Hitta den perfekta kassetten
53/39Härligt att kunna köra så tät kassett. Vad har du fram?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
53/39Härligt att kunna köra så tät kassett. Vad har du fram?
Ja, precis, men nu var det ju så att TS använder inte 11:an på nuvarande kassett och då kan man antingen behålla den och minska storlek fram eller byta kassett till en med större minsta för att nyttja hela kassetten. D.v.s en minskning av framdrevet hade i det här fallet inneburit att även behålla 11:an. Den avgörande förlusten kommer alltså av att man behåller 11:an istället för att byta till 12 eller 13.Men skillnaden är väl ganska minimal när det gäller framdrev jmfrt med minsta dreven bak.
Låter underbart för plattland! ?
Efter att ha kört 52/39 en månad på andra (eller fjärde?) cykeln så bytte jag bort 50/34 mot 53/39 på den prioriterade racern. Bara två tänders skillnad i omfång men ack vilken skillnad det gör, nu växlar jag betydligt mer mellan framklingorna.Låter underbart för plattland! ?
Tack för erbjudandet! Nu har jag dock klickat hem en HG500 från Bikester tillsammans med lite andra grejer jag behövde. Om behovet uppstår igen får jag höra av mig ?Jag tror jag har en 10 delad ,12-28 , 105 kassett i källaren i ganska bra skick som du skulle kunna få byta mot några öl eller något användbart du inte behöver. Har du inget och är nykterist så får du den. Bättre att den kommer till användning.
Sån koll har jag inte riktigt då det inte är något finhjul men det satt en 8-delad kassett på från början (Claris grupp). Jag är ganska säker på att det sitter en distans längst in bakom kassetten nu (för jag råkade missa den först när jag bytte till 10-delat vilket ledde till lite huvudbry).Vilket hjul/navkropp("body") och vilken kassett har du idag?
För om jag har förstått det rätt skall nämligen alla 10-delade tiagrakassetter vara lika breda som HG500.
Har 50/34 och vill egentligen inte gå lägre. Skulle väl behöva gå ner till typ 45/31 eller nåt för att få samma effekt som att byta fårn 11t till 12t som minsta. Men då skulle även resten av kassetten behöva anpassas.Annars kan man byta till mindre framdrev om det nu inte sitter minsta storleken som får plats på vevarmen.
Tar den gärna om du vill bli av med den. Finns i Stockholm.Jag tror jag har en 10 delad ,12-28 , 105 kassett i källaren i ganska bra skick som du skulle kunna få byta mot några öl eller något användbart du inte behöver. Har du inget och är nykterist så får du den. Bättre att den kommer till användning.
om man verkligen uttalat vill ha trög drivlina med stora drivförluster och astronomiskt slitage skall man ligga på lilla klingan och sträckköra 11t på kassetten.
Det ska vi ordna! PM:a migTar den gärna om du vill bli av med den. Finns i Stockholm.
Happyvaluta kan ordnas. ?
har verkligen inte örnkoll på banåkare, och kortare länkar har försökts då och då i cykelhistorien.Brittiska banåkare körde i Tokyo med kedjor med kortare länkar för att har flera tänder och då körde dom innan antagligen redan med fler än 11 tänder bak.
Då borde en CS-HG500 funka utan problem, åtminstone om du tar bort distansendet satt en 8-delad kassett på från början (Claris grupp). Jag är ganska säker på att det sitter en distans längst in bakom kassetten nu (för jag råkade missa den först när jag bytte till 10-delat vilket ledde till lite huvudbry).
Du kan själv enkelt prova olika utväxlingar i GearcalclatorHar 50/34 och vill egentligen inte gå lägre. Skulle väl behöva gå ner till typ 45/31 eller nåt för att få samma effekt som att byta fårn 11t till 12t som minsta. Men då skulle även resten av kassetten behöva anpassas.
Min egen erfarenhet med kedjor och kassetter i en mera smutsig verklighet säger att 11t bara funkar hjälpligt och under kort tid, och bara med ny osliten kedja. 12t går att köra på länge och även med slitage utan alltför mycket kuggning och friktion.13t är ännu lite bättre och fungerar en evighet. men de finns verkligen en tröskel där när man går under 12t.
Du kan själv enkelt prova olika utväxlingar i Gearcalclator
Med 46/30 och 11-25 får du likvärdiga utväxlingar som 50/34 och 12-28, kolla själv här.
Skillnaden mellan 11-28 och 12-28(HG500) kan du se här.
Tack för inspirationen.Min variant på racern är ett hemmabygge 10-delad 12-28. Jag behöver inte heller 11 och vill ha lite lättare största drev för jag tycker om att snurra på även uppför. Så för att få en 12-28 med 16-drev (också viktigt!) gjorde jag såhär: skaffa två kassetter, shimano ultegra eller 105 11-28 och en 12-25. Ta de största tre från 11-28, 21-24-28 och montera med de första sju från 12-25. Sälj resten som en 11-25. Du får samma kassett som 12-27 men med en tand större största drev.
Köpt en del från Malcom, rekomenderasMiche Primato Light ger ytterligare möjligheter upp till 32.Miche Primato 11 Speed Shimano/SRAM Cassettes 11T-14T start and 23T-29T final
Miche Primato cassettes for 11 speed Shimano/SRAM. This is the only 11 speed cassette system where replacement sprockets are available and a full range of ratios are available. Therefore youth gearing is supported. Shifting and durability is excellent too. The suggested cassettes are listed at...thecycleclinic.co.uk
Finns att köpa även inom EU men the Cycle Clinic har bästa översikten.
11-delade Miche Primato Light för HG finns upp till 34Miche Primato Light ger ytterligare möjligheter upp till 32.
Den här sidan har du länkat till tidigareFinns att köpa även inom EU men the Cycle Clinic har bästa översikten.
Jag har byggt om Shimano 11-delat 11-32 => 12-32 och även 11-28 => 12-28, med lösa kassettklingorMin nya räjser har vanlig 11delad 11-28, men jag är både svag o långsam men vill ha hög kadens.
Dessutom har jag en 105kassett 12-25 liggande sen ett gäng år så nu tog jag och plockade bort 11-28ans 11,12,13 och ersatte med 12,13 och 16.
Jag har kört med mina ombyggda kassetter i flera år nu och tycker att det fungerar utan problem,Nu är jag nyfiken på om växlingarna påverkas, men det blir inte någon runda imorrn ?️?️![]()
Såg just det. Det är en välkommen nyhet.11-delade Miche Primato Light för HG finns upp till 34
11 är inte används så ofta visserligen även om den kommer till nytta oftare än 27 och 24.att ha en fritt flytande 11a där uppe på toppen ser jag personligen som uteslutet. den skulle bli relativt mer använd än med stöd av en 12a bredvid sig och förutom att redan från början gå trögt och kuggigt, snabbt slitas ut och gå ännu sämre.
Klart den gör om du har vanlig 11-delat.11 är inte används så ofta visserligen även om den kommer till nytta oftare än 27 och 24.
Offrar jag mitt 30T så ser det ut som att SRAM har en 11-28T som skulle passa mig bättre men det funkar väl inte till Ultegra 8000?
Ja det är det. Funkar kedjor rakt av? Vad är 105 och Ultegra hos SRAM?Klart den gör om du har vanlig 11-delat.
Rival och Force, kanske.Ja det är det. Funkar kedjor rakt av? Vad är 105 och Ultegra hos SRAM?
Finns ju även YBN och KMC i ett otal varianter. Samt säkert ännu flera för mig okända.På mina cyklar med 11-delat använder jag några olika kedjor. DA-kedjan (CN-HG901) har ihåliga nitar och skall därför ha kortare livslängd, dessutom är viktbesparingen endast 0,01 kg (förumbara 10g). Shimano har kommit med slitstarkare kedjor till 11-delat, tex CN-E8000 så en sådan bytte jag till. Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone). Jag har inte slitit ut den ännu, men den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som den slitna HG901-kedja den ersatte.
Jag har också en kedja för 12-delat på en av mina cyklar med 11-delat, detta för att redan innan Shimano lvg blev 12-delat var det många som provade 12-delade MTB-kedjor till 11-delat och tyckte att de växlade bättre och med mer eller mindre samma livslängd.
Även denna 12-delade kedja fungerar för mig minst lika bra som den 11-delade kedja den ersatte
Tidningen Tour testade i nr 3-23 flera olika kedjor för 12-delat
Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarade sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan. De skriver att ytbehandling o likna skall vara den samma och att enda skillnaden mellan Dura-Ace kedjan och Ultegra-kedjan är att Dura-Ace kedjan har ihåliga nitar, vilket skall göra den 10g lättare.
![]()
11-delade Miche Primato Light för HG finns upp till 34
![]()
LIGHT PRIMATO 11 SH Road Cassettes / Sprockets
LIGHT PRIMATO 11 SH Road Cassettes / Sprockets ➤ Get more information on the characteristics and technical specifications of the product!www.miche.it
Den här sidan har du länkat till tidigare
![]()
Köp Racercykel Kassett 11-Växlad på HBS
Handla Racercykel Kassett 11-Växlad online? Det största Racercyhollandbikeshop.com
Jag har byggt om Shimano 11-delat 11-32 => 12-32 och även 11-28 => 12-28, med lösa kassettklingor
det är ett både billigt och enkelt sätt att minska stegen mellan växlar och få fler användbara utväxlingar.
Jag har kört med mina ombyggda kassetter i flera år nu och tycker att det fungerar utan problem,
både i mekstället och i verkligheten.
Så, fabror är nu på döhalvan och flytt storstan med fru och hundar for the roads less travelled. Mycket grusväg och en del branta sådana. Kanske dags att byta 12-28-kassetten (11d) till en 12-30 eller kanske t o m 12-32? 50/34 fram. Miche Primato Light har båda och det är de två lättaste växlarna som skiljer kassetterna åt.
12-32 blir ju nästan som 12-28 fast med en 32:a som en granny gear. Frågan är om 1,06 (34/32) blir som att trampa luft?
12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28 (gamla DA-kassetten)
12-13-14-15-17-19-21-23-25-27-30
12-13-14-15-17-19-21-23-25-28-32
Jag har flera ggr här skrivit om hur enkelt jag tycker det är att bygga om shimanokassetter, bådeKanske dags att byta 12-28-kassetten (11d) till en 12-30 eller kanske t o m 12-32? 50/34 fram.
Hur ofta och hur länge kommer du att behöva ha kedjan på största klingan? För om jag har fattat rätt är den av inte särskilt slitstark alu på Miche Primato LightMiche Primato Light har båda och det är de två lättaste växlarna som skiljer kassetterna åt.
Bara att cykla långsammare?Frågan är om 1,06 (34/32) blir som att trampa luft?
Tack för input!Jag har flera ggr här skrivit om hur enkelt jag tycker det är att bygga om shimanokassetter, både
11-28 => 12-28 och 11-32 => 12-32
Läs mer här tex: https://happyride.se/forum/threads/kassettbyggare.3311422/#post-3311855
Hur ofta och hur länge kommer du att behöva ha kedjan på största klingan? För om jag har fattat rätt är den av inte särskilt slitstark alu på Miche Primato Light
Dessutom är de andra kassettklingorna är av stål och lösa, vilket kan ge "bitmärken" om din body är av alu.
Bara att cykla långsammare?![]()
Det är bara största kransen som är alu på Primato Light, övriga är stål. Vill man ha stål på alla köper man den vanliga Primato. (Finns dock bara som 29 största tror jag)Hur ofta och hur länge kommer du att behöva ha kedjan på största klingan? För om jag har fattat rätt är den av inte särskilt slitstark alu på Miche Primato Light
Dessutom är de andra kassettklingorna är av stål och lösa, vilket kan ge "bitmärken" om din body är av alu.
slitaget avhänger mycket av storleken, fram som bak. över 30t säger min erfarenhet att det i båda fallen är problemfritt med alu.Det är bara största kransen som är alu på Primato Light, övriga är stål. Vill man ha stål på alla köper man den vanliga Primato. (Finns dock bara som 29 största tror jag)
Den borde fungera bra, hoppas att utväxlingarna räcker till.Tack för input!
Blir en 12-32 Ultegra med 12-, 13- och 15-drev.
Måste det vara en michekassett?Är det någon som vet var man kan köpa Miche Primato med lösa klingor? Jag skulle vilja ha den som är 10-delad 12-30.
Är det någon som vet var man kan köpa Miche Primato med lösa klingor? Jag skulle vilja ha den som är 10-delad 12-30. Jag hittar den på Miches hemsida, men där kan man inte beställa:
PRIMATO 10 SH Road Cassettes / Sprockets
PRIMATO 10 SH Road Cassettes / Sprockets ➤ Get more information on the characteristics and technical specifications of the product!www.miche.it
The Cycle Clinic brukade säljja egenkomponerade kassetter. Inom vissa gränser.Jo, jag vet att man kan köpa 12-30-kassetter. De har dock inte den kombination av klingor som jag vill ha. Jag vill komponera ihop en egen efter mina önskemål, därför vill jag köpa en hög med lösa klingor.
Sedan är det ju så trist att om man använder Google att söka får du bara typ svenska och engelska resultat. Världen är större än så så sök på tyska tex och några resultat dyker upp, så som https://www.kurbelix.de/blog/anleitungen/zahnkraenze-kassetten/miche-kassette-am-fahrrad-wechseln/Bra tips. Jag har skickat frågan direkt till Miche också, får se om de svarar.