Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Det behövs väl inte mycket frigång alls där? Kedjan passerar ju inte just där. Jag hade samma funderingar när jag renoverade en gammal stålhoj, men bestämde mig för att det räckte om det nätt och jämnt gick fritt. Det är bara om man får chainsuck som det kan bli lite dåligt, men det har aldrig hänt mig i alla fall på något annat än på skogscyklar.

Mm men den tar i och för att den inte ska göra det behövs att jag tar bort 3-4, sedan kan man ju ta bort lite extra när man ändå är i farten :)

Vill ju ändå göra det ordentligt när gruppen kostar så pass mycket (och när jag lagt ned så mycket tid), vevlagret är ju inte byggt för spacers.

august_o skrev:
-------------------------------------------------------
> Mm men den tar i och för att den inte ska göra
> det behövs att jag tar bort 3-4, sedan kan man ju
> ta bort lite extra när man ändå är i farten
> :)
>
> Vill ju ändå göra det ordentligt när gruppen
> kostar så pass mycket (och när jag lagt ned så
> mycket tid), vevlagret är ju inte byggt för
> spacers.

Fan vad du är duktig som sliter så med ditt projekt! De flesta ramar är ju inbuktade på det stället där du har problem. Men jag tycker det verkar konstigt att det inte skall gå att använda spacers. Framgår det inte av den medskickade instruktionen att spacers kan användas? Det var en liknande fråga tidigare fast för ett XT parti. Sök på "staffant" bland trådskapare så kanske du får någon mer hint som leder vidare. Om du måste bearbeta höger kedjestag så kan du kanske maskera snyggt och lägga ett mattsvart längre fält över lagningen. Många cyklar har ju en skyddsdekal längs hela ovansidan för att skydda mot tappad kedja. Tror det är lättare att få snyggt än att börja lappa i den röda lacken. Med maskering blir det fula skarvar som är svåra att slipa om det är sprayburksfärg. Utan maskering blir det torrsprutning som får tidigare lackade ytor att bli matta och fula. Hoppas verkligen du hittar en bra väg framåt nu när det är så nära att bli klart.

Tror att med vevlagret för 5700 med spacers ska man ha ett annat drev, det med 50-37 eller något istället för 53-39 som jag har..

Det syns ju inte jättemycket om det är problem längst ned heller, kanske att man kan måla med pensel istället för sprayburk.

Tack för alla svar!

Asch, vad jobbigt att upptäcka att drevet tar i... Som Stalle säger ovan så är ju längden vevaxeln fix, och man kan inte göra särskilt mkt mmha spacers. Skulle det hjälpa om du körde ett compactvevparti, där lilla drevet är 34? Jag har ingen aning om hur stor skillnad detta gör för diametern, men det kanske kan hjälpa litet i alla fall?

Hursomhelst: Din cykel är ascool.

august_o skrev:
> Tror att med vevlagret för 5700 med spacers ska
> man ha ett annat drev, det med 50-37 eller något
> istället för 53-39 som jag har..
>
> Det syns ju inte jättemycket om det är problem
> längst ned heller, kanske att man kan måla med
> pensel istället för sprayburk.
>
> Tack för alla svar!

mtb vevparti har spacers, landsvägs vevpartier kör aldrig me spacers, oavsett om du väljer compact (50/34) eller standard (53/39)

Du får plocka bort lilla drevet o köra 1*10
Man kör ändå bara på stora kakan i Sverige.

Sen om du ska ner till alperna med den får du bygga om kedjestaget ...

hm skrev:
> Du får plocka bort lilla drevet o köra 1*10
> Man kör ändå bara på stora kakan i Sverige.
>
> Sen om du ska ner till alperna med den får du
> bygga om kedjestaget ...

Hah :)

Men va f... Blanda in MTB-vevar å annat skit när snubben har LVG-vevar. Nyheter för er... LVG-vevar har inga spacers. Å nyhet nummer två... axeln är X antal mm lång så att om Sven lyckat fulmodda till det på sitt pendelök så kan han ju vara glad (det kan ju även hända att hans vevhus inte är 68mm utan kanske vara råkar vara 65mm?)men spelrummet på en Xmm lång axel är normalt sett max 2mm.

De fyra till fem mm som August behöver går inte att trolla fram med nå spacers...

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Men va f... Blanda in MTB-vevar å annat skit när
> snubben har LVG-vevar. Nyheter för er...
> LVG-vevar har inga spacers. Å nyhet nummer
> två... axeln är X antal mm lång så att om Sven
> lyckat fulmodda till det på sitt pendelök så
> kan han ju vara glad (det kan ju även hända att
> hans vevhus inte är 68mm utan kanske vara råkar
> vara 65mm?)men spelrummet på en Xmm lång axel
> är normalt sett max 2mm.
>
> De fyra till fem mm som August behöver går inte
> att trolla fram med nå spacers...
>
> Stalle

Ja men precis! Som sagt, surt men sant.

Du kan inte på något sätt lägga innerklingan på 'yttersidan' av infästingen? sen lägger du den stora klingan utanpå de med nån distans?

Tråkigt att börja kladda med slipning o sånnt nu när det blev så bra!

Senast ändrad:
Så där ja, då var det nedslipat, kolfibern pålagd och eltejpen också den på plats för att skapa trycket som behövs. Det är ju helt klart lite synd och det blir ju inte lika snyggt som det var innan men det känns ändå bättre än att mixtra så mycket med komponenterna. Får ut bättre funktionalitet på det här viset (hoppas jag) och det kommer inte att synas så jättemycket i slutändan eftersom drevet ändå täcker jacket.

Tipset om att lägga innerklingan på ytterklingans plats och sedan lägga till några spacers går inte och det känns som ännu mera mixtrande än att sätta in spacers vid vevhuset..

Cykel011.jpg

Cykel012.jpg

Utseendet kan fixas till lite vid spacklingen senare så att det blir en jämn och fin övergång. Det var faktiskt inte så jobbigt att behöva göra det här :)

Varför vill du flytta ut klingan, det ser ju ut som om det finns "gott om" plats? I min värld är allt frid och fröjd så länge som klingan går fri från kedjestaget. Utan att veta, men på en landsvägshoj behöver man väl inte ha så stort avstånd?

Färgen är pålagd, det rann en del och resultatet blev inte 100% men som sagt kommer det inte att synas hur som helst. Seg väntan tills dess jag kan börja sätta på komponenterna igen :)
Cykel021.jpg

Stora tillverkare brukar hitta på någon fin förkortning för de speciella former som deras ramar har. Du får helt enkelt hävda att den formen du har nu efter modifieringen var tänkt från början och att den ger bättre styvhet/komfort/aero och hitta på en bra förkortning som du kan sätta på ramen.
Hur som är jag imponerad över projektet.

Bra att det löst sig! Nu får du komma med något nytt problem som man kan tycka till om och komma med glada tillrop samtidigt som man retar gallfeber på forumets världsmästare.

Hinner du få ihop hojjen till i morgon? (onsdag)

Isåfall kan du hänga med på gruppcykling med GCK, start 18:30 från brogatan 2 (gamla bron, cykelbron)

Hasse#7 skrev:
> Bra att det löst sig! Nu får du komma med något
> nytt problem som man kan tycka till om och komma
> med glada tillrop samtidigt som man retar
> gallfeber på forumets världsmästare.

Ja! Det behövs ju för trådens överlevande :) det ända som känns lite spännande är att sätta fast spännet för framväxeln och vajerledaren under vevhuset. Ska man ha tandkräm mellan kolfibern och spännet eller hur brukar man göra?

Hinner inte få ihop den på ett tag, jobbar i morgon och övermorgon så fredag kanske det fixar sig :)

Har börjat bygga ihop cykeln ikväll, hade svårt att hålla mig längre.. börjar se fint ut och jag hade tur då den västra vevarmen nästan tar i staget :)
Cykel025.jpg

Cykel026.jpg

Reglagen på plats och även den främre bromsen :)
Cykel027.jpg

Stiligt, det blev ju riktigt snyggt på kedjestaget också.

Testa att vrida upp styret så den nedersta delen av bocken är i princip parallell med marken, och så flyttar du ner bromshandtagen så det blir bekvämt. Då borde du få en relativt plan övergång mellan styre och bromshandtag, och du kan använda hela styret. Som det sitter nu lär inte sista stumpen av bocken vara särskilt skön att hålla i

marran skrev:
> Stiligt, det blev ju riktigt snyggt på
> kedjestaget också.
>
> Testa att vrida upp styret så den nedersta delen
> av bocken är i princip parallell med marken, och
> så flyttar du ner bromshandtagen så det blir
> bekvämt. Då borde du få en relativt plan
> övergång mellan styre och bromshandtag, och du
> kan använda hela styret. Som det sitter nu lär
> inte sista stumpen av bocken vara särskilt skön
> att hålla i

Märkte just precis hur tokigt jag satte det igår kväll och det är redan fixat :)

Hur nära är det att den vänstra vevarmen går i ramen? Ser ju ut att bara vara någon mm... ramen lär ju flexa lite när du börjar stå på. Eller?

Var kan man köpa justerbara vajerstopp på svensk sida (snabb leverans) ska va sådana som man sätter i vajerstoppen. Ritchey har några vet ja ?

andematt skrev:
> Hoppas det går snabbare än fem dagar för dig.
> Du har ingen LBS du kan terrorisera med sånna
> här småordrar?

Har redan försökt.

DIRAVI skrev:
> Jag har för mig att det var "någon" som
> föreslog justering för några veckor sedan ;)

Haha jo du har rätt. Tanken från början var ju att dEt skulle räcka med att använda sig av reglagen på växlarna, de kan ju inte så jätteofta behövas justeras när man cyklar. Iofs så skulle det vara lite bökigare när man måste gå av från cykeln varje gång.

Men jag upptäckte att det inte följer med någon justeringsfunktion på framväxeln och att ha helt och hållet utan skulle ju va en plåga. Så därför blev det tvunget :) köpte de jag köpte för att de verkar vara ganska slimmade. Har ju som vanligt inte så mycket plats över.

Har tagit första turen med cykeln idag (utan växlar) för att hämta paket från posten, flaskstället och cykeldatorn har kommit. Cykeln känns fortfarande stabil och grymt härlig att köra på. Har inte pumpat upp däcken så hårt som de ska va men ändå rullar den lätt. Det ända som är irriterande är att det låter mycket från baknavet när man inte trampar (som det brukar göra på en del cyklar) men å andra sidan ska man väl trampa hela tiden så....

Har bara på grund av iver monterat bakväxeln idag så att den fungerar. Inte så jättevärt eftersom jag kommer att behöva montera isär den för att sätta dit precitionsreglaget jag köpt. Men det är ju kul att se att den fungerar iaf!

Vajerledaren under vevhuset är numera också på plats.

Cykel028.jpg
Cykel029.jpg

bjolund skrev:
> Hur nära är det att den vänstra vevarmen går i
> ramen? Ser ju ut att bara vara någon mm... ramen
> lär ju flexa lite när du börjar stå på.
> Eller?

Tycker pckså det verkar misstänkt. Annars tycker jag bygget är sjuuuukt coolt!

august_o skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har för mig att det var "någon" som
> > föreslog justering för några veckor sedan ;)
>
>
> Haha jo du har rätt. Tanken från början var ju
> att dEt skulle räcka med att använda sig av
> reglagen på växlarna, de kan ju inte så
> jätteofta behövas justeras när man cyklar. Iofs
> så skulle det vara lite bökigare när man måste
> gå av från cykeln varje gång.
>
> Men jag upptäckte att det inte följer med någon
> justeringsfunktion på framväxeln och att ha helt
> och hållet utan skulle ju va en plåga. Så
> därför blev det tvunget :) köpte de jag köpte
> för att de verkar vara ganska slimmade. Har ju
> som vanligt inte så mycket plats över.

Jag har kört så på ett par cyklar, och det fungerar riktigt bra, det är lite mer pill när man skall montera växelvajrarna bara.

Sen beror det lite på vad man har för reglage, med mina framreglage så behövs egentligen ingen justering, den är mest för att det skall vara lite enklare att montera vajern.

mytomspunnen skrev:
> bjolund skrev:
> -----
> > Hur nära är det att den vänstra vevarmen går
> i
> > ramen? Ser ju ut att bara vara någon mm...
> ramen
> > lär ju flexa lite när du börjar stå på.
> > Eller?
>
>
> Tycker pckså det verkar misstänkt. Annars tycker
> jag bygget är sjuuuukt coolt!

Tycker att det borde bli mer plats. Jag tycker iaf inte mycket på den sidan när vevarmen är i det läget.:) Slipa lite på veven annars.

Robban skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > bjolund skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur nära är det att den vänstra vevarmen
> går
> > i
> > > ramen? Ser ju ut att bara vara någon mm...
> > ramen
> > > lär ju flexa lite när du börjar stå på.
> > > Eller?
> >
> >
> > Tycker pckså det verkar misstänkt. Annars
> tycker
> > jag bygget är sjuuuukt coolt!
>
> Tycker att det borde bli mer plats. Jag tycker iaf
> inte mycket på den sidan när vevarmen är i det
> läget.:) Slipa lite på veven annars.

Tror att det är ganska lungt, ser ju om det skaver och i så fall är det ju enkelt att åtgärda med nedslipning av vevarmen och på så sätt tjänar man ju igen några gram!

Tillbaka
Topp