Hitta asfaltsvägar med RoadFinder.se!

Vill tipsa om en tjänst som jag knåpat ihop för att planera rundor med racercykel. Jag har använt Trafikverkets öppna data för välja ut alla asfaltsvägar och sen beräkna hur bra/säkra de borde vara att cykla på. Det blev helt okej tycker jag, ett bra stöd när man planerar rundor.

Tjänsten finns på: https://roadfinder.se

En testversion har funnits uppe sen förra året men nu finns en ny och bättre version som dessutom har funktioner för att beräkna rutter och exportera till sin gps.

Hoppas att det kan vara till glädje för någon! Kom gärna med tips på förbättringar.

Testade lite snabbt på hemmavägarna. Funkade riktigt smidigt att räkna fram en rutt. Såg dock att en del mindre asfalterade vägar var markerade som grusvägar, men de är väl klassade så i NVDB-datat.

Tänkte på denna sida när jag förra helgen svängde in på en asdålig grusväg efter att skapat en rutt i okänt landskap m.h.a. Strava.

Intressant kategorisering, samtliga vägar inne på Arlandaområdet klassas som "Riktigt bra väg!"

Andra helt normala vägar klassas som olämpliga. Vettigast hade i min mening varit att kombinera ytskiktsdata med möjlighet att plotta rutter, att lägga in trafikdata utan att ha sett vägen i fråga har sina brister.

Vägen från Ådran sista biten ner till 257:an som bitvis ser ut som en krigszon får högsta betyg. Känns inte som något man kan lita på.

Suveränt ! Thanx för en bra grej !! ( Men märkte också att en del grusvägar här i närheten blev markerade som 1, underlaget stämmer inte överallt... )

Jättebra. Men kanske kunde man få en väljare för att kunna ställa om till att istället kunna se alla roliga grusvägar när man känner för lite grus.

konstruktören sa:
Betygen är väl för hur mycket trafik vägen har. Inte hur kvalitén på beläggningen är eller?
Då vore det lämpligt att skriva det istället för bra och säker för cykling. En väg med dålig beläggning kan vara betydligt mindre säker för cykling än en väg med viss biltrafik.

GoranS sa:
konstruktören sa:
Betygen är väl för hur mycket trafik vägen har. Inte hur kvalitén på beläggningen är eller?
Då vore det lämpligt att skriva det istället för bra och säker för cykling. En väg med dålig beläggning kan vara betydligt mindre säker för cykling än en väg med viss biltrafik.

Men det gör väl redan det

RoadFinder.se sa:
Mer om klassningen

Klassningen är gjord automatiskt och bygger på Trafikverkets öppna data från NVDB om hastighet, trafikmängd och vägbredd. Matematiska funktioner används för att beräkna vilken nivå en väg har. Högre hastighet eller större trafikmängd ger sämre nivå på vägen. Dessa parametrar påverkar också klassningen mer om vägen är smal än om den är bred. En bredare väg ger oftast bättre nivå eftersom det blir mer plats för cyklister, med undantag för nivå 1 (turkos väg) som förutom väldigt lite trafik också är extra smal. Nivå 1 är tänkt att hitta de riktigt små och fina vägarna! Utöver det har även vanliga cykelvägar nivå 1.

RoadFinder är framförallt gjord för att visa landsvägar, utanför tätorter. Vägar inne i tätorter är svåra att klassa och stämmer inte alltid så bra.

Tänk på att uppgiften om asfalt eller grus ibland kan vara fel i NVDB. Det blir då fel i RoadFinder också. Klassningen av cykelvägar inne i tätorter (nivå 1/turkos) varierar också ganska mycket mellan olika kommuner. All data är hämtad i mars 2018. Uppenbara fel i datan (tex grus/asfalt) som är äldre än så kan gärna rapporteras till Trafikverkets avvikelserapportering.

Tänk också på att färgerna är automatiskt klassade och inte stämmer till 100%. Vad som är en bra och säker väg beror ju dessutom på vem man frågar.

När jag trycker på Info så står det ”RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling.”

Om huvudkriteriet för klassificeringen är trafikmängd tycker jag att det varit bättre att skriva det än den ovan citerade texten.

Snyggt jobbat!. Dock undrar jag om det går att få den att räkna ut rutt "i bakgrunden" ?
Nu när man byter flik medans den beräknar rutt verkar den pausa beräkningen.

Annars så visar den de vägar i rutterna jag testat som de jag normalt känner är säkra :) så jättebra!

GoranS sa:
När jag trycker på Info så står det ”RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling.”

Om huvudkriteriet för klassificeringen är trafikmängd tycker jag att det varit bättre att skriva det än den ovan citerade texten.

Faan vad gnällig och stel du är emellanåt.
Säkerhet är givetvis både och med skillnaden att massa bilar har inte du koll över men lite ruckigt underlag är inom din kontroll (och färdighet).

Tack för feedback och kommentarer!

Jag kan hålla med om att det är lite otydligt att bara skriva "bra och säker" i första stycket. Jag kan förtydliga det!

Det som gäller är alltså att klassningen bygger på trafikmängd, vägbredd och hastighet. Dessutom tas hänsyn till om det är motorväg, motortrafikled eller tättbebyggt område.

Asfaltens kvalitet används inte alls, eftersom det tyvärr inte finns några uppgifter om det i NVDB, som datan kommer från. Jag har funderat på olika sätt att få in asfaltskvalitet också men jag har inte hittat nåt sätt som fungerar.

Verkar vara en trevlig tjänst, lite synd att den inte klarar typ 30 mils rutter utan nu får man klicka fram delmål påvägen för att komma upp i 30+ mil & det är ju inte säkert det då blir den rutten som tjänsten hade föreslagit om den klarat hela vägen själv

Men bortsett från klagosången så tycker jag sidan är förträfflig för att använda som underlag för ruttplanering med andra verktyg.

joakimsvensk sa:
Tack för feedback och kommentarer!

Jag kan hålla med om att det är lite otydligt att bara skriva "bra och säker" i första stycket. Jag kan förtydliga det!

Det som gäller är alltså att klassningen bygger på trafikmängd, vägbredd och hastighet. Dessutom tas hänsyn till om det är motorväg, motortrafikled eller tättbebyggt område.
Bra. Utifrån de parametrarna har jag inga problem att förstå att vägavsnittet jag nämnde får ett högt betyg.

Angående gnäll och klagosång:
När jag ska planera min cykling på för mig okända vägar uppskattar jag om det är lätt att förstå informationen och om den är tillförlitlig. Genom att det intryck jag fick i det aktuella fallet inte riktigt var detta gav jag ett exempel på vad jag uppfattade som mindre tillförlitlig information. Det var allt.

Nu vet skaparen av sajten att åtminstone en person feltolkat informationen och sen är det upp till hen att avgöra om hen vill göra ngt åt det.

Och jag har också fått klarlagt hur jag ska tolka informationen och kan därmed om jag så skulle vilja kunna använda den utan att behöva uppleva den som otillförlitlig.

Kanske kan kombineras med användarfeedback för att ge mer rättvisa betyg till vägarna. Såg t ex att vägen genom Bokskogen från Torup till Skabersjö hade fått ett rätt dåligt betyg trots att det är en fantastiskt fin väg i jättefin miljö.

Snyggt! Nu ser iofs min standardrunda nästan livsfarlig ut enligt den datan men jag antar att det beror på att det är väldigt mycket trafik där om man cyklar vid fel tider. Det finns ingen info i NVDB om hur trafikmängden ser ut vid olika tider som man kan väva in i klassificeringen? Skulle jag köra min runda vid 16 på vardagar hade det nog varit livsfarligt men vid 19 eller på helgerna är det hur lugnt som helst :)

Bumpar denna tråd då jag använt roadfinder väldigt frekvent men nu verkar det inte fungera. Jag får inte upp färgmarkeringarna på vägarna och kan inte skapa rutter.

@joakimsvensk är det något strul med sidan, kan jag vänta mig att det löser sig på sikt eller bör jag leta alternativ? Just nu sitter jag manuellt och kikar i NVDB men det är lite jobbigt får jag säga.

Bumpar denna tråd då jag använt roadfinder väldigt frekvent men nu verkar det inte fungera. Jag får inte upp färgmarkeringarna på vägarna och kan inte skapa rutter.

@joakimsvensk är det något strul med sidan, kan jag vänta mig att det löser sig på sikt eller bör jag leta alternativ? Just nu sitter jag manuellt och kikar i NVDB men det är lite jobbigt får jag säga.
Gjorde själv ett test nu på en rutt A till B och det fungerade finfint. Ingen skillnad mot tidigare användning av sidan.

Tack för tips om verktyget. Finns det något (dolt) sätt att lägga in stopp på vägen så att en kan styra rutten något?

Tack för tips om verktyget. Finns det något (dolt) sätt att lägga in stopp på vägen så att en kan styra rutten något?
Ett tips är att använda roadfinder till att göra en grovplanering av rutten. Exportera filen från RF och läs in den i ett annat program för att göra det sista finliret.

Man kan lägga in flera punkter som då kan agera som ”stopp” men det kanske inte är det du var ute efter?

Välj ”Från A till B” som rutt och sen klickar du bara flera gånger på kartan:

Bilagor

• IMG_3046.webp
    IMG_3046.webp
    562.2 KB · Besök: 22
Hej! Kul att ni använder Roadfinder! Verkar som det löste sig så att den fungerar för er nu? Jag har i princip inte ändrat något alls på många år så det kan säkert vara saker som slutar funka, bara maila i så fall så kollar jag på det. Mail står under "info" på sidan.
Har tänkt att det vore kul att uppdatera med ny data eftersom det börjar bli gammalt men det har inte hunnits med riktigt. Sidan är ju väldigt basic också så det vore kul med lite fler funktioner. Men grunden gör väl sitt jobb fortfarande. Skulle dock säga att inne i tätorter är det lite sådär, den är mest byggd för landsvägar.
//Joakim

Hej! Kul att ni använder Roadfinder! Verkar som det löste sig så att den fungerar för er nu? Jag har i princip inte ändrat något alls på många år så det kan säkert vara saker som slutar funka, bara maila i så fall så kollar jag på det. Mail står under "info" på sidan.
Har tänkt att det vore kul att uppdatera med ny data eftersom det börjar bli gammalt men det har inte hunnits med riktigt. Sidan är ju väldigt basic också så det vore kul med lite fler funktioner. Men grunden gör väl sitt jobb fortfarande. Skulle dock säga att inne i tätorter är det lite sådär, den är mest byggd för landsvägar.
//Joakim
Det fungerar fortfarande inte på min dator men har väl konstaterat att det är på min sida det är något fel, inte sidan.

Jag tycker sidan är grym i allmänhet. Ibland är ju trafikverkets data felaktig men på det stora hela underlättar det jättemycket vid ruttplanering, i synnerhet längre turer till okända platser. Ett klassiskt guldkorn på internet.

Tillbaka
Topp