rätt så dyrt.. Synd att jag inte hann se ditt inlägg först. :(

Tror notan hamnade på 229... För ett verktyg.

Verktyget har kommit, me like snabb leverans :)

Cykeln ser ut så här i dagsläget och så här kommer utseendet att förbli, endast klarlacken kvar. Har lagt på ett lager klarlack än så länge. Jag är nöjd, några små skavanker som inte syns på bild men ändå en nice helhet!
Cykel.jpg

Hur är det med vanlig sprayfärg, hur länge måste den härdas? Kan jag montera ihop saker imorgon kväll? Sprayade färdigt den idag p eftermiddagen.

Det funkar om du tar det lite försiktigt. Färgen har väl inte blivit alldeles hård än men tål att hanteras lite varligt.

PANIK!!!!

Cykeln börjar se fin ut men...
Cykel010.jpg

nu när jag skulle installera drevet fick jag lite panik.. som det syns på bilden är inte hela axeln inne och som också syns är det inte långt ifrån att ena kransen tar i staget! vad ska jag göra? Går detta att lösa med spacers mellan vevhushylsan och vevlagerkopparna eller?
Cykel009.jpg

jag orkar inte om det innebär att jag måste slipa ned staget.. så mycket mer jobb..

det där löser du med några spacers på drivsidan. kanske en på vänstersidan också. Du bör väl ha fått med spacers till vevlagret?

Egentligen är det rätt lagom avstånd mellan kedjestag och krans också, inte mycket att oroa sig för.

Inspirerande bygge, snyggt gjort!

Ska man sätta spacers mellan vevlagret och vevarmen istället kanske? Annars ökar ju avståndet mellan vevlagerkopparna och plastcylindern som sitter innuti blir det glapp i?

kaj a skrev:
> det där löser du med några spacers på
> drivsidan. kanske en på vänstersidan också. Du
> bör väl ha fått med spacers till vevlagret?
>
> Egentligen är det rätt lagom avstånd mellan
> kedjestag och krans också, inte mycket att oroa
> sig för.
>
> Inspirerande bygge, snyggt gjort!

Aoooaaaäää... inte ohejdat pressa in spacers mellan vevlager och ram. Axeln på vevarna är anpassade för en specifik vevlagerbredd och slänger man in spacers imellan så blir vevlagerbredden större och vevarmen får inte tillräckligt med yta att fästa på.

Använd minsta möjliga spacermängd. Hylsan skall vara 68mm och gå du bredare än så (med spacers) så är det lite obra.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> kaj a skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det där löser du med några spacers på
> > drivsidan. kanske en på vänstersidan också.
> Du
> > bör väl ha fått med spacers till vevlagret?
> >
> > Egentligen är det rätt lagom avstånd mellan
> > kedjestag och krans också, inte mycket att
> oroa
> > sig för.
> >
> > Inspirerande bygge, snyggt gjort!
>
> Aoooaaaäää... inte ohejdat pressa in spacers
> mellan vevlager och ram. Axeln på vevarna är
> anpassade för en specifik vevlagerbredd och
> slänger man in spacers imellan så blir
> vevlagerbredden större och vevarmen får inte
> tillräckligt med yta att fästa på.
>
> Använd minsta möjliga spacermängd. Hylsan skall
> vara 68mm och gå du bredare än så (med spacers)
> så är det lite obra.
>
> Stalle

Mm, jag förstod det idag när jag var förbi på cykelomopedhandlarn. Blir förmodligen till att slipa ned kolfibern och sedan lägga på nytt. Surt men sant, skulle provat prylarna på innan jag lackade den. Är ju ledig 4 dar i sträck nu och det här borde inte ta sååå lång tid :)

Senast ändrad:
Tänk såhär: det sitter fullt med folk landet runt som är skitnöjda att du går i bräschen och gör det är misstaget så att vi slipper.

Jag tycker att ditt projekt är fantastiskt kul att följa.

//Erik

Bredden är inte så noga, det finns flera mm och spela på.

På min pendlarhoj har jag en extra spacer mellan lagret och ramen och så tillverkade jag en spacer på 2 mm mellan vevarmen och lagerkoppen. det har fungerat utan problem i 2 år nu.

Plasthylsan mellan lagren gör ingen större nytta så den kan du stoppa upp någon annanstans.

Sven C

Tillbaka
Topp